CSR Review #69

38 CSR Review ΘΕΜΑ CSR Review ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Πλαστικές σακούλες Παρελθόν αποτελούν οι πλαστικές σακούλες από τα σούπερ μάρκετ. Αυτό προκύπτει από στοιχεία που έφερε στη δημοσιότητα μελέτη του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, σύμφωνα με την οποία για το 2021 οι πλαστικές σακούλες σχε - δόν… εξαφανίστηκαν. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από την ημερομηνία επιβολής τέλους για την χρήση πλαστικής σακούλας στα σούπερ μάρκετ, που ξεκίνησε να ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2018, πολλά φαίνεται να έχουν αλλάξει. Οι καταναλωτές αρχικά δυσφόρησαν με την αλλαγή, καθώς στην Ελλάδα δεν υπήρχε η νοοτροπία της χρήσης επαναχρησιμοποιούμενων τσαντών για ψώνια, όπως ισχύει εδώ και χρόνια στο εξωτερικό, και πολλοί ήταν εκείνοι που διαμαρτύρονταν για τη νέα αυτή τάση που θα άλλαζε τις καταναλωτικές τους συνήθειες. Αρνούνται να πληρώνουν σακούλες οι Έλληνες Ωστόσο, η χρήση τέλους για την αγορά πλαστικής σακούλας φαί - νεται πως λειτούργησε αποτρεπτικά για τους καταναλωτές. Πα - ρόλο που το αντίτιμο είναι εξαιρετικά μικρό (από 0,08 λεπτά έως 0,15 λεπτά, ανάλογα με το είδος της σακούλας που διαθέτει κάθε σούπερ μάρκετ), ο καταναλωτής φάνηκε από την αρχή ιδιαίτερα διστακτικός στη χρήση της σακούλας και θέλοντας να μειώσει τον τελικό λογαριασμό του, χρησιμοποίησε επαναχρησιμοποιού - μενες τσάντες προκειμένου να εξοικονομήσει έστω λίγα λεπτά του ευρώ. Σταδιακά, όλο αυτό έγινε μια νέα συνήθεια για τους Έλληνες καταναλωτές, που προμηθεύτηκαν ανθεκτικές επαναχρησιμο - ποιούμενες σακούλες για τις αγορές τους και πλέον ελάχιστοι είναι εκείνοι που αγοράζουν μαζί με τα ψώνια τους και πλαστικές σακούλες και συνήθως πρόκειται για όσους πηγαίνουν για ορι - σμένα ψώνια της στιγμής και όχι για μεγάλες ποσότητες αγορών. Όταν μιλούν οι αριθμοί… Στη μελέτη του ΙΕΛΚΑ για τη χρήση πλαστικής σακούλας στα σούπερ μάρκετ, τα αποτελέσματα ήταν κάτι παραπάνω από εν - θαρρυντικά για τη μείωση του πλαστικού, καθώς σημειώθηκε πως η κατά κεφαλήν ετήσια κατανάλωση πλαστικής σακούλας στο κανάλι του σούπερ μάρκετ μειώθηκε από 167 σακούλες ανά κάτοικο σε 0,1. Η διάθεση σε βιοαποικοδομήσιμες-κομποστοποι - ήσιμες λεπτές πλαστικές σακούλες, η οποία ήταν μηδαμινή το 2017, το 2020 έφτασε τα 35 εκατ. τεμάχια και το 2021 αναμένε - ται να ξεπεράσει τα 250 εκατ. τεμάχια, αύξηση πάνω από 600%. Αλλά τα ενδιαφέροντα στοιχεία, δεν σταματούν εδώ. Η μελέτη καταγράφει για το 2020 μια μείωση της τάξης του 99,9% στη χρήση της πλαστικής σακούλας ελαφρού βάρους σε σχέση με το 2017. Από 1,8 δισ. σακούλες σε λίγο κάτω από 1 εκατ. σακού - λες. Πρακτικά, από το 2021 έχουν εξαλειφθεί από την ελληνική αγορά. Παράλληλα, η διάθεση επαναχρησιμοποιούμενων τσα - ντών πολλαπλασιάστηκε. Εκτιμάται ότι τα ελληνικά νοικοκυριά την τελευταία 3ετία έχουν προμηθευτεί άνω των 32 εκατ. τεμάχια και σε κάθε νοικοκυριό αναλογούν 7,8 επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες. Ειδικά από τον Ιανουάριο 2021 και μετά η χρήση τους είναι πολύ πιο έντονη. Σε σχέση με τα λοιπά κανάλια εμπορίου- εστίασης, εκτιμάται ότι η ποσοστιαία μείωση στη χρήση πλαστικής σακούλας στο κανάλια του λιανεμπορίου είναι σαφώς μικρότερη αυτής στα σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς για τη διάθεση εκτός των σούπερ μάρκετ, η συνολική κατανάλωση πλαστικής σακούλας το 2020 μειώθηκε σε περίπου 75-80 σακούλες ανά κάτοικο. Το 2017, ένα καταναλωτής χρησιμοποι - ούσε κατά μέσο όρο 167 πλαστικές σακού - λες για τις αγορές του από σούπερ μάρκετ. Το 2021, το νούμερο αυτό μειώθηκε θεα - ματικά στο 0,1 με την πλαστική σακούλα να έχει σχεδόν εξαλειφθεί από τα καταστή - ματα λιανεμπορίου τροφίμων… Παρελθόν από τα σούπερ μάρκετ

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=