Business News Magazine #37

στό διείσδυσης 83%. Η Νορβηγία πέτυχε ποσοστό πλήρους διείσδυσης σχεδόν 100%, θέτοντας σημείο αναφοράς εντός της ηπείρου. Άλλες υψηλόβαθμες χώρες ήταν το Λουξεμβούργο, η Ελβετία, οι Κάτω Χώρες, η Ισλανδία και η Δανία, όλες στο 99%. Αντίθετα, η πρόσβαση στο διαδίκτυο παραμένει σχετικά χαμηλότερη σε αρκετές χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, με την Κροατία, τη Βοσνία και Ερζεγοβίνη και τη Βουλγαρία να εξασφαλίζουν πρόσβαση στο διαδίκτυο για το 84% του πληθυσμού τους, την Ουκρανία για το 79% και τη Μολδαβία για το 61%. Τα στοιχεία αυτά υπογραμμίζουν τα ποικίλα επίπεδα ψηφιακής ένταξης σε ολόκληρη την Ευρώπη, με επιπτώσεις στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και την ψηφιακή ένταξη. 71% το ποσοστό των e-shoppers Το 2023, ο ορισμός της διείσδυσης e-shopper αναθεωρήθηκε για να ευθυγραμμιστεί με το βασικό σενάριο που χρησιμοποιείται για τα στοιχεία διείσδυσης στο διαδίκτυο, μετρώντας τον συνολικό πληθυσμό ηλικίας 16 - 74 ετών και όχι μόνο τους χρήστες του διαδικτύου. Αυτή η προσαρμογή είχε ως αποτέλεσμα ελαφρώς χαμηλότερα ποσοστά διείσδυσης e-shopper, προσφέροντας μια πιο ακριβή σύγκριση μεταξύ των μετρήσεων στην αναφορά. Το 2023, το 71% του ευρωπαϊκού πληθυσμού ηλικίας 16 - 74 ετών πραγματοποίησαν αγορές μέσω διαδικτύου, σημειώνοντας μέτρια αύξηση από το 69 % το 2022. Η πρόβλεψη για το 2024 υποδηλώνει περαιτέρω μικρή αύξηση στο 72%. Παρά τη σταθερή αυτή ανάπτυξη, εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικές ανισότητες μεταξύ των διαφόρων περιφερειών. Η Βόρεια Ευρώπη εξακολουθεί να ηγείται στη διείσδυση των ηλεκτρονικών αγοραστών με 83%, ακολουθούμενη από τη Δυτική Ευρώπη με 82%. Η Κεντρική Ευρώπη έχει ποσοστό διείσδυσης 70%, ενώ η Νότια και Ανατολική Ευρώπη υστερούν στο 59% και 53% αντίστοιχα, υπογραμμίζοντας σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης. Η υψηλότερη διείσδυση e-shopper στην Ευρώπη βρίσκεται στην Ολλανδία με 92% και στη Νορβηγία με 91%. Αντίθετα, η διείσδυση παραμένει κάτω από το 50% σε αρκετές χώρες, γεγονός που υποδηλώνει περιθώρια σημαντικής ανάπτυξης. Οι χώρες με τα χαμηλότερα ποσοστά είναι η Μολδαβία (26%), το Μαυροβούνιο (29%), η Αλβανία (33%), η Βοσνία - Ερζεγοβίνη (35%), η Βόρεια Μακεδονία (44%) και η Βουλγαρία (45%). Η τεχνολογία παραμένει κινητήρια δύναμη Το 2024, η ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ένα μίγμα ευκαιριών και προκλήσεων. Η συνεχιζόμενη σύγκρουση στην Ουκρανία και οι ευρύτερες γεωπολιτικές επιπτώσεις της έχουν διατηρήσει τις τιμές της ενέργειας ασταθείς, αλλά με τον πληθωρισμό να σταθεροποιείται, η αγορά βλέπει πιο ισορροπημένη ανάπτυξη. Ο κύκλος εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου παραμένει ισχυρός τόσο λόγω της αύξησης του όγκου πωλήσεων, όσο και λόγω της εξομάλυνσης των τιμών, αντί να επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τον πληθωρισμό, όπως τα προηγούμενα έτη. Η τεχνολογία αποτελεί σημαντική κινητήρια δύναμη ανάπτυξης στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η ευρεία υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης μεταμορφώνει τη βιομηχανία, καθιστώντας τις εμπειρίες αγορών πιο εξατομικευμένες, βελτιώνοντας τη διαχείριση αποθεμάτων και ενισχύοντας την εξυπηρέτηση πελατών μέσω εργαλείων, όπως τα chatbots. Οι τεχνολογίες εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας γίνονται επίσης πιο δημοφιλείς, ειδικά σε τομείς, όπως η μόδα και η διακόσμηση σπιτιού, όπου βελτιώνουν την οπτικοποίηση των προϊόντων και την αλληλεπίδραση με τους πελάτες. Έντονος ο ανταγωνισμός από την Ασία Η άνοδος των πληρωμών μέσω κινητού τηλεφώνου και η αυξανόμενη υιοθέτηση ψηφιακών πορτοφολιών διαμορφώνουν επίσης το ευρωπαϊκό τοπίο ηλεκτρονικού εμπορίου. Καθώς οι καταναλωτές προτιμούν όλο και περισσότερο την ευκολία και την ασφάλεια αυτών των μεθόδων πληρωμής, οι επιχειρήσεις επεκτείνουν τις επιλογές πληρωμής τους, για να συμπεριλάβουν ένα ευρύτερο φάσμα επιλογών. Μια άλλη σημαντική πρόκληση για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου είναι ο αυξανόμενος ανταγωνισμός από παγκόσμιους παράγοντες, ιδίως από την Ασία. Η ταχεία άνοδος παικτών, όπως η Temu, το 2023, έχει προσελκύσει καταναλωτές στην Ευρώπη, ασκώντας πίεση στους τοπικούς παίκτες να ξεχωρίσουν προσφέροντας καλύτερη ποιότητα, βιωσιμότητα και τοπική εξυπηρέτηση πελατών. Οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου προσπαθούν να συμμορφωθούν με τις νέες νομοθεσίες, ενώ παράλληλα επιδιώκουν ευκαιρίες ανάπτυξης. Παρά τις θετικές ενδείξεις, η αυξανόμενη πίεση από τον αθέμιτο ανταγωνισμό παικτών εκτός Ε.Ε., με έμφαση στις ασιατικές αγορές, αποτελεί σημαντική πρόκληση για τους υπευθύνους χάραξης πολιτικής τόσο σε εθνικό, όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ενώ η ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου, το 2024, αντιμετωπίζει προκλήσεις από τον παγκόσμιο ανταγωνισμό και τις διαφορές στην τεχνολογική υιοθέτηση μεταξύ μεγάλων και μικρών εταιρειών, έχει επίσης σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης που καθοδηγούνται από τις τεχνολογικές εξελίξεις και την ισχυρή ζήτηση των καταναλωτών για βιωσιμότητα. Η ικανότητα των επιχειρήσεων να καινοτομούν και να προσαρμόζονται σε αυτές τις μεταβαλλόμενες συνθήκες θα είναι καθοριστικής σημασίας για την επιτυχία τους σε αυτό το ανταγωνιστικό τοπίο. Μεγαλώνει το χάσμα μεγάλων και μικρομεσαίων e-shops Η επέκταση των δικτύων 5G, καθώς και οι εξελίξεις στην τεχνολογία Internet of Things (IoT) βελτιώνουν την εφοδιαστική αλυσίδα και τη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας, οδηγώντας σε ταχύτερες και αποτελεσματικότερες υπηρεσίες παράδοσης. Ωστόσο, αυτές οι τεχνολογικές εξελίξεις διευρύνουν το χάσμα μεταξύ των μεγάλων επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, καθώς οι μεγαλύτερες εταιρείες είναι καλύτερα εξοπλισμένες για να υιοθετήσουν αυτές τις νέες τεχνολογίες. Ως απάντηση, αρκετές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν αναλάβει πρωτοβουλίες για τη στήριξη της ψηφιακής καινοτομίας μεταξύ των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, αναγνωρίζοντας τον ζωτικό ρόλο τους στην οικονομία. Κορυφαία προτεραιότητα η βιωσιμότητα Οι καταναλωτές είναι όλο και πιο πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα για φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα, ωθώντας τις επιχειρήσεις να υιοθετήσουν πιο βιώσιμες πρακτικές, όπως η μείωση των απορριμμάτων συσκευασίας, η χρήση ανακυκλώσιμων υλικών και η προώθηση πρωτοβουλιών κυκλικής οικονομίας, όπως η ανακατασκευή προϊόντων και η μεταπώληση επιστρεφόμενων αντικειμένων. Ωστόσο, τα υψηλά ποσοστά επιστροφής των καταναλωτών σε ορισμένους τομείς, ιδίως στη μόδα, εξακολουθούν να αποτελούν πρόκληση. Οι εταιρείες διερευνούν τρόπους για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των επιστροφών, συμπεριλαμβανομένων της χρήσης έξυπνων θυρίδων, της ενθάρρυνσης των επιστροφών στο κατάστημα και της προώθησης υπεύθυνων αγοραστικών συμπεριφορών. Η εξοικονόμηση χρόνου ο κύριος λόγος των online αγορών Οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες τοποθετούν ως πρώτη προτεραιότητα την ευκολία των αγορών, ενώ η Ελλάδα αποτελεί εξαίρεση, καθώς η χαμηλότερη τιμή είναι ο κύριος παράγοντας που οι Έλληνες επιλέγουν, όταν αγοράζουν από το διαδίκτυο. Σε γενικές γραμμές, οι μεσογειακές χώρες θεωρούν σημαντικότερη την εξοικονόμηση χρόνου στις ηλεκτρονικές αγορές συγκριτικά με τα κράτη του Βορρά, στα οποία συμπεριλαμβάνονται η Γερμανία, η Αυστρία και η Ελβετία. Πολιτισμικοί, οικονομικοί και κοινωνικοί παράγοντες εξακολουθούν να διαμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές σε διαφορετικές περιοχές του κόσμου χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, επιλέγουν μέθοδο πληρωμής και καθορίζουν τις προσδοκίες τους για την παράδοση των αγορών τους και την εξυπηρέτηση πελάτη, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Nexi. Πάντως, όσον αφορά στα αγαθά, υπάρχουν λίγες διαφορές μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών. Σε όλες τις χώρες αρέσει στους καταναλωτές να ψωνίζουν ρούχα και προϊόντα ομορφιάς σε μηνιαία βάση. ΚΥΚΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ B2C ΠΗΓΗ: IMF, NATIONAL E-COMMERCE ASSOCIATIONS, STATISTA σε δις. ευρώ Ρυθμός ανάπτυξης Ρυθμός ανάπτυξης προσαρμοσμένος στον πληθωρισμό 2019 2020 2021 2022 2023 2024 (F) 12% 2% 8% 3% 19% €637 €752 €846 €864 €887 €958 10% -6% 5% -3% 17% Ο κύκλος εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου παραμένει ισχυρός τόσο λόγω της αύξησης του όγκου πωλήσεων, όσο και λόγω της εξομάλυνσης των τιμών 59 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024 #37

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=