PR Agencies 2020
5 BCS-PR AGENCIES Σε ποιο βαθμό έπληξε και πόσο ευνόησε (αν ευνόησε κάπου) η πανδημία του Covid-19 την αγορά του PR στην Ελλάδα; Γ.Λ.: Προφανώς, όπως κάθε οικονομική κρίση, και η πανδημία είχε επίπτωση στην αγορά του PR. Όμως, επειδή πάντα βλέπω τη θετική πλευρά, η εμπειρία της πανδημίας δημιούργησε στην αγορά και νέες αυξημένες ανάγκες υπηρεσιών επικοινωνίας. Οι πελάτες έπρεπε, πριν απ’ όλα, να επικοινωνήσουν με τους ανθρώπους τους και να τους περάσουν μια σειρά από μηνύματα για τον κορονοϊό και τις νέες συνθήκες που δημιουργούνται. Άρα είχαμε μια μεγάλη πρόκληση σε επίπεδο internal communication, σε καθεστώς μάλιστα τηλεργασίας. Έπρεπε, επίσης, να προετοιμαστούν για την αντιμετώπιση μιας ενδεχόμενης κρίσης, και σε αρκετές περιπτώσεις κλήθηκαν πράγματι να διαχειριστούν έκτακτες καταστάσεις, όπως κρούσματα, διακοπή λειτουργίας λόγω του lockdown κ.λπ. Παράλληλα, σε αυτό το νέο περιβάλλον που δημιουργήθηκε, πολλοί πελάτες χρειάστηκε να αναζητήσουν νέα κανάλια επικοινωνίας με τους πελάτες τους. Συνεπώς, μετά την εξάμηνη αυτή εμπειρία, θα έλεγα ότι όλοι στον κλάδο γίναμε σοφότεροι, έχοντας κληθεί να αντιμετωπίσουμε πρωτόγνωρες καταστάσεις με φαντασία, προσαρμοστικότητα και, κυρίως, ταχύτητα αντίδρασης. Ποιες υπηρεσίες Δημοσίων Σχέσεων καταποντίστηκαν και ποιες χρησίμευσαν περισσότερο; Μ.Σ.: Είναι αυτονόητο ότι οποιεσδήποτε υπηρεσίες προϋποθέτουν αυξημένη ανθρώπινη επαφή «μηδένισαν» στο πρώτο κύμα της πανδημίας και ακολούθως κάποιες προσαρμόστηκαν, όπως π.χ. έγινε με τα e-conferences, παραμένουν όμως μειωμένες σε ένταση και όγκο. Προφανώς, οι υπηρεσίες οργάνωσης εκδηλώσεων αλλά και οι υπηρεσίες παραγωγής εντύπων υλικών βρίσκονται αρκετούς μήνες πια στο ναδίρ της παραγωγικότητας. Από την άλλη, υπηρεσίες που «ακουμπούν» την ψυχολογική σφαίρα αυξήθηκαν, όπως π.χ. το crisis management -τουλάχιστον στην πρώτη φάση και πολλές φορές σε επίπεδο πρόληψης και σχεδιασμού, όχι αναγκαστικά διαχείρισης- και η εσωτερική επικοινωνία, καθώς το ηθικό των εργαζομένων ήταν κάτι που απασχόλησε τις επιχειρήσεις. Αυτό που σίγουρα συντηρήθηκε ή και κέρδισε μερίδιο ήταν οτιδήποτε σχετίζεται με την ψηφιακή επικοινωνία, που κάποιες φορές απορρόφησε budget από άλλες κατηγορίες. Από την άλλη, η παρουσία των επιχειρήσεων δεν ενισχύθηκε θεαματικά στα social media, αλλά εκτιμώ ότι πλέον σε αυτή την κατεύθυνση θα δούμε επιταχύνσεις, καθώς όλοι σκέφτονται και σχεδιάζουν «ψηφιακά»… Το συνολικό ισοζύγιο πάντως για το τελευταίο οκτάμηνο θεωρώ ότι ήταν ξεκάθαρα αρνητικό για τον κλάδο. Εντοπίζετε τάσεις συρρίκνωσης του χώρου που αντιστοιχεί στο PR μετά την πανδημία; Υπήρξε «ψαλίδισμα» στα budget των πελατών και συνακόλουθα μείωση του προσωπικού των εταιρειών Δημοσίων Σχέσεων; Β.Δ.: Η αλήθεια είναι ότι η αγορά, ειδικά στην αρχή, κυριολεκτικά «νέκρωσε», παρακολουθώντας μια πρωτόγνωρη παγκόσμια και εγχώρια κρίση να εξελίσσεται μπροστά στα μάτια της. Υπήρξε στάση αναμονής σε πολλά projects και σίγουρα καταγράφηκαν ματαιώσεις, ειδικά στον κλάδο των εκδηλώσεων. Η ιστορία όμως επαναλαμβάνεται και κερδισμένοι βγαίνουν οι καλοί μελετητές της και οι τολμηροί, που πάντα ψάχνουν για την ευκαιρία να ξεχωρίσουν και να κάνουν βήματα μπροστά εκμεταλλευόμενοι τη διστακτικότητα των ανταγωνιστών και επιστρατεύοντας νέες τεχνολογίες και πρωτότυπες ιδέες. Η ψηφιακή επικοινωνία έδειξε το δρόμο. Κάποιοι τον ακολούθησαν και συνεχίζουν σχεδόν ανεπηρέαστοι. Ο κλάδος των Δημοσίων Σχέσεων όντως τραυματίστηκε σοβαρά. Το «πάγωμα» ή το «ψαλίδισμα», όπως το θέσατε, προϋπολογισμών επηρέασε -σε σημαντικό βαθμό- μισθούς, οικονομικές ρευστότητες, θέσεις εργασίας. Έφερε σε δύσκολη θέση έναν μεγάλο αριθμό εταιρειών που μόλις είχε αρχίσει να αναπνέει οικονομικά ή έστω να βλέπει να προδιαγράφονται καλύτερες ημέρες μετά από μία δεκαετία κρίσης. Σημαντικό είναι η Γιώργος Λιμπέρης Δημήτρης Ρούλιας Μάνος Σιφονιός Βασίλης Δασκαλόπουλος
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=