RETAILBOOK 2021

12 ΑΡΘΡΟ Οι επιχειρήσεις του κλάδου των FMCGs, αφού αντιμετώπισαν τους πρώτους κραδασμούς της πανδημίας σχεδόν στο σύνολό τους με επιτυχία, καλούνται να διαχειριστούν ένα μεταβλητό περιβάλλον μεγάλων αλλαγών. Οι προκλήσεις που αναδύονται είναι πολλαπλές και βλέπουμε να επηρεάζουν την παγκόσμια αγορά και οικονομία και κατ’ επέκτασιν, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, την ελληνική αγορά. Αν θα θέλαμε να συνοψίσουμε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ήδη ο κλάδος, θα μπορούσαμε να αναφερθούμε: - Στις πιέσεις που δέχεται η εφοδιαστική αλυσίδα, προερχόμενες από παράγοντες όπως η συμφόρηση στα δίκτυα μεταφοράς, η έλλειψη σε κοντέινερ, η σταδιακά αργή επαναφορά των αγορών μέσω της εξισορρόπησης προσφοράς και ζήτησης και η μείωση των αποθεμάτων. - Στη μείωση των διαθέσιμων πρώτων υλών με την ταυτόχρονη απότομη αύξηση της τιμής τους, συνέπεια όχι μόνο της πανδημίας αλλά και των καταστροφικών αποτελεσμάτων της κλιματικής αλλαγής. - Στην έκρηξη του κόστους ενέργειας, με τις τιμές πετρελαίου, φυσικού αερίου και ηλεκτρικού ρεύματος να εκτινάσσονται υπερβαίνοντας κάθε πρόβλεψη, δημιουργώντας μια δυσανάλογη επιβάρυνση στο λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων αλλά και στο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών. - Στον υψηλό πληθωρισμό, που άγγιξε το 2,3% και αναμένεται να φτάσει έως 5% τους πρώτους μήνες του 2022, δημιουργώντας αβεβαιότητα στην εγχώρια ζήτηση. - Στις αλλαγές της καταναλωτικής συμπεριφοράς που αναπτύχθηκαν και συνεχίζουν όχι μόνο ως απόρροια της παρατεταμένης πανδημίας και των περιορισμών της αλλά και της εκ των πραγμάτων αναπόφευκτης, λόγω των προαναφερόμενων λόγων, εμφάνισης ανατιμήσεων. Ο καταναλωτής αναδεικνύει τα χρήματα ως σημαντικό παράγοντα επιλογής, συγκρίνει με άνεση και αλλάζει αγοραστικά κανάλια και brands με μεγάλη ευκολία. Παράλληλα, αναζητά και υποστηρίζει εταιρείες με θετικό περιβαλλοντικό και κοινωνικό αποτύπωμα και υποστηρίζει νέες τάσεις που συνδέονται με την υγεία και την ευεξία του. Οι επιχειρήσεις, προσμετρώντας τα παραπάνω κι έχοντας πάντα τον καταναλωτή πελάτη στον κέντρο του επιχειρηματικού σχεδιασμού τους, διαμορφώνουν στρατηγικές προτεραιότητες, καταβάλλοντας προσπάθεια να εξασφαλιστεί η απορρόφηση έστω και μέρους των αυξήσεων που προκαλούνται, ώστε να μην περιοριστεί η αγοραστική ικανότητα των καταναλωτών. Αξιοποιούν συνεργατικές έξυπνες ενέργειες προστιθέμενης αξίας, παρέχοντας έτσι τη δυνατότητα στους καταναλωτές εξοικονόμησης χρημάτων, ενώ συγχρόνως αναζητούν τρόπους επίτευξης οικονομιών κλίμακος. Παράλληλα, συνεχίζουν να επενδύουν σε ενέργειες που σχετίζονται με τον ψηφιακό μετασχηματισμό, την αυτοματοποίηση και αποδοτικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας και την ενσωμάτωση τεχνολογιών αιχμής στις λειτουργίες τους. Ενέργειες που αφορούν την περαιτέρω ανάπτυξη του omnichannel καναλιού με τη δημιουργία πρωτότυπων αγοραστικών εμπειριών, την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών και την εξέλιξη του ανθρώπινου δυναμικού. Σημαντική ενότητα αποτελούν οι ενέργειες που σχετίζονται άμεσα με το περιβάλλον, την κοινωνία και την ηθική διακυβέρνηση. Η εξίσωση που καλούνται να λύσουν οι επιχειρήσεις έχει πολλές μεταβλητές. Οι περισσότερες εταιρείες του κλάδου όμως είναι πολύ δυνατοί λύτες και αποτελούν θετικά παραδείγματα επιχειρηματικότητας. Έχουν επιδείξει οργανωτική ετοιμότητα και μια υποδειγματική προσαρμογή σε δύσκολες συγκυρίες, συμβάλλοντας στην πολύπλευρη και έμπρακτη υποστήριξη και πρόοδο της ελληνικής οικονομίας. Μια εξίσωση με πολλές μεταβλητές ΒΑΣΊΛΗΣ ΣΤΑΎΡΟΥ ΔΙΕΥΘΎΝΩΝ ΣΎΜΒΟΥΛΟΣ ΑΒ ΒΑΣΙΛΌΠΟΥΛΟΣ ΑΕ, ΠΡΌΕΔΡΟΣ Δ.Σ. ECR HELLAS ΛΙΑΝΕΜΠΌΡΙΟ ΑΛΈΞΑΝΔΡΟΣ ΔΑΝΙΗΛΊΔΗΣ ΔΙΕΥΘΎΝΩΝ ΣΎΜΒΟΥΛΟΣ ΑΘΗΝΑΪΚΉ ΖΥΘΟΠΟΙΊΑ Α.Ε., ΠΡΌΕΔΡΟΣ Δ.Σ. ECR HELLAS ΒΙΟΜΗΧΑΝΊΑ / ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΈΣ ΟΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΝΑΔΥΟΝΤΑΙ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΛΑΠΛΕΣ, ΑΛΛΑ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΔΥΝΑΤΟΙ ΛΥΤΕΣ

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=