CSR Review #69
CSR Review 17 ποιούμενων μαγειρικών ελαίων βρίσκεται κυρίως στα νοικοκυ - ριά. Υπολογίζεται ότι πάνωαπό το 60% των μαγειρικών ελαίων δεν οδηγούνται σε ανακύκλωση και απορρίπτονται με λανθασμένο και επιβλαβή τρόπο. Το θετικό μήνυμα είναι ότι γίνονται συνέχεια προσπάθειες ενη - μέρωσης και ευαισθητοποίησης του απλού καταναλωτή από την τοπική αυτοδιοίκηση, τα σχολεία, τις επιχειρήσεις συλλογής και ανακύκλωσης αλλά και από επιχειρήσεις που χρησιμοποιούνται ως σημεία συλλογής, όπως είναι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Τα σημεία συλλογής αυξάνονται μέρα με τη ημέρα, πραγματοποι - ούνται καμπάνιες ενημέρωσης για τις επιπτώσεις της λανθασμέ - νης απόρριψης των τηγανέλαιων και οι επιχειρήσεις συλλογής προσπαθούν να κινητοποιήσουν του καταναλωτές τόσο με επι - κοινωνία όσο και με «έξυπνες εφαρμογές», που διευκολύνουν την ανεύρεση σημείου για αποκομιδή του χρησιμοποιημένου μαγειρικού λαδιού. Είναι χρήσιμο όλες οι προσπάθειες να συντονιστούν, ώστε να πραγματοποιούνται πανελλαδικά, ταυτόχρονα και με ενιαία επι - κοινωνιακή προώθηση, έτσι ώστε να επιτευχθεί το μέγιστο δυ - νατό αποτέλεσμα. Εδώ, την πρωτοβουλία θα πρέπει να την έχει η επίσημη πολιτεία, αφού όμως έχει προηγηθεί μία ολοκληρω - μένη πρόταση από τους φορείς που εμπλέκονται στη διαδικα - σία συλλογής και ανακύκλωσης των τηγανέλαιων: προτάσεις για τη δημιουργία σημείων με τη μεγαλύτερη δυνατόν κάλυψη σε πανελλαδικό επίπεδο, θέσπιση ενεργειών στην διάρκεια της ευρωπαϊκής εβδομάδας μείωσης αποβλήτων και τη προσφορά κάποιου κινήτρου για την ενίσχυση της ανακύκλωσης. Είναι ση - μαντικό να υπάρχει κάποιο αντισταθμιστικό όφελος και στον κα - ταναλωτή -καθαριστικά ή κάτι παρόμοιο- αλλιώς το ποσοστό των νοικοκυριών που θα ανακυκλώνει θα παραμείνει σχετικά χαμηλό και θα αυξάνεται με αργούς ρυθμούς, ακολουθώντας την ενη - λικίωση των «μικρών πράσινων» καταναλωτών που πιθανά θα έχουν εκπαιδευτεί στα σχολεία μας. Επίσης, θα πρέπει να γίνει ευρύτερα γνωστό το όφελος από την ανακύκλωση των χρησιμοποιούμενων μαγειρικών ελαίων με την παρουσίαση απτών αποτελεσμάτων. Για παράδειγμα, η χρήση του βιοντίζελ από τα αυτοκίνητα μιας δημοτικής αρχής, το μέγεθος της εξοικονόμησης πόρων, η ποσότητα καθαριστικών που παράχθη - καν κ.λπ. , ποσοτικά και πραγματικά δεδομένα που θα ενεργοποι - ήσουν φορείς και ομάδες πολιτών που θα δουν το ουσιαστικό αποτέλεσμα της ανακύκλωσης. Ακόμη και στο χώρο τουHORECA, ίσως να πρέπει να δημιουργη - θεί μια πρωτοβουλία στο πλαίσιο της αειφορικής ανάπτυξης και λειτουργίας των επιχειρήσεων που να «σηματοποιεί», δηλαδή να παρέχει κάποιο επίσημο σήμα, κάτι σαν πιστοποίηση στην «πράσινη» επιχείρηση που ανακυκλώνει τα μαγειρεμένα έλαια και λίπη. Ο σύγχρονος καταναλωτής έχει αρχίσει να ενσωμα - τώνει στην αγοραστική του διαδικασία και απόφαση το κριτήριο της «αειφορίας» του προϊόντος και της επιχείρησης. Μπορεί να βλέπει θετικά μια επιχείρηση εστίασης που συμμετέχει ενεργά σε διαδικασίες ανακύκλωσης και έτσι μπορεί η συγκεκριμένη πρω - τοβουλία να καταστεί σημείο ανταγωνιστικής διαφοροποίησης για μια επιχείρηση. Μεμονωμένες ενέργειες δεν αρκούν για να οδηγηθούμε σε ένα καλύτερο και βιώσιμο περιβάλλον, ενώ υπάρχει η ανάγκη της συνεύρεσης όλων των ενδιαφερόμενων μερών -κεντρική κυ - βέρνηση, αυτοδιοίκηση, σχολεία, πανεπιστήμια, επιχειρήσεις ανα - κύκλωσης, επιχειρήσεις παραγωγής, επιχειρήσεις υποστήριξης δικτύου ανακύκλωσης, περιβαλλοντικές οργανώσεις κ.λπ .- για τη δημιουργία ενός αρχικού πυρήνα, που θα οργανώσει μια ενιαία στρατηγική. Το πρόβλημα με τα «τηγανέλαια» είναι σημαντικό, και είναι καιρός να ενεργοποιηθούμε περισσότεροι για την ανακύ - κλωσή τους, ώστε το πρόβλημα να γίνει ευκαιρία. *Αναπληρωτής καθηγητής Μάρκετινγκ και Διευθυντής του Εργα - στηρίου Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Αγροτικού Χώρου του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊ - όντων & Τροφίμων, Πανεπιστήμιο Πατρών [ΔΕΑΠΤ]
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=