Στην Ελλάδα το 35% των εταιρειών, έναντι του 48% σε παγκόσμια κλίμακα, έχουν ήδη υιοθετήσει την Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ), συμπεριλαμβανομένων της δημιουργικής και της διαλογικής μορφής. Γράφει η Βενετία Σακελλαρίου Τα νέα αυτά στοιχεία προκύπτουν από την τριμηνιαία καθιερωμένη Έρευνα Προοπτικών Απασχόλησης του Ομίλου ManpowerGroup σχετικά με την υιοθέτηση και τις προκλήσεις της ΤΝ στο χώρο της εργασίας, στην οποία συμμετείχαν 525 εργοδότες της χώρας. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το 59% των εργοδοτών στον κλάδο της Πληροφορικής έχουν εντάξει πλήρως την ΤΝ στη λειτουργία της επιχείρησής τους και ακολουθούν οι εργοδότες του κλάδου των Υπηρεσιών Επικοινωνίας (50%). Λίγο πιο πίσω στην υιοθέτηση των τεχνολογιών ΤΝ βρίσκονται οι εργοδότες στον κλάδο της Υγείας και των Βιο-επιστημών (31%), όπως και των Καταναλωτικών Αγαθών και Υπηρεσιών (30%). Ανάλογη εικόνα παρατηρείται και σε παγκόσμια κλίμακα, με τους κλάδους της Πληροφορικής (63%) και των Υπηρεσιών Επικοινωνίας (58%) να προηγούνται, έχοντας σπεύσει να υιοθετήσουν τις τεχνολογίες της ΤΝ και τους κλάδους των Καταναλωτικών Αγαθών (42%) και της Υγείας (40%) να ακολουθούν. Οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα που είναι πιο ανοιχτές στη χρήση των εργαλείων ΤΝ, όσον αφορά τις λειτουργίες τους, είναι αυτές που απασχολούν 250-999 εργαζομένους, με ποσοστό 41%, ενώ ακολουθούν οι επιχειρήσεις που απασχολούν 1.000-4.999 εργαζομένους (38%) και οι μεσαίες επιχειρήσεις (36%). Η στάση των εργαζομένων απέναντι στην ΤΝ Οι εργαζόμενοι της χώρας είναι γενικά θετικοί, αλλά διατηρούν και κάποιες επιφυλάξεις ως προς τον αντίκτυπο της ΤΝ στην εργασία τους. Πιο θετική στάση διαπιστώθηκε ότι έχουν τα ανώτατα στελέχη, με ποσοστό 64%, ακολουθούν οι υπάλληλοι γραφείου, με ποσοστό 63%, και τα μεσαία στελέχη ή οι προϊστάμενοι (58%), ενώ λιγότερη αισιοδοξία αισθάνεται η πλειονότητα των εργαζομένων στα εργοστάσια και στην «πρώτη γραμμή» (47%). Το υψηλότερο ποσοστό των εργαζομένων που υιοθετούν θετική στάση είναι ενταγμένο σε ανώτατες θέσεις του κλάδου των Χρηματοοικονομικών και των Κτηματομεσιτικών, καθώς το 75% της ηγεσίας δηλώνει θετικά διακείμενο προς τις εφαρμογές της ΤΝ και της Μηχανικής Μάθησης (Machine Learning - ML) και ακολουθούν τα μεσαία στελέχη του κλάδου των Μεταφορών και της Εφοδιαστικής Αλυσίδας (69%). Χωρίς δεύτερες σκέψεις απέναντι στην ΤΝ εμφανίζεται το 68% των υπαλλήλων γραφείου και των επαγγελματιών στον κλάδο των Καταναλωτικών Αγαθών και των Υπηρεσιών. Η ΑΙ είναι δημοφιλής αλλά γεμάτη προκλήσεις Στην Ελλάδα η δημοφιλία της ΤΝ συνοδεύεται και από τις ανάλογες προκλήσεις. Σχεδόν όλοι οι οργανισμοί της χώρας, σε ποσοστό 96%, αντιμετωπίζουν προκλήσεις που σχετίζονται με την υιοθέτησή της. Οι προκλήσεις που εμφανίζονται συχνότερα έχουν σχέση με το υψηλό κόστος των επενδύσεων (37%), την έλλειψη δεξιοτήτων ΤΝ από τους εργαζομένους (33%), τις ανησυχίες σχετικά με το απόρρητο και τους κανονισμούς (31%) και την έλλειψη κατάλληλων εργαλείων και πλατφορμών ΤΝ (28%). Οι εργοδότες της χώρας, σε ποσοστό 70%, αναφέρουν ότι η ΤΝ θα έχει θετική επίδραση στη συνολική επιχειρηματική τους απόδοση. Η αντίληψη αυτή επικρατεί κυρίως στον κλάδο της Πληροφορικής (75%), των Χρηματοοικονομικών και των Κτηματομεσιτικών (75%). Επίσης, είναι αισιόδοξοι ότι οι τεχνολογίες της ΤΝ θα βοηθήσουν στο upskilling & reskilling των υφιστάμενων εργαζομένων (66%), όπως και στην απαιτούμενη εκπαίδευσή τους (62%). Ο αντίκτυπος της ΤΝ και της ML στον αριθμό των εργαζομένων ανά κλάδο Ενώ σε παγκόσμια κλίμακα οι περισσότερες από τις μισές εταιρείες, σε ποσοστό 55%, αναμένουν να αυξήσουν τον αριθμό των εργαζομένων τους εξαιτίας της ΤΝ και της ML τα επόμενα δύο χρόνια, στην Ελλάδα το ποσοστό αυτό είναι σαφώς μικρότερο, αγγίζοντας το 41%. Τόσο παγκοσμίως, όσο και στην Ελλάδα σχεδόν 1 στους 4 εργοδότες (24% για τους εργοδότες παγκοσμίως και 25% για τους εργοδότες στην Ελλάδα) πιστεύει ότι «δεν θα υπάρξει αντίκτυπος». Πιο συγκεκριμένα, αύξηση του αριθμού των εργαζομένων αναμένουν ο κλάδος των Καταναλωτικών Αγαθών και των Υπηρεσιών (49%), ο κλάδος της Πληροφορικής (48%) και ο κλάδος της Ενέργειας και των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (47%). Οι προκλήσεις της επόμενης γενιάς εργαζομένων Οι εργοδότες στην Ελλάδα προσδιόρισαν και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι, οι οποίοι είναι πάνω από 10 χρόνια στο ανθρώπινο δυναμικό. Μεταξύ άλλων, το 29% αναφέρουν ότι οι τεχνολογικές προσδοκίες στο χώρο εργασίας, στις οποίες εντάσσεται και η ΤΝ, απασχολεί τους νέους εργαζομένους. Στην πρώτη θέση βρίσκονται οι προσδοκίες που είναι σχετικές με τις απολαβές (40%), ακολουθεί η εξέλιξη της σταδιοδρομίας (36%) και οι προσδοκίες σχετικά με την ισορροπία μεταξύ της επαγγελματικής και της προσωπικής ζωής (34%). Τεχνητή Νοημοσύνη ΑΙ διδασκόμενη η εργασία… Παράγοντες αύξησης της δέσμευσης και της παραγωγικότητας των νεότερων εργαζομένων Σύμφωνα με τις απαντήσεις των εργοδοτών της χώρας στην ερώτηση «Ποιο από τα παρακάτω ήταν το πιο αποτελεσματικό στην αύξηση της δέσμευσης και της παραγωγικότητας των νεότερων εργαζομένων, που είναι πάνω από 10 χρόνια στο ανθρώπινο δυναμικό σας;», προκύπτει ότι τα βελτιωμένα τεχνολογικά εργαλεία αποτελούν την πιο αποτελεσματική στρατηγική για την εμπλοκή της νέας γενιάς εργαζομένων, με ποσοστό 73%, και ακολουθεί η έμφαση στη συνολική ευημερία με ποσοστό 67%. Οι εργοδότες λαμβάνουν υπόψη τους ότι η ενίσχυση της τεχνολογικής υποδομής και η φροντίδα για την ευημερία των εργαζομένων δεν συνιστά μόνο μια αναγκαία επένδυση αλλά και μια στρατηγική που οδηγεί σε βελτιωμένα αποτελέσματα και υψηλότερη ικανοποίηση στο εργασιακό περιβάλλον. Έως το 2030, η ΤΝ θα διαμορφώσει το παγκόσμιο ανθρώπινο δυναμικό, καθιερώνοντας δημοκρατικότερες διαδικασίες στη λήψη αποφάσεων και βοηθώντας εργαζομένους και εργοδότες να αποκτήσουν νέες δεξιότητες στη χρήση businesstech 62 #35 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2024
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=