uΤο 25% ταξιδεύουν με κρουαζιέρα δύο ή περισσότερες φορές τον χρόνο. Ιδιαίτερα αυξανόμενη είναι η τάση για πολυγενεακά ταξίδια: σχεδόν 1 στους 3 επιβάτες ταξιδεύει με τουλάχιστον τρεις γενιές της οικογένειάς του. Την ίδια στιγμή, οι κρουαζιέρες εξερεύνησης καταγράφουν άλμα +22% σε μόλις έναν χρόνο. Παρότι αντιπροσωπεύει μόλις το 2% του παγκόσμιου τουριστικού προϊόντος, η κρουαζιέρα έχει σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες. Το 2023, η συνολική οικονομική συμβολή της έφτασε τα 168 δισεκατομμύρια δολάρια, το υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί ποτέ. Στις ΗΠΑ, η βιομηχανία συνεισέφερε πάνω από 65 δισεκατομμύρια δολάρια, υποστηρίζοντας 290.000 θέσεις εργασίας και καταβάλλοντας 25 δισεκατομμύρια δολάρια σε μισθούς. Στην Ευρώπη, η συνεισφορά ανήλθε σε 55 δισεκατομμύρια ευρώ, δημιουργώντας και υποστηρίζοντας 440.000 θέσεις εργασίας σε ολόκληρη την ήπειρο. Η ευρωπαϊκή αγορά παραμένει στρατηγικής σημασίας, με αύξηση 2,8% στους Ευρωπαίους επιβάτες, το 2024. Οι πέντε κορυφαίες αγορές ήταν: uΓερμανία uΗνωμένο Βασίλειο uΙταλία uΙσπανία uΓαλλία Συνολικά, ο κλάδος υποδέχθηκε 34,6 εκατομμύρια επιβάτες το 2024, ενώ οι προβλέψεις για το 2025 αγγίζουν τα 37,7 εκατομμύρια, επιβεβαιώνοντας τη συνεχιζόμενη επέκταση της αγοράς. Επενδύσεις και βιωσιμότητα: Το επόμενο κεφάλαιο Η βιομηχανία της κρουαζιέρας επενδύει στρατηγικά σε τεχνολογίες βιωσιμότητας και διαφοροποίησης εμπειριών. Σήμερα, λειτουργούν πάνω από 300 πλοία, με χιλιάδες δρομολόγια σε όλο τον κόσμο. Μέχρι το 2028: uΤο 50% των νέων πλοίων θα διαθέτουν φιλικούς προς το περιβάλλον κινητήρες. uΤο 72% του στόλου θα μπορούν να συνδεθούν με χερσαίες πηγές ενέργειας, μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων στα λιμάνια. Η CLIA προβλέπει: u11 νέα πλοία μόνο για το 2025 u56 νέα πλοία συνολικά για την περίοδο 2025-2036 Επενδύσεις ύψους 56,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων Πάνω από το 70% αυτών ανήκουν σε μεσαίο ή μικρό μέγεθος, ενισχύοντας το μοντέλο ευέλικτης και πιο βιώσιμης ανάπτυξης. Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει στο Viking Libra, το πρώτο πλοίο που θα κινείται με τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου. Κατασκευάζεται από τον όμιλο Fincantieri και αναμένεται να παραδοθεί στα τέλη του 2026, ενώ ακολουθεί το Viking Astrea το 2027. Με 239 μέτρα μήκος και χωρητικότητα 998 επιβατών, τα δύο αυτά πλοία θα μπορούν να προσεγγίζουν περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές, χάρη στο μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα κατά την πλεύση. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά, πριν από λίγο καιρό, ο Bud Darr, εκτελεστικός πρόεδρος της CLIA: «Η κρουαζιέρα αναπτύσσεται με συνέπεια και προσαρμοστικότητα. Είμαστε ένας από τους πιο ανθεκτικούς και καινοτόμους τομείς του τουρισμού, καθώς συνεισφέρουμε πάνω από 168 δισεκατομμύρια δολάρια στις τοπικές κοινωνίες και επενδύουμε σε έναν βιώσιμο στόλο που αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού». Το «αγκάθια» που πρέπει να αντιμετωπιστούν Ωστόσο, το θέμα της περιβαλλοντικής επίπτωσης δεν μπορεί να αγνοηθεί, ειδικά για λιμάνια υψηλής επισκεψιμότητας, όπως ο Πειραιάς. Όπως επισημάνθηκε πρόσφατα και από το ΕΒΕΠ, ο Πειραιάς κατατάσσεται τρίτος στην Ευρώπη ως προς την ατμοσφαιρική ρύπανση από κρουαζιερόπλοια, σύμφωνα με έκθεση του Transport & Environment, πίσω μόνο από τη Βαρκελώνη και την Τσιβιταβέκια (Ρώμη). Παράλληλα, σε ευρωπαϊκές πόλεις, όπως η Μασσαλία, η Λιβόρνο και η Βαλένθια, εμφανίζονται έντονες κοινωνικές αντιδράσεις από κατοίκους που θεωρούν ότι η κρουαζιέρα συμβάλλει στον υπερτουρισμό, χωρίς ουσιαστικά ανταποδοτικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες. Η Ελλάδα, και ειδικά ο Πειραιάς, δεν μπορεί να αγνοήσει αυτά τα σήματα κινδύνου. Η πρόκληση δεν είναι μόνο να προσελκύσει περισσότερα πλοία, αλλά να το κάνει με τρόπο που να είναι περιβαλλοντικά βιώσιμος και κοινωνικά ισορροπημένος. Ο διάλογος για ένα νέο μοντέλο διαχείρισης, που θα εξισορροπεί οικονομικά οφέλη και περιβαλλοντικό αποτύπωμα, είναι πλέον απαραίτητος. Το στοίχημα της επόμενης μέρας Η Ελλάδα είναι ήδη η τρίτη μεγαλύτερη χώρα-προορισμός για την κρουαζιέρα στην Ευρώπη, μετά την Ιταλία και την Ισπανία, με πάνω από 5.500 προσεγγίσεις πλοίων τον χρόνο. Όμως, για να μετατραπεί αυτή η επιτυχία σε μακροπρόθεσμο μοχλό ανάπτυξης, απαιτείται ένα σαφές πλάνο με επενδύσεις σε λιμάνια, αναβάθμιση των logistics και δημιουργία εμπειριών που μετατρέπουν τον επιβάτη σε επαναλαμβανόμενο επισκέπτη. Η ελληνική κρουαζιέρα βρίσκεται μπροστά σε μια σπάνια συγκυρία: έχει την ζήτηση, έχει τη γεωγραφία, έχει το brand. Αυτό που λείπει είναι η ολοκληρωμένη αξιοποίηση. Το ζητούμενο δεν είναι πλέον να ανεβαίνουμε στους αριθμούς. Αυτό το πετύχαμε. Το ζητούμενο είναι να μετατρέψουμε την επιτυχία σε υπεραξία για την οικονομία και τις τοπικές κοινωνίες. Κι αυτό απαιτεί σχέδιο, τόλμη και σοβαρότητα. Και μάλλον και την ενεργοποίηση της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας, ενός θεσμικού οργάνου που συστάθηκε το 2026, αλλά παραμένει ανενεργό εδώ και 3,5 χρόνια. «Πετάμε, αλλά όχι ακόμα ψηλά» - Οι προτάσεις του ΕΒΕΠ Ωστόσο, η πραγματικότητα πίσω από τους αριθμούς είναι πιο σύνθετη. Η Ελλάδα εξακολουθεί να υποαξιοποιεί τον κλάδο, χάνοντας σημαντικά έσοδα. Ο κ. Κορκίδης ήταν ξεκάθαρος: «Ενώ ο κύκλος εργασιών της κρουαζιέρας στην Ε.Ε. ξεπερνά τα 55 δισεκατομμύρια ευρώ, η Ελλάδα αποκομίζει λιγότερο από 1 δισεκατομμύριο ετησίως. Αυτό δείχνει ότι κάπου υστερούμε». Στην περίπτωση του Πειραιά, επαγγελματίες του τουριστικού κλάδου, όπως ξενοδόχοι και εστιάτορες, εκφράζουν τον προβληματισμό τους για τη χαμηλή τοπική κατανάλωση των επιβατών κρουαζιέρας, που συχνά δεν προβαίνουν σε ουσιαστικές δαπάνες εντός της πόλης. Για να αλλάξει αυτό, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (ΕΒΕΠ) έχει καταθέσει μια σειρά στοχευμένων προτάσεων, με σκοπό την ολοκληρωμένη αξιοποίηση του Πειραιά ως λιμανιού κρουαζιέρας και τη διάχυση των οικονομικών ωφελειών στην τοπική κοινωνία: uΔημιουργία λιμενικού cluster παροχής υπηρεσιών προς κρουαζιερόπλοια. uΑνάπτυξη ψηφιακής εφαρμογής για τουριστική προβολή του Πειραιά. uΕνημέρωση με φυσική παρουσία κατά την αποβίβαση επιβατών. uΕγκατάσταση διαδραστικών τουριστικών πινακίδων και δημιουργία θεματικών διαδρομών εντός της πόλης. uΠροώθηση διαδρομών για πεζούς και ποδηλάτες, ώστε να ανακαλύπτουν οι επισκέπτες τον Πειραιά πέρα από την προκυμαία. uΠολιτιστικές εκδηλώσεις στο λιμάνι για την ενίσχυση της εμπειρίας. uΠαραστάσεις στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, ειδικά σχεδιασμένες για τουρίστες. uΠροβολή ελληνικών προϊόντων εν πλω, για την ενίσχυση των εξαγωγών και της τοπικής γαστρονομίας. Χαρακτηριστική είναι και η πρωτοβουλία «Greek Cuisine on Board», που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τη FORUM και άλλους φορείς, με στόχο την ενίσχυση των εξαγωγών τροφίμων μέσω της τροφοδοσίας των πλοίων. Το 2024 αποτέλεσε ορόσημο για τον κλάδο, με ιστορικό ρεκόρ επιβατικής κίνησης σε 49 ελληνικούς προορισμούς και πηγές από τον χώρο της κρουαζιέρας κάνουν λόγο για τη δυναμικότερη χρονιά όλων των εποχών 37 ΙΟΥΝΙΟΣ 2025 #40
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=