Ρεκόρ αφίξεων, ανεκμετάλλευτη δυναμική και λιμάνια που, αν και κερδίζουν συνεχώς έδαφος, μπορούν να προσφέρουν ακόμη περισσότερα. Θα μπορέσει η Ελλάδα να μετατρέψει τη θετική πορεία της κρουαζιέρας σε μοχλό μακροχρόνιας ανάπτυξης και να ακολουθήσει τη ρότα που ήδη διαγράφεται στο εξωτερικό; Γράφει ο Δημήτρης Τσουκαλάς Η ελληνική κρουαζιέρα διανύει περίοδο εντυπωσιακής ανόδου, καταρρίπτοντας διαδοχικά τα δικά της ρεκόρ. Παρά τις προκλήσεις, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη σεισμική δραστηριότητα στη Σαντορίνη, ο κλάδος όχι μόνο δεν κάμφθηκε, αλλά επιβεβαιώνει τον ρόλο του ως ανερχόμενου πυλώνα του ελληνικού τουρισμού. Το 2024, η Ελλάδα υποδέχθηκε περισσότερους από 40 εκατομμύρια επισκέπτες, με 8 εκατομμύρια κινήσεις επιβατών κρουαζιέρας, αριθμός που μεταφράζεται σε περίπου 2 εκατομμύρια μοναδικούς ταξιδιώτες. Τα λιμάνια του Πειραιά, της Σαντορίνης και της Μυκόνου αποτέλεσαν τους βασικούς πόλους έλξης, συγκεντρώνοντας πάνω από το 55% της συνολικής κίνησης. Ρεκόρ επιδόσεων το 2024 Το 2024 αποτέλεσε ορόσημο για τον κλάδο, με ιστορικό ρεκόρ επιβατικής κίνησης σε 49 ελληνικούς προορισμούς και πηγές από τον χώρο της κρουαζιέρας να κάνουν λόγο για τη δυναμικότερη χρονιά όλων των εποχών. Σύμφωνα δε με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος και της Έρευνας Κρουαζιέρας, το 2024 καταγράφηκαν: u4,74 εκατομμύρια αφίξεις επιβατών (+42% σε σύγκριση με το 2023), u9,8 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις (+17%), uκαι εισπράξεις ύψους 1 δισεκατομμυρίου ευρώ (+18%). Πρόκειται για αξιοσημείωτη άνοδο, εφόσον, το 2023, οι αφίξεις επιβατών ανήλθαν σε 3,35 εκατομμύρια, οι διανυκτερεύσεις σε 8,33 εκατομμύρια και τα τουριστικά έσοδα σε 847 εκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, παρά την αύξηση στους απόλυτους αριθμούς, υπήρξε μείωση στη μέση κατά κεφαλή δαπάνη των επισκεπτών από 253,1 ευρώ το 2023 σε 211 ευρώ το 2024 (-16,6%), η οποία αποδίδεται στη μείωση της μέσης διάρκειας παραμονής από 2,5 σε 2,1 διανυκτερεύσεις. Αντίθετα, η δαπάνη ανά διανυκτέρευση παρέμεινε σταθερή, με οριακή αύξηση (+0,6%). Η εποχικότητα παραμένει έντονη: το 53% των αφίξεων και το 49,7% των εισπράξεων συγκεντρώθηκαν το τρίτο τρίμηνο του 2024. Σημαντική συμβολή υπήρξε και στο δεύτερο τρίμηνο (26,2% αφίξεις, 30,2% εισπράξεις), ενώ το πρώτο τρίμηνο εξακολουθεί να είναι υποτονικό, με μόλις 1,8% των αφίξεων και 2,4% των εισπράξεων. Επιπλέον, δεν πρέπει να αγνοείται η συμβολή των ίδιων των εταιρειών κρουαζιέρας. Οι σχετικές δαπάνες εκτιμώνται σε 799 εκατομμύρια ευρώ για το 2024, από 676 εκατομμύρια ευρώ το 2023. Συνεπώς, το συνολικό οικονομικό αποτύπωμα του κλάδου στην Ελλάδα για το 2024 εκτιμάται ότι υπερβαίνει τα 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ. Η συνεισφορά στην ελληνική οικονομία Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), η συνολική οικονομική συμβολή της κρουαζιέρας στην Ελλάδα για το 2023 ανήλθε σε 2 δισεκατομμύρια ευρώ, έναντι 1,4 δισεκατομμύρια ευρώ το 2022, περιλαμβάνοντας τόσο τις δαπάνες των επιβατών, όσο και τα λειτουργικά έξοδα των εταιρειών. Παράλληλα, ο κλάδος υποστήριξε 22.600 θέσεις εργασίας στη χώρα, έναντι 14.300 το 2022. Η ενίσχυση αυτή δεν προέρχεται μόνο από την αύξηση της επισκεψιμότητας, αλλά και από την αναβάθμιση του ρόλου της Ελλάδας ως στρατηγικού κόμβου στην Ανατολική Μεσόγειο. Η χώρα εξελίσσεται τόσο σε προορισμό υψηλής ζήτησης, όσο και σε βάση homeporting, με τον Πειραιά να βρίσκεται στο επίκεντρο αυτής της μετάβασης. Η ισχυρή παρουσία του ελληνικού cluster στον χάρτη της κρουαζιέρας επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία για την περιοχή: το 2024, η Ανατολική Μεσόγειος υποδέχθηκε 1,86 εκατομμύρια επιβάτες, έναντι 1,54 εκατομμύρια το 2023. Από αυτούς, το 1,1 εκατομμύριο προήλθε από ευρωπαϊκές αγορές (έναντι 966.000 το 2023). Πειραιάς: Από κόμβος διέλευσης σε home port Ο Πειραιάς αναδεικνύεται απόλυτος πρωταγωνιστής της ανάπτυξης, εξελισσόμενος σε βασικό home port της ανατολικής Μεσογείου. Η δυναμική του επιβεβαιώνεται και από τις προβλέψεις για το 2025, όπου η επιβατική κίνηση αναμένεται να αυξηθεί κατά 22% σε σχέση με το 2024. Πίσω απ’ αυτήν την εντυπωσιακή πορεία δεν κρύβονται μόνο γεωπολιτικά πλεονεκτήματα. Όπως σημείωσε πρόσφατα ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, η άνοδος της κρουαζιέρας στηρίζεται κυρίως στη στρατηγική γεωγραφική θέση της χώρας και στο ποιοτικό τουριστικό προϊόν που προσφέρει. Κρουαζιέρα στην Ελλάδα Ανερχόμενη δύναμη ή χαμένη ευκαιρία; Η παγκόσμια κρουαζιέρα: Ένας τομέας που καινοτομεί, αναπτύσσεται και επενδύει Σε παγκόσμιο επίπεδο, η βιομηχανία της κρουαζιέρας γνωρίζει εντυπωσιακή ανάπτυξη, επιβεβαιώνοντας τη θέση της ως ένας από τους πιο ανθεκτικούς και δυναμικούς τομείς του τουρισμού. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Cruise Lines International Association (CLIA), ο κλάδος εξελίσσεται ταχύτατα όχι μόνο ως προς τους αριθμούς, αλλά και ως προς το κοινό στο οποίο απευθύνεται: οι gen X και οι millennials ηγούνται πλέον της αύξησης της ζήτησης, αναζητώντας εμπειρίες με αυθεντικότητα, άνεση και διαφοροποίηση. Οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί: u31,69 εκατομμύρια επιβάτες το 2023 u34,6 εκατομμύρια το 2024 u37,7 εκατομμύρια προβλέπονται για το 2025 Αν και η κρουαζιέρα καλύπτει μόλις το 2% του παγκόσμιου τουριστικού προϊόντος, η οικονομική της συνεισφορά άγγιξε τα 168 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023, υποστηρίζοντας 1,6 εκατομμύρια θέσεις εργασίας παγκοσμίως. Μόνο στις ΗΠΑ, ο αντίκτυπος ξεπερνά τα 65 δισεκατομμύρια δολάρια, με 290.000 θέσεις εργασίας και 25 δισεκατομμύρια σε μισθούς. Η δυναμική της κρουαζιέρας δεν περιορίζεται στο πλοίο: uΤο 69% των επιβατών διανυκτερεύουν σε ξενοδοχεία πριν ή μετά το ταξίδι. u6 στους 10 επιστρέφουν αργότερα στον προορισμό που πρωτογνώρισαν μέσω κρουαζιέρας. Οι πιο δημοφιλείς προορισμοί για το 2024 ήταν η Καραϊβική, οι Μπαχάμες και οι Βερμούδες, απορροφώντας το 43% της παγκόσμιας ζήτησης. Η Βόρεια Αμερική παραμένει η πιο ισχυρή αγορά προέλευσης, με αύξηση 13% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Η επαναληψιμότητα εντυπωσιάζει: uΤο 82% όσων έχουν ταξιδέψει δηλώνουν ότι θα το ξανακάνουν. Η συνολική οικονομική συμβολή της κρουαζιέρας στην Ελλάδα για το 2023 ανήλθε σε 2 δισεκατομμύρια ευρώ, έναντι 1,4 δισεκατομμύρια ευρώ το 2022, περιλαμβάνοντας τόσο τις δαπάνες των επιβατών, όσο και τα λειτουργικά έξοδα των εταιρειών businesstourism 36 #40 ΙΟΥΝΙΟΣ 2025
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=