Business News Magazine #40

Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα προχωρά, αλλά όχι με ικανοποιητικό ρυθμό. Υποδομές, ταξί, εταιρικοί στόλοι και οικιακή φόρτιση ακολουθούν διαφορετικές ταχύτητες σε μια μετάβαση που μένει ακόμη ανοιχτή. Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα κερδίζει έδαφος, αλλά ο δρόμος προς το 2030 και πολύ περισσότερο προς το 2035 παραμένει γεμάτος εμπόδια. Τα τελευταία χρόνια, το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στις νέες ταξινομήσεις ξεπέρασε το 10% και, σύμφωνα με το επικαιροποιημένο ΕΣΕΚ, οι στόχοι για το 2030 είναι φιλόδοξοι: διείσδυση ηλεκτρικών οχημάτων από 30% έως 50% και τουλάχιστον 40.000 δημόσια προσβάσιμοι φορτιστές. Ωστόσο, οι αριθμοί δείχνουν ένα χάσμα που διευρύνεται. Πρόσφατη μελέτη της P3 Greece προβλέπει ότι ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων θα φτάσει τις 100.000 μονάδες έως το 2031 και τις 650.000 έως το 2035. Αντίστοιχα, το δίκτυο υποδομών δεν συμβαδίζει. Οι σημερινοί περίπου 7.000 φορτιστές δύσκολα μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες του αύριο, πόσο μάλλον όταν μόλις 115 σταθμοί είναι υψηλής ισχύος (HPC), ενώ η πλειοψηφία παραμένει σε ισχύ εναλλασσόμενου ρεύματος (AC), περιορίζοντας την ταχύτητα φόρτισης. Η έρευνα της P3 Greece, βασισμένη σε οδικό ταξίδι 1.600 χιλιομέτρων, ανέδειξε κρίσιμες ανισότητες στην κατανομή των φορτιστών, στη διαθεσιμότητα, στην εμπειρία του χρήστη και στην απόδοσή τους. Τα προγράμματα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και «Φορτίζω Παντού» είναι μεν χρήσιμα, αλλά η αγορά απαιτεί πιο συντονισμένες παρεμβάσεις που να ενισχύουν και τη ζήτηση και την προσφορά. Leasing ηλεκτρικών οχημάτων: Ευκαιρία για εταιρικούς στόλους Η εταιρική μίσθωση (leasing) εξελίσσεται σε ισχυρό μοχλό μετάβασης. Σύμφωνα με τον Car Cost Index της Ayvens, η Ελλάδα είναι από τις πιο οικονομικές αγορές στην Ευρώπη για ηλεκτρικά οχήματα, με μέσο μηνιαίο κόστος leasing στα 751 ευρώ, πολύ κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 1.090 ευρώ. Η διαφορά κόστους συγκριτικά με τα παραδοσιακά καύσιμα περιορίζεται: u Compact κατηγορία: 731 ευρώ για επαναφορτιζόμενα ηλεκτρικά οχήματα έναντι 717 ευρώ για βενζίνη u Μεσαία κατηγορία: 789 ευρώ για επαναφορτιζόμενα ηλεκτρικά οχήματα έναντι 803 ευρώ για βενζίνη u Sub-compact: 688 ευρώ για επαναφορτιζόμενα ηλεκτρικά οχήματα έναντι 584 ευρώ για βενζίνη (με τα επαναφορτιζόμενα ηλεκτρικά οχήματα να κερδίζουν σε λειτουργικά κόστη) Η εικόνα καθιστά τα επαναφορτιζόμενα ηλεκτρικά οχήματα ανταγωνιστικά εργαλεία στόλου, ειδικά για εταιρείες με ESG στρατηγική. Ταξί και ηλεκτροκίνηση: Η μετάβαση ξεκίνησε, αλλά η πλήρης υιοθέτηση καθυστερεί Το 2024, το 64% των νέων ταξί που εντάχθηκαν στην πλατφόρμα της FREENOW ήταν ηλεκτρικά ή υβριδικά, αύξηση 6 ποσοστιαίων μονάδων σε σχέση με το 2023. Σχεδόν μία στις δύο διαδρομές πραγματοποιήθηκε με όχημα χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών. Στην Ευρώπη, πόλεις, όπως το Αμβούργο και το Δουβλίνο ηγούνται στην πλήρη υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων. Παρίσι, Λονδίνο, Βιέννη, Βαρσοβία και Μιλάνο καταγράφουν εντυπωσιακά ποσοστά: 70% έως 83% του στόλου τους είναι πλήρως ή μερικώς ηλεκτρικά. Αντίθετα, στην Ελλάδα και την Πολωνία, κάτω από το 1% των διαδρομών γίνεται με πλήρως ηλεκτρικά ταξί, στοιχείο που φανερώνει το βάθος των διαρθρωτικών εμποδίων. Έξυπνη φόρτιση και V2G: Από τεχνολογία σε αναγκαιότητα Η επόμενη φάση της ηλεκτροκίνησης δεν θα κριθεί απλώς από τον αριθμό των οχημάτων, αλλά από το πώς αυτά φορτίζονται και πώς εντάσσονται ενεργά στο ενεργειακό σύστημα. Η μελέτη της EY σε συνεργασία με την Eurelectric αναδεικνύει τη στρατηγική σημασία της έξυπνης φόρτισης (smart charging) και της αμφίδρομης φόρτισης (Vehicle-to-Grid – V2G). Οι τεχνολογίες αυτές δίνουν τη δυνατότητα στους οδηγούς όχι μόνο να φορτίζουν το όχημά τους τις ώρες με χαμηλό κόστος ενέργειας, αλλά και να επιστρέφουν ενέργεια στο δίκτυο, δημιουργώντας μια νέα δυναμική στην ισορροπία προσφοράς και ζήτησης. Οικονομικό όφελος για καταναλωτές Η μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα συνοδεύεται ήδη από μειωμένο κόστος λειτουργίας και συντήρησης σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα. Όμως, όταν η φόρτιση γίνεται «έξυπνα» και συνδυάζεται με τεχνολογίες V2G, το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας (TCO) μειώνεται ακόμη περισσότερο και μάλιστα με μετρήσιμα μεγέθη. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, για παράδειγμα, ένας οδηγός μικρού ηλεκτρικού οχήματος μπορεί να εξοικονομήσει έως και 1.230 ευρώ ετησίως, κάτι που ισοδυναμεί με μείωση του TCO κατά 19%. Παρόμοια εικόνα παρουσιάζουν χώρες, όπως η Γερμανία, η Σουηδία και η Ισπανία, όπου η ετήσια εξοικονόμηση κυμαίνεται στο 14%. Στη Γαλλία και την Ολλανδία, η εφαρμογή της V2G τεχνολογίας προσφέρει μειώσεις της τάξης του 7% και 9% αντίστοιχα. Ακόμα πιο εντυπωσιακά είναι τα οφέλη για τους ιδιοκτήτες οικογενειακών αυτοκινήτων. Στη Γαλλία, η εξοικονόμηση μπορεί να φτάσει το 15% του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας, δηλαδή περίπου 1.200 ευρώ τον χρόνο. Στη Γερμανία, η εξοικονόμηση είναι ακόμη μεγαλύτερη, αγγίζοντας το 23% και μεταφράζεται σε 1.800 ευρώ ετησίως. Για τους κατόχους SUV, τα οικονομικά οφέλη κλιμακώνονται ακόμα περισσότερο. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η μείωση στο TCO μπορεί να φτάσει το 26%, ενώ στη Γερμανία φτάνει στο εντυπωσιακό 29%, δηλαδή περίπου 3.000 ευρώ ετησίως. Αυτά τα στοιχεία αποδεικνύουν πως η τεχνολογία V2G δεν αποτελεί απλώς καινοτομία, αλλά έναν νέο οικονομικό μηχανισμό για τους οδηγούς. Οφέλη για το ενεργειακό σύστημα Η ευελιξία των ηλεκτρικών οχημάτων δεν προσφέρει οφέλη μόνο στους ιδιοκτήτες. Οι ενεργειακοί διαχειριστές σε όλη την Ευρώπη μπορούν να αντλήσουν σημαντικά κέρδη από τη σωστή ενσωμάτωσή τους στο δίκτυο. Σύμφωνα με την έρευνα της EY, η δυνατότητα προγραμματισμέΗλεκτροκίνηση στην Ελλάδα Μετάβαση πολλαπλών ταχυτήτων businessauto νης, ευέλικτης φόρτισης, σε συνδυασμό με την αμφίδρομη απόδοση ενέργειας, μπορεί να εξοικονομήσει έως και 4 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως σε επίπεδο επενδύσεων για τις εταιρείες διαχείρισης. Η συνεισφορά των ηλεκτρικών οχημάτων ως ενεργών στοιχείων του ενεργειακού συστήματος γίνεται εμφανής, όταν εξετάσουμε και το μέγεθος του όγκου ενέργειας που διακινείται. Μέχρι το 2030, τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη υπολογίζεται ότι θα καλύπτουν το 4% της συνολικής ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας, ποσότητα που αντιστοιχεί σε περίπου 114 TWh, αρκετή για να καλύψει τις ετήσιες ανάγκες 30 εκατομμυρίων νοικοκυριών. Κοιτάζοντας μακροπρόθεσμα, το δυναμικό είναι ακόμη μεγαλύτερο: αν μέχρι το 2040 ολόκληρος ο στόλος ηλεκτρικών οχημάτων υποστηρίζει πλήρως τη V2G τεχνολογία, τότε περισσότερα από 10% των ενεργειακών αναγκών της Ευρώπης θα μπορούσαν να αποθηκεύονται και να επιστρέφονται στο δίκτυο, ανάλογα με τις απαιτήσεις. Ηλεκτρικά οχήματα και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας: Η συνδετική ύλη της καθαρής ενέργειας Καθώς η Ευρώπη βασίζεται όλο και περισσότερο στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η πρόκληση μετατοπίζεται από την παραγωγή στην αποθήκευση και την αξιοποίηση. Η αύξηση της ηλιακής και αιολικής παραγωγής φέρνει συχνά φαινόμενα αρνητικών τιμών ρεύματος (οι περιπτώσεις τέτοιας υπερπροσφοράς αυξήθηκαν κατά 160% μέσα σε έναν χρόνο στις περισσότερες ευρωπαϊκές αγορές). Αυτό οφείλεται κυρίως σε ανελαστικά μοντέλα παραγωγής, όπως τα ηλιακά συστήματα οροφής και η πυρηνική ενέργεια, σε συνδυασμό με χαμηλή καταναλωτική ζήτηση. Σ’ αυτό το πλαίσιο, η ευελιξία των ηλεκτρικών οχημάτων γίνεται κρίσιμο εργαλείο. Επιτρέπει την απορρόφηση ενέργειας, όταν η παραγωγή είναι υψηλή και την επιστροφή της στο δίκτυο, όταν η ζήτηση κορυφώνεται. Η ανάγκη για ευελιξία στο ενεργειακό σύστημα αναμένεται να διπλασιαστεί μέχρι το 2030 και τα ηλεκτρικά οχήματα είναι από τα ελάχιστα διαθέσιμα μέσα που μπορούν να ανταποκριθούν άμεσα, χωρίς νέες επενδύσεις σε υποδομές. Η τεχνολογία smart charging και V2G δεν είναι απλώς ένας «καλός σχεδιασμός» για το μέλλον. Είναι το κλειδί, για να διασφαλίσουμε ότι η μετάβαση στην καθαρή ενέργεια θα είναι οικονομικά βιώσιμη, τεχνικά σταθερή και κοινωνικά δίκαιη. 28 #40 ΙΟΥΝΙΟΣ 2025

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=