CSR & ESG REVIEW

CSR & ESG Review 43 • τ ης αντικατάστασης δαπανών συμβατικού περιεχομένου με αντίστοιχο «πράσινο» (π.χ. ενέργεια, πρώτες ύλες, αποσβέσεις) • του ελέγχου-διαχείρισης του κόστους που παράγουν κανονιστικά πλαίσια με σχετική νομική προέλευση (απο - κατάσταση περιβάλλοντος, περιβαλλοντικά τέλη λόγω χρήσης συμβατικών πόρων, πράσινη φορολογία κ.λπ. ) • της διαχείρισης του χαρτοφυλακίου των ρύπων • της επανεξέτασης του μεταφορικού κόστους (το οποίο πάντοτε παρεισφρέει σε όλες τις δραστηριότητες, έμμεσα ή άμεσα • των δυνατοτήτων που παρουσιάζονται στην εξασφάλιση βιώσιμων οικονομιών κλίμακας • της επιμέτρησης του βαθμού βιωσιμότητας του -κατά μο - νάδα- παραγόμενου προϊόντος ή υπηρεσίας τους. Στη συνέχεια της αξιολόγησης μιας πίστωσης, αναλύονται τα κοινωνικά κριτήρια. Εξετάζονται οι σχέσεις με τους ερ - γαζομένους, τους προμηθευτές, τους πελάτες και τις κοινό - τητες στις οποίες η επιχείρηση δραστηριοποιείται. Κέντρο βάρους -ανά περίπτωση- δίνεται σε ζητήματα κοινωνικού χαρακτήρα όπως τα εργασιακά και ανθρώπινα δικαιώματα, τα δικαιώματα των ζώων, η προστασία των καταναλωτών, η υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων και η ισότητα των φύλων. Ενδεχόμενες λειτουργικές πτυχές που μπορεί να θέσει σε έλεγχο μια εταιρεία είναι οι εξής: • η ποιοτική υφή της εφοδιαστικής αλυσίδας σε τρεις δι - αστάσεις, δηλαδή οι προμηθευτές και πιστωτές, οι πε - λάτες και το θέμα των logistics. Η ανάλυση αφορά στις πολιτικές επιλογής προμηθευτών, τους όρους εξόφλησης πιστώσεων, τη βαρύτητα που αποδίδεται στα βιώσιμα αποτυπώματα πελατών και προμηθευτών και τους βαθ - μούς εξάρτησης της επιχείρησης • η ποιοτική εικόνα των πολιτικών Υγιεινής & Ασφάλειας καθώς και το ενδεχόμενο αναμόρφωσής τους • ο βαθμός ανταπόκρισης του ποιοτικού ελέγχου ως απο - δεικτικό έμπρακτο στοιχείο του σεβασμού του κατανα - λωτή • το επίπεδο παρουσίας της επιχείρησης στις κατά τόπους κοινότητες όπου και δραστηριοποιείται (είτε ως παραγω - γός είτε ως πωλητής), μέσω πολιτισμικών δράσεων (ανά - δειξη της τοπικής κληρονομιάς, προβολή της περιοχής) και παρεμβάσεων με ευρύτερη κοινωνική απόχρωση (υποτροφίες, χορηγίες, δωρεές, προβολή της αριστείας). Το τρίτο στοιχείο αξιολόγησης αφορά στην εταιρική δια - κυβέρνηση. Η ουσία της δέσμης αυτής επικεντρώνεται στην ηγεσία της εταιρείας, την επιχειρηματική της ηθική, τις αμοιβές των εκτελεστικών στελεχών, τις εργασιακές σχέσεις, τους εσωτερικούς ελέγχους, τη διαφάνεια, τη δι - αφθορά και τα δικαιώματα των μετόχων. Εδώ τα θέματα που μπορούν να τεθούν σε λεπτομερή έρευνα, είναι πολυ - άριθμα, καθώς ουσιαστικά συνδιαμορφώνουν ολιστικά την εταιρική φυσιογνωμία. Ιδιαίτερα, η αρχιτεκτονική συμμετο - χών και συνεργασιών με άλλα νομικά πρόσωπα και οντό - τητες, όπως και ο βαθμός συμμόρφωσης με το ευρύτερο νομικό φορολογικό, εμπορικό, εργατικό και ανταγωνιστικό πλαίσιο (μέσω του μεγέθους προστίμων, παραβάσεων, παρατυπιών, καταγγελιών και άλλων συναφών στοιχείων), αποτελούν μείζον αξιολογικό υλικό, ικανό να αναμορφώσει -επί τα χείρω ή επί τα βελτίω- την οριστική εικόνα μιας επιχείρησης. Συνεπώς, εδώ η εμπλοκή της ίδιας της ιδιο - κτησίας καθίσταται αναγκαία όσο και καθοριστική. Παρά τη δυνατότητα παρεμβάσεων, μέσα από δράσεις που περνούν από όλα τα παραπάνω ζητούμενα, η εξίσωση κα - λύπτεται μόνον κατά το ήμισυ. Πέρα από όλα αυτά, αυτό που αναδύεται ως ζητούμενο συνολικά είναι η αναμόρ - φωση ή έστω η δραστική επικαιροποίηση των επιχειρημα - τικών τους πρακτικών, σε συνδυασμό με την απαιτούμενη προσοχή που οφείλουν να επιδείξουν σε μια σειρά «μη- πράσινων» ή ουδέτερων κριτηρίων, όπως είναι η δομή του σταθερού κόστους, η δομή των προϋπολογιστικών μοντέ - λων, η υιοθετημένη μεθοδολογία του decision accounting, η υφιστάμενη φυσιογνωμία του market planning, η επιρ - ροή που ασκείται πάνω σε βασικούς αριθμοδείκτες (gross margin, EBITDA, net margin, ROI). Από τη νέα αυτή διαδικασία, προκύπτει μια νέα γενιά ερ - γαλείων και συστημάτων ελέγχου και προγραμματισμού, που θα πρέπει να είναι ικανά να επικουρήσουν τους επι - χειρηματίες, στο πλαίσιο των τεχνικών προδιαγραφών της πράσινης μετάβασης. Η εργαλειοθήκη αυτή, μαζί με την ει - λικρινή πρόθεση για αλλαγή, είναι τα ικανά χαρακτηριστικά για ένα βιώσιμο μέλλον, άξιο των επιτευγμάτων που έχει προσφέρει στην ανθρώπινη ιστορία η αυθεντική και ανό - θευτη επιχειρηματική δραστηριότητα.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=