τεχνολογίες οχημάτων. Το 2023, τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEV) ανήλθαν σε 4.943 μονάδες, καταλαμβάνοντας το 4,73% της αγοράς. Το 2024, οι ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκαν σε 5.602 μονάδες, φτάνοντας το 5,23% της αγοράς, σημειώνοντας μια μικρή αύξηση. Τα Plug-in υβριδικά (PHEV) παρέμειναν σχεδόν σταθερά, με 6.041 ταξινομήσεις το 2023 (5,79% του μεριδίου αγοράς) και 6.063 ταξινομήσεις το 2024 (5,64%). Αξιοσημείωτη αύξηση καταγράφηκε στα υβριδικά συστήματα που δεν χρειάζονται φόρτιση (full και mild hybrid – HEV), τα οποία από 30.719 ταξινομήσεις το 2023 (29,4%) αυξήθηκαν σε 43.949 μονάδες το 2024, καταλαμβάνοντας το 37,97% της αγοράς, αύξηση που φθάνει το 43%. Αντίθετα, τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, χωρίς καμία ηλεκτρική υποβοήθηση (ICE) παρουσίασαν σημαντική μείωση, με 62.840 ταξινομήσεις (60,1%), το 2023, να μειώνονται σε 50.973 το 2024, μερίδιο 45,99%. Αυτό υποδεικνύει μια σημαντική στροφή των καταναλωτών προς τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα, λόγω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», αλλά και προς τα εν γένει υβριδικά, ιδίως προς τα mild hybrid, καθώς ήδη μια σειρά δημοφιλή μοντέλα λανσάρονται αποκλειστικά με mild hybrid τεχνολογία (π.χ. νέα Peugeot 3008, Skoda Kodiaq, VW Tiguan). Κόστος φόρτισης Η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη αντιμετωπίζει προκλήσεις, όπως το υψηλό κόστος, οι περιορισμένες υποδομές δημόσιας φόρτισης, η χαμηλή υπολειμματική αξία των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) και το άγχος αυτονομίας. Το κόστος φόρτισης στις ευρωπαϊκές χώρες επηρεάζεται από παράγοντες, όπως η πηγή ενέργειας, οι φόροι και οι πολιτικές. Χώρες με άφθονες ανανεώσιμες πηγές έχουν συνήθως χαμηλότερο κόστος φόρτισης, ενώ χώρες με υψηλούς φόρους, υψηλά τέλη δικτύου ή εξάρτηση από εισαγωγές, όπως η Δανία (8,8 ευρώ/100 χιλιόμετρα) και η Γερμανία (8,9 ευρώ/100 χιλιόμετρα), έχουν αυξημένες τιμές, σύμφωνα με στοιχεία από το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Εναλλακτικών Καυσίμων (EAFO). Στην Ελλάδα, η φόρτιση ηλεκτρικού οχήματος κοστίζει περίπου 9,8 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα, τιμή που υπολογίζεται για γρήγορη φόρτιση DC σε ένα Tesla Model 3, το οποίο είναι δημοφιλές στην Ευρώπη. Το κόστος φόρτισης ποικίλλει σημαντικά μεταξύ χωρών. Ενδεικτικά, η Νορβηγία έχει την υψηλότερη τιμή στα 18,9 ευρώ για 100 χιλιόμετρα, ενώ η Ισλανδία η φόρτιση κοστίζει μόλις 2,9 ευρώ για την ίδια απόσταση. Το αξιοσημείωτο είναι πως, παρά το υψηλό κόστος, η Νορβηγία σημειώνει ραγδαία αύξηση στη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, με το 94% των νέων αυτοκινήτων τον Αύγουστο να είναι ηλεκτρικά, κάτι που αποτελεί παγκόσμιο ρεκόρ. Η Σλοβενία, με κόστος 17 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα, είναι από τις ακριβότερες χώρες, μαζί με τη Νορβηγία. Σημεία φόρτισης Η Ελλάδα υστερεί σημαντικά σε υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε σύγκριση με την Ευρώπη. Με μόλις 53,2 σημεία φόρτισης ανά εκατομμύριο κατοίκους, η χώρα είναι πολύ πίσω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 287. Στην Αττική, υπάρχουν 132 σημεία ανά εκατομμύριο, αλλά σε περιοχές, όπως το Νότιο Αιγαίο και το Βόρειο Αιγαίο, τα σημεία φόρτισης μειώνονται δραματικά, φτάνοντας μόλις το 5,7 και 0,4 αντίστοιχα. Αυτή η έλλειψη υποδομών περιορίζει την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και δυσκολεύει την κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, η υιοθέτηση ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων στην Ελλάδα αυξήθηκε από 8,8% το 2022 σε 10,4% το 2023, ενώ στην Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται στο 19,4%. Σήμερα, τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης στην Ελλάδα φτάνουν τα 6.624 σε 2.825 τοποθεσίες, από μόλις 58 το 2019. Η συνεχής αύξηση των εγκαταστάσεων, επεκτείνεται με φορτιστές κυρίως στο εθνικό οδικό δίκτυο, όπου υπάρχουν ταχυφορτιστές ισχύος έως και 360 kW, ικανοί να φορτίσουν μια μπαταρία από 10% έως 80% σε 10 με 15 λεπτά. Βέβαια αυτό προϋποθέτει το αντίστοιχο ηλεκτρικό αυτοκίνητο να έχει αυτή τη δυνατότητα (υπάρχουν μοντέλα με δυνατότητα φόρτισης μέχρι 100 kW ή 150 kW, οπότε ο χρόνος σε αυτή την περίπτωση μπορεί και να διπλασιαστεί, ξεπερνώντας τη μισή ώρα). Στην Ευρώπη, χώρες, όπως η Ολλανδία, η Γερμανία και η Γαλλία, διαθέτουν εκτεταμένα και ισχυρά δίκτυα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Η Ολλανδία ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΘΕΡΜΙΚΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΠΗΓΗ: evstats.gr, seaa.gr Ταξινομήσεις (Ετήσια) 2023 2024 (ημιτελές) 0 10.000 20.000 30.000 40.000 50.000 60.000 70.000 80.000 ■ HEV (Hybrid) ■ ICE Oι επιδοτήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έχουν συμβάλει στην αύξηση των πωλήσεων και την υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης, αποτελώντας περίπου το 10% των νέων ταξινομήσεων 39 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024 #37
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=