Business News Magazine #28

DIRECTION BUSINESS NETWORK Κώστας Πετρούτσος Διευθύνων Σύμβουλος, ALD Automotive | LeasePlan Ελλάδας Η μεγαλύτερη προτεραιότητα για τη νέα μας εποχή είναι οι άνθρωποί μας TΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΤΩΝ BUSINESS LEADERS • ΙΟΥΛΙΟΣ 2023 • # 2 8 ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ Το δυνατό χαρτί της εγχώριας οικονομίας Βλέπουμε λαμπρό μέλλον στην Ελλάδα ROLF WERNER, NOKIA ΟΥΖΜΠΕΚΙΣΤΑΝ Γυρίζει σελίδα μετά το πρόσφατο δημοψήφισμα «Μπορούμε να φέρουμε στην κοινωνία τη θετική αλλαγή» ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ, COCA-COLA HELLAS

ΕΚΔΟΤΗΣ-ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ EDITOR IN CHIEF ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ EDITORS ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΟΥΡΑΪΤΗΣ ΛΙΛΗ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ ΠΕΤΡΟΣ ΑΝΤΩΝΑΚΗΣ ΕΥΑ ΠΕΤΡΟΒΑ ΑΘ. Χ. ΠΑΠΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ ΒUSINESS DEVELOPMENT MANAGER KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ MANAGER CORPORATE & FLEET BUSINESS UNIT ΜΕΜΑ ΚΑΤΩΠΟΔΗ CORPORATE COMMUNICATION MANAGER ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΜΑΡΙΑ ΤΣΩΝΟΥ COPY EDITOR ΓΙΩΤΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ PRODUCTION MANAGER ΒΑΣΙΛΗΣ ΘΥΜΙΑΝΟΣ ART DIRECTOR ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΟΥΛΗ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ - ΣΚΙΤΣΑ ΦΩΤΗΣ ΦΩΤΙΟΥ DIRECTOR ACCOUNTING ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Ετήσια συνδρομή: 200 ευρώ (περιλαμβάνεται ΦΠΑ 6%) BUSINESS NEWS MAGAZINE ΔΙΜΗΝΙΑΙΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΤΕΥΧΟΣ 28 ISSN έντυπης έκδοσης 2585-3929 ISSN ηλεκτρονικής έκδοσης 2732-8074 Μικράς Ασίας 43 | 152 33 | Χαλάνδρι T: 210.77.12.400 | F: 210 77.85.097 e-mail: info@direction.gr www.direction.gr IΔΙΟΚΤΗΤΕΣ - ΕΤΑΙΡΟΙ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ editorial ΙΟΥΛΙΟΣ 2023 #28 H ΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα Η σταθερότητα και η ηρεμία είναι εκείνες που δημιουργούν τις προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη και θα πρέπει να διασφαλιστούν με κάθε δυνατό τρόπο. Όχι άλλοι «μαύροι κύκνοι» Έχοντας αφήσει τη διπλή εκλογική αναμέτρηση πίσω μας και χωρίς πλέον να υπάρχει η πιθανότητα για μια τρίτη τον Σεπτέμβριο, μάλλον μπορούμε να λέμε πια πως οδηγούμαστε σε μια περίοδο σταθερότητας όσον αφορά την πολιτική κατάσταση στη χώρα. Μπορεί οι τελευταίες εκλογές να μην είχαν την ένταση του παρελθόντος, αλλά σίγουρα επηρέασαν σε κάποιο βαθμό την αγορά και «πάγωσαν» (ευτυχώς προσωρινά) δραστηριότητες και αποφάσεις. Η σταθερότητα αποτελεί τη μεγαλύτερη ανάγκη αυτήν τη στιγμή για το ελληνικό επιχειρείν. Μετά από 15 χρόνια οικονομικής ύφεσης και διαδοχικών αλλεπάλληλων κρίσεων, οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν ανάγκη ένα στέρεο περιβάλλον για να πορευθούν και μπορέσουν να κατορθώσουν ακόμη περισσότερα. Η πρόσφατη τριμηνιαία έκθεση του ΙΟΒΕ για την ελληνική οικονομία προβλέπει ανάπτυξη 2,4% για το 2023. Ο ρυθμός ανάπτυξης επηρεάζεται απο την επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας, τις συνθήκες υψηλού πληθωρισμού και τη σφιχτότερη δημοσιονομική και νομισματική πολιτική καθώς και την αβεβαιότητα. Οι επενδύσεις αναμένεται να συμβάλουν σημαντικά στην ανάπτυξη, με ετήσια αύξηση 4,0% (πάγιες επενδύσεις 10,0%), σε συνδυασμό με μια σχετικά ανθεκτική, αν και σαφώς ηπιότερη, αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,8%. Στον εξωτερικό τομέα, αναμένεται μικρή βελτίωση του υψηλού ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, με τις εξαγωγές και τις εισαγωγές να αυξάνονται ετησίως το 2023 κατά 4,5% και 3,3% αντιστοίχως. Eίναι σίγουρα μια βάση πάνω στην οποία μπορούν να οικοδομηθούν καλύτερες ημέρες για τη χώρα και την οικονομία. Ειδικά αν το επιχειρηματικό περιβάλλον χαρακτηρίζεται από σταθερότητα. Φυσικά, υπάρχουν και τα απρόβλεπτα γενογόντα. Οι «μαύροι κύκνοι» που έχουν μπει στη ζωή μας ειδικά τα τελευταία χρόνια: από την κατάρρευση της Lehman Brothers μέχρι την παγκόσμια κρίση της πανδημίας και από τις πολιτικές αναταραχές στην Ελλάδα και το φόβο του Grexit μέχρι το Brexit και την πολεμική σύρραξη στην Ουκρανία, που ακόμη μαίνεται. Πρόκειται για γεγονότα που, δυστυχώς, δεν μπορούμε να τα προβλέψουμε, πόσω μάλλον να εμποδίσουμε την εμφάνισή τους. Μπορούμε μόνο να διαχειριστούμε τις επιπτώσεις τους και να καταβάλουμε τις αναγκαίες προσπάθειες για να προσαρμοστούμε σε αυτά. Aν, όμως, τα απρόβλεπτα ήταν, είναι και θα είναι πάντα κομμάτι της οικονομίας και της επιχειρηματικής δράσης, το ίδιο θα πρέπει να ισχύει και με τα «προβλέψιμα», με όλα εκείνα που θα πρέπει να είναι σταθερά και να μην αλλάζουν. Όλα εκείνα στα οποία θα μπορεί να βασιστεί το επιχειρείν και να σχεδιάσει επόμενα βήματα, νέες επενδύσεις και καινούργιες κινήσεις ανάπτυξης. Είναι ευθύνη της εκάστοτε κυβέρνησης να δημιουργεί και να εδραιώνει ένα σταθερό φορολογικό, επενδυτικό και αναπτυξιακό περιβάλλον και θέλω να πιστεύω πως η σημερινή το αναγνωρίζει και εργάζεται προς αυτή την κατεύθυνση. Όπως θέλω να πιστεύω πως οι όποιοι διαθέσιμοι πόροι θα κατανεμηθούν αναλογικά και χωρίς να κάνουν απλά τους ισχυρούς ακόμη ισχυρότερους. Ευελπιστώ πως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, η ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, θα τύχουν της αρωγής και της στήριξης που τους αρμόζει. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός, άλλωστε, στις προγραμματικές του δηλώσεις έκανε λόγο για την ανάγκη για έναν «πολυδιάστατο εκσυγχρονισμό» και επίσης επεσήμανε πως μόνο η ανάπτυξη και οι ιδιωτικές επενδύσεις μπορούν να αυξήσουν τον εθνικό πλούτο, στον οποίο, όπως ανέφερε, πρέπει να έχουν όλοι μερίδιο. Βρισκόμαστε σε μια περίοδο που οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν μάθει πια να διαχειρίζονται το χάος και να πορεύονται σε αχαρτογράφητα νερά για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Κακά τα ψέματα, όμως. Η σταθερότητα και η ηρεμία είναι εκείνες που δημιουργούν τις προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη. Και σίγουρα ας ευχηθούμε να μη συναντήσουμε άλλους «μαύρους κύκνους» στο δρόμο μας… Βαγγέλης Παπαλιός

06news: Εξελίξεις από την Ελλάδα και το εξωτερικό 27business focus: Οι πρωτοβουλίες ESG της BAT Hellas για ένα καλύτερο αύριο 43business focus: Η Boehringer Ingelheim για τα καινοτόμα φάρμακα της επόμενης 7ετίας 46business focus: Το 7ο WIB Forum του Ελληνο-Αμερικανικού Επιμελητηρίου για τη μεταμόρφωση στη ζωή των ανθρώπων 50start-up focus: Η Môveo AI για την είσοδο της Τεχνητής Νοημοσύνης στο επιχειρείν 56business real estate: Ποιοι λόγοι ανέβασαν τις τιμές στην αγορά ακινήτων; 58infographic: Τα analytics και η νέα παγκόσμια αγορά δεδομένων στο HR 60business insider: Όλα όσα συμβαίνουν στην ελληνική και διεθνή αγορά 61awards: Πρωταγωνιστές πάντα οι κομμωτές στα Hair Awards by Estetica Hellas 62άποψη: Ο Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος για τους νέους μάνατζερ και την οικονομία των δεξιοτήτων Γυρίζει σελίδα μετά το δημοψήφισμα ΟΥΖΜΠΕΚΙΣΤΆΝ 52 business focus: Ο Τουρισμός» «δυνατό χαρτί» της ελληνικής οικονομίας 34 the list: Οι κορυφαίοι “brand guardians” CEOs 09 business esg: Πώς οι επιχειρήσεις θα υιοθετήσουν την Κυκλική Οικονομία; 24 news: Το Miroglio Fashion Group με θυγατρική στην ελληνική αγορά 08 business trade: Οι εμπορικές σχέσεις Ελλάδας-ΗΠΑ και ο ρόλος της ενέργειας στο ισοζύγιο 44 business focus: Η Μυλαίδη Στούμπου για το 7ο WIB Forum και τον νέο ρόλο των εργαζομένων 48 interview: Ο Σταύρος Μουρελάτος για τη θετική αλλαγή που θέλει να φέρει στην κοινωνία η Coca-Cola Hellas 30 interview: Ο Θεόδωρος Πουλόπουλος για την αφοσίωση της Beiersdorf Hellas στους υπαλλήλους της και την προσήλωση στις αξίες της 22 interview: Ο Dr Rolf Werner για την αξία της ελληνικής αγοράς για τη Nokia και τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας 38 business tech: Οι επενδύσεις τεχνολογικών κολοσσών βάζουν την Ελλάδα στον παγκόσμιο ψηφιακό χάρτη 40 #28 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023 cover story: Ο Κώστας Πετρούτσος για τη βιώσιμη κινητικότητα της ALD και το «πράσινο» μέλλον της αυτοκίνησης 16 C M Y CM MY CY CMY K H ΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα index

news InBrief Η Γιάννα Ανδρονοπούλου στο τιμόνι της Microsoft Η Γιάννα Ανδρονοπούλου είναι η νέα διευθύνουσα σύμβουλος για τη Microsoft Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας. Η ανάληψη των καθηκόντων της, με ισχύ από 3 Ιουλίου 2023, σηματοδοτεί επίσης και την έναρξη του οικονομικού έτους 2024 για την εταιρεία. Η Γιάννα Ανδρονοπούλου, μέλος της διοικητικής ομάδας της εταιρείας τα τελευταία τέσσερα χρόνια, εντάχθηκε στο δυναμικό της το 2014, για να ηγηθεί του ψηφιακού μετασχηματισμού κορυφαίων πελατών στον τραπεζικό, τηλεπικοινωνιακό και ασφαλιστικό κλάδο για Ελλάδα και Κύπρο, με εξαιρετικά αποτελέσματα. Ανταποκρίθηκε αποτελεσματικά στις προκλήσεις της πανδημίας στο ρόλο της ως Enterprise Commercial Lead, ενώ υποστηρίζει θερμά την ισορροπία των φύλων στην εργασία και την ένταξη των γυναικών στον κλάδο της τεχνολογίας, καθώς είναι και η ίδια μια από τις λίγες γυναίκες που εισήλθαν στο χώρο από νωρίς, κατέχοντας διαφορετικούς ρόλους στις Πωλήσεις, το Product Management και το Technical Delivery για εταιρείες όπως η Huawei, η Ericsson και η Intracom. Στη Microsoft ηγείται επίσης της ομάδας Women Employee Resource Group (ERG), επιθυμώντας να κινητοποιήσει το ευρύτερο οικοσύστημα της εταιρείας, με στόχο την εξασφάλιση ίσων ευκαιριών για όλους. Στον νέο της ρόλο, θα επικεντρωθεί στην περαιτέρω επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού ιδιωτικού δημόσιου τομέα της Ελλάδας, της Κύπρου και της Μάλτας, μέσω της αξιοποίησης της τεχνητής νοημοσύνης και των ευκαιριών που συνδέονται με την άφιξη των Microsoft data centers στην περιοχή, συμπεριλαμβανομένης και της πρωτοβουλίας GRforGrowth. Κωτσόβολος Υπερδιπλασίασε τον τζίρο της σε μία δεκαετία Θετικό πρόσημο είχε και το οικονομικό έτος 2022-2023, το οποίο ολοκληρώθηκε στις 30 Απριλίου, για την Κωτσόβολος - Dixons South East Europe. Ο κύκλος εργασιών έκλεισε στα 733 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας σημαντική αύξηση της τάξεως του 12,1%, σε σχέση με το οικονομικό έτος 2021-2022. Η επίδοση αυτή σημαίνει πως η εταιρεία έχει κατορθώσει να υπερδιπλασιάσει τον τζίρο της σε σχέση με τα 342 εκατ. ευρώ της χρήσης 2012-2013. Αξίζει δε να επισημανθεί πως ακόμη και στα χρόνια της κρίσης της πανδημίας κατόρθωσε να ενισχύσει τις πωλήσεις. Όσον αφορά, μάλιστα, τη συνέχεια, ο Γιάννης Βασιλάκος, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, επεσήμανε πως υπάρχουν ακόμη περιθώρια ανάπτυξης για την Κωτσόβολος. Οι επενδύσεις για το συγκεκριμένο οικονομικό έτος έφτασαν τα 13,4 εκατ. ευρώ, έναντι 13,3 εκατ. ευρώ το 2021-2022, ενώ για την τρέχουσα χρήση 2023/2024 αναμένεται να πραγματοποιηθούν επενδύσεις ύψους 19,4 εκατ. ευρώ. Όσον αφορά τις εξελίξεις, μετά το πωλητήριο που ανακοίνωσε ο μητρικός όμιλος της Currys για την Κωτσόβολος, ο κ. Βασιλάκος επεσήμανε πως δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και πως ακόμη η διαδικασία βρίσκεται στην πρώτη φάση της. Η Citi, που αποτελεί τον χρηματοικονομικό σύμβουλο, συλλέγει ενδιαφέρον για την εταιρεία και όσοι εκδηλώσουν σχετική πρόθεση θα περάσουν από την ανάλογη αρχική αξιολόγηση. Όσοι κριθούν πως πληρούν τις προϋποθέσεις, λογικά μετά το καλοκαίρι θα λάβουν περισσότερες πληροφορίες, με τη διαδικασία να περνά στην επόμενη φάση της. Φυσικά, στο τελικό στάδιο θα υπάρξει ενδελεχές due diligence, που θα απαιτήσει σαν διαδικασία αρκετό χρόνο. Αξίζει να σημειωθεί πως ο κ. Βασιλάκος ανέφερε πως θα μπορούσε η υπόθεση να μην οδηγήσει τελικά στην πώληση της Κωτσόβολος, ενώ υπογράμμισε πως ακόμη και να υπάρξει νέος ιδιοκτήτης, στόχος του θα είναι να κάνει ακόμη μεγαλύτερη την ελληνική εταιρεία, που ήδη υπεραποδίδει. Η διαδικασία, πάντως, που έχει ξεκινήσει, φαίνεται πως μεταθέτει για αργότερα το πλάνο διείσδυσης της Κωτσόβολος και σε άλλες χώρες, πλην της Ελλάδας και της Κύπρου, με τα Βαλκάνια φυσικά να αποτελούν τον πρώτο στόχο. Oι 7 προτεραιότητες του Υπουργείου Ανάπτυξης Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, κατά την πρόσφατη του ομιλία στη Βουλή, στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης, αναφέρθηκε στους 7 βασικούς άξονες προτεραιοτήτων του Υπουργείου Ανάπτυξης: u Προστασία της ελληνικής οικογένειας από την ακρίβεια και τον εισαγόμενο πληθωρισμό και αντιμετώπιση των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών και της αισχροκέρδειας. u Υλοποίηση της κρίσιμης εθνικής στρατηγικής για την επέκταση και ισχυροποίηση της βιομηχανικής βάσης της χώρας. u Στήριξη και προστασία των ελληνικών προϊόντων, με ισχυροποίηση και εκσυγχρονισμό των ελληνικών σημάτων. u Περαιτέρω απλοποίηση, τυποποίηση και πλήρη ψηφιοποίηση των αδειοδοτικών διαδικασιών για το σύνολο των οικονομικών δραστηριοτήτων. u Κεντρικοποίηση, διαφάνεια και λογοδοσία στις δημόσιες συμβάσεις. u Σύνδεση έρευνας και καινοτομίας με την αγορά και τη μεταποίηση. u Αξιοποίηση εθνικών και ενωσιακών πόρων για την αύξηση των επενδύσεων, ενίσχυση της εξωστρέφειας, τόνωση της ανταγωνιστικότητας. Επενδύσεις 250 εκατ. από τη Mitsis Hotels Σε εξέλιξη βρίσκεται το επενδυτικό πλάνο του ομίλου Mitsis Hotels της οικογένειας Μήτση, ενώ ολοκληρώθηκε η πλήρης ανακαίνιση του Sofitel Athens Airport (η οποία είχε ξεκινήσει το 2016), με τελευταία στάδια την ανακαίνιση του εστιατορίου στον ένατο όροφο (Jenny’s Rooftop Restaurant Bar) και του spa. Το συνολικό ύψος της επένδυσης στο ξενοδοχείο ανέρχεται σε 15 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με την πρόεδρο και διευθύνουσα σύμβουλο του Sofitel Athens Airport, Τζένη Μήτση. Γενικότερα, ο όμιλος υλοποιεί ένα επενδυτικό πλάνο ύψους 250 εκατ. ευρώ για την πλήρη αναβάθμιση των ξενοδοχείων του. Την επόμενο χρονιά θα ξεκινήσει η ανακαίνιση του Rodos Maris στο Κιοτάρι στη Ρόδο, όπου μεταξύ άλλων, σύμφωνα με τις πληροφορίες, αναμένεται να κατασκευαστούν και βίλες, οι οποίες θα διατεθούν προς πώληση. Επίσης, θα ανακαινιστεί και το Grand Hotel Beach Hotel 5 αστέρων στην πόλη της Ρόδου. Σημειώνεται πως ο όμιλος Mitsis Hotels έχει αναλάβει την αναμόρφωση, ανακαίνιση και εκσυγχρονισμό του Μεγάρου Σλήμαν - Μελλά επί των οδών Πανεπιστημίου 46 και Χαριλάου Τρικούπη 1 στο κέντρο της Αθήνας, που θα γίνει πολυτελής ξενοδοχειακή μονάδα 5 αστέρων. Η επένδυση θα φτάσει τα 36 εκατ. ευρώ. Επίσης, έχει αναλάβει και το «project Afandou» στη Ρόδο. Στις επενδυτικές κινήσεις της αλυσίδας εντάσσεται και το μεγάλο deal στην Κρήτη, με την εξαγορά δύο ξενοδοχείων του ομίλου Aldemar στη Χερσόνησο, του Aldemar Royal Mare και Aldemar Cretan Village. Το επενδυτικό πλάνο των Mitsis Hotels προβλέπει επίσης την αναβάθμιση του ξενοδοχείου «Γαλήνη», που βρίσκεται εντός της λουτρόπολης των Καμένων Βούρλων αλλά και την ανέγερση και ανάπτυξη τουριστικού συγκροτήματος στη Μύκονο, στην περιοχή Ελιά. Η επένδυση προϋπολογισμού 61 εκατ. ευρώ πρόκειται να δημιουργήσει 550 θέσεις εργασίας. 6 #28 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023

A B A Σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει, η νέα γενιά είναι αυτή που διαμορφώνει το αύριο για όλους μας. Με το πάθος, τη θέληση και την εφευρετικότητά της. Γι’ αυτό αξίζει να της προσφέρουμε τα πάντα για να τα καταφέρει. Στον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, πήραμε μια μεγάλη πρωτοβουλία. Δημιουργήσαμε το Πρόγραμμα «Πολυμήχανη Γενιά» στηρίζοντας με όλες μας τις δυνάμεις νέους μηχανικούς, προσφέροντας τους εφόδια και δεξιότητες για τη μελλοντική τους εξέλιξη. Με στόχο μια νέα γενιά μηχανικών, ικανή να ανταποκριθεί στις προκλήσεις του μέλλοντος. www.gekterna.com

Up & down To deal που έκλεισε ο πρόεδρος της Ideal Holdings, Λάμπρος Παπακωνσταντίνου, για την απόκτηση του 100% των attica δημιουργεί νέα δεδομένα και ορίζει σαν στόχο για φέτος τα 400 εκατ. ευρώ σε κύκλο εργασιών και τα 50 εκατ. ευρώ σε EBITDA. Η παραίτηση του Αλέξη Τσίπρα από την ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ έπειτα από 15 χρόνια παραμονής στο «τιμόνι» του κόμματος και μία τετραετία διακυβέρνησης, όπως φαίνεται, αποτελεί τέλος εποχής… O Mιλτιάδης Τριανταφύλλου είναι ο νέος διευθύνων σύμβουλος της ΙΟΝ. Πρόκειται για ιδιαίτερα έμπειρο στέλεχος, με προϋπηρεσία σε σημαντικές εταιρείες όπως οι Γρηγόρης Bella Bulgaria, Chipita Global, Vivartia κ.ά. Ένας ακόμη πολυεθνικός παίκτης της αγοράς ένδυσης ετοιμάζεται για δυναμική είσοδο στη χώρα μας. Ο λόγος για τον ιταλικό οίκο μόδας Miroglio Fashion, που αυτές τις ημέρες προχώρησε στην ίδρυση θυγατρικής εταιρείας στην Ελλάδα με την επωνυμία «Miroglio Ellada Μονοπρόσωπη Α.Ε.» και τον διακριτικό τίτλο «Miroglio Ellada». Σκοπός της Miroglio Ellada είναι η εισαγωγή και εμπορία κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, ειδών ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ. Το μετοχικό κεφάλαιο της ανέρχεται σε 100.000 ευρώ και μοναδικός μέτοχος της είναι η ιταλική Miroglio Fashion SRL. Σύμβουλος-Διαχειριστής έχει οριστεί ο Stefano Simonini, F&A Manager για τις θυγατρικές του Miroglio Group στο εξωτερικό. Η Miroglio Group είναι μια ιταλική εταιρεία που δραστηριοποιείται από το 1947 στο χώρο της γυναικείας μόδας και λιανικής ένδυσης. Ο όμιλος δραστηριοποιείται σε 22 χώρες μέσω 36 εταιρειών, 1.100 καταστημάτων και 4 βιομηχανικών μονάδων. Διαθέτει δύο ξεχωριστούς τομείς: Α) Miroglio Fashion: Aντικείμενό της είναι η δημιουργία, παραγωγή, διανομή και πώληση 9 brands γυναικείας μόδας που διανέμονται παγκοσμίως σε ένα δίκτυο 1.100 mono-brand καταστημάτων λιανικής (800 στην Ιταλία και 300 στην Τουρκία και στη Μέση Ανατολή) και 1.700 εμπορικών συνεργατών με multi-brand καταστήματα και σημαντική παρουσία στα σημαντικότερα διεθνή πολυκαταστήματα. Αναλυτικότερα, στον όμιλο ανήκουν τα brands γυναικείας ένδυσης Motivi, Oltre, Fiorella Rubino, Elena Mirò, Diana Gallesi και Luisa Viola με κάποια από αυτά να απευθύνονται και στην κατηγορία plus size. Επίσης, υπάρχουν και τρία brands που έχουν αναπτυχθεί από το Joint Venture (50%/50%) που έχει δημιουργήσει το Miroglio Group από το 2008 με τον τουρκικό όμιλο μόδας Ayaydin. Πρόκειται για τις μάρκες Ipekyol, Machka και Twist. Αξίζει να σημειωθεί πως η Ipekyol πριν από περισσότερο από μια δεκαετία διέθετε παρουσία στην ελληνική αγορά με οκτώ καταστήματα, τα οποία δεν λειτουργούν εδώ και χρόνια. B) Miroglio Textile. NewEntry Miroglio Fashion Επίσημα στην ελληνική αγορά #Νumbers Το μεγάλο πρόβλημα της κατανάλωσης παράνομων τσιγάρων τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ε.Ε. αποτυπώνουν τα αποτελέσματα της ετήσιας ανεξάρτητης έκθεσης της KPMG, που διενεργήθηκε για λογαριασμό της Philip Morris International. 11,3 δισ. ευρώ έγιναν «καπνός», 8,5% περισσότερα από το 2021. 47% της συνολικής κατανάλωσης παράνομων τσιγάρων στην Ε.Ε. γίνεται στην Γαλλία. 20,7% της συνολικής κατανάλωσης τσιγάρων στην Ελλάδα το 2022 αφορούσε παράνομα τσιγάρα. Πρόκειται για το χαμηλότερο σημείο της τελευταίας 5ετίας. 2,9 δισ. παράνομα τσιγάρα καταναλώθηκαν συνολικά την προηγούμενη χρονιά στη χώρα μας. 35,8 δισ. παράνομα τσιγάρα καταναλώθηκαν την προηγούμενη χρόνια σε επίπεδο Ε.Ε. 519 εκατ. ευρώ έσοδα χάθηκαν από τα δημόσια ταμεία μόνο πέρυσι. 8 #28 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023

Οι κορυφαίοι “brand guardians” CEOs thelist To Brand Guardianship Index είναι η περίφημη λίστα που καταγράφει τους CEOs που χτίζουν την επαγγελματική αξία με έναν βιώσιμο τρόπο, ισορροπώντας με προσοχή ανάμεσα στις ανάγκες των μετόχων, των υπαλλήλων και το καλό του κοινωνικού συνόλου. Ηγέτες οραματιστές που εμπνέουν τη θετική αλλαγή και είναι δεσμευμένοι να την πετύχουν. Γράφει ο Πέτρος Αντωνάκης 9 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023 #28

thelist Ο Mukesh Ambani, ο πιο πλούσιος άνθρωπος εκτός Βόρειας Αμερικής και Ευρώπης, αποτελεί το πρόσωπο του κολοσσού Reliance Industries, με ένα ευρύτατο πορτφόλιο (από πετροχημικά και αέριο, μέχρι τηλεπικοινωνίες και λιανεμπόριο), που μπορεί με χαρακτηριστική άνεση να ανακοινώνει από τη μία τη λαμπερή εξαγορά του υπερπολυτέλεστατου Mandarin Oriental Hotel στη Νέα Υόρκη έναντι 98 εκατ. δολαρίων και από την άλλη κολοσσιαίες επενδύσεις ύψους 80 δισ. δολαρίων για την πράσινη ενεργειακή αναβάθμιση της Ινδίας, που θα αλλάξει ριζικά το μέλλον της χώρας. O 66χρονος Ambani ξεπέρασε τους άλλους δύο διάσημους Ινδούς, Satya Nadella (Microsoft) και Sundar Pichai (Google), στον Brand Guardianship Index 2023, και συνεχίζει ακάθεκτος σε έναν όμιλο που μετρά έσοδα 104 δισ. δολαρίων. Κληρονόμησε τη Reliance μετά το θάνατο του πατέρα του, Dhirubhai Ambani, το 2002 και έκτοτε ο όμιλος γιγαντώνεται σταθερά. Μόνο η Reliance Jio Infocomm είναι ο μεγαλύτερος «παίκτης» της ινδικής αγοράς κινητής τηλεφωνίας. Οι κόντρες του με τον Gautam Shantilal Adani, του έτερου κολοσσού Adani Group, μονοπωλούν το ενδιαφέρον στην Ινδία, και όχι μόνο, αν και τελευταία ο Adani δέχεται ασφυκτική πίεση από short sellers. Ο Ambani είναι ιδιοκτήτης του Antilia, της ιδιωτικής κατοικίας των 27 ορόφων με τα πανύψηλα ταβάνια, αξίας 1 δισ. δολαρίων, η δεύτερη πιο ακριβή κατοικία στον κόσμο μετά το Παλάτι του Μπάκινγκχαμ (1,3 δισ. δολάρια). Το πιο πρόσφατο «διαμάντι» του είναι το Nita Mukesh Ambani Cultural Centre στο Μουμπάι, ένα σύμπλεγμα από τρία θέατρα, ένα μικρό μουσείο και μία αίθουσα συνεδρίων. Σύντομα θα προστεθεί και συγκρότημα κατοικιών και ένα εμπορικό κέντρο. Η συνολική του αξία υπολογίζεται πως ξεπερνά το 1 δισ. δολάρια. Το δερμάτινο μπουφάν του Jensen Huang αποτελεί πλέον ένα κομμάτι της tech κουλτούρας. Όπου εμφανίζεται με αυτό ο ιδρυτής και CEO της Nvidia από το 1993, άπαντες κρέμονται από τα χείλη του, για να ακούσουν ποια τάση θα υποδείξει πως καταφθάνει το επόμενο διάστημα στο χώρο του ΑΙ, της ψηφιακής βιολογίας, της επιστήμη του κλίματος, των αυτοκινούμενων οχημάτων και της ρομποτικής. Για ένα τέταρτο του αιώνα, η Nvidia υπήρξε ο κυρίαρχος στις κάρτες γραφικών, κάνοντας θραύση με προϊόντα όπως η GeForce 256 του 1999, η πρώτη PC gaming GPU που οι gamers είχαν στα εικονίσματα, ενώ το 2000 προμήθευε αποκλειστικά με γραφικά το πρώτο Χbox της Microsoft. Μόνο την περασμένη χρονιά τo gaming έφερε στην Nvidia 9 δισ. δολάρια από τα συνολικά 27 δισ., σε μια ομολογουμένως δύσκολη χρονιά για την αλυσίδα εφοδιασμού προϊόντων. Πριν από μία δεκαετία ωστόσο, ο Jensen Huang είχε προβλέψει την έλευση του AI και άλλαξε την εταιρεία από πάνω μέχρι κάτω, και πλέον οποιοδήποτε chip παράγει η Nvidia, της οποίας η χρηματιστηριακή αξία ξεπερνά πλέον τα 600 δισ. δολάρια, είναι επικεντρωμένο στο ΑΙ. Για παράδειγμα, μόνο τα έσοδα από τον τομέα του αυτοκινήτου αυξήθηκαν το 2022 κατά 60%. Το παιδί μεταναστών από την Ταϊβάν που σπούδασε στο Στάνφορντ, που ο μισθός του το 2022 ήταν 21,3 εκατ. δολάρια, έχει ως κορυφαία προτεραιότητα να φροντίζει τους 26.000 υπαλλήλους του. Ωθεί γενικότερα το brand του από το αρχηγείο της εταιρείας στην Καλιφόρνια, για την επίτευξη της θετικής αλλαγής, βοηθώντας, από τους προγραμματιστές μέχρι τους επιχειρηματίες, να λύνουν προβλήματα και να επαναπροσδιορίζουν το μέλλον. Jensen Huang Nvidia Mukesh Ambani Reliance Οι κορυφαίοι “brand guardians” CEOs 10 #28 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023

Περίπου επτά χρόνια είναι το μέσο χρονικό διάστημα που «αντέχουν» οι CEOs να εκτελούν τα καθήκοντά τους στις εταιρείες που βρίσκονται στη λίστα S&P 500, σύμφωνα με το Bloomberg. Ο Shantanu Narayen έχει κλείσει ήδη 15 και συνεχίζει να είναι πρόεδρος και CEO ενός από τους μεγαλύτερους τεχνολογικούς κολοσσούς στον κόσμο. «Εάν δεν μπορείς να συνδέσεις όλες τις τελείες ανάμεσα στο τι βλέπεις σήμερα και στο πού θέλεις να πας, πιθανόν είναι επειδή δεν είναι αρκετά φιλόδοξο ή δεν σε εμπνέει αρκετά», δηλώνει ο γεννημένος στην Ινδία το 1963 Narayen. Αφού σπούδασε σε επιφανή πανεπιστήμια όπως το Berkeley, μπήκε στον επαγγελματικό στίβο το 1986, ξεκινώντας από τη Silicon Graphics, έκανε ένα πέρασμα ως senior management και από την Apple το διάστημα 1989-1995, ενώ το 1996 συνίδρυσε την Pictra Inc. Στην Adobe εντάχθηκε το 1996 ως senior vice president. Το 2005 ανέλαβε καθήκοντα προέδρου και COO. Τον Δεκέμβριο του 2007, ανέλαβε CEO μετά την αποχώρηση του Bruce Chizen. Ως CEO, ο Narayen μεταμόρφωσε την Adobe από μια εταιρεία που πουλούσε καινοτόμο software σε μια που πρωτοπόρησε στις υπηρεσίες cloud με συνδρομή. Τα έσοδα της εταιρείας έφτασαν να πενταπλασιαστούν, φτάνοντας από 3,16 δισ. δολάρια το 2007, στα 17 δισ. το 2022. Την ίδια ώρα, το εργατικό δυναμικό της Adobe, από 6.000 χιλιάδες έχει φτάσει τις 22.000. Όπως παραδέχεται, δεν είναι ο CEO με τις μεγαλύτερες επαφές και τις περισσότερες εμφανίσεις σε παρουσιάσεις και events, αφού προτιμά να επικεντρώνει τις προσπάθειές του στο εσωτερικό της εταιρείας, οι υπάλληλοι της οποίας γράφουν τα καλύτερα γι’ αυτόν σε sites όπως τα Comparably και Glassdoor. O Satya Nadella έγινε μέλος της Microsoft το 1992. Ήταν πανευτυχής που απλώς δούλευε στην εταιρεία και δεν περίμενε ποτέ πως κάποτε θα γινόταν ο επικεφαλής της, όπως δήλωσε σε συνέντευξή του στο LinkedIn. Κι όμως, μετά από 22 χρόνια έφτασε στην κορυφή της εταιρείας, όταν το 2014 έγινε ο τρίτος κατά σειρά CEO της. Όπως χαρακτηριστικά θυμάται, όταν έμπαινε το 1992 στο κτίριο 22 της Microsoft σκεφτόταν πως αυτή ήταν η καλύτερη δουλειά που θα μπορούσε να έχει και δεν χρειαζόταν κάτι άλλο πλέον. Το να γίνει CEO δεν υπήρχε καν ως σκέψη στο μακροπρόθεσμο επαγγελματικό του πλάνο. Ωστόσο, όπως δήλωσε κάποτε, «όταν γίνεσαι CEO, το ερώτημα είναι αν ήσουν προετοιμασμένος όλη σου τη ζωή για να βρεθείς σ’ αυτή τη θέση». Κάτι που ταιριάζει ιδανικά με την καλύτερη συμβουλή που έχει δώσει, που είναι: μην περιμένεις την επόμενη δουλειά σου για να αποδώσεις το καλύτερο που μπορείς. Ερωτεύθηκε από μικρός τούς υπολογιστές και αντλώντας αυτοπεποίθηση από την ελευθερία που του έδιναν οι γονείς του να ανακαλύψει το πάθος του, κατέληξε να πάρει master στην πληροφορική. Ξεκίνησε την πορεία του στο χώρο από την καινοτόμο για την εποχή της Sun Microsystems, ωστόσο ήταν στη Microsoft εκεί που άνθησαν οι ικανότητές του και βρέθηκε στην κορυφή της ιεραρχίας. Ο Nadella ηγήθηκε πολλών και σύνθετων projects της Microsoft, Windows NT, Bing, ΧBox Live και τα έφερε όλα εις πέρας, αφού διατήρησε το κίνητρό του, που πάντα προέρχεται από την περιέργεια και την αγάπη για τις νέες ιδέες και την ικανότητα να «διατυπώνει» αυτά τα δύο ώστε να έχουν αντίκτυπο. Shantanu Narayen Adobe Satya Nadella Microsoft 11 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023 #28

thelist Ο Punit Renjen υπήρξε ο πρώτος Ινδός CEO που ανέλαβε επικεφαλής μιας εταιρείας του Big Four (Deloitte, EY, KPMG και PwC). Έγινε μέλος της Deloitte το 1989, αφού έφτασε στην εταιρεία μετά από πολύωρο ταξίδι με το λεωφορείο και χωρίς κουστούμι. Μετά από 15 interviews, του έγινε πρόταση για δουλειά. Όπως δηλώνει, ήταν μαθημένος από μικρός στις δυσκολίες. Στα 14 του το εργοστάσιο του πατέρα του αντιμετώπιζε προβλήματα («μας έκοβαν το ρεύμα και τα τηλέφωνα» θα πει) και δεν μπορούσαν να πληρώνουν τα δίδακτρα του ιδιωτικού οικοτροφείου. Για πολλά χρόνια δούλευε στο εργοστάσιο και πήγαινε και σχολείο, μέχρι που πήρε πτυχίο στα οικονομικά. Το 1984, θα κερδίσει υποτροφία από Ροταριανό ίδρυμα για να κάνει το master του στο Willamette University. Ο Renjen, που δεν είχε βγει ποτέ από τη χώρα, ούτε είχε πετάξει με αεροπλάνο, θα βρεθεί στο Όρεγκον της Αμερικής με δύο τζιν και 200 δολάρια στην τσέπη. Έμαθε αγγλικά βάζοντας το κασετοφωνάκι να γράφει στο πρώτο θρανίο κάθε διάλεξη, για να την ακούει μετά ξανά. Ένας συνεργάτης της Deloitte διάβασε εν πτήσει ένα περιοδικό που επέλεξε τους δέκα καλύτερους σπουδαστές του πανεπιστημίου, και είπε στον βοηθό του να καλέσει το νεαρό Ινδό για συνέντευξη. Ο Renjen παρέμεινε στην Deloitte επί 25 χρόνια, φτάνοντας τελικά στη θέση του CEO, από την οποία τα πρώτα επτά χρόνια κατάφερε να αυξήσει τα έσοδα της Deloitte από τα 35 δισ. δολάρια στα 59 δισ. δολάρια. Ο Renjen δήλωνε, χωρίς ίχνος αλαζονείας, πως είναι πραγματικά πολύ καλός σε αυτό που κάνει, και αυτό γιατί επί 25 χρόνια τελειοποιεί τις ικανότητές του. Punit Renjen Deloitte Σε πρόσφατη συνέντευξή του στην ιστορική εκπομπή της αμερικανικής τηλεόρασης, “60 Minutes”, ο CEΟ της Google, Sundar Pichai, ξεκαθάρισε πως η κοινωνία δεν είναι έτοιμη για το disruption που θα φέρει η τεχνητή νοημοσύνη, τη δύναμη της οποίας συγκρίνει μόνο με τη φωτιά και τον ηλεκτρισμό. Ο 50χρονος Ινδός έκανε το πρώτο του interview στην Google, την 1η Απριλίου του 2004, την ίδια ημέρα που η εταιρεία λανσάρισε το Gmail και τελικά προσελήφθη ως product manager. Η φήμη του γιγαντώθηκε όταν το όνομά του συνδέθηκε με την πορεία του Google Chrome, ένα project που επιμελήθηκε για πάνω από μία δεκαετία. Fast forward στο 2022, έτος που ο Sundar Pichai έβγαλε 226 εκατ. δολάρια, γεγονός που τον κατέστησε έναν από τους πιο ακριβοπληρωμένους CEOs στη Αμερική. To μεγαλύτερο μέρος αυτών των χρημάτων προήλθε από μετοχές 218 εκατ. δολαρίων, 2 εκατ. μισθό και πάνω από 5 εκατ. προσωπική ασφάλιση. Μία σίγουρα σημαντική εξέλιξη για το παιδί που μέχρι τα 12 του δεν είχε τηλέφωνο στο σπίτι και δεν είχε τα χρήματα να αγοράσει ένα backpack 60 δολαρίων όταν βρέθηκε στο Stanford. Τον άνθρωπο που μας οδηγεί στη νέα εποχή, οι πρώην καθηγητές του τον περιγράφουν ως «ευγενή» και «υπάκουο» -πήρε Bachelor από πανεπιστήμιο της Ινδίας και υποτροφία για το Standford για PhD, την οποία άφησε για να πάρει MBA στο Wharton School του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια. Ο Pichai είναι εξαιρετικός με τους αριθμούς και μπορεί να αραδιάζει ασταμάτητα στατιστικά στους μάνατζέρ του, ενώ διπλωμάτης εκ φύσεως, διατηρεί καλές σχέσεις με τον ανταγωνισμό, για παράδειγμα τη Samsung. Sundar Pichai Google 12 #28 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023

O Natarajan Chandrasekaran, πρόεδρος του κολοσσού Tata, της ινδικής επενδυτικής εταιρείας με το τεράστιο πορτφόλιο, μπορεί τη μία στιγμή να συναντιέται με τον Bill Gates και να ανταλλάσσουν βιβλία ως δώρα, την άλλη να εμφανίζεται στο docuseries του Netflix, «Working: What We Do All Day» δίπλα στον Barack Obama και παράλληλα να ηγείται του πλάνου να εισβάλει η Ινδία στην αγορά των chips, επενδύοντας 90 δισ. δολάρια μέσα στην επόμενη πενταετία και αλλάζοντας ριζικά το χώρο της τεχνολογίας. Γεννημένος σ’ ένα μικρό χωριό της Ινδίας και γιος οικογένειας αγροτών που φύτευαν ρύζι, μπανάνες και ζαχαροκάλαμο, ο Natarajan Chandrasekaran έδειξε από νωρίς τις ηγετικές του ικανότητες -ήταν αρχηγός της τάξης του και της ομάδας μπάντιμιντον- και φυσικά την κλίση του στον προγραμματισμό. Αφού πήρε bachelor και master, ξεκίνησε ως intern το 1987 στην Tata Consultancy Services (TCS). Οι ξεχωριστές του ικανότητες τον οδήγησαν σύντομα ψηλά στην ιεραρχία, αναλαμβάνοντας καθήκοντα chief operating officer (COO) και executive director. Το 2009, ήταν ήδη CEO του Tata Group σε ηλικία μόλις 46 ετών, ο νεότερος στην ιστορία του. To 2017, έγινε και πρόεδρος, μετά από μία ταραχώδη περίοδο στα διοικητικά του κολοσσού. Ωστόσο, ο όμιλος αναπτύσσεται σταθερά και μόνο για το οικονομικό έτος 2015-2016 η TCS κατέγραψε έσοδα της τάξης των 16,5 δισ. δολαρίων. Ο Natarajan Chandrasekaran έχει εκπληκτική μνήμη, με πολλά ανώτερα στελέχη στην Τata να δηλώνουν πως θυμάται τα ονόματα 5.000 υπαλλήλων στην εταιρεία. Λατρεύει να τρέχει, και μάλιστα έχει πάρει μέρος σε κλασικούς μαραθώνιους σε πολλά μέρη του κόσμου, από το Άμστερνταμ και τη Βοστώνη μέχρι το Βερολίνο και το Τόκιο. Natarajan Chandrasekaran Tata Ο Fabrizio Freda είναι πρόεδρος και CEO της Estée Lauder Companies, τον παγκόσμιο ηγέτη στον κλάδο του prestige beauty. Mετά από δύο δεκαετίες συνεργασίας με την Procter & Gamble, ως πρόεδρος του Global Snacks τμήματος, ο γεννημένος στη Νάπολι Freda ανέλαβε πρόεδρος και Chief Operating Officer της Estée Lauder τον Μάρτιο του 2008. Τον Ιούλιο του 2009, θα αναλάβει τη θέση του CEO και έκτοτε είναι υπεύθυνος για το συνολικό όραμα και τις επενδυτικές προτεραιότητες της εταιρείας. Μέσα σε πέντε χρόνια από τότε που ανέλαβε τη ηνία, η Estée Lauder είδε τη χρηματιστηριακή της αξία να οκταπλασιάζεται και να φτάνει από τα 6,6 δισ. στα 53 δισ. δολάρια. Δύο από τα πιο ξεχωριστά deal που έφερε εις πέρας ήταν η εξαγορά της online εταιρείας Too Faced το 2017 έναντι 1,5 δισ. δολαρίων, και της Tom Ford στα τέλη του 2022 έναντι 2,8 δισ. δολαρίων. Το οικονομικό έτος που τελείωσε στις 30 Ιουνίου του 2022, η Εstée Lauder ανακοίνωσε πωλήσεις της τάξης των 17,7 δισ. δολαρίων, με το 25% από αυτές να προέρχονται από τα νέα καινοτόμα προϊόντα της εταιρείας, για τα οποία ο Fabrizio Freda, ένας CEO που δεν αρκείται ποτέ στα προηγούμενα επιτεύγματά του, δηλώνει πως ο καταναλωτής θα είναι πάντα διατεθειμένος να πληρώσει. Το ενδιαφέρον του για την εκπαίδευση παραμένει πολύ μεγάλο και είναι μέλος στο Διοικητικό Συμβούλιο του McDonough School of Business στη Washington DC, αφού θέλει να περάσει τη γνώση του σε νεότερες γενιές. Το 2015 τιμήθηκε με ένα από τα επιφανή βραβεία στην Ιταλία, το Σταυρό του Τάγματος της Αξίας της Ιταλικής Δημοκρατίας. Fabrizio Freda Estée Lauder Οι κορυφαίοι “brand guardians” CEOs 13 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023 #28

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=