κεφάλαια, από τα συνολικά 33 εκατομμύρια ευρώ, του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» έχουν σχεδόν εξαντληθεί. Η μεγάλη απήχηση του προγράμματος, έχει προκαλέσει προβληματισμό στα στελέχη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθώς το αυξημένο ενδιαφέρον δημιουργεί πίεση στους διαθέσιμους πόρους. Ως εκ τούτου, προτείνονται αλλαγές, όπως η μείωση του ύψους της επιδότησης για τα φυσικά πρόσωπα, προκειμένου να γίνουν δεκτές περισσότερες αιτήσεις. Με αυτόν τον τρόπο, στόχος είναι να αυξηθούν περαιτέρω οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων και να επωφεληθούν περισσότεροι πολίτες από το πρόγραμμα. Το πρόγραμμα επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων αναμένεται να ενισχυθεί, ενώ η ηγεσία του Υπουργείου εξετάζει, παράλληλα, την άντληση επιπλέον πόρων από το «εμπόριο ρύπων» και το περιβαλλοντικό τέλος, με στόχο να διασφαλιστεί η ομαλή συνέχιση του προγράμματος έως τα τέλη Απριλίου, οπότε και ολοκληρώνεται η τρίτη φάση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Άλλωστε καθίσταται επιτακτική η ανάγκη μείωσης του μέσου όρου ηλικίας του στόλου οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων αυτοκινήτων, van, φορτηγών και λεωφορείων. Η Ελλάδα κατέχει τη θλιβερή πρωτιά του γηραιότερου στόλου κυκλοφορούντων οχημάτων σε όλες τις κατηγορίες μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε. Η διατήρηση της αυξητικής πορείας για το 2025 θα εξαρτηθεί σημαντικά από τη δυνατότητα περαιτέρω επιδοτήσεων και ενίσχυσης της ηλεκτροκίνησης. Ευρωπαϊκή Αγορά Αυτοκινήτου uΟι όμιλοι, οι πωλήσεις και η μεταβολή στις πηγές ενέργειας Το 2024, η αγορά αυτοκινήτου στην Ευρωπαϊκή Ένωση παρουσίασε έντονες μεταβολές στις πωλήσεις και τις προτιμήσεις των καταναλωτών, με σημαντικές διακυμάνσεις ανάμεσα στους κορυφαίους ομίλους και τις κατηγορίες οχημάτων ανά πηγή ενέργειας σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Σε γενικές γραμμές η αγορά παρουσίασε μια εικόνα σταθερότητας, καταγράφοντας αύξηση 0,8% και φτάνοντας τις 10,6 εκατομμύρια μονάδες την περίοδο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). uΟι ανασταλτικοί παράγοντες Ο Benjamin Kibies, αναλυτής της DataForce, επισήμανε ότι η μείωση του εισοδήματος των καταναλωτών, σε συνδυασμό με την αύξηση των επιτοκίων, αποτέλεσαν βασικούς παράγοντες που επηρέασαν αρνητικά τη ζήτηση για νέα αυτοκίνητα. Εκτός αυτών, τα κίνητρα που είχαν θεσπιστεί σε πολλές χώρες για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2023 καταργήθηκαν από το 2024, οδηγώντας έτσι πολλούς καταναλωτές να προχωρήσουν νωρίτερα σε αγορές, αποδυναμώνοντας τη ζήτηση στη φετινή χρονιά. uΔιακυμάνσεις κατά τη διάρκεια του έτους Η αγορά στηρίχθηκε σε καλές επιδόσεις κατά τους πρώτους μήνες του 2024. Ο Ιανουάριος (+12,1%), ο Φεβρουάριος (+10,1%) και ο Απρίλιος (+13,7%) ενίσχυσαν σε σημαντικό βαθμό τους συνολικούς αριθμούς, αντισταθμίζοντας την πτώση του Μαρτίου (-5,2%). Το καλοκαίρι όμως αποδείχτηκε ασταθές, με τον Ιούνιο (+4,3%) και τον Ιούλιο (+0,2%) να καταγράφουν θετικά πρόσημα, ενώ τον Αύγουστο οι πωλήσεις υποχώρησαν αρκετά (-18,3%), με τον Σεπτέμβριο να ακολουθεί (-6,1%). Ο Οκτώβριος παρουσίασε ανάκαμψη (+1,1%), ο Νοέμβριος κατέγραψε μικρή πτώση (-1,9%), ενώ τέλος ο Δεκέμβριος «έσωσε» την παρτίδα με μια σημαντική αύξηση (+5,1%). uΕπιδόσεις ανά χώρα Οι τέσσερις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων παρουσίασαν διαφορετικές δυναμικές. Συγκεκριμένα, η Γερμανία σημείωσε πτώση (-1%), όπως και η Γαλλία (-3,2%) και η Ιταλία (-0,5%), ενώ αντίθετα η Ισπανία ενίσχυσε σημαντικά την ευρωπαϊκή αγορά με αύξηση (+7,1%). Ανάμεσα στις μικρότερες αγορές, η Ολλανδία, η Αυστρία και η Τσεχία παρουσίασαν ισχυρή απόδοση, ενώ το Βέλγιο κατέγραψε απώλειες. Βάζοντας στην εξίσωση και τις ταξινομήσεις στις χώρες ΕΖΕΣ (Ισλανδία, Λιχτενστάιν, Νορβηγία και Ελβετία) μαζί και εκείνες του Ηνωμένου Βασιλείου, τότε πανευρωπαϊκά οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων ανέρχονται σε όλο το 12μηνο του 2024, σε περίπου 13 εκατ. μονάδες, δηλαδή σε αύξηση 0,9% σε σχέση με το 2023. Παρά τις προκλήσεις, οι θετικές επιδόσεις ορισμένων μηνών και αγορών συνέβαλαν στη διατήρηση της ισορροπίας, καθιστώντας το 2024 μια χρονιά με ανάμικτα αποτελέσματα για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Οι κορυφαίοι όμιλοι αυτοκινήτου Ο Όμιλος Volkswagen διατήρησε την πρωτοκαθεδρία στις ταξινομήσεις του έτους, σημειώνοντας αύξηση 2,5% σε σχέση με το 2023 και φτάνοντας τα 3,4 εκατομμύρια αυτοκίνητα σε όλη την Ευρώπη (Ε.Ε.+Ε- ΖΕΣ+ΗΒ). Ακολούθησε ο όμιλος Stellantis, ο οποίος, με πτώση 7,3%, έφτασε λίγο πάνω από τα 1,96 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Στην τρίτη θέση βρέθηκε ο όμιλος Renault με αύξηση 3,2% και λίγο πάνω από 1,28 εκατομμύριο πωλήσεις. Ακολούθησαν το Hyundai Group (1,06 εκατ. μονάδες, -3,9%), το Toyota Group (1,01 εκατ. μονάδες, +13,1%), το BMW Group (932 χιλ. μονάδες, +1,0%), ο Όμιλος Mercedes-Benz (697 χιλ. μονάδες, -0,4%), η Mercedes (684 χιλ. μονάδες, +1,8%), η Volvo Cars (370 χιλ. μονάδες, +28,4%), ενώ τη συνολική 10άδα κατάταξης κλείνει με την Tesla (327 χιλ. μονάδες, -10,8%). Ταξινομήσεις ανά πηγή ενέργειας uΑμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEVs) Οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων πανευρωπαϊκά μειώθηκαν (-1,3%) το 2024, φτάνοντας τις 2 εκατ. μονάδες. Η μείωση αποδίδεται στις μεγάλες απώλειες σε πολλές χώρες όπως αυτές στη Γερμανία (-27,4 %) και την Ισλανδία (-69,7%). uΥβριδικά αυτοκίνητα Τα plug-in υβριδικά οχήματα (PHEV) σημείωσαν μείωση (-3,9%) για την ίδια περίοδο, κυρίως λόγω πτώσεων σε Δανία (-58,9%) Μάλτα (-48%), και σε βασικές αγορές όπως στην Ιταλία (-24,4%) και στη Γαλλία (-10,2%). Αντίθετα, τα ήπια υβριδικά (mild και full hybrid) παρουσίασαν άνοδο (+19,6%), ξεπερνώντας σε πωλήσεις τα βενζινοκίνητα και ντίζελ αυτοκίνητα. uΑυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ Οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες κατέγραψαν σημαντικές απώλειες, καθώς το 2024 ταξινομήθηκαν συνολικά σε όλη την Ευρώπη 4,3 εκατ. αυτοκίνητα βενζίνης (-6,8% σε σχέση με το 2023), 1,35 εκατ. αυτοκίνητα ντίζελ (-11,8%) και 326 χιλ. αυτοκίνητα λοιπών εναλλακτικών καυσίμων (+1,5%). Η αγορά παραμένει δυναμική, με τα υβριδικά οχήματα να κερδίζουν συνεχώς έδαφος και τους μεγάλους ομίλους να προσαρμόζονται στις νέες συνθήκες της «πράσινης» μετάβασης. Το στοίχημα της νέα χρονιάς Το 2025, τόσο στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία όσο και στη χώρα μας, το βασικό στοίχημα για όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες θα είναι η αυξημένη διείσδυση ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά. Οι νέες νομοθεσίες για τον μέσο όρο εκπομπών CO2 τις υποχρεώνουν να διαθέτουν όσο το δυνατόν περισσότερα οχήματα μηδενικών ρύπων, προκειμένου να αποφύγουν τα εξαιρετικά υψηλά πρόστιμα που θα επιβάλλονται βάσει του αριθμού των αυτοκινήτων που θα ταξινομούν στις χώρες της Ε.Ε. ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ ΝΕΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ % ΜΕΤ ΙΑΝ.-ΔΕΚ. % ΜΕΤ 2024 2023 24/23 2024 2023 24/23 Αυστρία 21.689 18.497 17,3 253.789 239.150 6,1 Βέλγιο 23.437 25.715 -8,9 448.277 476.675 -6 Βουλγαρία 2.731 3.123 -12,6 42.941 37.724 13,8 Κροατία 3.745 3.453 8,5 65.020 57.694 12,7 Κύπρος 678 743 -8,7 15.057 14.740 2,2 Τσεχία 17.889 15.125 18,3 231.597 221.419 4,6 Δανία 17.468 19.185 -8,9 173.114 172.745 0,2 Εσθονία 3.573 1.813 97,1 25.386 22.820 11,2 Φινλανδία 6.283 5.800 8,3 74.064 87.502 -15,4 Γαλλία 183.662 181.004 1,5 1.718.412 1.774.722 -3,2 Γερμανία 224.721 241.883 -7,1 2.817.331 2.844.609 -1 Ελλάδα 8.704 8.240 5,6 137.075 134.484 1,9 Ουγγαρία 11.879 7.986 48,7 121.611 107.720 12,9 Ιρλανδία 423 345 22,6 121.196 122.400 -1 Ιταλία 105.786 111.227 -4,9 1.559.229 1.567.151 -0,5 Λετονία 1.261 1.115 13,1 17.329 18.928 -8,4 Λιθουανία 2.481 1.770 40,2 30.122 27.666 8,9 Λουξεμβούργο 3.114 3.244 -4 46.659 49.105 -5 Μάλτα 655 547 19,7 7.663 7.436 3,1 Ολλανδία 37.087 26.439 40,3 381.227 369.631 3,1 Πολωνία 55.691 42.117 32,2 551.568 475.032 16,1 Πορτογαλία 20.182 16.635 21,3 209.715 199.623 5,1 Ρουμανία 13.807 11.373 21,4 151.105 143.080 5,6 Σλοβακία 8.672 5.328 62,8 93.409 88.003 6,1 Σλοβενία 3.220 2.805 14,8 53.018 48.924 8,4 Ισπανία 105.346 81.772 28,8 1.016.885 949.362 7,1 Σουηδία 26.321 29.436 -10,6 269.582 289.820 -7 ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ 910.505 866.720 5,1 10.632.381 10.548.165 0,8 Ισλανδία 834 1.451 -42,5 10.233 17.543 -41,7 Νορβηγία 13.652 12.183 12,1 128.687 126.953 1,4 Ελβετία 25.354 26.948 -5,9 239.535 252.214 -5 EΖΕΣ 39.840 40.582 -1,8 378.455 396.710 -4,6 Ηνωμένο Βασίλειο 140.786 141.092 -0,2 1.952.778 1.903.054 2,6 EΕ + EΖΕΖ + ΗΒ 1.091.131 1.048.394 4,1 12.963.614 12.847.929 0,9 Πηγή: ACEA - Εθνικές Ενώσεις Αυτοκινητοβιομηχανίας 59 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2025 #38
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=