PR Agencies 2018

6 γνωστούς λόγους που θα ήταν πλεονασμός να αναφερθούν. Το γεγονός αυτό δεν το θεωρώ απαραίτητα κακό, αφού στη πλειονότητά τους ήταν «πτωχά» σχεδιασμένα με συγκεχυμένους στόχους και ασαφή προσδοκώμενα αποτελέσματα. Βλέπουμε κυρίως spec του ευρύτερου δημόσιου τομέα -φορείς εξαρτώμενοι από το Δημόσιο-ΔΕΚΟ-Περιφέρειες- με πιο ξεκάθαρη στόχευση και στόχους που καλούνται να υλοποιήσουν, γεγονός που το θεωρώ βελτίωση στον τρόπο που συνεργάζονται με εταιρείες του χώρου της επικοινωνίας. Βέβαια, ακόμη και σήμερα ο σχεδιασμός των προγραμμάτων και η απόδοσή τους συνολικά δεν τα καθιστά ιδιαίτερα ελκυστικά για εταιρείες με σημαντική δομή και οργάνωση όπως όσες αποτελούν τον τομέα Δημοσίων Σχέσεων της ΕΔΕΕ, πλην λίγων εξαιρέσεων. Ποιοι είναι πιο συνεργάσιμοι: οι πολυεθνικοί πελάτες ή οι εθνικοί; Ποιοι συνεργάζονται περισσότερο; Είναι οι μεν πιο υποψιασμένοι και πιο καλοπληρωτές από τους δε; Γ.Λ. Πράγματι ορισμένες πολυεθνικές εταιρείες έχουν κανόνες και τεχνογνωσία από τη μητρική εταιρεία, με αποτέλεσμα να λειτουργούν πιο πειθαρχημένα. Όμως, η άλλη όψη του νομίσματος είναι ότι κάποιες φορές τα στελέχη των πολυεθνικών και οι προϊστάμενοί τους στο εξωτερικό δυσκολεύονται να κατανοήσουν κάποιες εθνικές ιδιαιτερότητες. Όμως, η δική μας εμπειρία είναι ότι υπάρχουν εξαιρετικές ελληνικές επιχειρήσεις που είναι και υποψιασμένες, ξέρουν πολύ καλά τι θέλουν, εκτιμούν την επαγγελματική δουλειά και πληρώνουν στην ώρα τους. Πρόσφατα έχουν εμφανιστεί νέες εταιρείες PR. Πώς κρίνετε αυτές τις κινήσεις, δεδομένης της κρίσης που διέρχεται ο κλάδος; Υπάρχει περιθώριο αύξησης της «πίτας» ή αυτή τείνει να αναδιανεμηθεί; Μ.Σ. Η κινητικότητα είναι δείγμα υγείας. Η περίοδος της κρίσης όσον αφορά τον όγκο των εργασιών έχει παρέλθει χρόνια τώρα. Για να το πούμε απλά και συμβολικά, «δουλειές υπάρχουν!». Δηλαδή, υπάρχουν πολύ περισσότερες ευκαιρίες από πολύ περισσότερες εταιρείες που αναζητούν υπηρεσίες PR, είτε ως φθηνότερη διαφήμιση είτε γιατί αντιλαμβάνονται την αξία του PR, και ως μέρος του marketing mix. Από την άλλη, αυτό που μας άφησε η κρίση σχετίζεται με fees και αμοιβές. Για να το πούμε και πάλι απλά και συμβολικά, «λεφτά δεν υπάρχουν!». Υπήρξε σε πρώτη φάση μια λογική συμπίεση των αμοιβών, οι οποίες όμως αφενός «βυθίστηκαν» πέραν του λογικού και αφετέρου αυτή η ιστορία παρακράτησε. Εδώ ήρθε ο προβληματικός ανταγωνισμός, όπου νέες εταιρείες ελάχιστων ατόμων, προσπαθώντας να επιβιώσουν, ή μεγάλες εταιρείες του ευρύτερου χώρου της επικοινωνίας, προσπαθώντας να πάρουν (ή και να «υποκλέψουν»!) πελάτες, ρίξανε τις τιμές. Αυτή η στρεβλή κατάσταση υφίσταται ακόμα σε κάποιο βαθμό, αλλά εντέλει, όσο η πίτα ογκομετρικά αυξάνεται, τα fees θα εξορθολογιστούν προς τα πάνω και οι οποιεσδήποτε αναδιανομές θα συνιστούν μια «ζωντάνια» της αγοράς. Γίνονται spec στο χώρο του PR ή προτιμώνται οι αναθέσεις; Είναι fair play τα spec, υπάρχει μηχανισμός αυτοδέσμευσης αναφορικά με τους τρόπους διεκδίκησης (ελάχιστο fee, τρόποι πληρωμής, conflicts κ.ά.); Μ.Σ. Είναι βέβαιο ότι γίνονται περισσότερα spec από ό,τι στο παρελθόν. Είναι βέβαιο ότι είναι περισσότερο fairplay σε σχέση με το παρελθόν. Ο πελάτης όμως συνεχίζει να έχει μαχαίρι και καρπούζι στις πλείονες των περιπτώσεων. Αυτά που αναφέρετε (ελάχιστο fee κ.λπ. ) ανήκουν στο χώρο της φαντασίας και, δυστυχώς, όχι της επιστημονικής, γιατί τότε θα ήταν ορατή η επίλυσή τους στο μέλλον. Σε ποιο βαθμό ενισχύθηκαν τη χρονιά που πέρασε οι ψηφιακές υπηρεσίες τις οποίες παρέχουν οι εταιρείες PR; Είναι το digital περιβάλλον ένα ακόμη συμπληρωματικό μιντιακό τοπίο ή ένα πεδίον δόξης λαμπρόν, στο οποίο θα μεταφερθεί η επικοινωνία από τα παραδοσιακά λεγόμενα ΜΜΕ; Έχει καταστεί εφικτό το monetizing στο WEB στην Ελλάδα; Δ.Ρ. Οι εταιρείες μας, σε σημαντικό βαθμό, έχουν αφομοιώσει τις μεγάλες αλλαγές που η ψηφιακή τεχνολογία έχει επιφέρει στην επικοινωνία. Τεχνικές, δεξιότητες, γνώση ενυπάρχουν στις ομάδες μας και βρίσκονται ενσωματωμένες στις υπηρεσίες μας. Πρόκειται βεβαίως για μια διαδικασία συνεχή: εξελισσόμαστε διαρκώς, επιδιώκοντας να είμαστε στην αιχμή των εξελίξεων. Κατά κοινή ομολογία, σ’ αυτό το πεδίο, η χρονιά που πέρασε χαρακτηρίστηκε από σημαντική πρόοδο. Συζητώντας για digital, ας επισημάνουμε ότι εμείς του PR, από πολύ νωρίς, αναδείξαμε και στην Ελλάδα την ουσία της επικοινωνίας, έναντι της εργαλειοποίησης: Αυτό που μετράει τελικά είναι το μήνυμα, είναι το περιεχόμενο, είναι η στόχευση στο κατάλληλο κοινό, με συνέπεια

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=