143 RETAILBOOK Ένα δεύτερο εξίσου σημαντικό σημείο αναφοράς αποτέλεσαν οι αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες όπως οι αλλαγές στο αγοραστικό ταξίδι, η ιεράρχηση των αγορών και η κατανομή του διαθέσιμου εισοδήματος για αγορές με βάση τις ανάγκες του νοικοκυριού. Στο πλαίσιο αυτό καταγράφηκε μια σημαντική άνοδος των online αγορών και στις κατηγορίες των ηλεκτρικών συσκευών. Η Ελλάδα είχε αρκετό δρόμο να διανύσει σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, και σίγουρα η πανδημία επιτάχυνε τις εξελίξεις στον τομέα αυτό. Ενδεικτικά, αξίζει να αναφέρουμε ότι το μερίδιο των online πωλήσεων στις ευρωπαϊκές αγορές όπως καταγράφονται από την GfK ξεπέρασε το 40% - τόσο στους τελευταίους μήνες του 2020 όσο και το πρώτο τρίμηνο του 2021, όταν την ίδια περίοδο στην ελληνική αγορά παρέμεναν αρκετά χαμηλότερα (κοντά στο 20%). Αξιοσημείωτο είναι το φαινόμενο της προτίμησης των καταναλωτών σε υβριδικά καταστήματα τα οποία έχουν παρουσία τόσο μέσω ηλεκτρονικού όσο και μέσω φυσικού καταστήματος (click & mortar) σε σχέση με τα αμιγώς ηλεκτρονικά καταστήματα (Pure Players). Το φαινόμενο είναι παγκόσμιο και καθοδηγείται τόσο από την ασφάλεια του καταναλωτή για την εξέλιξη της παραγγελίας του όσο και από την ανάγκη του να καλύψει το λεγόμενο after sales service μέσα από ένα φυσικό κατάστημα ως σημείο αναφοράς. Στη χώρα μας οι ηλεκτρονικές αγορές συνεχίζουν να καταγράφουν άνοδο και το 2021, με ρυθμούς που φτάνουν το 54% με τους click & mortar (+104%) να κερδίζουν μερίδιο από την πίττα των ηλεκτρονικών πωλήσεων από τους Pure Players (+30%), όταν την ίδια στιγμή η πώληση από φυσικό κατάστημα καταγράφει άνοδο της τάξεως του 22% (slide 2). Μέσα σε αυτό το περιβάλλον η πορεία της ηλεκτρονικής παραγγελίας και πολύ δε περισσότερο το λεγόμενο last mile αποκτά εξέχουσα σημασία και ο καταναλωτής γίνεται όλο και πιο απαιτητικός σε θέματα που αφορούν τη διαθεσιμότητα των προϊόντων αλλά και τα μεταφορικά κόστη. Το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς, το οποίο συμμετέχει με περίπου 32% στον συνολικό τζίρο του έτους, δεν αναμένεται να αλλάξει σημαντικά το ρυθμό ανάπτυξης που έχει καταγραφεί στο 9μηνο, εν τούτοις το παγκόσμιο φαινόμενο των ελλείψεων σε πρώτες ύλες και της αύξησης των τιμών των μεταφορικών αλλάζει σημαντικά το τοπίο στο συσχετισμό προσφοράς και ζήτησης και καθιστά ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες τις εξελίξεις στην αγορά ηλεκτρικών ειδών το διάστημα αυτό. Ενδεικτικά της επιρροής των πληθωριστικών τάσεων στην αγορά είναι τα ευρήματα που προέκυψαν από καταναλωτική έρευνα της GfK για την περίοδο της Black Friday, με τους καταναλωτές να εμφανίζονται διατεθειμένοι να περιμένουν μέχρι την τελευταία στιγμή για να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους και το θεσμό της Black Friday να αποκτά εξέχουσα σημασία λόγω του εκπτωτικού του χαρακτήρα. (slide 3) ΕΞΟΠΛΙΣΜΌΣ ΣΠΙΤΙΟΎ Οι συσκευές του οικιακού εξοπλισμού (Λευκές Συσκευές, Air Condition, Home Comfort και Μικροσυσκευή) επηρεάστηκαν με διαφορετικό τρόπο -άλλες θετικά και άλλες αρνητικά- από την περίοδο της πανδημίας το 2020. Η αύξηση του τουρισμού το 2021 αποτέλεσε ασφαλώς ένα επιπλέον εχέγγυο για την πορεία των κατηγοριών αυτών με την ανάγκη για ανανέωση των συσκευών σε αρκετά καταλύματα και ξενοδοχεία να είναι αναγκαία μετά την υποτονική κίνηση που καταγράφηκε την περασμένη χρονιά. Σημαντικό ρόλο στην πορεία των κατηγοριών αυτών έπαιξε και η ιεράρχηση των αγορών των καταναλωτών εν μέσω της υγειονομικής κρίσης το 2020, με συνέπεια φέτος αυτή η «μετατόπιση» αγορών προς το 2021 να οδηγήσει σε θετικό πρόσημο τις κατηγορίες οικιακού εξοπλισμού. Πιο συγκεκριμένα, οι κατηγορίες της Μικροσυσκευής μαζί με τα Home Comfort κατέγραψαν αύξηση 19% στο 9μηνο. Παρά το γεγονός ότι οι κατηγορίες προετοιμασίας Πρωινού αλλά και Φαγητού/Γλυκού επωφελήθηκαν σημαντικά πέρυσι την περίοδο της παραμονής στο σπίτι, συνεχίζουν να καταγράφουν θετικό πρόσημο και στο 2021, με τις κατηγορίες της Καφετιέρας αλλά και της Κουζινομηχανής, αντίστοιχα,, να ηγούνται της ανόδου. Παρόμοια τάση και για τις κατηγορίες της Προσωπικής Φροντίδας, που καταγράφουν επίσης θετικό πρόσημο πάνω σε ένα ήδη ανοδικό 2020, με κύριο άξονα ανάπτυξης τις Ξυριστικές Μηχανές. Αναφορικά με τις Λευκές Συσκευές και τα Aircondition, με την έλευση του 2021 επανήλθε και το θετικό πρόσημο (+18%) στην πορεία των κατηγοριών. Για τα μεν Λευκά η ιεράρχηση αγορών το 2020, η αδυναμία εγκατάστασης εντοιχισμένων συσκευών από εξειδικευμένο προσωπικό λόγω του lockdown καθώς και το γεγονός ότι το φυσικό κατάστημα παραμένει σημαντικό μέρος του αγοραστικού ταξιδιού του καταναλωτή, πίεσαν αρκετά την αγορά το 2020, με συνέπεια τα περιθώρια ανάπτυξης να είναι σημαντικά φέτος, με εξαίρεση τους Καταψύκτες, που κατέγραψαν μεγάλη άνοδο το 2020 και φέτος σημειώνουν απώλειες. Τέλος, η κατηγορία των Air conditions αποτέλεσε τον μεγάλο κερδισμένο της χρονιάς, με τις υψηλές ΣΤΡΟΦΗ ΣΤΙΣ ON LINE ΑΓΟΡΕΣ
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=