Business News Magazine #35

προφίλ της Θεσσαλονίκης ως μιας «πόλης - στρατηγείου» σε ολόκληρη τη νοτιοανατολική Ευρώπη. Όλος ο σχεδιασμός της ανάπλασης της ΔΕΘ συνδυάζεται και με το όραμά μας για την ανάπτυξη της Μακεδονίας και της Θράκης και, φυσικά, της πρωτεύουσας του βορειοελλαδικού χώρου, της Θεσσαλονίκης. Η Θεσσαλονίκη θα διαδραματίσει νομοτελειακά το ρόλο μιας πρωταγωνίστριας πόλης. Όσο πιο γρήγορα της δοθούν οι δυνατότητες, τόσο μεγαλύτερο θα είναι το όφελος, όχι μόνον για τη Θεσσαλονίκη αλλά για ολόκληρη την Ελλάδα. Πώς οραματίζεστε τη Θεσσαλονίκη; Οι βασικοί άξονες στους οποίους ακουμπά το όραμά μας αλλά και η ρεαλιστική προοπτική για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, είναι οι εξής: u Η Θεσσαλονίκη Κέντρο Παιδείας και Πολιτισμού. Τα πανεπιστήμιά της, οι σημαντικοί θρησκευτικοί, αρχαιολογικοί, τουριστικοί χώροι που βρίσκονται στη Μακεδονία και τη Βόρεια Ελλάδα όπως το Άγιον Όρος, η Βεργίνα, το Δίον, ο Όλυμπος, οι βυζαντινοί ναοί και τα μουσεία, δίνουν τεράστιες δυνατότητες για έναν τέτοιον ρόλο. u Η Θεσσαλονίκη Χρηματοοικονομικό και Χρηματοπιστωτικό Κέντρο της ευρύτερης περιοχής. Μια «πόλη-στρατηγείο», έδρα επιχειρήσεων, φορέων, τραπεζών. u Η Θεσσαλονίκη Διεθνές Εμπορικό και Διαμετακομιστικό Κέντρο. Το λιμάνι, το δεύτερο μεγαλύτερο της χώρας μετά τον Πειραιά, ο εμπορευματικός σιδηρόδρομος και οι οδικές μεταφορές επιτρέπουν αγαθά και προϊόντα να μεταφέρονται από τη Θεσσαλονίκη σε πολύ σύντομο χρόνο στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη. Φέτος ξεκίνησαν και οι πρόδρομες εργασίες για το τεχνολογικό πάρκο Thess Intec. Τι σηματοδοτεί αυτή η επένδυση και τι αντίκτυπο θα έχει στην περιφέρεια; Το Thess Intec έπαψε να αποτελεί ένα φιλόδοξο όραμα, καθώς περνά στο στάδιο της υλοποίησής του. Με επίκεντρο τη Θεσσαλονίκη, θα λειτουργεί ως φυσικός υποδοχέας του ελληνικού οικοσυστήματος καινοτομίας και, μέσα από την προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων από την Ελλάδα και το εξωτερικό, θα μετασχηματίσει το παραγωγικό μοντέλο της Βορείου Ελλάδος, δημιουργώντας 7.000 νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας, οι οποίες θα στελεχωθούν από το υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτουμε στη Μακεδονία και τη Θράκη. Παράλληλα, θα συνεργάζονται τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και οι φορείς της βιομηχανίας και των εξαγωγέων για την παραγωγή καινοτόμων ιδεών και υπηρεσιών. Θα αποτελέσει, όμως, και πόλο έλξεως για πολλά ικανά και έμπειρα στελέχη, τα οποία είτε έχουν αναζητήσει μια καλύτερη θέση εργασίας κάπου αλλού είτε βρίσκονται σε κάποιο άλλο κράτος. Το ισχυρό αποτύπωμα του Thess Intec φαίνεται στην αύξηση 2% που υπολογίζουμε να επιφέρει στο ΑΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας και στο οικονομικό αποτέλεσμα άνω των 500 εκατομμυρίων ευρώ, που θα καταγράψει τα επόμενα 10 χρόνια στην τοπική, περιφερειακή και εθνική οικονομία. Ενώ βλέπουμε το ενδιαφέρον παγκόσμιων κολοσσών να εντείνεται για τη Βόρεια Ελλάδα, έγινε γνωστό πρόσφατα ότι η Cisco αποχωρεί από τη Θεσσαλονίκη μετά από τέσσερα χρόνια. Είναι συγκυριακό ή σηματοδοτεί μια τάση αποεπένδυσης; Δημιουργούμε ευκαιρίες για επενδύσεις σε ολόκληρη την Ελλάδα και, ειδικότερα, στη Βόρειο Ελλάδα. Αυτό αποδεικνύεται από την αναρρίχηση 28 θέσεων (από την 62η θέση στην 34η) που κατέγραψε η Ελλάδα από το 2019 έως σήμερα, μεταξύ 82 χωρών, στο δείκτη του Economist Intelligence Unit για τις χώρες με το καλύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον. Σε ό,τι αφορά στην ανάπτυξη του βορειοελλαδικού χώρου, συμβάλλουν, πέρα από την εγχώρια τοπική επιχειρηματικότητα, εξίσου σημαντικές επιχειρηματικές επενδύσεις ξένων μεγάλων εταιρειών, όπως η Microsoft, η Pfizer και άλλοι, που «ανακάλυψαν» τη Θεσσαλονίκη ως μια πολύ προνομιακή περιοχή, λόγω της εγγύτητάς της με τις μεγάλες πόλεις της νοτιοανατολικής Ευρώπης και προχώρησαν σε σημαντικές επενδύσεις και την δημιουργία εξειδικευμένων και καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας. Όλα αυτά βοηθούν τη Βόρειο Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη να προχωρήσουν με πιο ταχείς ρυθμούς. Δεν πρέπει ποτέ να λησμονούμε ότι η γεωπολιτική θέση της Θεσσαλονίκης, της Μακεδονίας και της Θράκης προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες. Η Θεσσαλονίκη απέχει ελάχιστα από τις υπόλοιπες βαλκανικές πρωτεύουσες, από τη Σόφια, τα Σκόπια, τα Τίρανα, το Βελιγράδι και την Κωνσταντινούπολη. Αυτό αποτελεί μοναδικό πλεονέκτημα, που δίνει ένα προβάδισμα στη Θεσσαλονίκη, η οποία νομοτελειακά θα πρωταγωνιστήσει στο αμέσως προσεχές μέλλον. Τα έργα υποδομής αποτελούν προϋπόθεση ανάπτυξης, αλλά στη Βόρεια Ελλάδα παρατηρείται μια ασυνήθιστη καθυστέρηση υλοποίησής τους. Τι γίνεται με το Flyover και την «παρέμβαση» του ΣτΕ; Ποια είναι τα επόμενα βήματα; Το μετρό της Θεσσαλονίκης πότε πιστεύετε ότι θα λειτουργήσει; Είναι αλήθεια ότι για δεκαετίες οι Θεσσαλονικείς ακούγαμε για μεγάλα έργα που θα άλλαζαν την εικόνα της πόλης, αλλά δυστυχώς οι υποσχέσεις παρέμεναν λόγια. Κάποιες κυβερνήσεις στο παρελθόν κορόιδεψαν τους Θεσσαλονικείς και τους Βορειοελλαδίτες. Όλοι θυμόμαστε τους μουσαμάδες με τα ζωγραφισμένα εκδοτήρια εισιτηρίων, με τα οποία κάποιοι κυβερνώντες προσπαθούσαν να μας πείσουν ότι τα μεγάλα έργα προχωρούν. Αυτό σήμερα έχει αλλάξει. Τα μεγάλα έργα υποδομών προχωρούν. Επιτέλους, το πολύπαθο Μετρό παραδίδεται σε κοινή χρήση τον προσεχή Νοέμβριο και τον επόμενο χρόνο ολοκληρώνεται το έργο της επέκτασης προς την Καλαμαριά, το οποίο προβλέπεται να παραδοθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2025. Επίσης, ολοκληρώνεται και ο σχεδιασμός για την επέκταση του Μετρό στη δυτική Θεσσαλονίκη, προκειμένου να αρχίσουν άμεσα οι μελέτες για αυτήν την επέκταση προς εκείνη την πλευρά της πόλης, στην οποία κατοικούν περίπου τα 2/3 των συμπολιτών μας. Όσον αφορά στο Fly Over, οι εργασίες προχωρούν κανονικά. Πρόκειται για ένα έργο χρήσιμο και αναγκαίο για την πόλη, όπως αναγνωρίζεται σχεδόν από το σύνολο των φορέων της Θεσσαλονίκης, αφού από τη νέα περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης θα διέρχονται 10.000 αυτοκίνητα ανά ώρα, όταν σήμερα η υφιστάμενη περιφερειακή μπορεί να εξυπηρετήσει μόλις 5.000 αυτοκίνητα. Παράλληλα, μέσω σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, προχωρούμε σε μεγάλα έργα υποδομής. Στην κατασκευή του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης-Έδεσσας και του κάθετου άξονα Δράμα-Αμφίπολη, ενώ το 2025 εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί και η σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με τον αυτοκινητόδρομο της ΠΑΘΕ. Ειδικά για το Flyover, για τον καλύτερο συντονισμό των εργασιών του Flyover και την επιτάχυνση των διαδικασιών αλλά και για τη βελτίωση της καθημερινότητας των Θεσσαλονικέων, όσο διαρκεί και η κατασκευή του Flyover συγκαλέσαμε ήδη, πριν από δεκαπέντε ημέρες, μια ευρεία σύσκεψη του Συντονιστικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων φορέων, προκειμένου να εξεύρουμε λύσεις που θα τις δουν στην καθημερινή ζωή τους οι Θεσσαλονικείς. Όπως ανακοινώσαμε, το Συντονιστικό Συμβούλιο θα συνεδριάζει τακτικά κάθε δεκαπέντε ημέρες και ήδη εξετάζουμε κάποιες «έξυπνες λύσεις» για την καλύτερη λειτουργία των οδικών αρτηριών της πόλης, για την αποσυμφόρηση της Περιφερειακής Οδού και για την εξεύρεση κάποιων εκατοντάδων θέσεων πρόσκαιρης στάθμευσης, ώστε, σε συνδυασμό με την πύκνωση των δρομολογίων των λεωφορείων του ΟΑΣΘ από τα σημεία της πρόσκαιρης στάθμευσης προς τα κεντρικά σημεία της Θεσσαλονίκης, να επιτύχουμε να βελτιώσουμε αρκετά τις κυκλοφοριακές συνθήκες. Η Θεσσαλονίκη ζει σήμερα υπό συνθήκες κυκλοφοριακού εμφράγματος και μόνον με ουσιαστικές παρεμβάσεις μπορεί να επέλθει μια σημαντική βελτίωση. Δεν χρειάζονται, όμως, άλλα λόγια. Θα κριθούμε από το αποτέλεσμα. Ο κ. Σταϊκούρας στις αρχές του έτους έκανε λόγο για τη δρομολόγηση έργου που αφορά τη σιδηροδρομική σύνδεση των λιμένων της Βορείου Ελλάδος, μέσω των νέων διευρωπαϊκών διαδρόμων, με την Κεντρική Ευρώπη. Ποια τα οφέλη του συγκεκριμένου έργου και ποιο το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του; Πρόκειται για μια προτεραιότητα στρατηγικής σημασίας, η οποία συγκεντρώνει το ενδιαφέρον πολλών ευρωπαϊκών χωρών και έχει μεγάλη αξία για τη χώρα μας. Είναι μια σημαντική παρέμβαση της κυβέρνησης, ιδιαίτερης βαρύτητας για την Ελλάδα και τα Βαλκάνια, διότι προωθεί την κάθετη δικτύωση της χώρας μας και την τριμερή συνεργασία με Βουλγαρία και Ρουμανία, καθιστώντας την Ελλάδα κέντρο εναλλακτικών διαδρομών για τη μεταφορά προϊόντων και τη μετατροπή των λιμένων του βορειοελλαδικού χώρου σε διαμετακομιστικά κέντρα από διάφορες περιοχές προς την Ευρώπη. Όπως έχει δηλώσει ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, η ελληνική κυβέρνηση έχει αναλάβει πρωτοβουλία για τους νέους ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς εμπορευματικούς διαδρόμους. Άλλωστε, μόλις πριν από λίγες ημέρες, το αρμόδιο υπουργείο ανακοίνωσε ότι εξασφαλίστηκε η συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής του Μηχανισμού για τη Σύνδεση της Ευρώπης CEF, για τρία σπουδαία σιδηροδρομικά έργα που συμβάλλουν στην εκπλήρωση αυτού του στόχου: τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Ν. Καρβάλη - Τοξότες και την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών γραμμών Πύθιο - Ορμένιο και Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας, στο τμήμα Μουριές - Προμαχώνας. Το ρεπορτάζ κάνει λόγο για επενδύσεις 3 δισ. ευρώ στον κλάδο της Ενέργειας στη Βόρεια Ελλάδα. Υπάρχει κάποιο στρατηγικό σχέδιο στον τομέα αυτό; Η κυβέρνηση σκοπεύει να στηρίξει ή και να ενισχύσει τις επενδύσεις αυτές; Είναι αλήθεια ότι στη Βόρεια Ελλάδα βρίσκονται σε εξέλιξη μεγαλεπήβολα επενδυτικά εγχειρήματα άνω των 3 δισεκατομμυρίων σε ζητήματα ενέργειας, τα οποία δίνουν στην περιοχή μας πρωταγωνιστικό ρόλο. Πλωτοί σταθμοί στάθμευσης και διοχέτευσης LNG, νέες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που θα εξάγουν ενέργεια, είναι ορισμένα από τα σχέδια που συζητούνται και αναμφίβολα καλλιεργούν ευοίωνες προοπτικές για τη Μακεδονία και τη Θράκη, παρά το γεγονός ότι διανύουμε διάστημα γεωπολιτικής ανασφάλειας. Πρόκειται για άλλη μια απόδειξη της κομβικής γεωγραφικής και γεωπολιτικής θέσης που κατέχει η πατρίδα μας, η οποία αναδεικνύεται σε ένα σημαντικό κέντρο όσον αφορά στα θέματα ενέργειας, ιδίως τώρα που βρίσκεται σε εξέλιξη η πράσινη ενεργειακή μετάβαση. Στη Βόρεια Ελλάδα βρίσκονται σε εξέλιξη μεγαλεπήβολα επενδυτικά εγχειρήματα άνω των 3 δισεκατομμυρίων σε ζητήματα ενέργειας, τα οποία δίνουν στην περιοχή μας πρωταγωνιστικό ρόλο 27 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2024 #35

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=