Σε εποχές μετασχηματισμών που γεννούν αβεβαιότητες, το ηθικό της εταιρείας ειναι σοβαρό στοιχείο επιτυχίας ή προβλημάτων. Και αυτά τα τελευταία θα πρέπει να αποφεύγονται. του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου Στο πλαίσιο αυτού του κλίματος, είναι απαραίτητο και καθοριστικό να αποφευχθούν ορισμένα σφάλματα που μπορούν να προκαλέσουν στην επιχείρηση ή στον οργανισμό σοβαρά προβλήματα. Διότι, κακά τα ψέματα, η συσσωρευμένη εμπειρία δείχνει ότι υπάρχουν μερικοί τρόποι που σίγουρα οδηγούν στην αποτυχία και άρα υπονομεύουν την προσπάθειά σας να βελτιώσετε το ηθικό των ανθρώπων της εταιρείας σας. Ας αναφέρουμε τρεις από αυτούς: Η αδιαφορία είναι ο πρώτος. Μπορείτε να διευθύνετε ανθρώπους είτε γιατί τους αγαπάτε, όπως στην περίπτωση του Τσώρτσιλ, είτε για τους μισείτε, όπως στην περίπτωση του Χίτλερ. Αλλά δεν μπορείτε να ηγηθείτε αν αδιαφορείτε γι’ αυτούς. Αμέσως το καταλαβαίνουν και τότε κάποιος άλλος, που είναι λιγότερο αδιάφορος από εσάς και πιο οξυδερκής πολιτικά, αναλαμβάνει τα ηνία. Να προσέχετε να μην απορροφάσθε τόσο από τα προβλήματα, ώστε να αρχίσετε να τα προτιμάτε από τους ανθρώπους. Αν δεν υπήρχαν άνθρωποι, δεν θα υπήρχαν προβλήματα. Ο δεύτερος τρόπος αποτυχίας είναι να νοιάζεστε πολύ. Μια διοίκηση η οποία προσπαθεί να αφομοιωθεί με τους υπαλλήλους, είναι καταστρεπτική για το ηθικό τους. Όσοι επιζητούν τη δημοτικότητα, σπάνια την αποκτούν. Ο τρίτος τρόπος αποτυχίας είναι η ανειλικρίνεια. Από την άλλη μεριά, ποια είναι τα «μυστικά» για την εδραίωση ακμαίου ηθικού μέσα στην επιχείρηση; Ευθύς εξ αρχής επισημαίνουμε ότι είναι επτά. Και η εφαρμογή τους είναι μια απλή συνταγή επιτυχίας. Το ηθικό μιας επιχείρησης -όπως και ο,τιδήποτε άλλο στον επιχειρηματικό τομέα- βασίζεται κατ’ αρχήν σε καλή διοίκηση. Άρα, πρέπει να είσθε: 1) στοργικός, 2) θαυμαστός, 3) φιλόδοξος, 4) ενεργητικός, 5) διαθέσιμος, 6) σαφής, 7) γεμάτος κατανόηση. Ας αναλύσουμε τα σημεία αυτά. 1 Πρέπει να τους αγαπήσετε πριν αρχίσουν να σας αγαπούν. Όσο περισσότερη στοργή προκαλείτε, τόσο λιγότερο χρειάζεται να καταφεύγετε στη δημιουργία δέους. Από τα δύο, συχνά το δεύτερο είναι ισχυρότερη παρότρυνση για μια άμεση εργασία, αλλά είναι λιγότερο εποικοδομητικό και λιγότερο ασφαλές. 2 Εμπνεύστε σεβασμό. Φροντίστε να αποτελέσετε εσείς ένα υπόδειγμα για τους άλλους. Όσο είναι ευκολότερο να σας θαυμάζουν, τόσο περισσότερο υψώνεται το ηθικό της επιχείρησης. Θα εκπλαγείτε με το πόση βοήθεια μπορείτε να αποκτήσετε από το προσωπικό σας. Μερικοί, μάλιστα, θα κατορθώσουν να σας θαυμάζουν ακόμη και όταν εσείς το θεωρείτε αδύνατον. Το προσωπικό σας αισθάνεται την ανάγκη να σας θαυμάζει. Είστε ο ηγέτης τους. Είστε υπεύθυνος για την ασφαλή τους απασχόληση και συχνά για πολύ περισσότερα. 3Καθορίστε υψηλούς στόχους. Όσο περισσότερα περιμένετε από τους άλλους, τόσο περισσότερα θα αποκτήσετε. οι άνθρωποι αφοσιώνονται σε έναν ηγέτη, κάποιον που καθορίζει την πορεία τους προς μια αξιόλογη επίτευξη, αν φθάνει στο στόχο και τους παρασύρει προς αυτόν. Το να καθορίζετε υψηλούς στόχους -υπό την προυπόθεση, φυσικά, να είναι πραγματοποιήσιμοι- συντείνει στην ανύψωση του ηθικού του προσωπικού. Η εκπλήρωση νέων και ευρύτερων φιλοδοξιών δημιουργεί ενθουσιασμό, τον οποίο καλόν είναι να ενθαρρύνετε. Στους ανθρώπους αρέσει να ενθουσιάζονται. Όπως η ανία οδηγεί στην απάθεια, έτσι και ο ενθουσιασμός αποτελεί παρότρυνση για έκτακτες προσπάθειες. 4Εκπέμπετε ενεργητικότητα. Ο δυναμισμός σας είναι εκείνος που οδηγεί την επιχείρηση. Ωστόσο, πρέπει πράγματι να είστε δυναμικός. Ένα αφεντικό που δεν κάνει τίποτε παρά να παροτρύνει τους άλλους, σύντομα θα καταστρέψει την επιχείρησή του. Όσο εσείς δεν εγκαταλείπετε τον αγώνα, δεν θα τον εγκαταλείψουν και τα πιο εύρωστα ανώτατα ηγετικά σας στελέχη. 5Να είστε προσιτός. Αν δεν είστε ο τύπος του προϊσταμένου που είναι καλύτερο να παραμένει κρυμμένος, φροντίστε να είστε προσιτός και να σας βλέπουν οι υπάλληλοί σας. Μπορείτε να το πετύχετε αυτό με ελάχιστη καθημερινή απώλεια χρόνου. Ακολουθήστε τις βασιλικές συνήθειες: Πότε-πότε, κάντε μια βόλτα στα διάφορα τμήματα, χωρίς να σας περιμένουν. Επισκεφθείτε ακόμη και τα πιο απομακρυσμένα μέρη του εργοστασίου. Μιλήστε με τους εργαζομένους. Επιδείξτε ενδιαφέρον. Τέτοιες δραστηριότητες, έστω και σε μικρό βαθμό, αν γίνονται σωστά, θα αυξήσουν την επιρροή σας προς όλες τις κατευθύνσεις. 6Ενημερώστε το προσωπικό σας ως προς την πρόοδό του και την αποδοτικότητά του. οι ελλιπείς διαβιβάσεις οδήγησαν στην αποτυχία πολλών πολεμικών εγχειρημάτων, αλλά και πολλών εμπορικών επιχειρήσεων. Οι ευκαιρίες επικοινωνίας με τα στελέχη σας είναι αμέτρητες. Καμιά προσπάθεια δεν πάει χαμένη, αν οδηγεί σε μεγαλύτερη κατανόηση ή στην ταχύτερη εναλλαγή πληροφοριών με εσάς και το προσωπικό σας. Φροντίστε να τους φέρεστε σαν να είναι ενήλικοι, έστω και αν στο βάθος αμφιβάλλετε γι’ αυτό. Να είστε τίμιος απέναντί τους. Θυμηθείτε την καταπληκτική εντύπωση που έκανε η ειλικρίνεια του Τσώρτσιλ τον καιρό του Πολέμου: «Δεν έχω να σας προσφέρω τίποτε άλλο από αίμα, μόχθο, δάκρυα και ιδρώτα». 7Όσο καλύτερα εκφράζετε την ευγνωμοσύνη σας, τόσο περισσότερους λόγους θα έχετε να είστε ευγνώμων. Στον τομέα των παροτρύνσεων, τα δύο καθημερινά σας όπλα είναι ο έπαινος και ο ψόγος. Ένας μικρός έπαινος, υπό την προϋπόθεση ότι είναι αυθόρμητος και ειλικρινής, αξίζει περισσότερο από μια εξίσου αυθόρμητη και εντελώς δικαιολογημένη επιτίμηση. Αν ακολουθήσετε αυτούς τους επτά κανόνες και δεν εγκαταλείψετε την προσπάθεια, θα έλθει μια ημέρα που η εταιρεία σας θα πάψει να είναι άθροισμα ατόμων και θα γίνει μια ζωντανή ενότητα, που θα σφύζει από ζωή και αισιοδοξία. Το ηθικό της εταιρείας και τα μάτια σας 62 #33 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2024 άποψη
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=