PR Agencies 2020

8 στρατηγικά να ενημερώσει το σύνολο του πληθυσμού άμεσα για το πρόβλημα της πανδημίας. Έδωσε -και ορθώς- τεράστια έμφαση στη μαζικότητα της επικοινωνίας, επιστρατεύοντας το σύνολο των Μέσων και εργαλείων ενημέρωσης και επικοινωνίας - από τα παραδοσιακά έως τα πλέον σύγχρονα. Κάλυψε όλες τις πρακτικές, τους κλάδους, τις εξειδικεύσεις και τις διαστάσεις της επικοινωνίας. Επέλεξε να «πάει παντού» -χωρίς το φόβο του πολιτικού κόστους για πιθανές αστοχίες- και με κάθε δυνατό τρόπο, ανεξαρτήτως κριτικής και πολιτικού κόστους που ενδεχομένως να προκαλούσαν οι επιλογές της. Δεν θα αξιολογήσουμε σε βάθος τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της καμπάνιας, ήτοι τη δημιουργικότητα, καθώς η όλη διαδικασία ήταν ουσιαστικά μια συνεχής διαχείριση κρίσης και όφειλε, όπως και έπραξε, να λειτουργήσει πρωτίστως εγχειριδιακά. Εκ του αποτελέσματος -τήρηση των κανονισμών σε μεγάλο βαθμό από τους πολίτες- προκύπτει ότι, τουλάχιστον για τη διάρκεια του lockdown, η επικοινωνία υπήρξε αποτελεσματική, άρα και επιτυχημένη σε αφήγηση και σε μηνύματα. Ήταν απλή, εύληπτη, οικεία, συναισθηματική, τόνιζε διά της υπερβολικής ενίοτε επαναλήψεως τη σημασία των μηνυμάτων και εκπροσωπήθηκε, πέραν της διαφημιστικής επικοινωνίας, από αξιόπιστους πρεσβευτές, που ενίσχυσαν τη διείσδυση των μηνυμάτων. Εν ολίγοις, η κυβέρνηση επέλεξε την αμεσότητα του μηνύματος και δεν έπεσε στην παγίδα η «ιδέα» να επισκιάσει το μήνυμα. Ποια είναι η τάση στην αγορά PR στην Ελλάδα και διεθνώς; Δ.Ρ.: Πιθανόν η κρίση της πανδημίας να επιδράσει ως επιταχυντής, όμως η πορεία για τη μετεξέλιξη των εταιρειών επικοινωνίας διεθνώς έχει ξεκινήσει και προχωρά πολύ γρήγορα. Το βλέπουμε όλοι: οι διαχωριστικές γραμμές των εξειδικεύσεων της Επικοινωνίας έχουν πρακτικά καταρρεύσει. Το σημείο εκκίνησης μπορεί να είναι διαφορετικό - στην περίπτωσή μας οι Δημόσιες Σχέσεις, που συνιστούν ένα συγκεκριμένο πλαίσιο αναφοράς αλλά κι έναν τρόπο επικοινωνιακής σκέψης, στρατηγικό και μακροπρόθεσμο. Όμως, τα εργαλεία, οι μεθοδολογίες, οι ιδέες, τα concepts, είναι όλα στο ίδιο τραπέζι. Οι διαχωρισμοί παύουν να έχουν νόημα. Συνεχίζοντας τις σκέψεις του Βασίλη, οι συνέργειες λοιπόν δεν είναι απλώς επιβεβλημένες, είναι δεδομένες και επηρεάζουν ήδη το επιχειρηματικό τοπίο του κλάδου μας. Θα αλλάξουμε, θα ενσωματώσουμε περισσότερες υπηρεσίες, θα γίνουμε πιο «ολιστικοί», θα συνενωθούμε πιθανώς με ομοειδείς εταιρείες ή και θα συγχωνευθούμε με επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες συμπληρωματικές προς τις δικές μας. Όλα αυτά είναι σενάρια πολύ πιθανά έως αναπόφευκτα. Δεν πρόκειται βεβαίως να κάνω κάποια ειδική αναφορά περί digital - όλα είναι πλέον digital: η ψηφιακή επανάσταση είναι αυτή που έχει αλλάξει τα πάντα εκ βάθρων στον κλάδο μας. Αν κάτι παραμένει σταθερό, είναι η ουσία, ο πυρήνας της Επικοινωνίας: η ανάγκη να διατυπώσεις ένα μήνυμα με τον πιο εύληπτο κάθε φορά τρόπο και να το μεταφέρεις με τον βέλτιστο τρόπο στον κατάλληλο αποδέκτη. Αυτήν τη δουλειά, εμείς στις Δημόσιες Σχέσεις τη γνωρίζουμε σε βάθος και από πολλές πλευρές. Γι αυτό, αν οι εταιρείες μας ενεργήσουν τολμηρά και γρήγορα, θα αποκτήσουν προβάδισμα στο νέο status quo της αγοράς. Αυτές οι διαπιστώσεις δεν είναι καινούργιες, τις επαναλαμβάνουμε τακτικά τα τελευταία χρόνια. Κάποιοι έχουν ήδη κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση, άλλοι βρίσκονται σε φάση σχεδιασμού ή προβληματισμού, το σίγουρο πάντως είναι ότι τα πράγματα αλλάζουν με ταχύτητες μεγάλες. Μια ματιά στο πώς είναι πλέον δομημένες οι μεσαίες και μεγάλες εταιρείες Δημοσίων Σχέσεων στην Ευρώπη και τι είδους υπηρεσίες επικοινωνίας ενσωματώνουν, θα μας πείσει διά του λόγου το ασφαλές. Πόσο έχουν πληγεί οι εταιρείες PR που ειδικεύονταν στα events; Υπάρχει τρόπος διάσωσής τους; Και ποιος είναι αυτός; Τα digital events ή η προσαρμογή στη νέα κανονικότητα και μεταστροφή σε άλλες υπηρεσίες; Μ.Σ.: Οι εταιρείες που είχαν μεγάλο μέρος της δραστηριότητάς τους ή/και αποκλειστικό, την οργάνωση εκδηλώσεων, βρέθηκαν και βρίσκονται σε πολύ δύσκολη κατάσταση, προφανώς. Τα digital events ήταν και είναι μια διέξοδος, αλλά δεν μπορούν να απορροφήσουν τα αντίστοιχα έσοδα με το παρελθόν (μέχρι στιγμής τουλάχιστον). Επιπλέον, υπήρχε ανάγκη για υπηρεσίες τρίτων (πλατφόρμες κ.λπ.) ή επενδύσεις για αγορά εξοπλισμού και τεχνογνωσίας, άρα πίεση για κόστη που δεν είχαν προβλεφθεί. Σημαντικό επίσης ήταν ότι προϋπήρχαν αρκετά στελέχη και προσωπικό για να καλυφθούν οι φυσικές εκδηλώσεις -περισσότερα από όσο χρειάζονται για τις ψηφιακές εκδηλώσεις- και κατά κανόνα δεν είχαν την απαραίτητη εξειδίκευση… Όλα βεβαίως μαθαίνονται, και σε αυτή την κατεύθυνση κινούνται οι εταιρείες, αλλά αυτό σημαίνει χρόνο, χρήμα, μείωση δυναμικού στελεχών. Η προσαρμογή ήταν δύσκολη, οι απώλειες έχουν ήδη καταγραφεί και το μέλλον παραμένει δυστυχώς αβέβαιο. Το ότι υπάρχουν εξαιρέσεις είναι θετικό, αλλά ο κανόνας επιβεβαιώθηκε με σκληρό τρόπο. Σε αυτό το σημείο είναι χρήσιμο να διευκρινίσουμε ότι οι εταιρείες

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=