σης, προστασία περιβάλλοντος, οδική ασφάλεια κ.ά.), αυτοαπασχολούμενους (φορολογικά και διαχειριστικά οφέλη, συνεχής ανανέωση αυτοκινήτου, οδική ασφάλεια, χαμηλή κατανάλωση, προστασία του περιβάλλοντος κ.ά.) και επιχειρήσεις (φορολογικά οφέλη με εκπιπτόμενες δαπάνες, περιορισμός κόστους, βελτίωση περιβαλλοντικού προφίλ, ESG επιδόσεις κ.ά.). Ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων προσεγγίζει το 1,0 δισ. ευρώ με τον στόλο τους να φτάνει τα 175 χιλιάδες οχήματα το 2022, με χαμηλή επίσης μέση ηλικία (2,6 έτη). Το 34,8% του στόλου είναι πλέον υβριδικά, ηλεκτρικά ή φυσικού αερίου. Η άνοδος της αγοράς μακροχρόνιων μισθώσεων οφείλεται, μεταξύ άλλων, στη βελτίωση σημαντικών παραμέτρων της οικονομίας, όπως η αύξηση του αριθμού των επιχειρήσεων, η βελτίωση του εισοδήματος και της αγοράς εργασίας κ.ά. Θα πρέπει να σημειωθεί πως η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα έχει επηρεαστεί σημαντικά από τις συνεχείς κρίσεις μετά το 2008, ενώ πλέον το τμήμα των εταιρικών πωλήσεων επιδρά όλο και περισσότερο στη συνολική αγορά με αύξηση του μεριδίου του. Οι εταιρικές πωλήσεις επιβατικών αποτελούν πλέον το 58% των συνολικών πωλήσεων οχημάτων για το 2023, έναντι 23% το 2007. Στην Ελλάδα, ο συνολικός στόλος επιβατικών διογκώνεται συνεχώς, στα 5,6 εκατ. οχήματα, με χαμηλό ρυθμό απόσυρσης οχημάτων, ενώ το 82% των οχημάτων έχουν ηλικία άνω των 10 ετών. Η μέση ηλικία των επιβατικών αυτοκινήτων διαμορφώνεται στα 17,3 έτη, κατατάσσοντας την Ελλάδα στην πρώτη υψηλότερη θέση (μ.ό. ΕΕ27 12,3 έτη). Παρά τις σχετικά χαμηλές πωλήσεις σε σύγκριση με το παρελθόν, τον διογκωμένο στόλο και τη μεγάλη μέση ηλικία, η πρόθεση αγοράς νέου αυτοκινήτου έχει καθηλωθεί σε χαμηλά επίπεδα από το 2010, εξαιτίας των δυσκολιών που έχουν διαμορφωθεί στην οικονομία, στις συνθήκες χρηματοδότησης και ευρύτερα στο οικονομικά κλίμα, με αποτέλεσμα η αγορά νέου επιβατικού να έχει γίνει δυσκολότερη. Η μέση τιμή ενός επιβατικού αντιστοιχούσε στο 96% του ετήσιου κατά κεφαλήν ΑΕΠ το 2008 (92% στην Ε.Ε.) και πλέον φτάνει το 150%. Τα παραπάνω δείχνουν ότι η αγορά μακροχρόνιων μισθώσεων αναμένεται να παίξει κομβικό ρόλο, κατά τα επόμενα έτη, στην αναδιάρθρωση του στόλου οχημάτων και στη δυνατότητα απόκτησης νέων οχημάτων. Η ιδιαίτερη περίπτωση των επαγγελματικών Η μίσθωση επαγγελματικών οχημάτων αποτελεί ένα ιδιαίτερο μέρος της συνολικής αγοράς μισθώσεων αυτοκινήτων, με σημαντική συμμετοχή στην οικονομική δραστηριότητα. Απευθύνεται σε επαγγελματίες και ιδιώτες, προσφέροντας καλύτερη λειτουργία, αλλά και μείωση κόστους, ενώ μπορεί να είναι βραχυχρόνια ή μακροχρόνια. Η βασική κατηγορία οχήματος στη συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι τα επαγγελματικά (Van, Pick up, Vanette, C+C) έως 3,5 τόνους (Light Commercial Vehicles – LCV). Στον τομέα δραστηριοποιούνται περίπου 40 επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών που εκτιμάται στα 70 εκατ. ευρώ για το 2023. Ο στόλος που διαχειρίζονται προσεγγίζει τα 16 χιλιάδες οχήματα για το 2023, με μέση ηλικία τα 4,0 έτη, ενώ τα οχήματα είναι κυρίως diesel (91,5%). ΚΥΚΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΜΕΝΩΝ ΚΛΑΔΟΥ ΜΙΣΘΩΣΕΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΠΗΓΗ: Eurostat SBS , * εκτίμηση 902 839 786 806 669 431 643 540 535 594 652 713 646 962 1.404 1.670 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023* ΚΥΚΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ (ΕΚAT. ΕΥΡΩ) 4.829 4.737 4.087 4.183 3.547 3.125 4.604 4.173 4.648 5.414 6.238 7.162 5.740 7.043 8.309 9.885 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023* ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΜΕΝΩΝ ΣΤΟΛΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΕΚΜΙΣΘΩΣΗΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ 2021* 2022* 2023* 52 55 53 57 63 69 73 75 80 86 84 85 105 105 84 72 65 60 66 72 79 90 103 130 155 175 157 139 125 122 123 135 145 154 170 189 213 240 280 2,7% 2,7% 2,4% 2,4% 2,4% 2,6% 2,8% 3,0% 3,3% 3,6% 3,9% 4,4% 5,0% 0,0% 1,0% 2,0% 3,0% 4,0% 5,0% 6,0% - 50 100 150 200 250 300 350 400 450 % χιλ. οχήματα Μακροχρόνια μίσθωση Βραχυχρόνια μίσθωση Συνολικός Στόλος Μερίδιο στον συνολικό στόλο επιβατικών 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 ΠΗΓΗ: Εκτιμήσεις ΙΟΒΕ - Αγοράς, ΕΛΣΤΑΤ, *Τα στοιχεία της περιόδου 2021-2023 δεν είναι συγκρίσιμα με την περίοδο 2010-2019. Για τον υπολογισμό του στόλου έχουν χρησιμοποιηθεί δευτερογενείς πηγές (ισολογισμοί, εκθέσεις αποτελεσμάτων επιχειρήσεων, άλλες έρευνες), αλλά και η πρωτογενής έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της παρούσας μελέτης στις επιχειρήσεις του κλάδου. Λόγω μη επαρκούς κάλυψης του συνόλου των επιχειρήσεων ο στόλος αποτελεί εκτίμηση. Η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα έχει επηρεαστεί σημαντικά από τις συνεχείς κρίσεις μετά το 2008, ενώ πλέον το τμήμα των εταιρικών πωλήσεων επιδρά όλο και περισσότερο στη συνολική αγορά με αύξηση του μεριδίου του 21 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2024 #36
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=