μεταφορικές εταιρείες έχουν ήδη υπολογίσει αυτήν τη μεταβλητή και σκοπεύουν να αντιμετωπίσουν το κόστος με αύξηση κατά ελάχιστο 25% της συνολικής χωρητικότητας των εμπορευματοκιβωτίων έως το 2025. Εναλλακτικές αποστολές Βέβαια, μετά τις επιθέσεις των Χούθι επιστρατεύτηκαν από το διεθνές εμπόριο και εναλλακτικές αποστολές. Ο όγκος των αεροπορικών αποστολών από το Βιετνάμ προς την Ευρώπη -μια σημαντική διαδρομή για τα είδη ένδυσης- σημείωσε άλμα 62% την εβδομάδα που τελείωσε στις 14 Ιανουαρίου, σύμφωνα με την εταιρεία Xeneta με έδρα το Όσλο. Άλλοι μεταφορείς χρησιμοποιούν χερσαίες μεταφορές μέσω Καζακστάν, παρακάμπτοντας τη Ρωσία, για να μεταφέρουν τα εμπορεύματα στην Ευρώπη. «Σε όλες αυτές τις αυξήσεις κόστους από την επέκταση των ταξιδιών θα πρέπει να υπολογιστούν και οι αυξημένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που ήδη ισχύουν από τις αρχές του έτους με το EU ETS. Δηλαδή, η παραπάνω κατανάλωση καυσίμων μεταφράζεται και σε περισσότερες εκπομπές ρύπων, που σημαίνει ότι τα πλοία που θα καταπλεύσουν σε ευρωπαϊκά λιμάνια θα πληρώσουν μεγαλύτερα τέλη λόγω του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών», υπενθυμίζει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης. Το λιμάνι του Πειραιά Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, το λιμάνι του Πειραιά, από πρώτο της Μεσογείου, σε σειρά προσέγγισης των πλοίων διερχόμενων από τη Διώρυγα του Σουέζ, έχει μετατραπεί σε τελευταίο, από την αλλαγή της διαδρομής με τη διέλευση από τα Στενά του Γιβραλτάρ. Με την απώλεια αυτού του σημαντικού πλεονεκτήματος, ο Πειραιάς είχε το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου μείωση 45% στα εισερχόμενα κοντέινερ, 14% στα εξερχόμενα και 20% στα διερχόμενα. Όμως με τις καθυστερημένες αφίξεις του Δεκεμβρίου κατά 14-19 ημέρες, λόγω του περίπλου της Αφρικής, το λιμάνι του Πειραιά έκλεισε τελικά τον Ιανουάριο σε σύγκριση με πέρυσι στο 12,6%. Παράλληλα, το μεταφορικό κόστος των κοντέινερ 40ft από τη Σαγκάη στον Πειραιά αυξήθηκε τον Ιανουάριο με τον τριπλασιασμό των ναύλων από 1.875 δολάρια σε 6.150 δολάρια για να αποκλιμακωθεί τον Φεβρουάριο μεταξύ 4.8005700 δολαρίων. Σημειωτέον πως το λιμάνι του Πειραιά το 2023 υποδέχθηκε 2,6 εκατ. κοντέινερ μέσω του Σουέζ, που σημαίνει 50.000 την εβδομάδα. Η μείωση ή/και διακοπή εισαγωγών και εξαγωγών από και προς Ασία, η σημαντική αύξηση του χρόνου παράδοσης, η έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων, η αύξηση του κόστους μεταφοράς, η εκτόξευση των ναύλων με πιο ραγδαίο ρυθμό σε σχέση με την πανδημία (τα ναύλα εισαγωγής αυξήθηκαν 200%-300%, ενώ τα ναύλα εξαγωγής αυξήθηκαν 300%- 1400% σε ορισμένες διαδρομές), η αύξηση ασφαλίστρων, οι μαζικές αφίξεις (Bottlenecks), η αύξηση κόστους διαχείρισης και οι διαταραχές στις τοπικές αλυσίδες εφοδιασμού, αποτελούν τις σημαντικές επιπτώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις εταιρείες 3PL, σύμφωνα με τη Νάνσυ Καλαϊτζή, διευθύντρια Θαλασσίων Μεταφορών της Goldair Cargo, και τον Δημήτριο Καραγιάννη, Chief Commercial Operating Officer της Sarmed. Η άνοδος του κόστους των θαλάσσιων μεταφορών, το οποίο έχει αυξηθεί κατά 163% παγκοσμίως, θα μπορούσε να έχει αντίκτυπο στις εισαγωγές ή στην ομαλότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ωστόσο, σύμφωνα με το ισραηλινό υπουργείο Οικονομικών, το κόστος των θαλάσσιων μεταφορών ανέρχεται μόλις στο 3% της συνολικής αξίας των εισαγωγών και καθώς αυτές αποτελούν μόλις το 20% των ιδιωτικών δαπανών, ο αντίκτυπος του κόστους στην ιδιωτική κατανάλωση δεν ξεπερνά το 0,6%. Το γεγονός πως μια κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα προκάλεσε αναταραχές σε παγκόσμιο επίπεδο κινητοποίησε την ευρωπαϊκή κεντρική πολιτική. Η απάντηση βέβαια δεν ήταν διπλωματική αλλά πολεμική. Δεδομένου του κόστους του πολέμου, που στο τέλος της ημέρας δεν ωφελεί κανέναν, μια υποχρεωτική ασφάλιση εναντίον των πολέμων ίσως να ήταν ένα ισχυρό ανάχωμα απέναντι στις πολεμικές επιλογές. 0 50 100 150 200 250 300 350 400 Πηγή: Drewrys World Container Index, J. P. Morgan ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΩΝ ΘΑΛΑΣΣΙΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΑΝΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΟ Ποσοστιαία μεταβολή από 1η Δεκεμβρίου 2023 Σανγκάη - Γένοβα Σανγκάη - Ρότερνταμ Ρότερνταμ - Σανγκάη Σανγκάη - Λος Άντζελες Σανγκάη - Νέα Υόρκη 2021 2022 2023 2024 ΟΚΤ ΝΟΕ ΔΕΚ ΙΑΝ ΦΕΒ ΜΑΡ ΑΠΡ ΜΑΪ ΙΟΥΝ ΙΟΥΛ ΑΥΓ ΣΕΠ ΟΚΤ ΝΟΕ ΔΕΚ ΙΑΝ ΦΕΒ ΜΑΡ ΑΠΡ ΜΑΪ ΙΟΥΝ ΙΟΥΛ ΑΥΓ ΣΕΠ ΟΚΤ ΝΟΕ ΔΕΚ ΙΑΝ ΦΕΒ ΜΗΝΙΑΙΑ ΔΙΕΛΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΩΡΥΓΑ ΤΟΥ ΣΟΥΕΖ 2.500 2.000 1.500 1.000 500 0 Πηγή: UN Conference on Trade and Development -37% year on year Σχεδόν το 22% των παγκόσμιων εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρονται διά θαλάσσης πέρασαν μέσω της Διώρυγας του Σουέζ το 2023. Tο λιμάνι του Πειραιά, από πρώτο της Μεσογείου σε σειρά προσέγγισης των πλοίων διερχόμενων από τη Διώρυγα του Σουέζ, έχει μετατραπεί σε τελευταίο, από την αλλαγή της διαδρομής με τη διέλευση από τα Στενά του Γιβραλτάρ 56 #33 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2024 businessfocus
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=