Αντιμέτωποι με διαδοχικές προκλήσεις οι CEOs του λιανεμπορίου Για τις προκλήσεις που αντιμετώπισε στο πρόσφατο παρελθόν το λιανεμπόριο, με επίκεντρο την πανδημία και το ενεργειακό κόστος, αλλά και για τις νέες προκλήσεις από τη συνεχιζόμενη μεταβλητότητα στο ενεργειακό περιβάλλον αλλά και τις γεωπολιτικές συνθήκες, μας μίλησαν πρόσφατα CEOs από κορυφαίες εταιρείες της αγοράς, στο πλαίσιο της έρευνας της Direction για την ειδική έκδοση Retail CEOs Insight. Οι επικεφαλής των επιχειρήσεων καλούνται να διαχειριστούν κρίσεις που επηρεάζουν την πορεία των εταιρειών τόσο σε οικονομικό όσο και κοινωνικό επίπεδο, καθώς διαμορφώνουν, τις περισσότερες φορές, νέο πλαίσιο συμπεριφοράς των καταναλωτών αλλά και των σχέσεών τους με το λιανεμπόριο. ΝΊΚΟΣ ΛΑΒΊΔΑΣ CEO, AB Βασιλόπουλος Η πανδημική κρίση άφησε ανεξίτηλο το στίγμα της στις ζωές μας Η αγορά του λιανεμπορίου έχει επηρεαστεί ποικιλοτρόπως. Η ενεργειακή κρίση αύξησε οριζόντια το λειτουργικό κόστος σε όλη την οικονομία, επιβαρύνοντας τις τιμές. Συγχρόνως, η κλιματική αλλαγή πυροδοτεί ακραία καιρικά φαινόμενα, καταστρέφει την παραγωγή και αυξάνει το κόστος της πρώτης ύλης και συνεπώς των τελικών προϊόντων. Παράλληλα, η αναταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα συνεχίζεται και επιτείνεται λόγω των αρνητικών γεωπολιτικών και κλιματικών εξελίξεων, ενώ στις προκλήσεις της περιόδου, οπωσδήποτε, πρέπει να προστεθούν οι πληθωριστικές πιέσεις σε πολλές κατευθύνσεις. Τους τελευταίους μήνες ο κλάδος του λιανεμπορίου κλήθηκε να αντιμετωπίσει πολλές πιέσεις. Μπορούμε να αναφέρουμε τη σημαντική αύξηση των τιμών ενέργειας (μετά τις κρατικές επιδοτήσεις). Η αγορά των σούπερ μάρκετ κινείται πτωτικά, με τα κέρδη να έχουν μειωθεί για όλους τους λιανέμπορους του κλάδου, από το 2,2% το 2021 στο 1,5% το 2022 του συνολικού τζίρου. Γεγονός που έρχεται σε αντιδιαστολή με το 2021 όπου υπήρχε ανοδική τάση συνεχίζοντας τη θετική πορεία των προηγούμενων ετών. Η πανδημική κρίση αναμφίβολα άφησε ανεξίτηλο το στίγμα της στις ζωές μας, οι οποίες άλλαξαν άρδην. Εκτιμούμε πως η ελληνική οικονομία δεν θα «παραπατήσει» στο δρόμο της ανάκαμψης και είναι σημαντικό να συνεχιστεί η υφιστάμενη θετική πορεία παρά το διαφαινόμενο υλικό κόστος της κλιματικής κρίσης (βλ. Θεσσαλία, Έβρος, Ρόδος κ.ά). Ήδη έχουμε τα πρώτα θετικά δείγματα για την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, τη συνολική βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος και κυρίως την καταπολέμηση του πληθωρισμού, που δίνουν επιπλέον λόγους αισιοδοξίας για το μέλλον. MARTIN BRANDENBURGER Πρόεδρος Διοίκησης, Lidl Ελλάς Ο καταναλωτής άλλαξε συνήθειες και προτεραιότητες Είναι γεγονός ότι περάσαμε μια πολύ δύσκολη περίοδο, με διαδοχικές προκλήσεις. Από την οικονομική κρίση μέχρι την πανδημία και, φυσικά, την πρόσφατη ενεργειακή κρίση και τον υψηλό πληθωρισμό. Όλα αυτά έχουν επηρεάσει, λιγότερο ή περισσότερο, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, την ψυχολογία του καταναλωτή. Άλλαξε συνήθειες και προτεραιότητες, έγινε πιο ευαίσθητος απέναντι στις τιμές και εκπαιδεύτηκε στη λογική του βέλτιστου κόστους ως προς το όφελος. Στράφηκε εντέλει περισσότερο σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, κάτι που έχουμε παρατηρήσει και εμείς. Στη δική μας περίπτωση, πρόκειται για το 70% του συνόλου της γκάμας των προϊόντων μας. Η πολιτική και νομική σταθερότητα με ισότιμους όρους ανταγωνισμού για όλους τους συμμετέχοντες στην αγορά είναι σημαντική. Όπως και η ασφάλεια αλλά και τα ελκυστικά φορολογικά μοντέλα, ώστε να συνεχιστούν οι επενδύσεις στη χώρα και η οικονομία να μπορεί να αναπτυχθεί. Όλα αυτά θα έχουν πολύ θετικό αντίκτυπο στα εισοδήματα των πολιτών και έτσι θα αυξηθεί η αγοραστική δύναμη. Ταυτόχρονα, η επένδυση στην εκπαίδευση αποτελεί βασική αρχή για μακροπρόθεσμη ανάπτυξη. ΓΙΆΝΝΗΣ ΜΑΣΟΎΤΗΣ Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, Διαμαντής Μασούτης Α.Ε. Η αγορά έχει αντιμετωπίσει απανωτές προκλήσεις H αγορά του λιανεμπορίου γνωρίζουμε ότι έχει αντιμετωπίσει απανωτές προκλήσεις τα τελευταία χρόνια. Μετά την οικονομική κρίση και την κρίση της πανδημίας, κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε τις επιπτώσεις μιας γεωπολιτικής κρίσης που προκάλεσε ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας και οδήγησε στην ενεργειακή και πληθωριστική κρίση. Σκεφτείτε τώρα ότι η πορεία του προϊόντος από τον παραγωγό ή τον κατασκευαστή μέχρι να φτάσει στο σούπερ μάρκετ, δέχεται αυξήσεις σε κάθε στάδιο -πρώτες ύλες, παραγωγή, μεταφορικά, καύσιμα, ενέργεια κ.ά.- και ότι όλες αυτές οι αυξήσεις, προσθετικά, καταλήγουν στην τελική τιμή που θα έχει στο κατάστημα. Αυτήν την τιμή βλέπει και κρίνει ο καταναλωτής, και η πρόκληση για εμάς είναι να μπορέσουμε να του δώσουμε να καταλάβει ότι δεν ορίζει το σούπερ μάρκετ καμία αύξηση, δεν είναι κάτι που συμβαίνει για να κερδίζουν τα σούπερ μάρκετ, αλλά είναι συνέπεια όλων αυτών των αναταραχών που έχουν δημιουργηθεί στην αγορά και δεν ελέγχονται από εμάς. Απέναντι στην πρόκληση των ανατιμήσεων και της ακρίβειας, εμείς ως επιχείρηση φροντίζουμε να έχουμε τις χαμηλότερες τιμές στο ράφι και συνεχίζουμε να κάνουμε στοχευμένες ενέργειες για αυτό. Το ευχάριστο είναι ότι παρατηρείται πλέον υποχώρηση των τιμών στην ενέργεια και τα καύσιμα και ήπια αποκλιμάκωση των ανατιμήσεων, ενώ έχει ξεκινήσει σταδιακά μείωση κάποιων τιμών. ΔΈΣΠΟΙΝΑ ΞΥΝΟΎ Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος, OK! Anytime Markets Οι ανατιμήσεις περιορίζουν το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών Η κυριότερη πρόκληση είναι οι συνεχόμενες ανατιμήσεις στον κλάδο των τροφίμων, καθώς και το ακόμα υψηλό κόστος ενέργειας, που έχει οδηγήσει σε συνεχόμενες ανατιμήσεις των προϊόντων, γεγονός που περιορίζει αισθητά το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών. Εμείς έχουμε παρατηρήσει μια αισθητή αύξηση πελατών με μικρή μείωση του καλαθιού. Βέβαια, ίσως να μην είμαστε χαρακτηριστικό δείγμα, μια και σε περιόδους «αστάθειας» πάντα υπάρχει μια μεταφορά καταναλωτών από τις μεγάλες σάλες, προς τις μικρότερες. Όσον αφορά τα κόστη, το μεγαλύτερο πρόβλημα για εμάς ήταν η άνοδος στα κόστη κατασκευής και ανακαίνισης των καταστημάτων σε ποσοστά που ακούμπησαν και το 30-35% σε κάποιες περιπτώσεις. ΜΑΡΊΛΙΑ ΤΌΜΠΡΑ Country Director, Sephora Οι αυξήσεις προκαλούν αστάθεια στις πωλήσεις Η ενεργειακή κρίση, τα αυξανόμενα μεταφορικά κόστη και τα κόστη πρώτων υλών έχουν άμεσο αντίκτυπο στα εταιρικά κόστη και, σε αρκετές περιπτώσεις, σε όλους τους κλάδους, ενώ παρατηρούμε να μετακυλίονται τα κόστη αυτά στον τελικό καταναλωτή. Οι τιμές των προϊόντων αυξάνονται, δημιουργώντας αστάθεια στις πωλήσεις αλλά και πρόκληση για τους καταναλωτές, που βλέπουν αγαπημένα brands και προϊόντα να έχουν ακριβύνει. Επιπλέον, υπάρχει δυσκολία να καλυφθεί η αυξανόμενη ζήτηση που προέκυψε μετά την πανδημία, ιδίως ως προς τα brands του εξωτερικού, καθώς πολλά δεν ήταν προετοιμασμένα γι’ αυτήν τη μεγάλη αλλαγή. Για παράδειγμα, η κατηγορία make up στην πανδημία σημείωνε μεγάλη πτώση, ενώ μόλις άρθηκαν τα μέτρα, η ζήτηση αυξήθηκε ραγδαία, χωρίς όμως να υπάρχει επαρκές απόθεμα. Λόγω της ενεργειακής κρίσης και του πληθωρισμού, υπάρχει μια αυξανόμενη πίεση στις τιμές απόκτησης των πρώτων υλών και προϊόντων, καθώς και μια σημαντική αύξηση στα λειτουργικά κόστη. Το αποτέλεσμα είναι να βάλλεται η κερδοφορία της επιχείρησης και έτσι να αναζητούμε συνεχώς τρόπους να εφαρμόζουμε πιο cost-efficient λύσεις. 31 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2023 #29
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=