τα πρώτα έργα για την ηλεκτρική σηματοδότηση και την επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου προχωρούσαν, επίσης, με τραγικά αργούς ρυθμούς. Εκτός αυτού, στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο είχαν σημειωθεί πολλές κακοτεχνίες, που πρόδιδαν προχειρότητα και κακοδιαχείριση, αλλά και κλοπές υλικού και βανδαλισμοί. Ενδεικτικά, το 2017 συνελήφθη συμμορία Ρομά που είχε κλέψει τουλάχιστον 220 τόνους σιδηροδρομικού υλικού του ΟΣΕ, δίνοντας μίζες από 100 ως 40.000 ευρώ σε διεφθαρμένους υπαλλήλους του ΟΣΕ και της ΔΕΗ που τους βοηθούσαν. Μια άλλη συμμορία έκλεψε 160 χιλιόμετρα χαλκού από το ηλεκτρικό δίκτυο. Η δε οπτική ίνα που τοποθετήθηκε, ώστε να υπάρχει σύνδεση WiFi και σήμα κινητής τηλεφωνίας στα τρένα κλάπηκε τόσες πολλές φορές, που το 2010 αποφασίστηκε να μην ξανατοποθετηθεί ποτέ. Όσον αφορά στην οικονομική κατάσταση, το 2005, ο ΟΣΕ μετατράπηκε σε «εταιρεία συμμετοχών», εντός της οποίας δραστηριοποιούνταν η εταιρεία διαχείρισης υποδομής (ΟΣΕ), η εταιρεία διαχείρισης εκμετάλλευσης - λειτουργίας (ΤΡΑΙΝΟΣΕ) και η εταιρεία διαχείρισης σιδηροδρομικών έργων (ΕΡΓΟΣΕ), έχοντας χρέη 4,5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Το 2008, χρωστούσε ήδη 7,7 δισεκατομμύρια ευρώ. Οι πενιχρές επενδύσεις, ο κακώς εννοούμενος συνδικαλισμός, η λεηλασία της περιουσίας του ΟΣΕ, η διαφθορά και τα υπέρογκα χρέη, οδήγησαν σε μια γενικότερη απαξίωση, που επιδεινώθηκε ακόμα περισσότερο κατά τη δεκαετία της οικονομικής κρίσης. Η κρίση και τα μνημόνια που ακολούθησαν αποτέλεσαν μεγάλη πληγή και για το σιδηρόδρομο, καθώς κάθε σχέδιο ανάπτυξης εγκαταλείφθηκε. Η κακή αυτή κατάσταση σε συνδυασμό με μια σειρά λαθών σε επίπεδο διοικήσεων, έχει ως αποτέλεσμα η χώρα να μείνει πολύ πίσω σε όλα, αλλά κυρίως στο σημαντικότερο ζήτημα της ασφάλειας, παρά το γεγονός ότι δαπανήθηκαν κάποια χρήματα, μέσω κονδυλίων της Ε.Ε., για τον εξευρωπαϊσμό των σιδηροδρομικών μεταφορών. Στις 18 Ιανουαρίου 2017, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. εξαγοράστηκε από την ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane Group (FSI), έναντι 45 εκατομμυρίων ευρώ. Η εταιρεία, υπό τη νέα επωνυμία Hellenic Train, είναι σήμερα ο μοναδικός πάροχος σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων στη χώρα. Η εταιρεία παρέχει τις σιδηροδρομικές της υπηρεσίες, χρησιμοποιώντας το δίκτυο και την εν γένει σιδηροδρομική υποδομή του ΟΣΕ, καταβάλλοντας τα αντίστοιχα τέλη πρόσβασης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Hellenic Train και το ελληνικό δημόσιο έχουν υπογράψει συμφωνία παράτασης της δεκαετούς σύμβασης για την ανάθεση «Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας Επιβατικών Σιδηροδρομικών Μεταφορών», με την Hellenic Train να δεσμεύεται ότι θα ολοκληρώσει μέχρι το τέλος του 2029 επενδύσεις ύψους 163,5 εκατομμυρίων ευρώ. Η εταιρεία, βέβαια, δεν έχει εκπληρώσει ακόμη τις υποχρεώσεις της για επενδύσεις 500 εκατομμυρίων ευρώ, που έπρεπε να έχουν γίνει έως το 2020. Η νέα σύμβαση, που λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2031, προβλέπει πως η εταιρεία, μέχρι τον Δεκέμβριο του 2029, θα πρέπει να έχει επενδύσει περίπου 47,5 εκατομμύρια ευρώ για πέντε «Ασημένια Βέλη», τις αμαξοστοιχίες ETR470 στη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη, 54 εκατομμύρια ευρώ για τη μίσθωση δέκα νέων υδρογονοκίνητων τρένων, 32 εκατομμύρια ευρώ για τη μίσθωση δέκα νέων ηλεκτροκίνητων τρένων, 15 εκατομμύρια ευρώ για συστήματα τεχνολογίας, εγκατάσταση περιστρεφόμενων θυρών στον σταθμό Αθηνών, συστήματα πληροφόρησης επιβατών και σύστημα διαχείρισης στόλου και, επιπλέον, άλλα 15 εκατομμύρια ευρώ για αναβάθμιση του μισθωμένου στόλου δέκα πέντε τρένων. Μέχρι να και αν υλοποιηθούν αυτά, η κατάσταση του δικτύου συνεχώς επιδεινώνεται και η αδυναμία του ΟΣΕ ως διαχειριστή της υποδομής να διασφαλίσει την ασφάλεια του δικτύου με την αναγκαία συντήρηση και αναβάθμιση, εντείνει τις ανησυχίες για την ασφάλεια των επιβατών. Η Ελλάδα, δυστυχώς, υστερεί σε ζητήματα που αφορούν τις σιδηροδρομικές υποδομές, το δίκτυο και τις προδιαγραφές ασφαλείας, γεγονός που πιστοποιείται εδώ και χρόνια και σε όλες τις εκθέσεις της Ε.Ε. Στην Έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων για την Ασφάλεια και τη Διαλειτουργικότητα των Σιδηροδρόμων στην Ευρωπαϊκή Ένωση (2022), στοιχεία της οποίας δημοσίευσε η διαΝΕΟσις, αναφέρεται ότι η σοβαρότητα ενός σιδηροδρομικού ατυχήματος στην Ελλάδα σε σύγκριση με ένα οδικό ατύχημα είναι σημαντικά μεγαλύτερη, καθώς, ενδεικτικά, ο δείκτης «νεκρός ανά ατύχημα στα οδικά ατυχήματα» ήταν 0,05 για το 2021, ενώ ο αντίστοιχος για τα σιδηροδρομικά ήταν 0,4, ήτοι οχτώ φορές μεγαλύτερος. Έρευνα του European Union Agency for Railways (2022) έδειξε ότι η Ελλάδα, για την περίοδο 2018 - 2020, ήταν πρώτη ανάμεσα σε 29 χώρες στο δείκτη θνητότητας από σιδηροδρομικά δυστυχήματα. Το δυστύχημα των Τεμπών, το 2023, ήταν ήδη προδιαγεγραμμένο. Στις 18 Ιανουαρίου 2017, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. εξαγοράστηκε από την ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane Group (FSI), έναντι 45 εκατομμυρίων ευρώ. Η εταιρεία, υπό τη νέα επωνυμία Hellenic Train, είναι σήμερα ο μοναδικός πάροχος σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων στη χώρα businessfocus Τον Δεκέμβριο του 2024, ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την αναδιάρθρωση των σιδηροδρόμων. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κλείνοντας τη συζήτηση της ολομέλειας, τόνισε: «Κάνουμε ένα σημαντικό, ουσιαστικό πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση των διαχρονικών προβλημάτων του ελληνικού σιδηροδρόμου. Αφορά στον πρώτο από τους πέντε πυλώνες του σχεδίου δράσης που έχει καταρτιστεί μαζί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και έχει χρονοδιαγράμματα, πόρους και ορόσημα». Η χώρα, πρόσθεσε ο υπουργός, «για πρώτη φορά διαθέτει ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης, που δημιουργήθηκε τον Απρίλιο και τον Μάιο του 2024», ενώ επεσήμανε ότι οι προσλήψεις «δεν αρκούν από μόνες τους για να αντιμετωπιστούν (…) τα διαχρονικά προβλήματα που έχει ο σιδηρόδρομος. Απαιτείται ουσιαστική, επίμονη προσπάθεια». Το νέο νομοσχέδιο στο πρώτο μέρος του έχει ως αντικείμενο την αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού τομέα μέσω της απορρόφησης της θυγατρικής εταιρείας ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. από τη μητρική ΟΣΕ Α.Ε. και τη μεταφορά της αρμοδιότητας διαχείρισης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού της ΓΑΙΟΣΕ Α.Ε. στην εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΜΑΕ. Ο υπουργός επεσήμανε ότι το τροχαίο υλικό είναι κυριότητας του ελληνικού δημοσίου, η ΓΕΟΣΕ έχει μόνο τη διαχείριση αυτού και πλέον τη διαχείριση θα την αναλάβει η νέα εταιρεία που συστήνεται. Το δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου έχει διατάξεις που αφορούν στη βέλτιστη λειτουργία των ανεξάρτητων αρχών της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) και του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών, Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΜ), που ασκούν αρμοδιότητες σχετικές με την ασφάλεια των μεταφορών. Το τρίτο μέρος του νομοσχεδίου περιλαμβάνει μια σειρά «λοιπών επειγουσών διατάξεων», όπως ειδικές ρυθμίσεις για την άμεση αποκατάσταση ζημιών στο κτίριο της οδού Αρκαδίου, στους Αμπελόκηπους, από την τρομοκρατική ενέργεια που σημειώθηκε, για τη στελέχωση έκτακτων επιτροπών και ομάδων επεξεργασίας από μέλη του ΤΕΕ, καθώς και διάταξη σχετικά με το ηλεκτρονικό μητρώο συντελεστών παραγωγής, μελετών και τεχνικών και λοιπών συναφών υπηρεσιών για δημόσια και ιδιωτικά έργα. Νέο νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση των σιδηροδρόμων 38 #39 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2025
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=