20 ΕΡΕΥΝΑ Είναι πια γεγονός πως οι ολοένα και αυξανόμενες ελλείψεις που παρατηρούνται σε πρώτες ύλες, τελικά προϊόντα και υπηρεσίες, δημιουργούν σοβαρές διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες και επηρεάζουν αρνητικά τις παγκόσμιες αγορές. Σε όρους εφοδιαστικής αλυσίδας και ειδικότερα εμπορευματικών μεταφορών, η συμφόρηση και ο συνωστισμός των πλοίων στα λιμάνια κλιμακώνεται, με τον αριθμό αυτών που παραμένουν στάσιμα έξω από τους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων να αυξάνεται διαρκώς. Το Σχήμα 1 παρουσιάζει την κατάσταση των αποθεμάτων την τελευταία δεκαετία στην Ευρώπη. Όπως φαίνεται από το γράφημα, τα αποθέματα της Ευρώπης έχουν μετασχηματιστεί από πλεονασματικά σε ελλειμματικά τους τελευταίους 18 μήνες περίπου, και η τάση είναι αυξητική. Αυτό που είναι κρίσιμο και επηρεάζει άμεσα τις παγκόσμιες αγορές καθώς και την ομαλοποίηση των αλυσίδων εφοδιασμού, είναι κατά πόσο οι παραπάνω διαταραχές αποτελούν προσωρινή απόρροια της πανδημίας ή εάν τελικά είμαστε αντιμέτωποι με μια κατάρρευση του παγκόσμιου παραγωγικού συστήματος. Οι ομοιότητες των σημερινών προβλημάτων στα κυκλώματα εφοδιασμού μοιάζουν σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό με τα χρηματοοικονομικά προβλήματα που βιώσαμε σε διεθνές επίπεδο το 2008, σύμφωνα με την Diane Coyle, καθηγήτρια Δημόσιας Διοίκησης στο Πανεπιστήμιο του Cambridge. Η υποτιθέμενη διαφοροποίηση στα εφοδιαστικά κανάλια που θα δημιουργούσε η απελευθέρωση της αγοράς, τελικά δεν δούλεψε προς όφελος της οικονομίας και των τελικών καταναλωτών. Την ίδια στιγμή, η διάσπαση των παγκόσμιων αλυσίδων παραγωγής σε πιο εξειδικευμένους κρίκους προκαλεί αναπάντεχες αλληλοσυσχετίσεις μεταξύ εφοδιαστικών αλυσίδων σε διαφορετικούς τομείς, όπως των λιπασμάτων και των τροφίμων ή των ημιαγωγών και των αυτοκινήτων. ΠΏΣ Η ΔΙΕΘΝΉΣ ΚΡΊΣΗ ΕΠΗΡΕΆΖΕΙ ΤΗΝ ΕΛΛΆΔΑ; Παρότι τα μηνύματα για τους ρυθμούς ανάπτυξης της Ελλάδας είναι ενθαρρυντικά, οι ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν προμηθευτές από το εξωτερικό, δεν αντιμετωπίζουν δυσκολίες μόνο στη μεταφορά των προϊόντων αλλά και στην ανεπάρκειά τους, καθώς η παραγωγή τους προσκρούει σε εμπόδια. Το στοίχημα αυτή τη χρονική περίοδο π.χ. Black Friday, Cyber Monday, εορτές Χριστουγέννων κτλ., είναι πώς οι εταιρείες στην Ελλάδα (ειδικά όσες δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο) θα καταφέρουν να έχουν εγκαίρως προϊόντα σε απόθεμα και να παραδώσουν ποιοτικά και ορθά τις διαδικτυακές παραγγελίες. Το σίγουρο είναι πως η πίεση που υπάρχει αυτή τη στιγμή σε Αμερική και Βρετανία, δεν χαρακτηρίζει την εγχώρια αγορά, με τις εταιρείες, σε έναν μεγάλο βαθμό, να έχουν ήδη οργανώσει τη στρατηγική τους, έχοντας είτε επαρκές απόθεμα για να καλύψουν την αναμενόμενη ζήτηση είτε έχοντας λύσει ώς έναν βαθμό το θέμα της μεταφοράς χρησιμοποιώντας πολυκαναλικούς τρόπους παράδοσης (home delivery, click ‘n’ collect, θυρίδες, PUDO points κτλ.) με πολλαπλά μέσα μεταφοράς (ιδιόκτητος στόλος οχημάτων, εταιρείες ταχυμεταφορών, ταξί, crowd sourcing κτλ). Υγειονομική κρίση και διαταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο Δρ ΒΑΣΊΛΗΣ ΖΕΪΜΠΈΚΗΣ EΠΊΚΟΥΡΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΉΣ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΉΜΙΟ ΑΙΓΑΊΟΥ, ΠΡΌΕΔΡΟΣ Δ.Σ. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΉΣ ΕΤΑΙΡΕΊΑΣ LOGISTICS ΠΏΣ ΕΠΗΡΕΆΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΑΛΥΣΊΔΕΣ ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΎ; ΠΟΙΑ ΕΊΝΑΙ Η ΕΙΚΌΝΑ ΣΕ ΠΑΓΚΌΣΜΙΟ ΕΠΊΠΕΔΟ ΚΑΙ ΠΏΣ ΕΠΙΔΡΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΉ ΑΓΟΡΆ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΌΤΗΤΑ Σχήμα 1. Τα αποθέματα στην Ευρώπη έχουν μετασχηματιστεί από πλεονασματικά σε ελλειμματικά (Οι θετικές τιμές στο γράφημα αντικατοπτρίζουν έλλειμμα σε σχέση με τις αρνητικές τιμές) (Πηγή: Bloomberg Economics)
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=