RETAIL CEOs Insight

24 άρθρο Δρ. Κατερίνα Φραϊδάκη, Πρόεδρος Δ.Σ. GRECA Ηλεκτρονικό Εμπόριο: Σημαντικός παράγοντας η εμπιστοσύνη Το 2020 αποτέλεσε μια χρονιά-ορόσημο για το ηλεκτρονικό επιχειρείν. Κάνοντας μια ανασκόπηση, ξεκινώντας από τον Ιανουάριο του 2020 έως και σήμερα, θα παρατηρήσουμε την παρακάτω πορεία: • Το ηλεκτρονικό εμπόριο ξεκινά το 2020 με μια αύξηση της τάξεως του 30%στις πωλήσεις • Τον Μάρτιο του 2020, όταν επιβάλλε- ται το πρώτο lockdown, ο GRECA ξεκι- νά ταυτόχρονα τις επαναλαμβανόμενες έρευνες, για να μπορεί να χαρτογραφή- σει την αγορά. Παρατηρούμε την πρώτη μεγάλη αύξηση της τάξεως του 134% τη 15η εβδομάδα του έτους και η αύξηση συνεχίζεται με ανοδική πορεία, φτάνο- ντας έως και το 171% τη 17η εβδομάδα του έτους. • Καθ’ όλην τη διάρκεια του 2020, η πο- ρεία του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι ανοδική και μάλιστα με πολύ υψηλά πο- σοστά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα απο- τελεί η black week, όπου σε συνδυασμό με το lockdown εκείνης της περιόδου, οδηγεί τον τζίρο σε μια αύξηση σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι κοντά στο 75%. Ποιο είναι όμως το μεγάλο στοίχημα που έχουν να αντιμετωπίσουν όλα τα μέρη της αλυσίδας του ηλεκτρονικού επιχειρείν; Είναι η δυνατότητα είτε να ενισχύσουν είτε να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του καταναλωτή. Η έρευνα δείχνει ότι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες για την επιλογή αγοράς από ένα ηλεκτρο- νικό κατάστημα είναι η εμπιστοσύνη (πάνωαπό 75% των καταναλωτών ορίζουν τον παράγοντα «εμπιστοσύνη» στις δύο πρώτες θέσεις) - Έρευνα ELTRUN (2020). Επίσης, η έρευνα αποδεικνύει ότι αυτήν τη στιγμή συναντάμε δύο μεγάλες κατη- γορίες καταναλωτών: από τη μια πλευρά είναι οι καταναλωτές που είχαν αγοράσει πριν από την έναρξη του Covid-19 και την επίδραση των lockdowns, οι οποίοι θεωρούνται ώριμοι καταναλωτές, γνω- ρίζουν τα σημεία στα οποία πρέπει να επικεντρωθούν προτού πραγματοποιή- σουν μια αγορά και επιζητούν να διατη- ρήσουν ή να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη τους στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Από την άλλη πλευρά, συναντάμε καταναλωτές οι οποίοι ξεκίνησαν να αγοράζουν από e- shops λόγω της ύπαρξης των lockdowns· πρόκειται για μια ομάδα καταναλωτών οι οποίοι αυτήν τη στιγμή χτίζουν την εμπι- στοσύνη τους. Και στις δύο κατηγορίες, είναι σημαντικό να μπορούν να αναδει- χθούν οι καλές πρακτικές και να μπο- ρεί ο καταναλωτής να τις αναγνωρίσει. Στον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου - GRECA, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν - ELTRUNτουΟικονομικούΠα- νεπιστημίου Αθηνών, έχουμε αναπτύξει το GRECA Trustmark, το οποίο αποτελεί μια αξιολόγηση 122 κριτηρίων, με βασικό στόχο να είναι «τα μάτια του καταναλω- τή». Ως αυτήν τη στιγμή έχουν αξιολογη- θεί πάνωαπό 300 ελληνικά καταστήματα και βρίσκονται επιπλέον 100 στη διαδι- κασία αξιολόγησης. Τα καταστήματα καλούνται να έρθουν να κάνουν αίτηση στο Σύνδεσμο, για να προχωρήσουν στη διαδικασία αξιολόγησης. Ηέως τώρα πο- ρεία των δεδομένων δείχνει τη σημαντική επίδραση που έχει το σήμα αξιοπιστίας στις αγορές των καταναλωτών, σε όποια από τις δύο κατηγορίες και αν ανήκουν. Ηεπόμενημέρα, ξεκινώντας το 2021, βρί- σκει το ηλεκτρονικό εμπόριο σε μια σημα- ντική τροχιά, συνεχίζοντας την ανοδική του πορεία. Δράσεις όπως: • η εκπαίδευση των νέων ηλεκτρονικών καταστημάτων τα οποία θα ξεκινήσουν τώρα τη λειτουργία τους, • η εκπαίδευση του καταναλωτικού κοι- νού και • η εκπαίδευση των υπαρχόντων ηλε- κτρονικών καταστημάτων σε καινοτό- μους πρακτικές οι οποίες θα μπορέσουν να τα ενισχύσουν ακόμα περισσότερο στη λειτουργία τους, είναι εκείνες που θα βοηθήσουν να χτι- στεί ένα υγιές οικοσύστημα, το οποίο είναι και ο βασικός στόχος. H Δρ. Κατερίνα Φραϊδάκη, πρόεδρος Δ.Σ. GRECA, εξηγεί ποιο είναι το μεγάλο στοίχημα που έχουν να αντιμετωπίσουν όλα τα μέρη της αλυσίδας του ηλεκτρονικού επιχειρείν μετά την «έκρηξη» που καταγράφηκε λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της περιόδου.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=