Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου ολοκλήρωσε το 2024 με θετικό πρόσημο, συνεχίζοντας την ανάκαμψη από την κρίση του κορονοϊού. Παρά τις οικονομικές προκλήσεις και την αυξημένη τιμή των οχημάτων, οι πωλήσεις διατήρησαν τη δυναμική τους. Γράφει ο Ευάγγελος Ελευθερίου Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), βασισμένα στην επεξεργασία των πρωτογενών δεδομένων της ΕΛΣΤΑΤ σε ετήσια βάση από τον Ιανουάριο έως τον Δεκέμβριο του 2024, η ελληνική αγορά αυτοκινήτου κατέγραψε οριακή άνοδο 1,9%, με τις συνολικές ταξινομήσεις νέων επιβατικών να ανέρχονται σε 137.101, έναντι 134.484 το 2023. Ο Δεκέμβριος του 2024 σημείωσε άνοδο στις ταξινομήσεις νέων επιβατικών οχημάτων κατά 5,7% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2023. Οι συνολικές ταξινομήσεις του μήνα έφτασαν τις 8.706, έναντι 8.240 τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους, ενώ η αύξηση αυτή οφείλεται, εν μέρει, στις προσφορές που προσέφεραν οι εταιρείες την περίοδο των εορτών. O στόχος των 150.000 ταξινομήσεων δεν επιτεύχθηκε για την περσινή χρονιά, με τους μήνες Ιούλιο έως Οκτώβριο να καταγράφουν πτώση στις πωλήσεις, επηρεάζοντας αρνητικά το συνολικό αποτέλεσμα. Από το 2021 και τη σταδιακή άρση των περιορισμών λόγω της πανδημίας, σε συνδυασμό με τη σταθερότητα της οικονομίας, η αγορά έχει οδηγηθεί σε ανάκαμψη, με τις πωλήσεις να αυξάνονται σταθερά, από το αρνητικό ρεκόρ των 81.000 ταξινομήσεων του 2020. Πρωταγωνιστές στις πωλήσεις Η Toyota, στο σύνολο του έτους, κυριάρχησε, ενισχύοντας τη θέση της στην αγορά με 23.521 πωλήσεις και εντυπωσιακό μερίδιο 17,1%, υπερδιπλάσιο από τη δεύτερη μάρκα. Η Suzuki τερμάτισε στη δεύτερη θέση με 10.636 πωλήσεις, ξεπερνώντας την Peugeot, η οποία σημείωσε 10.381 ταξινομήσεις. Στην πεντάδα ακολούθησαν η Hyundai (8.908 πωλήσεις) και η Citroen (7.772). Στον τομέα των premium αυτοκινήτων, η BMW κατέγραψε ρεκόρ με 6.757 πωλήσεις, φτάνοντας στην 6η θέση της συνολικής κατάταξης. Top 10 Ετήσιων Πωλήσεων Μαρκών (2024): uToyota: 23.521 πωλήσεις uSuzuki: 10.636 uPeugeot: 10.381 uHyundai: 8.908 uCitroën: 7.772 uBMW: 6.757 uOpel: 6.382 uVolkswagen: 6.106 uFiat: 5.144 uKia: 4.753 Η Toyota επιβεβαίωσε για ακόμη μία φορά τη σχέση εμπιστοσύνης που έχει αναπτύξει με τους Έλληνες καταναλωτές. Συγκεκριμένα, κατέκτησε την πρώτη θέση, τόσο στο κανάλι της λιανικής (μερίδιο αγοράς 23,3%), όσο και στο κανάλι των μαζικών πωλήσεων (μερίδιο αγοράς 12,3%). Στην «οικογένεια» Yaris ανήκει το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων, με το Toyota Yaris Cross να ξεχωρίζει ως το απόλυτο best-seller του έτους με 8.181 πωλήσεις και ένα πολύ υψηλό μερίδιο ταξινομήσεων 6,0%. Η στρατηγική της, η οποία περιλαμβάνει υβριδικά μοντέλα, SUV και προσιτές επιλογές με υψηλή αξιοπιστία, φαίνεται να αποδίδει πλήρως. Τα μοντέλα της εταιρείας παραμένουν πρώτη επιλογή για μεγάλο μέρος των Ελλήνων, ενώ η δυναμική της κυριαρχίας της στην εγχώρια αγορά είναι δύσκολο να αμφισβητηθεί. Κυριαρχία SUV και supermini Οι επιμέρους κατηγορίες επιβατικών οχημάτων για το 2024 παρουσίασαν αξιοσημείωτες διαφοροποιήσεις, με τα SUV να εδραιώνουν για ακόμη μία χρονιά την κυριαρχία τους. Το ποσοστό τους έφτασε το 69,1% τον Δεκέμβριο, καταγράφοντας αύξηση 6% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2023, γεγονός που επιβεβαιώνει τη συνεχιζόμενη δημοτικότητά τους. Αντίθετα, τα μικρομεσαία (μικρά οικογενειακά) της C-segment σημείωσαν μικρή αύξηση της τάξης του 2,1% τον τελευταίο μήνα του έτους, ενώ συνολικά για το 2024 παρουσίασε μείωση 2,5%, γεγονός που υποδεικνύει μειωμένο ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη κατηγορία. Τα μικρά αυτοκίνητα πόλης, που ανήκουν στο A-Segment, παρουσίασαν μια αντιφατική εικόνα. Παρά τη μείωση 2,6% στις ταξινομήσεις τον Δεκέμβριο του 2024 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023, η συνολική τους απόδοση για το έτος ήταν θετική. Σε ετήσια βάση, η κατηγορία αυτή σημείωσε αύξηση 0,4%, αποδεικνύοντας ότι τα μικρά αυτοκίνητα παραμένουν μια σταθερή επιλογή για μεγάλο μέρος των Ελλήνων αγοραστών. Ιδιαίτερη δυναμική εμφάνισε η κατηγορία B Total των supermini, η οποία κέρδισε ξεκάθαρα την προτίμηση των καταναλωτών. Το μερίδιο της κατηγορίας αυτής έφτασε το 46,5% τον Δεκέμβριο του 2024, σημειώνοντας άνοδο σε σύγκριση με το 44,8% του Δεκεμβρίου του 2023. Σε ετήσια βάση, η αύξηση ήταν ακόμη πιο έντονη, με το ποσοστό της να διαμορφώνεται στο 54% για το 2024, έναντι 51,6% που είχε καταγραφεί το 2023, καταγράφοντας συνολική άνοδο 2,4%. Τα παραπάνω στοιχεία αναδεικνύουν μια σταθερή στροφή των Ελλήνων καταναλωτών προς κατηγορίες που συνδυάζουν πρακτικότητα, αποδοτικότητα και ευελιξία. Τα SUV συνεχίζουν να κυριαρχούν, ενώ τα υβριδικά και η B Total κατηγορία φαίνεται να οδηγούν τη γενικότερη τάση της αγοράς, επιβεβαιώνοντας την προτίμηση του κοινού σε σύγχρονες και ευέλικτες λύσεις μετακίνησης. Οι αριθμοί δείχνουν ξεκάθαρα την προτίμηση των Ελλήνων καταναλωτών για οχήματα με μεγαλύτερη ευελιξία, χώρους και σύγχρονη τεχνολογία. Η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια, καθώς οι κατασκευαστές επενδύουν ολοένα και περισσότερο στην κατηγορία των SUV, προσφέροντας μεγαλύτερη γκάμα επιλογών στο αγοραστικό κοινό. Σε υψηλή… «τάση» η ηλεκτροκίνηση Το 2024 ήταν μια χρονιά που σηματοδότησε τη ραγδαία αύξηση της δημοφιλίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα, με διαρκείς αυξήσεις στις πωλήσεις και ρεκόρ μεριδίων αγοράς. Η Ελλάδα ξεχώρισε με μια εντυπωσιακή πρωτιά στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καταγράφοντας τον Νοέμβριο του 2024 τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση πωλήσεων σε Ταξινομήσεις σε Ελλάδα και Ε.Ε. Ανθεκτική η ελληνική αγορά αυτοκινήτου παρά τις προκλήσεις πανευρωπαϊκό επίπεδο. Για την ακρίβεια, τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEV) σημείωσαν αύξηση 149,7% συγκριτικά με τον ίδιο μήνα του 2023, αφήνοντας πίσω με διαφορά όλες τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η Κύπρος με αύξηση 68%, ενώ η Τσεχία και η Ιρλανδία ακολούθησαν με ποσοστά 57,8% και 57,7% αντίστοιχα. Τον Νοέμβριο, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα μας ξεπέρασαν για πρώτη φορά τις 1.000 μονάδες, φτάνοντας τις 1.106 ταξινομήσεις, από μόλις 443 τον αντίστοιχο μήνα του 2023. Το γεγονός αυτό συνοδεύτηκε από την εξίσου σημαντική επίδοση του μεριδίου αγοράς των BEV, το οποίο για πρώτη φορά έφτασε σε διψήφιο ποσοστό, καταλαμβάνοντας το 10,37% των συνολικών πωλήσεων νέων αυτοκινήτων. Σε επίπεδο 11μήνου, από τον Ιανουάριο έως τον Νοέμβριο του 2024, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 31,4%, με συνολικά 7.626 ταξινομήσεις έναντι 5.802 το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Η επίδοση αυτή κατατάσσει την Ελλάδα στην έβδομη θέση στην Ευρώπη όσον αφορά τη μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδο. Πρωταθλήτρια στο 11μηνο ήταν η Μάλτα με +61,8%, ενώ ακολούθησαν η Τσεχία με +60,8% και η Κύπρος με +55,6%. Όσον αφορά τα μοντέλα, το Tesla Model 3 αναδείχθηκε το πιο δημοφιλές ηλεκτρικό αυτοκίνητο της χρονιάς στην Ελλάδα, με 1.142 ταξινομήσεις και κόστος 30.900 ευρώ μετά την επιδότηση «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Το Volvo EX30 κατέλαβε τη δεύτερη θέση με 848 πωλήσεις, ενώ την τρίτη μοιράστηκαν το Tesla Model Y και το BYD Atto 3, με 631 ταξινομήσεις έκαστο. Τον Νοέμβριο, η BYD κατάφερε να ξεχωρίσει με το Dolphin, ένα από τα πιο προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καταγράφοντας κορυφαίες πωλήσεις. Η πρωτιά της Ελλάδας στο ρυθμό ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη ποικιλία μοντέλων και τη συνεχή βελτίωση στις υποδομές φόρτισης, αποδεικνύει την ισχυρή τάση για πιο «πράσινες» μετακινήσεις. Η αγορά αυτοκινήτου περιμένει την ενίσχυση της κυβερνητικής πολιτικής για την ηλεκτροκίνηση, καθώς τα διαθέσιμα businessauto 58 #38 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2025
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=