Business News Magazine #37

ζει κάποια πλεονεκτήματα. Δεν είναι «ενδιαφέροντες» οι μεγάλοι σταθμοί, αλλά οι μικροί. Με τους στόχους του net zero θα χρειαστούμε 500 GW από πυρηνική ενέργεια ως το 2050. Αυτό θα στοιχίσει πολλά χρήματα και δεν υπάρχουν. Εκτός εάν ο ιδιωτικός τομέας ενδιαφερθεί να παίξει το παιχνίδι στην πυρηνική ενέργεια. Οι στατιστικές για την υγεία και την ασφάλεια σε σχέση με τις πηγές ενέργειας είναι αληθείς. Περισσότερη ζημιά κάνει ο άνθρακας, μετά το πετρέλαιο, μετά με απόσταση το φυσικό αέριο, η βιομάζα, τα υδροηλεκτρικά, τα ηλιακά και αιολικά συστήματα και τελευταία τα πυρηνικά. Ασφάλεια από ατυχήματα Ο Παντελής Οικονόμου, πρώην διευθυντής ΙΑΑΕ, ξεκαθάρισε τις έννοιες safguards, safety, security: πυρηνικές διασφαλίσεις, ασφάλεια (από πυρηνικά ατυχήματα από ανθρώπινο λάθος), πυρηνική προστασία (από ανθρώπινη πρόθεση ή σκοπιμότητα), αντίστοιχα. Η μόνη δέσμευση ενός κράτους είναι η μη διάδοση των πυρηνικών όπλων. Όλα τα υπόλοιπα εναπόκεινται στα κράτη για την εφαρμογή τους, με βάση τις οδηγίες από τους διεθνείς οργανισμούς και τις υπογραφείσες συνθήκες και πρωτόκολλα. Τα πολιτικά προγράμματα των χωρών είναι τέτοια που δεν επιτρέπουν την πιθανότητα στρατιωτικής πλευράς, δηλαδή κατασκευής πυρηνικού όπλου. ΔΟΑΕ και Ε.Ε. έχουν δεσμευτικά στάνταρ και προδιαγραφές, οπότε τα ίδια θα ισχύουν και για την Ελλάδα. Αν διαπιστωθεί απειλή, δηλαδή παρέκκλιση από τους κανόνες, τότε γίνεται καταγγελία στο Συμβούλιο Ασφαλείας. Η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση των πολιτών είναι απαραίτητη. Αν η πλειοψηφία των πολιτών δεν έχει πεισθεί και δεν υπάρχει η κοινωνική αποδοχή, τότε δεν πρέπει να γίνει. Στην Ελλάδα, η προσπάθεια έχει αποτύχει τρεις φορές: το 1965, την περίοδο της χούντας, και στη μεταπολίτευση το 1978, πάντοτε λόγω του φόβου της πολιτικής αστάθειας. Σήμερα, γίνεται διαβούλευση για ένα εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα. Έχει εκφέρει γνώμη η Ακαδημία Αθηνών, προσεκτικά, για το θέμα της πυρηνικής ενέργειας με έκθεσή της και πρέπει να ληφθεί υπόψη από ένα μελλοντικό Εθνικό Συμβούλιο Ενέργειας, εάν πάλι δημιουργηθεί. Ο Χρήστος Χουσιάδας, πρόεδρος ΕΕΑΕ, αναφερόμενος στο θεσμικό πλαίσιο για την πυρηνική ενέργεια, είπε ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο υπάρχει πρωτοποριακή νομοθεσία που διέπει την ασφάλεια των πυρηνικών εγκαταστάσεων. Σταθμό αποτέλεσε η οδηγία 87 του 2014 της Euratom, με την οποία καθιερώθηκαν αυστηροί στόχοι και προϋποθέσεις λειτουργίας και για πρώτη φορά τέθηκε συγκεκριμένος και νομικά δεσμευτικός πήχης του στόχου ασφάλειας. Ταυτόχρονα, κατοχυρώνονται νομικά δυο βασικές αρχές: η απόφαση για χρήση της πυρηνικής ενέργειας είναι αποκλειστική εθνική αρμοδιότητα, ενώ ταυτόχρονα η ασφάλεια των πυρηνικών εγκαταστάσεων υπόκειται και σε διακρατικό έλεγχο των κρατών - μελών. Η Ελλάδα έχει συνυπογράψει. Στην Ελλάδα υπάρχει θεσμικό πλαίσιο. Είναι η υπουργική απόφαση του 2012, η οποία τροποποιήθηκε και βελτιώθηκε από τότε δυο φορές, το 2017 και το 2020. Καθορίζονται οι διαδικασίες αδειοδότησης, ο ρυθμιστικός έλεγχος και οι βασικές απαιτήσεις ασφάλειας των ερευνητικών αντιδραστήρων. Η εν λόγω απόφαση παίρνει εξουσιοδότηση από προεδρικό διάταγμα του 2012, με το οποίο είχε προσαρμοστεί στο ελληνικό δίκαιο η ευρωπαϊκή οδηγία για την ασφάλεια των πυρηνικών εγκαταστάσεων. Τα βήματα για έναν αντιδραστήρα, λοιπόν, υπάρχουν στην ελληνική νομοθεσία, αλλά αφορούν ερευνητικό αντιδραστήρα και όχι έναν μελλοντικό μικρό πυρηνικό αντιδραστήρα. Άρα, το υφιστάμενο πλαίσιο είναι ανεπαρκές για SMRs και micro reactors. Ο Γεώργιος Μποροβάς, head of Hunton Andrews Kurth’s Nuclear practice και Managing Partner στο Tokyo office, είπε ότι υπάρχουν πολλοί καλοί λόγοι για να μπει μια χώρα στην πυρηνική ενέργεια: λόγοι κλιματικής αλλαγής, βιώσιμης ανάπτυξης και γεωπολιτικών καταστάσεων. «Γιατί ένα κοινό είναι εναντίον της πυρηνικής ενέργειας; Γιατί δεν έχει σωστή πληροφόρηση. Έχω δει να αλλάζει η κοινή γνώμη», σημείωσε. Δεύτερον, πρέπει να υπάρχει μια κοινή πολιτική αποδοχή, από όλα τα κόμματα. Χρειάζεται πανεθνική προσπάθεια, δηλαδή και του ιδιωτικού τομέα. Στα Εμιράτα, το 2007, δεν υπήρχε εκεί καμιά εμπειρία, αλλά υπήρχε κοινό όραμα. Αλλά, ακολούθησαν τις οδηγίες, έφεραν τους σωστούς ανθρώπους και, σήμερα, το 2024, έχουν 4 πυρηνικούς αντιδραστήρες που λειτουργούν και είναι ένα από τα καλύτερα παραδείγματα του πώς να ξεκινήσει κανείς ένα πυρηνικό πρόγραμμα. Η Αίγυπτος έχει ξεκινήσει το πυρηνικό της πρόγραμμα, η Σαουδική Αραβία πάει να το ξεκινήσει. Υπήρχε προγραμματισμός. Οι κατάλληλοι άνθρωποι εξήγησαν στον πληθυσμό τι σημαίνει πυρηνική ενέργεια, ποια είναι τα δύσκολα, ποια είναι τα καλά της. Η αλήθεια φέρνει την αλλαγή γνώμης. Αυξανόμενη ανησυχία για τις πηγές ενέργειας Ο Ariel (Eli) Levite, nonresident senior fellow του Carnegie Endowment στο Nuclear Policy Program and Technology, μεταξύ άλλων, είπε: «Υποστηρίζω σθεναρά την προσπάθεια να επιταχύνει η Ελλάδα τη σκέψη της στο τι σημαίνει μια πυρηνική αναγέννηση και τι θα σημαίνει ειδικότερα για την Ελλάδα. Υπάρχει ενθουσιασμός για την πυρηνική ενέργεια που βασίζεται σε τρεις εξελίξεις: Η νέα τεχνολογία είναι πολύ πιο αποτελεσματική ενεργειακά, υπάρχει αυξανόμενη ανησυχία για τις πηγές της ενέργειας, όχι μόνο για τα ορυκτά αποθέματα, αλλά και για τις γεωπολιτικές περιπλοκές και υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με το κλίμα που οδηγούν σε εναλλακτικές πηγές ενέργειας. Με την εξαίρεση της Ρωσίας, της Κίνας, της Κορέας και της Γαλλίας, οι άλλες χώρες απέτυχαν να κάνουν την πυρηνική ενέργεια τη βασική ενεργειακή πηγή τους. Υπάρχει λίγη εξειδίκευση, λίγες εφοδιαστικές αλυσίδες, λίγος ενθουσιασμός για τη χρηματοδότηση πυρηνικών προγραμμάτων και υπάρχει υψηλός γεωπολιτικός ανταγωνισμός ανάμεσα στους παρόχους πυρηνικής τεχνολογίας. Οι μόνοι παίκτες που μπορούν να χτίσουν μεγάλες μονάδες με αποδοτικό τρόπο είναι η Ρωσία, η Κίνα (κυρίως για εγχώρια χρήση) και η Κορέα. Τα νέα σχέδια για μικρότερους, οικονομικότερους, πολυχρηστικούς, ασφαλέστερους κ.λπ. υπόσχονται να ξεπεράσουν τα ανωτέρω προβλήματα. Και μετά, υπάρχει η τεράστια έλλειψη εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού». Ο Νικόλαος Πετρόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής Πυρηνικής Τεχνολογίας, από το Εργαστήριο Πυρηνικής Τεχνολογίας του ΕΜΠ, ξεκαθάρισε μια σειρά ζητημάτων λέγοντας μεταξύ άλλων: «Το κατάλληλο μείγμα ενέργειας θα περιέχει και τα ορυκτά καύσιμα κι αυτό θα συμβεί και σε βάθος χρόνου. Απλώς, θα προστεθεί η πυρηνική ενέργεια. Τι θα κάνουμε με τα αέρια του θερμοκηπίου; Πέρσι και φέτος δεν κάναμε τίποτα. Μόνο αύξηση. Τα κόστη των καυσίμων είναι σήμερα τεχνητά πολύ ψηλά, θα πέσουν δραματικά και θα δημιουργήσουν εντελώς άλλες συνθήκες. Δεν θα απαλλαγούμε από αυτά, απλώς θα έχουμε τεχνολογίες δέσμευσης αερίων του θερμοκηπίου, που θα έχουν ανταγωνιστικό κόστος με την ηλιακή ενέργεια, την πυρηνική κ.λπ. Πυρηνικά όπλα δεν φτιάχνουν οι πυρηνικοί αντιδραστήρες ειρηνικής χρήσης. Και δεν χρειάζονται αντιδραστήρες για να φτιαχτούν πυρηνικά όπλα. Τα πυρηνικά απόβλητα είναι τόσο μικρού όγκου που καθίστανται εύκολα διαχειρίσιμα. Και, ορθώς, φυλάσσονται έξω από τα πυρηνικά εργοστάσια για 40 χρόνια, έως ότου μειωθεί η θερμοκρασία τους. Κακώς, λέμε ότι η πυρηνική ενέργεια καταλαμβάνει μικρό ποσοστό στο ενεργειακό μείγμα, γιατί δεν υπολογίζουμε τι γίνεται στις ανεπτυγμένες οικονομίες: Στην Ε.Ε. 25%, στις ΗΠΑ 20%, στην Ιαπωνία σοβαρότατα ποσοστά, Κίνα κ.λπ.». Τέλος, ο Αντώνης Μυλωνάκης, nuclear engineer, από τη Νορβηγία, ανέπτυξε το ρόλο των πυρηνικών αντιδραστήρων στα μοντέρνα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας. Τα δίκτυα αντιμετωπίζουν προκλήσεις: μείωση ανθρακικών εκπομπών, αύξηση ζήτησης για ενέργεια, ενσωμάτωση της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, εξασφάλιση της σταθερότητας του δικτύου. Το capacity factor (για το 2020) για τα ηλιακά είναι 24,9%, τα αιολικά 35,4%, ο άνθρακας 40,2%, τα υδροηλεκτρικά 41,5%, το φυσικό αέριο 56,6%, η γεωθερμία 74,3% και η πυρηνική ενέργεια 92,5%. Οι μεγάλοι αντιδραστήρες μπορούν να λειτουργούν κοντά στο 100% για δυο χρόνια. Αυτό συμβάλλει στο υψηλό capacity factor των πυρηνικών. Οι συμβατικοί γενιάς III+ έχουν τεράστια διαφορά στα συστήματα ασφαλείας που είναι παθητικά και άρα ασφαλέστερα. businessfiles Από την πυρηνική ενέργεια παράγεται το 1/4 του ηλεκτρικού ρεύματος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως προκύπτει από τα διαθέσιμα στοιχεία της Eurostat 44 #37 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=