Η ηλεκτροκίνηση αντιμετωπίζει προκλήσεις, όπως το υψηλό κόστος, οι περιορισμένες υποδομές δημόσιας φόρτισης, η χαμηλή αξία μεταπώλησης των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) και το άγχος αυτονομίας. Η Ελλάδα βρίσκεται ανάμεσα στις χώρες που έχουν δείξει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την ηλεκτροκίνηση, σύμφωνα με το Mobility Guide 2024 της Ayvens, που παρέχει μια κατάταξη για τις χώρες που είναι πιο έτοιμες να κάνουν τη μετάβαση από τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Ο οδηγός, λαμβάνοντας υπόψη μια σειρά παραγόντων, διακρίνει τρία επίπεδα ωριμότητας, τις «ανεπτυγμένες», «σε μετάβαση» και «αναπτυσσόμενες» αγορές. Η χώρα μας κατατάσσεται πέμπτη και ανήκει στο δεύτερο επίπεδο, σημειώνοντας βαθμολογία 49/100, με βελτίωση κατά 6 βαθμούς από πέρυσι. Αυτή η άνοδος οφείλεται κυρίως στην αύξηση 130,5% στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEVs) και 63,9% στα Plug-in υβριδικά (PHEVs) που ταξινομήθηκαν το 2023. Βασικό εύρημα του οδηγού, αποτελεί η εντυπωσιακή αύξηση στις υποδομές φόρτισης. Συγκεκριμένα, στην Ελλάδα και στη Σερβία, οι σταθμοί φόρτισης αυξήθηκαν πάνω από 180% σε σχέση με το 2023, αναδεικνύοντας τον κρίσιμο ρόλο της υποδομής στη διευκόλυνση της «πράσινης» μετάβασης . Η περαιτέρω ανάπτυξη της υποδομής αναμένεται να ενισχυθεί από τον Κανονισμό Υποδομής Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR) της Ε.Ε., ο οποίος αποσκοπεί στην ευρεία διάθεση σταθμών φόρτισης. Από τις 47 χώρες του Mobility Guide, οι 13 ανήκουν στην κατηγορία «ανεπτυγμένων» αγορών, με τη Νορβηγία, την Ολλανδία και τη Φινλανδία να ηγούνται στην ωριμότητα υποδομών και υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων. Ελλάδα και ηλεκτροκίνηση Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας παρουσίασε πρόσφατα το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), που αποτελεί στρατηγικό χάρτη της χώρας για επίτευξη των ενεργειακών και κλιματικών στόχων έως το 2030, με απώτερο σκοπό την κλιματική ουδετερότητα, το 2050. Στον τομέα των μεταφορών, που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην Ελλάδα, η μέση ηλικία οχημάτων είναι υψηλή, με τα επιβατικά αυτοκίνητα να φτάνουν τα 17 έτη και τα φορτηγά τα 23. Το μερίδιο ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) στην ελληνική αγορά παραμένει μικρό. Συνολικά, τα αμιγώς ηλεκτρικά που κυκλοφορούν στην χώρα μας ξεπερνούν τις 20.000, ενώ τα υβριδικά φτάνουν τις 50.000. Το ΕΣΕΚ, όμως, θέτει ως στόχο το 50% των νέων ταξινομήσεων, το 2030, να αφορά ηλεκτρικά οχήματα, ενώ για τα ελαφρά φορτηγά ο αντίστοιχος στόχος είναι 40%. Παράλληλα, προωθείται η ένταξη ηλεκτρικών μέσων μαζικής μεταφοράς, με το σύνολο των ηλεκτρικών οχημάτων να εκτιμάται ότι θα αυξηθεί σε πάνω από 460.000, το 2030, από περίπου 30.000 που είναι σήμερα. Παρά τις θετικές προοπτικές, οι περιοΕλλάδα και Ευρώπη Χαμηλή… τάση στην ηλεκτροκίνηση ρισμένες υποδομές φόρτισης παραμένουν εμπόδιο και ήδη παρουσιάζονται προβλήματα με τη λειτουργικότητα των υπαρχόντων φορτιστών. Για την κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης, η ανάπτυξη και επέκταση υποδομών βρίσκεται στις προτεραιότητες του ΕΣΕΚ, με στόχο τη στήριξη της διείσδυσης των ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του τομέα των μεταφορών. Σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πλάνο, τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα καταργηθούν σταδιακά έως το 2035, και το ΕΣΕΚ εναρμονίζεται με αυτό, χωρίς ωστόσο να προβλέπει την πλήρη διακοπή πωλήσεων έως το 2030. Στο διάστημα 2025 - 2030, θα επιταχυνθεί ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών και η ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης, ενώ το 2030 - 2040 προβλέπεται ραγδαία αύξηση της ηλεκτροκίνησης. Τέλος, από το 2040 έως το 2050, η χώρα αναμένεται να εστιάσει στην παραγωγή πράσινου υδρογόνου και στη χρήση συνθετικών καυσίμων. Ταξινομήσεις Οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων στην Ελλάδα για το εννεάμηνο του 2023 και το εννεάμηνο του 2024,παρουσιάζουν ενδιαφέρουσες μεταβολές στην προτίμηση των Ελλήνων καταναλωτών ανάμεσα σε businessauto Η Ελλάδα υστερεί σημαντικά σε υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε σύγκριση με την Ευρώπη. Με μόλις 53,2 σημεία φόρτισης ανά εκατομμύριο κατοίκους, η χώρα είναι πολύ πίσω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 287 38 #37 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=