PR Agencies 2020

6 αγορά να συνεχίσει να λειτουργεί προσαρμοσμένη στα νέα δεδομένα, και αυτό απαιτεί την εμβάθυνση συνεργασιών και από τις δύο πλευρές, πελάτη και συνεργάτη. Θεωρείτε ότι αυτές οι πρωτόγνωρες συνθήκες επιτρέπουν την τήρηση των παγκόσμιων προτύπων που έχουν διαμορφωθεί από την ICCO, της οποίας είστε ενεργά μέλη; Τηρούνται οι διαδικασίες και οι προϋποθέσεις του ISO; Δ.Ρ.: Η αλήθεια είναι ότι πιεστήκαμε, αλλά δεν κάναμε καμία έκπτωση στην ποιότητα και τη συνέπεια των υπηρεσιών μας. Εξάλλου, οι εταιρείες- μέλη του τομέα PR είναι «μπαρουτοκαπνισμένες» - είναι εξοικειωμένες με δύσκολες καταστάσεις, έχουν στο DNA τους την αντιμετώπιση της δυσκολίας, του απροσδόκητου, της έκτακτης ανάγκης. Μπορεί λοιπόν αυτό που συνέβη να ήταν πρωτοφανές, αλλά είχαμε την πείρα, τη συναισθηματική και την επαγγελματική ωριμότητα αλλά και τις υποδομές για να αντεπεξέλθουμε χωρίς να υπονομεύσουμε τα αυστηρά πρότυπα που ακολουθούμε στη δουλειά μας. Πολλά από τα μέλη μας εφάρμοζαν ούτως ή άλλως ευέλικτες πρακτικές εργασίας, έχοντας κατανοήσει τα σημεία των καιρών - αλλά και τις εντελώς διαφορετικές προτεραιότητες και τις δεξιότητες των νέων ανθρώπων. Η κρίση της πανδημίας, ως εκ τούτου, μας βρήκε σε πολλά επίπεδα έτοιμους. Και επειδή αναφερθήκατε στην ICCO, να επισημάνω ότι εξελίσσεται μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συζήτηση σε σχέση με την εξέλιξη των προτύπων αυτών, πέρα από τα κλασικά ISO που, κατά τη γνώμη μου, είναι παρωχημένα για τον κλάδο μας. Αυτήν τη στιγμή, το πιο έγκυρο τρέχον πρότυπο για τις εταιρείες Δημοσίων Σχέσεων διεθνώς είναι το CMS - Consultancy Management Standard. To CMS είναι σημείο αναφοράς για την ICCO και δεν είναι τυχαίο ότι ένα από τα πιο πρόσφατα μέλη της είναι η διεθνής επιχειρηματική πλατφόρμα Agency Experts (agencyepxperts.org), η οποία επικεντρώνεται στις συμβουλευτικές υπηρεσίες και στην πιστοποίηση εταιρειών του κλάδου μας με βάση τα πιο σύγχρονα συστήματα διασφάλισης ποιότητας. Το σημαντικό για τα πρότυπα αυτά είναι να μην αποτελούν γράμμα κενό, σφραγίδες χωρίς περιεχόμενο, απλώς και μόνο για να εξασφαλιστεί η συμμετοχή σ’ έναν δημόσιο διαγωνισμό. Η ουσία είναι να αντανακλούν ρεαλιστικά τη φύση της δουλειάς μας, να κάνουν τις εταιρείες μας καλύτερες, να αποτελούν εχέγγυα για τους πελάτες μας. Η Διοικούσα Επιτροπή του Τομέα PR θα πάρει σύντομα πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός με συνοπτικές διαδικασίες που προκάλεσε η πανδημία επηρέασε το PR; Υπήρξε αναβάθμιση στις δεξιότητες των στελεχών και στην επικοινωνία των πελατών από απόσταση; Γ.Λ.: Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων είναι μια αναγκαιότητα που βέβαια προϋπήρχε της πανδημίας και απλά σε κάποιες περιπτώσεις χρειάστηκε να γίνει υπό πίεση. Οι επιχειρήσεις εκείνες που είχαν έγκαιρα επενδύσει σε αυτόν τον τομέα και συγχρόνως στις αντίστοιχες δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού, δικαιώθηκαν και ξεπέρασαν το σοκ σχετικά ανώδυνα. Προσωπικά, μπορώ να πω ότι εντυπωσιάστηκα από την ταχύτητα με την οποία προσαρμοστήκαμε -και εμείς και οι περισσότεροι από τους πελάτες μας- παρά τον σαφώς αυξημένο όγκο δουλειάς που είχαμε. Αρκεί να σας πω ότι στο διάστημα αυτό αποκτήσαμε νέους πελάτες, με τους οποίους μέχρι σήμερα επικοινωνούμε μόνο διαδικτυακά, χωρίς να τους έχουμε συναντήσει από κοντά. Βέβαια, ειδικά στην επικοινωνία, τίποτε δεν μπορεί να αντικαταστήσει την άμεση, ανθρώπινη επαφή. Συνεπώς, θα έλεγα ότι χρειαζόμαστε ακόμη δουλειά για να εξοικειωθούμε και να προσαρμόσουμε τη φιλοσοφία μας σε αυτήν τη νέα κανονικότητα. Είναι δυνατόν να επιτευχθούν κανόνες υγιούς ανταγωνισμού στο περιβάλλον της αγοράς του PR, δεδομένης της αρνητικής συγκυρίας με την πανδημία; Υπάρχει ορατό domino effect; Μ.Σ.: Αν και είναι ακόμα νωρίς για συμπεράσματα, θεωρώ ότι τα όποια προβλήματα είχε ο κλάδος παραμένουν στην ίδια κατάσταση. Θεωρώ απίθανο να βιώσουμε π.χ. καταστάσεις πολέμου τιμών, καθώς στη χώρα μας ήδη fees και αμοιβές βρίσκονται χαμηλά. Ό,τι ήταν να το δούμε δηλαδή, το είδαμε τα προηγούμενα χρόνια λόγω της κρίσης. Αυτό δεν είναι ευχάριστο, μπορεί βεβαίως να ενταθεί ελάχιστα, αλλά δεν θα μιλάμε για κατάρρευση. Αντιθέτως, καθώς οι εταιρείες-πελάτες μας έχουν πιεσμένους προϋπολογισμούς και αναζητούν μειώσεις γενικώς ή value for money υπηρεσίες, μπορεί να υπάρξουν απαιτήσεις για επιβεβαίωση του ROI, να μετρήσουν δηλαδή οι εταιρείες την απόδοση των χρημάτων που δίνουν για δράσεις Δημοσίων Σχέσεων. Πιστεύω πάντως πως επειδή μιλάμε για ένα νέο περιβάλλον, οι συμβουλευτικές υπηρεσίες σε υψηλό επίπεδο θα εκτιμηθούν και οι μεσαίες και μεγάλες εταιρείες δεν θα διακινδυνεύσουν να χάσουν ένα συνεργάτη για χάρη κάποιων me too υπηρεσιών χαμηλότερου κόστους.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=