Η ανοδική πορεία του τουρισμού τα τελευταία χρόνια έχει βοηθήσει σημαντικά τον τομέα της βραχυχρόνιας μίσθωσης αυτοκινήτων, ενώ το πεδίο του leasing δείχνει να αποκτά όλο και πιο πρωταγωνιστικό ρόλο, με τον συνολικό τζίρο να ανέρχεται πλέον στο 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Την ανάδειξη του ρόλου και της σημασίας του κλάδου μισθώσεων αυτοκινήτων για την ελληνική οικονομία, αλλά και τις προκλήσεις και τους παράγοντες που θα προσδιορίσουν τη μελλοντική του πορεία, εξετάζει η μελέτη του ΙΟΒΕ με τίτλο «Τάσεις και προοπτικές τoυ κλάδου μισθώσεων αυτοκινήτων», η οποία υλοποιήθηκε με τη στήριξη του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΤΕΕΑΕ). Ποιους περιλαμβάνει ο κλάδος Οι μισθώσεις αυτοκινήτων αφορούν στις βραχυχρόνιες μισθώσεις οχημάτων, πιο γνωστές ως «Rent a Car» και τις μακροχρόνιες μισθώσεις, γνωστές ως leasing ή λειτουργική μίσθωση και ανά κατηγορία στοχεύουν σε διαφορετικές ανάγκες. Συνολικά, ευνοούν τη γρήγορη αντικατάσταση του στόλου οχημάτων, συμβάλλοντας στη μείωση του μέσου όρου ηλικίας του επιβαρυμένου στόλου στην Ελλάδα και την εισαγωγή νέων οχημάτων, με μειωμένη κατανάλωση καυσίμου, χαμηλότερες εκπομπές αερίων και σύγχρονα συστήματα ασφάλειας, βοηθώντας και στη μείωση των ατυχημάτων. Ειδικότερα, οι βραχυχρόνιες μισθώσεις υποστηρίζουν σημαντικά την ποιότητα του εγχώριου τουριστικού προϊόντος, καθώς και την οδική ασφάλεια, ενώ οι μακροχρόνιες μισθώσεις βοηθούν επιχειρήσεις και ιδιώτες στην καλύτερη διαχείριση του κόστους και των δαπανών τους. Ο κλάδος μισθώσεων οχημάτων αποτελεί έναν σημαντικό κρίκο σε μια μεγάλη αλυσίδα αξίας που ενσωματώνει τις πωλήσεις οχημάτων (οι εταιρικές πωλήσεις αντιστοιχούν σε άνω του 58% των συνολικών πωλήσεων επιβατικών), τον ασφαλιστικό κλάδο, τα συνεργεία και τα καταστήματα πώλησης ανταλλακτικών αυτοκινήτων, τα πρατήρια βενζίνης, αλλά και τον τουριστικό τομέα. Παρά τις προκλήσεις στο εγχώριο οικονομικό περιβάλλον, ο κλάδος επέδειξε τα τελευταία χρόνια θετική δυναμική. Αυτή σχετίζεται σε σημαντικό βαθμό με την αύξηση των ροών τουριστών και την επέκταση της τουριστικής περιόδου, ενώ και ο τομέας των μακροχρόνιων μισθώσεων παρουσιάζει ισχυρή ανάπτυξη. Σημαντικό αποτύπωμα στην ελληνική οικονομία Στον κλάδο μίσθωσης αυτοκινήτων δραστηριοποιούνται 2,4 χιλιάδες επιχειρήσεις, με ανοδική πορεία από το 2013, ενώ οι απασχολούμενοι φτάνουν τους 9,8 χιλιάδες εργαζομένους. Σύμφωνα δε με εκτιμήσεις ανθρώπων της αγοράς τόσο ο αριθμός των επιχειρήσεων, όσο και των εργαζομένων είναι σημαντικά υψηλότερος, καθώς λόγω μεθοδολογικών ζητημάτων δεν αποτυπώνεται ο πραγματικός αριθμός τους. Στον κλάδο καταγράφεται έντονος ανταγωνισμός τόσο με μεγάλες επιχειρήσεις, όσο και πολλές μικρές, λόγω τουρισμού. Αναλυτικότερα, στον κλάδο δραστηριοποιούνται τόσο μεγάλες επιχειρήσεις, με δραστηριότητα στην εγχώρια αγορά, αλλά και με παρουσία στο εξωτερικό, ενισχύοντας και την εξωστρέφεια του κλάδου και της οικονομίας, όσο και πολλές μικρές επιχειρήσεις, κυρίως λόγω του κατακερματισμού που καταγράφεται στον κλάδο βραχυχρόνιων μισθώσεων λόγω τουρισμού, με αποτέλεσμα ο ανταγωνισμός να είναι έντονος τόσο στις μεγάλες επιχειρήσεις, όσο και στις μικρότερες. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο κύκλος εργασιών του κλάδου μισθώσεων έφτασε τα 276,6 δισ. ευρώ το 2021, με αύξηση κατά 15,1% στα επιβατικά και κατά 19,8% στα επαγγελματικά, ενώ οι εταιρείες μίσθωσης προέβησαν σε αγορά 8,8 εκατ. επιβατικών αυτοκινήτων. Η αύξηση αυτή ήρθε μετά την πτώση του 2020 λόγω πανδημίας κατά 14,1%. Ο κύκλος εργασιών τους εκτιμάται στο 1,7 δισ. ευρώ το 2023, με τις επενδύσεις σε νέα οχήματα να ξεπερνούν τα 500 εκατ. ευρώ το 2022. Λόγω των βραχυχρόνιων μισθώσεων, έντονη είναι η παρουσία του κλάδου σε περιφερειακό επίπεδο. Περίπου το 67% των επιχειρήσεων, το 52% της απασχόλησης και το 17% του κύκλου εργασιών του κλάδου εντοπίζονται στα νησιά, ενισχύοντας την τοπική οικονομία. Ο συνολικός στόλος των επιχειρήσεων σε όλες τις κατηγορίες (βραχυχρόνιες, μακροχρόνιες και επαγγελματικά) προσεγγίζει τα 280 χιλιάδες οχήματα το 2023, με ανοδική τάση τα τελευταία έτη. Ο στόλος αντιστοιχεί στο 5,0% του συνολικού στόλου επιβατικών, ενώ παρουσιάζει χαμηλή μέση ηλικία (2,9 έτη), έναντι αυτής του συνολικού στόλου επιβατικών στην Ελλάδα (17,3 έτη). Η συνολική συνεισφορά των επιχειρήσεων στον κλάδο μίσθωσης αυτοκινήτων στο ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας εκτιμάται σε 1,3 δισ. ευρώ το 2022, με σημαντικές πολλαπλασιαστικές επιδράσεις, καθώς για κάθε 1 ευρώ προστιθέμενης αξίας από τη λειτουργία των επιχειρήσεων δημιουργούνται άλλα 0,8 ευρώ ΑΕΠ σε άλλους εγχώριους τομείς (1,8 ευρώ συνολικά). Η συνολική επίδραση στην απασχόληση φτάνει τις 14,6 χιλιάδες θέσεις, δηλαδή για κάθε 1 θέση στον κλάδο δημιουργείται μία πρόσθετη θέση απασχόλησης. 575 εκατομμύρια τζίρος από τα Rent-A-Car Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις οχημάτων επηρεάζονται εξαιρετικά από τις τουριστικές ροές, με τις επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων να αποτελούν σημαντικό τμήμα του τουριστικού προϊόντος για πάνω από 40 χρόνια. Ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων αυτών προσεγγίζει τα 577 εκατ. ευρώ το 2023, ενώ ο στόλος που διαχειρίζονται φτάνει τα 105 χιλιάδες οχήματα, με αυξητική τάση τα τελευταία έτη, λόγω και των αυξημένων τουριστικών ροών. Η μέση ηλικία του στόλου είναι χαμηλή στα 3,1 έτη, εξασφαλίζοντας τις αναγκαίες συνθήκες οδικής ασφάλειας, κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπών αερίων. Τα υβριδικά οχήματα αποτελούν περίπου το 14% του συνόλου, ενώ τα ηλεκτρικά καταλαμβάνουν μικρότερο μερίδιο (2%), κυρίως λόγω του ελλιπούς δικτύου φόρτισης πανελλαδικά, αλλά και της έλλειψης γρήγορων φορτιστών, ιδιαίτερα στα νησιά. Όλο και πιο σημαντικό το leasing Η μακροχρόνια λειτουργική μίσθωση αυτοκινήτων αποτελεί μια διαφορετική κατηγορία μισθώσεων με πιο σύνθετες παραμέτρους. Τα κίνητρα χρήσης αφορούν σε ιδιώτες (ευκολία διαχείριbusinessauto Κλάδος μισθώσεων αυτοκινήτων Ανάπτυξη σε όλο και πιο υψηλές ταχύτητες Στον κλάδο μίσθωσης αυτοκινήτων δραστηριοποιούνται 2,4 χιλιάδες επιχειρήσεις, με ανοδική πορεία από το 2013, ενώ οι απασχολούμενοι φτάνουν τους 9,8 χιλιάδες εργαζομένους 20 #36 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2024
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=