Business News Magazine #29

σε σχέση με άλλα κράτη-μέλη (3,1%, έναντι μόλις 0,2% κατά μέσο όρο στην Ε.Ε.), ενώ οι εισπράξεις από θαλάσσιες μεταφορές στο εξωτερικό την τελευταία δεκαετία αντιστοιχούν σε περισσότερο από το 1/3 του ακαθάριστου χρέους της γενικής κυβέρνησης. Tην τελευταία δεκαετία (2012-2022), η χώρα εισέπραξε 148,3 δισ. από θαλάσσιες μεταφορές στο εξωτερικό, ποσό που αντιστοιχεί στο 42% του ακαθάριστου χρέους της γενικής κυβέρνησης. Η ακτοπλοΐα στηρίζει τον τουρισμό και την παραγωγή στις νησιωτικές οικονομίες, ενώ και η κρουαζιέρα καταγράφει σημαντικό δυναμικό σε ένα πλαίσιο διαρκώς αυξανόμενων προσεγγίσεων πλοίων, το οποίο δύναται να ενισχυθεί περαιτέρω με την ανάπτυξη του homeporting. Επιπροσθέτως, και οι λιμενικές υπηρεσίες εμφανίζονται ενισχυμένες την τελευταία δεκαετία, κυρίως σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη, εξαιτίας αλλαγών στο επιχειρηματικό υπόδειγμα μετά την ιδιωτικοποίησή τους. Στα λοιπά μέρη του ναυτιλιακού πλέγματος, η ναυπηγική δραστηριότητα συρρικνώθηκε σημαντικά τη δεκαετία της κρίσης, ωστόσο η επισκευή φαίνεται να ανακάμπτει, ενώ οι προοπτικές παραμένουν θετικές εξαιτίας και της αναγέννησης των τριών μεγάλων ναυπηγείων (Νεώριο, Σκαραμαγκάς και Ελευσίνα). Τέλος, η κατασκευή ναυτιλιακού εξοπλισμού στην Ελλάδα ενισχύει τη διασύνδεση με διεθνείς κρίκους της ναυτιλιακής εφοδιαστικής αλυσίδας. Λιγότερο ελκυστική η ελληνική σημαία Ωστόσο, παρά την κυριαρχία της ναυτιλίας, το ελληνικό νηολόγιο (ελληνική σημαία) γίνεται ολοένα και λιγότερο προτιμητέο εξαιτίας και της περιοριζόμενης προσφοράς ναυτικών κατοίκων Ελλάδας. Παρά την πρόσφατη αυξητική τάση στους εισακτέους σπουδαστές στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ), ο αριθμός των αποφοίτων εξακολουθεί να είναι περιορισμένος. Την τελευταία δεκαετία, η ελληνική σημαία έχει απολέσει περίπου το 25% της δύναμής της, με το μεγαλύτερο τμήμα της παραπάνω επίδοσης να προέρχεται από τα μεγαλύτερα σε χωρητικότητα πλοία (άνω των 30 χιλ. ΚΟΧ), τα οποία εγγράφονται σε άλλα νηολόγια. Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ, η ανάγκη ενίσχυσης του ναυτιλιακού επαγγέλματος στην Ελλάδα είναι επιτακτική για τη διατήρηση της ελληνικής ναυτιλιακής παράδοσης στη θάλασσα, καθώς και για τη βιωσιμότητα των ναυτιλιακών γραφείων που λειτουργούν στην επικράτεια. Οι μεγάλες προκλήσεις 1 Επίτευξη της ανθρακικής ουδετερότητας κοντά στο 2050, τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η σταδιακή απανθρακοποίηση της ναυτιλίας έως το 2050 αποτελεί έναν από τους βασικούς στρατηγικούς στόχους της ναυτιλίας που υποστηρίζονται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η επέκταση του ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) και στη ναυτιλία από το 2024, με πρώτη χρονιά παράδοσης δικαιωμάτων το 2025, δημιουργεί πιέσεις στην παγκόσμια ναυτιλία και ειδικότερα σε ποντοπόρα πλοία που αποπλέουν ή καταπλέουν σε ευρωπαϊκά λιμάνια. ΠΗΓΗ: IOBE -Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ. ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ- WORLD SHIPYARD MONITOR, CLARKSONS 12.000 10.000 8.000 6.000 4.000 2.000 0 Αρ. Πλοίων Παραγγελίες νεότευκτων No εκατ. DWT 41,7 36,2 26,1 16,6 19,0 18,7 17,7 12,4 11,4 11,5 9,7 8,4 10,4 Παραγγελίες, % επί του παγκόσμιου στόλου 600 500 400 300 200 100 0 εκατ. DWT Παραγγελίες, % επί του παγκόσμιου στόλου 45 40 35 30 25 20 15 10 5 0 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 ΟΙ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ ΝΕΟΤΕΥΚΤΩΝ, ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΠΟΛΥΕΤΗ ΚΑΜΨΗ, ΑΥΞΗΘΗΚΑΝ ΤΟ 2022 ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΚΑΛΥΨΗΣ ΤΗΣ ΥΨΗΛΗΣ ΖΗΤΗΣΗΣ ΓΙΑ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΕΡΓΟ ΠΗΓΗ: IOBE -Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ. ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ- WORLD FLEET MONITOR, CLARKSONS 200 180 160 140 120 100 80 60 40 20 0 δισεκ. USD Ο ΕΛΛΗΝΟΚΤΗΤΟΣ ΣΤΟΛΟΣ ΕΙΝΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΣΕ ΑΞΙΑ ($163 ΔΙΣ.) ΜΕΤΑ ΤΟ ΣΤΟΛΟ ΤΗΣ ΚΙΝΑΣ * Περιλαμβάνει πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας και της ακτοπλοΐας άνω των 100GT • Μέση ηλικία ελληνόκτητου στόλου: 9,99 έτη (στοιχεία Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών) • Χαμηλότερη από τον παγκόσμιο μέσο όρο (10,28 έτη) • Υψηλή αξιοπιστία και ανταγωνιστικότητα • Ευνοϊκότερες συνθήκες για την αντιμετώπιση των θεσμικών προκλήσεων της επόμενης περιόδου (π.χ. ανθρακικό αποτύπωμα) 179,7 163,3 155,8 129,1 73,7 52,6 52,4 48,8 42,3 26,7 Κίνα Ελλάδα Ιαπωνία ΗΠΑ Νορβηγία Ιταλία Σιγκαπούρη Νότια Κορέα Γερμανία Ταϊβάν Τορ-10 πλοιοκτησίες, αξία στόλου, Αύγουστος 2023 Τα μεγέθη της ελληνικής οικονομίας ενισχύονται σημαντικά από τη ναυτιλία, η οποία έχει με διαφορά το μεγαλύτερο μερίδιο στην Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία (ΑΠΑ) της ελληνικής οικονομίας σε σχέση με άλλα κράτη-μέλη Σε παγκόσμιο επίπεδο, η ελληνόκτητη ναυτιλία είναι κυρίαρχη σε όρους χωρητικότητας του στόλου, αλλά η ελληνική σημαία είναι όλο και λιγότερο προτιμητέα 47 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2023 #29

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=