RETAIL CEOs Insight
20 άρθρο Γιώργος Καρανίκας, Πρόεδρος ΕΣΕΕ Ηδιπλή πρόκληση για τη συνέχεια ψηφιακών υποδομών, τεχνογνωσίας- απλώς αγωνίζονται να επιβιώσουν, έχο- ντας ως μόνη επιλογή να περιμένουν την κρατική βοήθεια και την επιστροφή στην «κανονικότητα». Στη δεύτερη κατηγορία βρίσκονται πολύ λιγότερες, ως επί το πλείστον μεγάλες επιχειρήσεις, εγχώριες αλυσίδες και ξένες πολυεθνικές, που απο- λαμβάνουν εν μέσω κρίσης μια εκρηκτι- κή αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων (τα σούπερ μάρκετ παρουσίασαν παντού υπερκέρδη), έχοντας επενδύσει επί χρό- νια στην οργανωσιακή ανθεκτικότητα, στις ψηφιακές τεχνολογίες και στο e- commerce.Μάλιστα, επιχειρούν να «παγι- ώσουν» και να πολλαπλασιάσουν τα οφέ- λη της πανδημίας, ανακατευθύνοντας το ευρισκόμενο εν συγχύσει καταναλωτικό κοινό στο δικό τους δίκτυο φυσικών και ηλεκτρονικών καταστημάτων, μέσω των σύγχρονων μεθόδων marketing. Σίγουρα, ο διαχωρισμός αυτός έχει αρ- κετές επιμέρους «υποκατηγορίες» ή «τα- χύτητες». Είδαμε ακόμη και εμπορικούς κολοσσούς να μην μπορούν να διαχειρι- στούν την αιφνιδιαστική αύξηση στον όγκο των ηλεκτρονικών τους παραγγε- λιών, ακόμη και να αναστέλλουν τη λει- τουργία των e-shop ή και των φυσικών τους καταστημάτων, καθώς αξιολόγησαν ως ασύμφορες τις μεθόδους click away και click in shop. Από την άλλη πλευρά, αρκετοί μικρομεσαίοι έμποροι αντέδρα- σαν γρήγορα και υιοθέτησαν «κανάλια» ηλεκτρονικών πωλήσεων, αμβλύνοντας ως ένα βαθμό τις απώλειες που είχαν από τις πωλήσεις στο φυσικό κατάστημα. Οι εξαιρέσεις αυτές όμως δεν αναιρούν τον «κανόνα» που επικρατεί στην αγορά λόγω της πανδημίας: η ταχύτητα των αλλαγών είναι τόσο ραγδαία και το εύρος τους τόσο μεγάλο, που το προϋπάρχον ψη- φιακό χάσμα ανάμεσα στις επιχειρήσεις διογκώνεται αντί να μειώνεται. Οι μεγα- λύτερες αποκτούν καινούργια ανταγω- νιστικά πλεονεκτήματα τώρα και για την «επόμενη μέρα», η οποία για τις μικρό- τερες καθίσταται εξαιρετικά εύθραυστη και διαφαίνεται λιγότερο «κανονική» από ό,τι ανέμεναν. Εκ των πραγμάτων, το κράτος στην παν- δημία έγινε πολύ «παρεμβατικό» -και ορθώς- προκειμένου να αποτρέψει την πλήρη απορρύθμιση της αγοράς και να στηρίξει τους πληττόμενους κλάδους της οικονομίας, τους εργαζομένους και τα νοικοκυριά. Από την αρχή της κρί- σης, η ΕΣΕΕ χρειάστηκε αρκετές φορές να επισημάνει λάθη και παραλείψεις με ανακοινώσεις της ή σε επαφές με κυβερ- νητικούς παράγοντες, να διαμαρτυρηθεί για ζητήματα προστασίας τους υγιούς ανταγωνισμού και να απαιτήσει διορθώ- σεις, αλλαγές ή προσθήκες στα μέτρα που ανακοίνωσαν τα συναρμόδια υπουργεία. Αναμφίβολα όμως, ρυθμίσεις όπως οι επι- στρεπτέες προκαταβολές, η επιδότηση επαγγελματικών μισθώσεων και οι ανα- στολές συμβάσεων εργασίας, καθώς και οι αναστολές πληρωμής ληξιπρόθεσμων φορολογικών και ασφαλιστικών οφειλών, κράτησαν και κρατούν όρθιες χιλιάδες εμπορικές επιχειρήσεις. Ωστόσο, τα δύσκολα είναι μπροστά και η πρόκληση ορθώνεται διπλή, τόσο για την κυβέρνηση όσο και για τις επιχειρήσεις: χωρίς χρονοτριβή, απαιτούνται στοχευ- μένα μέτρα στήριξης του λιανεμπορίου, μετά και την απώλεια του τζίρου των εκ- πτώσεων. Παράλληλα, η χώρα χρειάζεται ένα ευρύτατο και λεπτομερώς επεξεργα- σμένο εθνικό σχέδιοψηφιακού μετασχη- ματισμού της μικρομεσαίας επιχειρημα- τικότητας, που θα εκτείνεται σε βάθος πενταετίας και θα εκμεταλλεύεται στο έπακρον τα κονδύλια του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο βαθμός ψηφιο- ποίησης μιας επιχείρησης θα αποδειχθεί στο πολύ κοντινό μέλλον όρος επιβίωσης και κριτήριο για την ένταξή της στα νέου τύπου χρηματοδοτικά εργαλεία. Σύγχρο- νη οργάνωση, «νοοτροπία αλλαγής» και ψηφιακήωριμότητα είναι τα προαπαιτού- μενα της νέας εποχής, που θα αναδείξουν τους «νικητές» και τους «χαμένους» της επόμενης μέρας στο λιανεμπόριο. Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας, για τις διαχωριστικές γραμμές της πανδημίας στο λιανεμπόριο και τα προαπαιτούμενα της ψηφιακής εποχής. Η ικανότητα μιας εμπορικής επιχείρη- σης να αλλάζει η ίδια, προβλέποντας τις αλλαγές στο ευρύτερο επιχειρηματικό και οικονομικό περιβάλλον, δημιουργεί καινούργιες διαχωριστικές γραμμές στην αγορά εν καιρώπανδημίας. Οπρώτος και κύριος διαχωρισμός των επιχειρήσεων σε δύο βασικές κατηγορίες ανακύπτει από τις εκ διαμέτρου αντίθετες επιπτώσεις των περιοριστικών μέτρων και των νέων καταναλωτικών τάσεων στις προοπτικές κερδοφορίας τους. Στην πρώτη κατηγορία εντοπίζουμε σή- μερα τη συντριπτική πλειονότητα των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων. Είναι αυτές που -ελλείψει ρευστότητας,
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=