CSR & ESG REVIEW

CSR & ESG Review ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ 34 CSR & ESG Review παραγωγής ενέργειας από ορυκτά καύσιμα είναι απαραί - τητο, αν θέλουμε να διατηρήσουμε τον στόχο τού έως 1,5οC υπερθέρμανσης της Συμφωνίας του Παρισιού», σχολίασε ο Βρετανός υφυπουργός Επιχειρήσεων Γκρεγκ Χαντς. Οι επικριτές, ωστόσο, αναφέρουν ότι οι δεσμεύσεις κάποιων χωρών είναι υπερβολικά μακρινές. Για παράδειγμα, η Γερ - μανία έχει δεσμευτεί για απεξάρτηση από τον άνθρακα το 2038, σε 17 χρόνια από τώρα, την ώρα που ο πλανήτης ήδη εκπέμπει SOS. Παράλληλα, η συμφωνία επιτρέπει εξαιρέ - σεις σε απροσδιόριστες «περιορισμένες» περιπτώσεις, οι οποίες, όπως αναφέρεται, πρέπει να συνάδουν με τον στόχο της Συμφωνίας του Παρισιού για υπερθέρμανση έως 1,5οC, κάτι που, όπως αναφέρουν πολλοί, ίσως δημιουργήσει «πα - ραθυράκια» για αθέτηση της συμφωνίας. Να σημειωθεί, ωστόσο, πως σύμφωνα με ανάλυση της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Oil Change οι χώρες που υπέ - γραψαν τη διακήρυξη επένδυσαν όλες μαζί ετησίως σχεδόν 18 δισ. δολάρια, κατά μέσο όρο, σε διεθνή προγράμματα ορυκτών καυσίμων από το 2016 έως το 2020. Μεθάνιο: Η δέσμευση 90 χωρών και η άρνηση της Ρωσίας Το μεθάνιο, ένα αέριο ιδιαίτερα επιβλαβές για το κλίμα, βρέθηκε επίσης στο επίκεντρο των συζητήσεων της COP26. Πρόκειται για αέριο 30 φορές ισχυρότερο από το διοξείδιο του άνθρακα και συχνά «εγκλωβίζεται» σε μεγάλες ποσό - τητες στους βάλτους, βλάπτοντας πολλαπλά το περιβάλλον. Αρκεί να σημειωθεί πως οι βαλτότοποι της Βόρειας Σιβηρίας αποτελούν σημαντική πηγή μόλυνσης λόγω των εκπομπών μεθανίου, με τη Ρωσία να πρωταγωνιστεί στο πρόβλημα αυτό. Στην COP26, συνολικά 90 χώρες δεσμεύτηκαν να περιορί - σουν κατά 30% τις εκπομπές μεθανίου που προέρχονται από χωματερές, γεωργία, κτηνοτροφία και εξόρυξη πετρελαίου και αερίου. Στόχος να αποφευχθεί η άνοδος της θερμο - κρασίας κατά 0,3οC. Ένας ιδιαίτερα φιλόδοξος στόχος, στον οποίο όμως η Ρωσία αρνήθηκε να συμμετάσχει, καθώς δεν υπέγραψε τη δέσμευση… Όταν υπολογίζεται σε 20ετή βάση, το μεθάνιο είναι 86 φορές υψηλότερο από το διοξείδιο του άνθρακα, ωθώντας έτσι τόσο τις ΗΠΑ όσο και την Ευρώπη σε δράση για τον περιορι - σμό του, μειώνοντας τις εκπομπές έως και 30% έως το 2030. Όμως, και εδώ, οι απαισιόδοξοι επισημαίνουν δύο σημεία. Αρχικά, στη ρητή δέσμευση για τη μείωση εκπομπών μεθα - νίου δεν γίνεται αναφορά σε συγκεκριμένους τρόπους που μπορεί να επιτευχθεί αυτό, ωθώντας ουσιαστικά το εγχεί - ρημα σε προκαθορισμένη αποτυχία, και, κατόπιν, η απουσία της Ρωσίας από τη συμφωνία ακυρώνει κάθε προσπάθεια για ουσιαστικό αποτέλεσμα. Κυριάκος Μητσοτάκης: Πλήρης απολιγνιτοποίηση της Ελλάδας μέχρι το 2028 «Η Ελλάδα έχει χαμηλό αποτύπωμα εκπομπής ρύπων, αλλά παρ’ όλα αυτά θέλει να συμβάλει με όλες τις δυνάμεις της στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής», ανέφερε στην ομιλία του στην COP26 των Ηνωμένων Εθνών ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Ο Έλληνας πρωθυπουργός επισήμανε πως η κυβέρνηση έχει αναλάβει έξι πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Αρχικά, την απεξάρτηση από ορυκτά καύσιμα της ελληνικής ναυτιλίας που, όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, πρόκειται για μια πρωτοβουλία η οποία πρωτοπορεί σε παγκόσμιο επίπεδο. Κατόπιν, τη σταδιακή μετατροπή των ελληνικών νησιών σε 100% πράσινους προορισμούς, καθώς, όπως τόνισε ο Έλ - ληνας πρωθυπουργός, για τον τουρισμό η κλιματική αλλαγή αποτελεί «μεγάλη απειλή». Τρίτον, την αύξηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με στόχο, μεταξύ άλλων, τη δημιουργία ενάλιων αιολικών πάρκων και την απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028. Επίσης, τη λήψη μέτρων προστασίας των ορεινών οικοσυ - στημάτων και το σχέδιο κήρυξης του 10% των ελληνικών θαλασσών ως περιοχών απαγόρευσης αλιείας. Τέλος, επισήμανε το σχέδιο για τη μετατροπή της Ελλάδας σε κόμβο μεταφοράς πράσινης ενέργειας στην Ευρώπη, με βάση την πρόσφατη συμφωνία με την Αίγυπτο και τις συζη - τήσεις στη Σαουδική Αραβία. Ο πρωθυπουργός, στον απόηχο της ομιλίας του στην COP26 και σε συνεντεύξεις του σε ξένα ΜΜΕ, αναφέρθηκε επίσης στο ενδεχόμενο συνεργασίας με τη Μεγάλη Βρετανία στο θέμα της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας, αλλά και στις έρευ - νες που γίνονται προκειμένου η ελληνική ναυτιλία να γίνει περισσότερο «πράσινη» με τη βοήθεια πλοίων που ίσως κι - νούνται μελλοντικά με υδρογόνο ή με ηλεκτρική ενέργεια, αν πρόκειται για πλοία μικρών αποστάσεων. «Για τον λόγο αυτό δημιουργούμε, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση, ένα ινστιτούτο ερευνών για να διερευνήσουμε το μέλλον της βιώσιμης ναυτιλίας», δήλωσε χαρακτηριστικά. Η ώρα για δράση είναι τώρα… Και ενώ, όπως όλα δείχνουν, οι αποφάσεις για την αντιμε - τώπιση της κλιματικής κρίσης δεν είναι ούτε τολμηρές ούτε άμεσες, μελέτη αναφέρει πως οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα επέστρεψαν ξανά στα προ πανδημίας επίπεδα. Ενώ κατά τη διάρκεια της σχεδόν παγκόσμιας καραντίνας οι εκπομπές αυτές είχαν μειωθεί κατά 5,4%, πλέον έχουν επιστρέψει στα προηγούμενα επίπεδα, σημειώνοντας μά - λιστα αύξηση κατά 4,9%, όπως αναφέρει το Global Carbon Project. Οι ακτιβιστές μιλούν για κενές περιεχομένου συμφωνίες για το κλίμα, τονίζοντας πως η ώρα για δράση είναι τώρα και όχι σε 10 ή 20 χρόνια, όταν θα είναι ήδη αργά για τον πλανήτη μας. Και αν για κάποιους τα λεγόμενά τους ακούγονται ως μεγαλοστομίες ή υπερβολές, αρκεί μια ματιά στην πρόσφατη απόφαση του Πεκίνου να κλείσει τις παιδικές χαρές εξαιτίας της μεγάλης ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αλλά και να διακόψει τις αθλητικές δραστηριότητες σχολείων σε εξωτερικούς χώ - ρους εξαιτίας του νέφους λόγω ρύπανσης. Η πυκνή ομίχλη του ατμοσφαιρικού νέφους μείωσε στα 200 μέτρα την ορα - τότητα, την ίδια στιγμή που η Κίνα αρνήθηκε να υπογράψει τις περισσότερες δεσμεύσεις της COP26.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=