Business News Magazine #37

Τους μέτριους ρυθμούς ανάπτυξης που κατέγραψε το ηλεκτρονικό εμπόριο στην υπόλοιπη Ευρώπη ακολούθησε και η Ελλάδα, το 2024, αν και τα περιθώρια ανάπτυξής του διαφαίνονται μεγάλα, καθώς πλέον 6 στους 10 Έλληνες αγοράζουν online. Το 2024, η παγκόσμια αγορά e-commerce έφτασε τα 7 τρισεκατομμύρια δολάρια. Γράφει η Ελισάβετ Παπούλιου Άνοδο, αλλά με χαμηλότερο ρυθμό, συνεχίζει να παρουσιάζει το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα, με τις online πωλήσεις να εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν το τρέχον έτος τα 18 δισεκατομμύρια ευρώ. Παρότι, όμως, κινείται καλύτερα από τον μέσο όρο της Ευρώπης, φαίνεται να υστερεί έναντι των υπόλοιπων αγορών της Νότιας Ευρώπης. Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, ο E-commerce Europe και το EuroCommerce δημοσίευσαν από κοινού την Ευρωπαϊκή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου για το 2024, η οποία παρέχει μια διεξοδική ανάλυση του τοπίου του ηλεκτρονικού εμπορίου σε 38 ευρωπαϊκές χώρες και επικαιροποιεί κρίσιμες μετρήσεις σχετικά με τον κύκλο εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών, παράλληλα με τα ποσοστά διείσδυσης του διαδικτύου και των ηλεκτρονικών αγοραστών, με ιδιαίτερη έμφαση στην ΕΕ-27. Σύμφωνα με το European E-commerce Report 2024, η Ελλάδα βρίσκεται στην 4η θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης των χωρών με τους πιο ταχείς ρυθμούς ανάπτυξης των εσόδων του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η έκθεση αποδίδει στην Ελλάδα μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης των εσόδων (CAGR) 11,7%, γεγονός που δείχνει την εντυπωσιακή δυναμική του κλάδου. Πώς κινείται το e-commerce στην Ευρώπη Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου 2024, το 2023, ο τομέας του ευρωπαϊκού ηλεκτρονικού εμπορίου B2C σημείωσε μέτρια ανάπτυξη 3%, από 2% το 2022, με τον ονομαστικό κύκλο εργασιών να αυξάνεται από 864 δισεκατομμύρια ευρώ σε 887 δισεκατομμύρια ευρώ και τον πληθωρισμό να μειώνεται από 8,5% σε 6,1%. Ωστόσο, παρά τη συνολική ονομαστική ανάπτυξη, το τοπίο του ηλεκτρονικού εμπορίου παρουσιάζει σημαντικές περιφερειακές ανισότητες. Ο τομέας του ευρωπαϊκού ηλεκτρονικού εμπορίου εξακολουθεί να αντιμετωπίζει προκλήσεις που επιβραδύνουν την ανάπτυξή του από το 2022. Αυτές περιλαμβάνουν τον πληθωρισμό, την άνιση τεχνολογική πρόοδο, την υιοθέτηση πιο βιώσιμων μοντέλων και την προσαρμογή σε νέους κανονισμούς βιωσιμότητας. Επιπλέον, οι εταιρείες που εδρεύουν στην Ε.Ε. αντιμετωπίζουν σκληρό ανταγωνισμό από παίκτες εκτός Ε.Ε., σε συνδυασμό με την έλλειψη δίκαιης επιβολής των κανονισμών της Ε.Ε. σε αυτούς. Η περιφερειακή κατανομή της έκθεσης αποκαλύπτει μικτές επιδόσεις μεταξύ των διαφόρων γεωγραφικών περιφερειών. Η Δυτική Ευρώπη, παραδοσιακά η μεγαλύτερη αγορά για το ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο B2C, παρουσίασε μια μικρή μείωση 1%, κλείνοντας το 2023 στα 596 δισεκατομμύρια ευρώ. Αντίθετα, η Νότια Ευρώπη και η Ανατολική Ευρώπη παρουσίασαν ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης 14% και 15% αντίστοιχα, με τζίρους που έφτασαν τα 166 δισεκατομμύρια ευρώ και 17 δισεκατομμύρια ευρώ. Η Κεντρική Ευρώπη επέδειξε ανθεκτικότητα με αύξηση 8%, φτάνοντας τα 79 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ η Βόρεια Ευρώπη αντιμετώπισε πτώση 5%, κλείνοντας στα 56 δισεκατομμύρια ευρώ. Όσον αφορά στις επιδόσεις ανά χώρα για το 2023, η Ουκρανία παρουσίασε τη σημαντικότερη αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 145%, ακολουθούμενη από τη Βουλγαρία και την Πολωνία με 19% και 17%, αντίστοιχα. Μεταξύ των κορυφαίων μειώσεων, η Σουηδία και η Νορβηγία παρουσίασαν αξιοσημείωτες μειώσεις στον κύκλο εργασιών, λόγω της υποτίμησης του νομίσματος, επηρεάζοντας πιο σημαντικά τα στοιχεία τους σε ευρώ. Το 2023, μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών, το Ηνωμένο Βασίλειο ηγήθηκε με κύκλο εργασιών 249 δισεκατομμύρια ευρώ. Ακολούθησε η Γαλλία με σημαντική αύξηση στα 160 δισεκατομμύρια ευρώ. Η Ισπανία παρουσίασε επίσης θετική δυναμική με 84 δισεκατομμύρια ευρώ. Η Γερμανία, ωστόσο, παρουσίασε κάμψη, μειώνοντας τον κύκλο εργασιών της στα 94 δισεκατομμύρια ευρώ, γεγονός που αντανακλά αξιοσημείωτη μείωση 9% από το προηγούμενο έτος. Παγκόσμια αγορά Αξίζει να αναφερθεί πως η παγκόσμια αγορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο, το 2024, ανήλθε στα 7 τρισεκατομμύρια δολάρια, ενώ με τις εναλλακτικές μεθόδους πληρωμής να τροφοδοτούν τη ραγδαία ανάπτυξη της αγοράς, σύμφωνα με έρευνα της Juniper Research, η διεύρυνση της αξίας των παγκόσμιων συναλλαγών ηλεκτρονικού εμπορίου θα είναι ταχύτατη, αφού την επόμενη πενταετία αναμένεται Ηλεκτρονικό εμπόριο Παγκόσμια αγορά 7 τρισεκατομμυρίων δολαρίων και… ανεβαίνει να προσεγγίσει το φράγμα των 11,5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Σημείο κλειδί για την εκτίναξη κατά 63% της αγοράς την περίοδο 2024 - 2029 είναι η αυξανόμενη υιοθέτηση του ηλεκτρονικού εμπορίου στις αναδυόμενες αγορές. Σε αυτές τις περιοχές, οι εναλλακτικές μέθοδοι πληρωμών θα επιτρέψουν στους καταναλωτές που δεν επικεντρώνονται στις κάρτες, να πραγματοποιούν αγορές στο διαδίκτυο για πρώτη φορά. Ο αντίκτυπος του πληθωρισμού Το 2023, οι ευρωπαϊκές αγορές ηλεκτρονικού εμπορίου αντιμετώπισαν υψηλό πληθωρισμό, κατά μέσο όρο 6,1%, που αντιπροσωπεύει μείωση από 8,5% το 2022. Παρά το χαμηλότερο ποσοστό, ο πληθωρισμός εξακολουθούσε να προκαλεί πραγματική μείωση του κύκλου εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου, με προσαρμογή -3% για τον πληθωρισμό, μετά από προσαρμογή -6% το προηγούμενο έτος. Η Ανατολική και Νότια Ευρώπη ήταν οι μόνες περιοχές που παρουσίασαν ανάπτυξη προσαρμοσμένη στον πληθωρισμό, με την Ανατολική Ευρώπη να σημειώνει ισχυρή ανάπτυξη 9% και τη Νότια Ευρώπη να σημειώνει ανάπτυξη 2,6%. Για το 2024, με προβλεπόμενο πιο τυπικό ρυθμό πληθωρισμού 2,7%, το ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο αναμένεται να αυξηθεί κατά 5% προσαρμοσμένο στον πληθωρισμό, υποδηλώνοντας θετική μεταβολή των συνθηκών της αγοράς. Αυξήθηκε η διείσδυση του διαδικτύου Το 2023, η διείσδυση του διαδικτύου στην Ευρώπη αυξήθηκε σε 92% από 90% το προηγούμενο έτος, αντανακλώντας μια σταθερή αύξηση της προσβασιμότητας, καθώς περισσότερα άτομα σε διαφορετικά δημογραφικά στοιχεία αποκτούν πρόσβαση στο διαδίκτυο. Για το 2024, το ποσοστό διείσδυσης αναμένεται να φτάσει το 93%, προσεγγίζοντας την πλήρη κάλυψη του πληθυσμού ηλικίας 16 - 74 ετών. Σε περιφερειακό επίπεδο, η Βόρεια Ευρώπη διατήρησε το υψηλότερο ποσοστό διείσδυσης στο 97%, ακολουθούμενη από τη Δυτική Ευρώπη στο 95%. Τόσο η Κεντρική, όσο και η Νότια Ευρώπη ανέφεραν ποσοστά διείσδυσης 91%, υποδεικνύοντας σημαντικές βελτιώσεις. Ωστόσο, η Ανατολική Ευρώπη έμεινε πίσω με ποσοbusinessfocus E-SHOPPERS, ΕΥΡΩΠΗ ΠΗΓΗ: EUROSTAT, DATAREPORTAL, NATIONAL STATISTICAL OFFICES, STATISTA 2019 2020 2021 2022 2023 62% 66% 68% 69% 71% 72% Ποσοστό πληθυσμού ηλικίας 16-74 ετών που αγόρασε αγαθά ή υπηρεσίες μέσω Διαδικτύου 2024 (F) 100% 0% 58 #37 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=