136 ΕΝΔΥΣΗ - ΥΠΟΔΗΣΗ Μια ταραχώδης δεκαετία ήταν τα χρόνια μεταξύ 2010 και 2019 για τους κλάδους ένδυσης και υπόδησης στην Ελλάδα, καθώς η οικονομική κρίση είχε ως αποτέλεσμα την αισθητή μείωση της κατανάλωσης και τη συρρίκνωση της αγοράς, με πολλές εγχώριες κυρίως εταιρείες του κλάδου να αντιμετωπίζουν πρόβλημα επιβίωσης. Με βάση τα στοιχεία από τους ισολογισμούς 25 κορυφαίων εταιρειών του κλάδου για την εν λόγω δεκαετία, το σύνολο του τζίρου έκλεισε στα 14.295 εκατ. ευρώ με τα συνολικά κέρδη προ φόρων στα 395 εκατ. ευρώ. Κυρίαρχη στη δεκαετία ήταν η παρουσία της πολυεθνικής ITX Ελλάς Μον. Α.Ε., που φιλοξενεί πλέον κάτω από ένα κοινό σχήμα τις εταιρείες Zara, Zara Home, Pull and Bear, Bershka, Massimo Dutti, Stradivarius, Oysho και Uterqüe. Η ITX Ελλάς έκλεισε την ταραχώδη δεκαετία με κύκλο εργασιών στα 2.179 εκατ. ευρώ, γεγονός που την κατέταξε στην κορυφή της λίστας, ενώ ακολούθησε η Folli Follie Group AEBTE στα 2.153 εκατ. ευρώ στη δεύτερη θέση, πριν να κλονιστεί από το σκάνδαλο οικονομικής διαφθοράς των ιδρυτών της. Την πρώτη τριάδα της δεκαετίας συμπληρώνει μία ακόμη πολυεθνική με σημαντική παρουσία στη χώρα, η H&M, με κύκλο εργασιών στα 1.200 εκατ. ευρώ, αποτυπώνοντας εύγλωττα την κυριαρχία πολυεθνικών κολοσσών στην ελληνική αγορά με καταστήματα σχεδόν σε όλη την επικράτεια και ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές. Σε μια πιο σφαιρική ανάλυση του κλάδου για τη δεκαετία 2010-2019 και εξετάζοντας τους ισολογισμούς των 80 μεγαλύτερων εταιρειών με βάση τον κύκλο εργασιών για το εκάστοτε έτος, προκύπτει πως οι κλάδοι ένδυσης και υπόδησης σημείωσαν συνολικά μείωση κατά -8,3% στο κύκλο εργασιών τους. Πιο συγκεκριμένα, ενώ το 2010 ο κύκλος εργασιών έκλεισε στα 2.744,6 εκατ. ευρώ, η οικονομική κρίση, που είχε ως αποτέλεσμα την κάθετη πτώση της κατανάλωσης και συνεπώς τη μείωση του κύκλου εργασιών για το 2019 στα 2.518,1 εκατ. ευρώ. Σημαντική είναι και η διείσδυση εταιρειών αθλητικών ενδυμάτων στην κατάταξη της δεκαετίας, υποδηλώνοντας μια γενικότερη στροφή τόσο στον αθλητισμό όσο και στο casual ντύσιμο, ενώ ιδιαίτερη είναι και η παρουσία εταιρειών υποδημάτων με αξιοπρόσεκτες επιδόσεις κόντρα στην οικονομική κρίση. Την κατάταξη των 25 κορυφαίων εταιρειών συμπληρώνει από την 25η θέση η εταιρεία προϊόντων πολυτελείας Louis Vuitton Ελλάς Α.Ε., με τζίρο δεκαετίας στα 208 εκατ. ευρώ, αποτυπώνοντας έτσι την απομάκρυνση των καταναλωτών από είδη πολυτελείας σε μια δεκαετία κρίσης, γεγονός που αναμένεται να αλλάξει με την επανεκκίνηση της οικονομίας μετά και το πέρας της πανδημίας και στην επιστροφή των καταναλωτών σε πολυτελείς αγορές. Και όμως άντεξαν στην κρίση Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉ ΚΡΊΣΗ ΕΊΧΕ ΩΣ ΑΠΟΤΈΛΕΣΜΑ ΤΗΝ ΑΙΣΘΗΤΉ ΜΕΊΩΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΆΛΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΡΡΊΚΝΩΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΆΣ, ΜΕ ΠΟΛΛΈΣ ΕΓΧΏΡΙΕΣ ΚΥΡΊΩΣ ΕΤΑΙΡΕΊΕΣ ΤΟΥ ΚΛΆΔΟΥ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΊΖΟΥΝ ΠΡΌΒΛΗΜΑ ΕΠΙΒΊΩΣΗΣ
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=