Business News Magazine #28

ορίζοντα. Τα δεδομένα ωστόσο που έχουμε μέχρι στιγμής στη διάθεσή μας, τόσο από πλευράς προ-κρατήσεων όσο και από πλευράς αεροπορικών θέσεων για τις περισσότερες περιοχές της χώρας, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι, εκτός απρόσμενου αρνητικού απροόπτου, οι 31 εκατομμύρια αφίξεις και τα 18,2 δισεκατομμύρια ευρώ έσοδα του 2019 θα ξεπεραστούν φέτος». Οδικός τουρισμός: Σε άνοδο οι διεθνείς αφίξεις Αυξημένες κατά 52,9% ή κατά 779 χιλιάδες ήταν το α’ πεντάμηνο του 2023 και οι διεθνείς οδικές αφίξεις στη χώρα μας, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ. Ειδικότερα, την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2023 καταγράφηκαν 2,3 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις, έναντι 1,5 εκατ. της περιόδου Ιανουαρίου-Μαΐου 2022. Παράλληλα, τον Ιανουάριο καταγράφηκαν 413 χιλ. αφίξεις, παρουσιάζοντας αύξηση κατά +243 χιλ./+143% και τον Φεβρουάριο 313 χιλ. αφίξεις, παρουσιάζοντας αύξηση κατά +138 χιλ./+79,1%. Η αύξηση συνεχίστηκε και τον Μάρτιο με επιβραδυνόμενο ρυθμό κατά +59,2%/+141 χιλ., ενώ σημειώθηκαν 379 χιλιάδες αφίξεις. Τον Απρίλιο καταγράφηκαν 564 χιλ. αφίξεις, παρουσιάζοντας αύξηση κατά +245 χιλ./ +76,6%. Τον Μάιο η αύξηση επιβραδύνθηκε σημαντικά, φτάνοντας μόλις το +2,0%/+11 χιλ., ενώ οι οδικές αφίξεις διαμορφώθηκαν σε 581 χιλιάδες. Την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2023, όλοι οι μεθοριακοί σταθμοί κατέγραψαν αύξηση, με εξαίρεση αυτόν της Δοϊράνης. Ειδικότερα, ο μεθοριακός σταθμός των Ευζώνων σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση σε απόλυτες διαφορές κατά +153 χιλ./+45,2% με τις οδικές αφίξεις να ανέρχονται σε 490 χιλ. ενώ ακολούθησε ο μεθοριακός σταθμός των Κήπων, που σημείωσε αύξηση κατά +147 χιλ./+158% με τις οδικές αφίξεις να ανέρχονται σε 240 χιλιάδες. Συμπληρωματικά, στο σταθμό του Προμαχώνα οι οδικές αφίξεις ανήλθαν σε 300 χιλιάδες, καταγράφοντας αύξηση +73 χιλ./+32,3%. Ακολούθησαν οι σταθμοί της Κρυσταλλοπηγής και της Κακαβιάς με τις οδικές αφίξεις να διαμορφώνονται σε 276 χιλιάδες και 227 χιλιάδες, αντίστοιχα, σημειώνοντας αύξηση +59 χιλ./+27,3% και +51 χιλ./+28,7%. Τέλος, οι οδικές αφίξεις στο Ορμένιο ανήλθαν σε 178 χιλιάδες, παρουσιάζοντας αύξηση +91 χιλ./+105,7% ενώ στους υπόλοιπους μεθοριακούς σταθμούς οι οδικές αφίξεις ήταν χαμηλότερες από τις 100 χιλιάδες. Η μεγαλύτερη αύξηση σε ποσοστιαίες διάφορες καταγράφεται στο σταθμό του Κυπρίνου όπου την αναφερόμενη περίοδο οι οδικές αφίξεις διαμορφώθηκαν σε 49 χιλιάδες, καταγράφοντας αύξηση +43 χιλ./+673%. Αντίθετα, στο σταθμό της Δοϊράνης καταγράφηκε μείωση σε -40,7%/ -38 χιλ. ενώ σημειώθηκαν 55 χιλ. οδικές αφίξεις. Την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2023, καταγράφηκε αύξηση από όλες τις γειτονικές χώρες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Ειδικότερα, η μεγαλύτερη αύξηση σε απόλυτες διαφορές καταγράφεται από τη Βουλγαρία κατά +259 χιλ./+61,1% ενώ καταγράφηκαν 682 χιλ. οδικές αφίξεις και ακολούθησε η Βόρεια Μακεδονία με την αύξηση να ανέρχεται σε +202 χιλ./+42,0% επίσης με 682 χιλ. οδικές αφίξεις. Η αύξηση από την Αλβανία ανήλθε σε +139 χιλ./+30,2% καθώς οι οδικές αφίξεις διαμορφώθηκαν σε 602 χιλιάδες, ενώ η μεγαλύτερη αύξηση σε ποσοστιαίες διαφορές καταγράφηκε στην Τουρκία, που σημείωσε αύξηση κατά +179 χιλ./+170%, με τις οδικές αφίξεις να διαμορφώνονται σε 285 χιλιάδες. Πάνω από τα επίπεδα του 2019 η μέση δαπάνη - Προβληματισμοί για την πορεία της σεζόν Το μεγάλο στοίχημα για τη φετινή τουριστική περίοδο είναι να ξεπεράσει τα ρεκόρ του 2019 της χρόνιας πριν από την πανδημία. Ωστόσο, παράγοντες του τουρισμού εκφράζουν τον προβληματισμό τους για την πορεία της σεζόν, καθώς οι μήνες Μάιος και Ιούνιος ήταν υποτονικοί από πλευράς εσόδων. Οι υψηλές τιμές, τα ακριβότερα τουριστικά πακέτα, οι πληθωριστικές πιέσεις, το ενεργειακό κόστος, η μείωση της όρεξης για ταξίδια, και ο ανταγωνισμός από γειτονικές χώρες όπως η Τουρκία, θεωρούνται αιτίες αυτής της αλλαγής πλεύσης του τουριστικού ρεύματος. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι η μέση δαπάνη ανά ταξίδι εξακολουθεί να κινείται πάνω από τα επίπεδα του 2019. Συγκεκριμένα, η μέση δαπάνη τον Απρίλιο του 2023 διαμορφώθηκε στα 527,2 ευρώ όταν τον αντίστοιχο μήνα του 2022 και του 2021 είχε διαμορφωθεί στα 575,8 ευρώ και 548 ευρώ, αντίστοιχα. Τον Απρίλιο του 2019 όμως, είχε διαμορφωθεί στα 514,7 ευρώ, 2,4% χαμηλότερα από τον αντίστοιχο μήνα του τρέχοντος έτους. Αντίστοιχα, σε επίπεδο τετραμήνου η μέση ταξιδιωτική δαπάνη διαμορφώθηκε στα 447,2 ευρώ το 2023 από 494,4 ευρώ που ήταν το 2022 και από 436,2 ευρώ που ήταν το 2021. Το πρώτο τετράμηνο του 2019 όμως η μέση δαπάνη ανά ταξίδι διαμορφώθηκε στα 431,4, παρέμεινε δηλαδή φέτος 3,4% υψηλότερη από τη «χρυσή» για τον τουρισμό χρονιά. Νέα ρεκόρ παρά τις πληθωριστικές πιέσεις Όπως φαίνεται, λοιπόν, η επίδραση των πληθωριστικών πιέσεων στους φετινούς τουρίστες είναι εμφανής, ωστόσο δεν αναμένεται να αντιστρέψει τις προσδοκίες για νέα ρεκόρ στον τουρισμό. Οι αφίξεις κινούνται σταθερά σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με το 2019 και η χώρα υποδέχεται όλο και περισσότερους τουρίστες από Αμερική και Αγγλία, που παραδοσιακά έχουν υψηλότερη μέση δαπάνη. Επιπλέον, η Ελλάδα παραμένει ένας προορισμός με καλές τιμές εν συγκρίσει με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Σε κάθε περίπτωση όμως, η υπέρβαση των εσόδων του 2019 δεν θα είναι τόσο μεγάλη ή και δεν θα φτάσει για όλους», όπως επισημαίνουν φορείς του κλάδου. Η εκτίμηση είναι ότι όπως και τις προηγούμενες χρονιές, τον τουρισμό θα σώσουν οι πεντάστερες μονάδες, οι οποίες θα επηρεαστούν λιγότερο, ενώ τις μεγαλύτερες απώλειες θα βιώσουν οι μικρομεσαίοι. Παράγοντες του τουρισμού εκφράζουν τον προβληματισμό τους για την πορεία της σεζόν, καθώς οι μήνες Μάιος και Ιούνιος ήταν υποτονικοί από πλευράς εσόδων 35 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023 #28

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=