55 RETAILBOOK σει πριν ψωνίσει (υψηλότερο ποσοστό στη δεκαετία καταγραφής), ενώ το 42,4% το 2010 αναφέρει ότι αγοράζει μια νέα μάρκα για να την δοκιμάσει, ποσοστό με πτωτική πορεία, που ανακάμπτει μέσα στην πανδημία και επανέρχεται στο 40,8% το 2020 και ανεβαίνει ακόμα στο 42,5% το 2021. Επίσης, το 2010, το 52,9% δήλωσε ότι οι επώνυμες μάρκες είναι καλύτερες από αυτές του S/M. Σημαντικό ρόλο στις αγορές τα τελευταία χρόνια κατέχει και το packaging, αφού ακολουθεί αυξητική πορεία από το 2010 (26,6%), για να καταλήξει στο 38,2% το 2021. Ενδιαφέρον επίσης σημείο της έρευνας αποτελεί η πρόθεση του καταναλωτή να θέλει να πληρώνει με μετρητά. Το 2010, 67,7% δήλωνε ότι του αρέσει να πληρώνει μετρητοίς, ποσοστό που έπεφτε με τα χρόνια, για να καταλήξει στο 44,6% πριν την πανδημία (το 2019) και να ανεβαίνει στο 51,9% το 2020 και στο 55,1% το 2021. Σε αυτό το σημείο παρατηρούμε ότι παρόλο που οι καταναλωτικές συνήθειες άλλαξαν στην πανδημία, οι καταναλωτές τείνουν να θέλουν να επιστρέψουν στις παλιότερες συνήθειές τους. Στη δήλωση αν είναι ευκολότερη η ζωή με αγορές από το Internet, δέκα χρόνια πριν, μόνο το 24,7% απαντούσε καταφατικά, ενώ το 2021 έπειτα από σταδιακή ανοδική πορεία το 45,3% (περίπου το διπλάσιο) δηλώνει ότι οι ηλεκτρονικές αγορές διευκολύνουν τη ζωή του. Την ίδια ανοδική πορεία την τελευταία δεκαετία ακολουθεί και η δήλωση ότι οι διασημότητες επηρεάζουν τι θα αγοράσει κανείς. Τα social media και το You Tube συνέβαλαν καθοριστικά στην παγκόσμια τάση που θέλει τους influencers να έχουν μπει πλέον για τα καλά στο marketing των brands. To 2010, μόνο το 21,5% επηρεαζόταν από διασημότητες αναφορικά με τις αγορές του, ποσοστό που σταδιακά ανήλθε στο 33,8% το 2021. «Αγοράζω ελληνικά προϊόντα όταν μπορώ», ανέφερε το 62,9% το 2010, ενώ τα επόμενα έτη η πορεία ήταν πτωτική, τα τελευταία δύο έτη της πανδημίας οι καταναλωτές δείχνουν μια ελαφριά στροφή στην προτίμηση ελληνικών προϊόντων, με το ποσοστό να ανεβαίνει στο 54,6% το 2020 και στο 59,4% το 2021. Το 64,8% των καταναλωτών αναφέρουν το 2010 ότι αξίζει να πληρώνει κανείς για την ποιότητα. Δήλωση που ακολουθεί μια φθίνουσα πορεία μέσα στα χρόνια της κρίσης, για να ανακάμψει και πάλι τα δύο τελευταία χρόνια της πανδημίας και να φτάσει το 2021 το 55,3%. Τέλος, το 46,4% των καταναλωτών το 2021 δήλωσαν ότι μπορούν να πληρώσουν περισσότερο για προϊόντα που κάνουν εύκολη τη ζωή τους. Το ποσοστό φαίνεται σχετικά σταθερό μέσα στην τελευταία δεκαετία (2010-2021). Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας στη συμπεριφορά του καταναλωτή, μέσα στη δεκαετία η καταναλωτική συμπεριφορά δεν έχει μεγάλους κραδασμούς. Σημαντικό είναι το εύρημα της έρευνας ότι παρά την υγειονομική κρίση της τελευταίας διετίας τα ποσοστά όσον αφορά τα περισσότερα ερωτήματα δείχνουν τάσεις ανάκαμψης, αισιοδοξίας και επιστροφής στις προ οικονομικής κρίσης συνήθειες.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=