Business News Magazine #34

Η επιβολή δασμών από την Ε.Ε. στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων ανοίγει τον ασκό του Αιόλου στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Μετά από μια διεξοδική και μακροχρόνια έρευνα, η Κομισιόν κατέληξε στο προσωρινό συμπέρασμα πως η αλυσίδα αξίας των ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) στην Κίνα επωφελείται από αθέμιτες επιδοτήσεις, οι οποίες προκαλούν κίνδυνο οικονομικής ζημίας στους παραγωγούς BEV της Ε.Ε. Το γεγονός αυτό προκάλεσε την αντίδραση της Κίνας, η οποία διεμήνυσε αντίποινα, ενώ οι απανταχού αυτοκινητοβιομηχανίες εξετάζουν τους τρόπους προσαρμογής τους στις νέες συνθήκες. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επικοινώνησε με τις κινεζικές αρχές για να συζητήσει τα πορίσματα της έρευνας και να διερευνήσει πιθανούς τρόπους επίλυσης των ζητημάτων που εντοπίστηκαν με τρόπο συμβατό με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου. Εάν οι συζητήσεις με τις κινεζικές αρχές δεν οδηγήσουν σε αποτελεσματική λύση, η Κομισιόν θα επιβάλει πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα από τις 4 Ιουλίου 2024. Η SAIC θα πληρώσει επιπλέον δασμούς της τάξης του 38,1%, ενώ η ιδιοκτήτρια της Volvo, Geely, αντιμετωπίζει αύξηση των τιμολογίων της κατά 20% και η BYD θα πληρώσει 17,4%. Τα νέα τιμολόγια θα προστεθούν στο υφιστάμενο τιμολόγιο της Ε.Ε. που ανέρχεται στο 10%, πράγμα που σημαίνει ότι η SAIC θα καταλήξει να πληρώνει 48,1% για EV που εξάγονται στην Ευρώπη. Άλλοι παραγωγοί BEV στην Κίνα οι οποίοι συνεργάστηκαν στην έρευνα αλλά δεν έχουν συμπεριληφθεί στο δείγμα, θα υπόκεινται στον σταθμισμένο μέσο δασμό του 21%. Όλοι οι άλλοι παραγωγοί BEV στην Κίνα, που δεν συνεργάστηκαν στην έρευνα, θα υπόκεινται στον υπολειπόμενο δασμό του 38,1%. Η απάντηση της Κίνας Το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου ανακοίνωσε ότι θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να προστατεύσει τα θεμιτά δικαιώματα των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών, μετά την απόφαση της Ε.Ε. να αυξήσει τους δασμούς για τα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα. Η Κίνα θα παρακολουθεί από κοντά την κατάσταση και υποστηρίζει ότι η απόφαση του ευρωπαϊκού συνασπισμού παραβιάζει παγκόσμιους εμπορικούς κανόνες, σύμφωνα με το κινέζικο υπουργείο. Η Κίνα, ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Ε.Ε., εξήγαγε 10 δισ. ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ε.Ε. το 2023, σύμφωνα με αναλυτές του Rhodium Group. Οι συνολικές κινεζικές εξαγωγές ανέρχονται σε 3,4 τρισ. δολάρια, εκ των οποίων τα 500 δισεκατομμύρια να κατευθύνονται προς την Ε.Ε. και τα υπόλοιπα στις ΗΠΑ. Η Νοτιοανατολική Ασία έχει γίνει ο μεγαλύτερος εξαγωγικός προορισμός της Κίνας τα τελευταία χρόνια, ξεπερνώντας τόσο την Ε.Ε. όσο και τις ΗΠΑ. Τα πρόσφατα στοιχεία κατέδειξαν απότομες αυξήσεις στις εξαγωγές τόσο σε αυτήν την περιοχή όσο και στη Λατινική Αμερική, αγορές όπου οι Κινέζοι κατασκευαστές EV έχουν επεκτείνει τις δραστηριότητές τους. Ο Hui Shan, επικεφαλής οικονομολόγος για την Κίνα στην Goldman Sachs, διατύπωσε την άποψη ότι η κυβέρνηση «έδινε στρατηγική έμφαση στις εξαγωγές σε χώρες της EM, γνωρίζοντας ότι οι ΗΠΑ και η Ευρώπη μπορεί να αυξήσουν τους εμπορικούς φραγμούς». Η γερμανική στάση Η Γερμανία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της οποίας έχουν πολλές δραστηριότητες στην Κίνα, έδωσε μάχη με τη Σουηδία και την Ουγγαρία, για να αποφύγει τις κυρώσεις σε βάρος των Κινέζων κατασκευαστών, φοβούμενη αντίποινα. Για τις γερμανικές εταιρείες Volkswagen, BMW και Mercedes, η Κίνα είναι η κύρια εθνική αγορά, καθώς αντιπροσωπεύει έως και 36% σε όγκο πωλήσεων. Aπό τη Φραγκφούρτη, ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών τοποθετήθηκε ενάντια σε έναν «εμπορικό πόλεμο» με το Πεκίνο. Οι δασμοί αυτοί «πλήττουν τις γερμανικές επιχειρήσεις και τα κατ’ εξοχήν προϊόντα τους», έγραψε στο X ο φιλελεύθερος υπουργός Φόλκερ Βίσινγκ. «Τα οχήματα πρέπει να γίνουν λιγότερο ακριβά μέσω αυξημένου ανταγωνισμού, των ανοικτών αγορών και καλύτερων συνθηκών εγκατάστασης επιχειρήσεων μέσα στην Ε.Ε. και όχι με έναν εμπορικό πόλεμο και μια στεγανοποίηση των αγορών», προσθέτει. Ηλεκτροκίνηση «Ηλεκτρικός» πόλεμος Ευρώπης - Κίνας businessauto Οι επιπτώσεις Οι νέοι δασμοί στις εισαγωγές κινεζικών αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα επιβραδύνει τις πωλήσεις τους στην Ε.Ε., αλλά ο αντίκτυπος δεν περιορίζεται μόνο στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Σχεδόν το ένα πέμπτο των ηλεκτρικών οχημάτων που πωλήθηκαν στην Ε.Ε. πέρυσι κατασκευάστηκαν στην Κίνα, όμως στις αποστολές κυριαρχεί η Tesla, η οποία εισάγει το σεντάν Model 3 από τη Σαγκάη. Η BMW, η Volvo και η Dacia της Renault εξάγουν επίσης σημαντικό αριθμό οχημάτων. Οι δασμοί της Ε.Ε. πιθανότατα θα μειώσουν τις εισαγωγές από την Κίνα κατά ένα τέταρτο ή περίπου 4 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Reuters. Η Mercedes, η BMW και η VW επέκριναν δριμύτατα τους υψηλούς δασμούς της Ε.Ε. στις εισαγωγές κινεζικών EV. 50 #34 ΙΟΥΛΙΟΣ 2024

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=