ΕΕ : ΑΓΟΡΑ ΝΕΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΑΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΠΗΓΗ: ACEA Iανουάριος-Σεπτέμβριος 2024 PHEV: plug-in υβριδικό, BEV: αμιγώς ηλεκτρικό, Hybrid: περιλαμβάνει πλήρη και ήπια υβριδικά συστήματα Chart: Autovista 24, Created with Datawrapper Hybrid Petrol BEV Diesel PHEV 35% 30% 25% 20% 15% 10% 5% 0% ΙΑΝ 2024 ΦΕΒ ΜΑΡ ΑΠΡ ΜΑΪ ΙΟΥΝ ΙΟΥΛ ΑΥΓ ΣΕΠ ηγείται της Ευρώπης με περισσότερα από 154.000 δημόσια σημεία φόρτισης, ακολουθεί η Γερμανία με 130.828, και η Γαλλία με 127.530 σημεία. Με τις επενδύσεις τους στις υποδομές φόρτισης, αυτές οι χώρες αποδεικνύουν έμπρακτα τη δέσμευσή τους για την ηλεκτροκίνηση. Επιδοτήσεις Στην Ελλάδα, οι επιδοτήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έχουν συμβάλει στην αύξηση των πωλήσεων και την υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης, αποτελώντας περίπου το 10% των νέων ταξινομήσεων. Τα προγράμματα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», με τρεις κύκλους μέχρι σήμερα, έχουν διαθέσει σημαντικά ποσά για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη σταθμών φόρτισης. Το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», που ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2023, έχει προσφέρει επιδοτήσεις συνολικού ποσού 42.478.679,18 ευρώ σε 11.521 δικαιούχους. Το νεότερο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» με προϋπολογισμό 33 εκατομμύρια ευρώ, έχει ήδη καταβάλει επιδοτήσεις συνολικού ποσού 5.263.897,89 ευρώ σε 1.321 δικαιούχους για 1.348 ηλεκτρικά οχήματα με όφελος, έως και τις 11.500 ευρώ για ιδιώτες καταναλωτές. Η επιδότηση μπορεί να φτάσει το 30% της τιμής προ ΦΠΑ για την αγορά ή χρονομίσθωση ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μέγιστο ποσό τις 9.000 ευρώ και να επωφεληθεί περαιτέρω με την επιβράβευση απόσυρσης αυτοκινήτου με 2.000 ευρώ, καθώς και με την επιδότηση αγοράς έξυπνου φορτιστή αξίας 500 ευρώ. Περισσότερα από 160 εκατομμύρια ευρώ διατέθηκαν για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης από το 2020 έως το 2023, συμπεριλαμβανομένων των δράσεων «Πράσινα Ταξί» και «Φορτίζω Παντού». Η τελευταία, με προϋπολογισμό 80 εκατομμυρίων ευρώ, στοχεύει στην εγκατάσταση τουλάχιστον 4.500 δημοσίως προσβάσιμων σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων που τροφοδοτούνται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), προβλέπει επενδύσεις 12,6 δισεκατομμυρίων ευρώ για την ηλεκτροκίνηση μέχρι το 2030. Αυτές περιλαμβάνουν 8 δισεκατομμύρια ευρώ για ελαφρά οχήματα, 4 δισεκατομμύρια για λεωφορεία και βαρέα φορτηγά και 549 εκατομμύρια ευρώ για υποδομές φόρτισης, καθιστώντας την ηλεκτροκίνηση προτεραιότητα για τη μείωση των εκπομπών και την ενεργειακή αυτονομία της χώρας. Ε.Ε.: Ταξινομήσεις - Τάσεις αγοράς Τον Σεπτέμβριο, τα υβριδικά αυτοκίνητα στην Ε.Ε. κατέλαβαν για πρώτη φορά την πρώτη θέση στις ταξινομήσεις νέων οχημάτων, ξεπερνώντας τα βενζινοκίνητα και υποδεικνύοντας τη σταδιακή πτώση του παραδοσιακού κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE). Οι υβριδικές εκδόσεις πλήρους (HEV) και ήπιας υβριδικής τεχνολογίας (MHEV) είδαν αύξηση στις πωλήσεις τους, φτάνοντας το 32,8% των νέων ταξινομήσεων, σημειώνοντας αύξηση 12,5% σε σχέση με τον περσινό Σεπτέμβριο. Αντίθετα, οι ταξινομήσεις βενζινοκίνητων μειώθηκαν κατά 17,9%, καταγράφοντας μερίδιο 29,8%. Η μετατόπιση αυτή οφείλεται στην προτίμηση των αγοραστών για πιο φιλικά προς το περιβάλλον αυτοκίνητα, καθώς επίσης και στην πληθώρα υβριδικών επιλογών από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Ενώ τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) σημείωσαν άνοδο 9,8% τον Σεπτέμβριο, η συνολική απόδοση τους για το 2024 επηρεάζεται αρνητικά από τη μείωση των κινήτρων, αλλά και από παράγοντες, όπως η διστακτικότητα του αγοραστικού κοινού, το κόστος αγοράς, η έλλειψη υποδομών φόρτισης κ.ά., με πτώση 5,8% σε ετήσια βάση. Η Γερμανία σημείωσε τη μεγαλύτερη μείωση στις πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά χώρες, όπως το Βέλγιο και η Δανία, κατέγραψαν σημαντικές αυξήσεις. Τα diesel οχήματα συνεχίζουν να σημειώνουν μεγάλη πτώση, με μερίδιο αγοράς στο 10,4%, ενώ οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 23,5% σε σχέση με πέρυσι. Επίσης, τα Plug-in Hybrid (PHEV) παρουσίασαν πτώση 22,3% και μερίδιο αγοράς στο 6,8%, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται κυρίως σε εκδόσεις πλήρους και ήπιας υβριδικής τεχνολογίας ή αμιγώς ηλεκτρικές. Αν και τα πλήρως ηλεκτρικά και τα υβριδικά συνεχίζουν να κερδίζουν έδαφος, οι προοπτικές για την αγορά παραμένουν μικτές, με τον συνολικό αριθμό των ηλεκτρικών οχημάτων να υποχωρεί κατά 1,7% τον Σεπτέμβριο συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά. Προοπτικές για το 2025 Από το 2025, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να αυξήσουν δραστικά το ποσοστό των διαθέσιμων ηλεκτρικών οχημάτων, ώστε να επιτύχουν τα νέα αυστηρότερα πρότυπα για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Το μερίδιό τους στην ευρωπαϊκή αγορά αναμένεται να γνωρίσει σημαντική ανάπτυξη, με εκτιμήσεις έως το 24% της αγοράς, σε σχέση με το 14% στις αρχές του 2024. Κλειδί για την αύξηση αυτή θα είναι η κυκλοφορία πιο προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων. Κατασκευαστές, όπως η Renault, η Stellantis και η Hyundai, αναμένεται να λανσάρουν μοντέλα με τιμές κάτω των 25.000 ευρώ, προκειμένου να προσεγγίσουν ένα ακόμα ευρύτερο κοινό. Οι έρευνες δείχνουν ότι η υψηλή τιμή αποτελεί σημαντικό εμπόδιο για τους καταναλωτές, ενώ τα οικονομικότερα μοντέλα θα μπορούσαν να ενισχύσουν την αποδοχή των ηλεκτρικών οχημάτων. Η κύρια στρατηγική για την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών περιλαμβάνει την αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, που εκτιμάται ότι θα καλύψουν το 60% των απαιτούμενων μειώσεων διοξειδίου του άνθρακα. Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) θα συμβάλουν κατά 20%, ενώ τα plug-in υβριδικά (PHEV) και άλλες ρυθμιστικές ευελιξίες κατά 8% και 12% αντίστοιχα. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εφαρμόζουν διαφορετικές στρατηγικές, για να ανταποκριθούν στους στόχους του 2025. Εταιρείες, όπως η Volvo, βρίσκονται ήδη στον σωστό δρόμο, ενώ άλλες, όπως η Volkswagen και η Ford, ενδέχεται να χρειαστεί να συνεργαστούν με ηγέτες της αγοράς, όπως η Tesla, για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις ή ακόμα και να εφαρμόσουν προγράμματα «εξυγίανσης». Η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη αντιμετωπίζει προκλήσεις, όπως το υψηλό κόστος, οι περιορισμένες υποδομές δημόσιας φόρτισης, η χαμηλή υπολειμματική αξία των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) και φυσικά ο κινεζικός ανταγωνισμός. Το βέβαιο είναι πως οι επόμενοι μήνες θα είναι κρίσιμοι για τη βιομηχανία, καθώς οι κατασκευαστές πρέπει να αυξήσουν την παραγωγή οικονομικών ηλεκτρικών οχημάτων και να συνεργαστούν με τους φορείς χάραξης πολιτικής για τη δημιουργία της απαραίτητης υποδομής φόρτισης. Η Ευρώπη θα καθορίσει την ικανότητά της να είναι ανταγωνιστική στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, εφόσον οι κατασκευαστές καταφέρουν να πετύχουν τους στόχους και να επιτύχουν μια διαρκή ανάπτυξη. businessauto Το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) προβλέπει επενδύσεις 12,6 δισεκατομμυρίων ευρώ για την ηλεκτροκίνηση μέχρι το 2030 40 #37 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=