74 ΤΡΟΦΙΜΑ Θετικό ήταν στο σύνολό του το 2019 για την εγχώρια αγορά τροφίμων, καθώς από τις 20 κορυφαίες εταιρείες σε κύκλο εργασιών μόνο οι 5 παρουσίασαν αρνητική μεταβολή. Ωστόσο, πρόκειται για μια «ιδιαίτερη» χρονιά για τον κλάδο, καθώς τα αποτελέσματα επρόκειτο να αλλάξουν κατά πολύ το 2020 εξαιτίας της πανδημίας. Πιο συγκεκριμένα, η Ελαΐς Unilever Hellas A.E., με κύκλο εργασιών 361,87 εκατ. ευρώ, κατέκτησε την κορυφή του κλάδου σε κύκλο εργασιών για το 2019, σημειώνοντας μάλιστα ελαφρά άνοδο (0,25%) από το 2018. Ακολούθησε η εταιρεία Νιτσιάκος Θ. ΑΒΕΕ, με κύκλο εργασιών στα 357,9 εκατ. ευρώ και μεταβολή 3,17% σε σχέση με τα μεγέθη του 2018, και κατόπιν η Nestlé Ελλάς Μον. Α.Ε. στα 347,5 εκατ. ευρώ και άνοδο 2,33% από το 2018. Αρνητική μεταβολή -10,79% σημείωσε η Σελόντα Ιχθυοτροφεία ΑΕΓΕ, καθώς ο κύκλος εργασιών της από 163,87 εκατ. ευρώ το 2018 μειώθηκε στα 146,19 εκατ. ευρώ το 2019, ενώ απώλειες κατέγραψε και η Chipita, με μείωση κύκλου εργασιών κατά -9,86% καθώς από τα 131 εκατ. ευρώ το 2018 υποχώρησε στα 118 εκατ. ευρώ το 2019. Όπως προαναφέρθηκε, το 2019 ήταν μια «περίεργη» χρονιά, καθώς η χώρα σχεδόν έβγαινε μετά από μια βασανιστική δεκαετή οικονομική κρίση, ενώ αμέσως μετά, το 2020, θα ακολουθούσε η λαίλαπα της πανδημίας, που δημιούργησε μια πρωτοφανή ανάγκη «στοκαρίσματος» τροφίμων - τουλάχιστον στην πρώτη καραντίνα δημιουργώντας νέα δεδομένα και αυξημένους τζίρους στις βιομηχανίες τροφίμων. Η μεταβατική αυτή χρονιά βρήκε πολλές βιομηχανίες τροφίμων να σχεδιάζουν επενδύσεις και να αποκαλύπτουν τα πλάνα ανάπτυξής τους, καθώς η οικονομική κρίση έμοιαζε στο τέλος της. Κανείς ωστόσο δεν μπορούσε να προβλέψει την κοσμογονία που θα προκαλούσε στον παγκόσμιο αλλά και εγχώριο κλάδο τροφίμων η πανδημία, με τις ανάγκες των καταναλωτών να αλλάζουν ριζικά και το λιανεμπόριο τροφίμων να προσπαθεί να αντεπεξέλθει στην πρωτοφανή ζήτηση και στα νέα δεδομένα. Σε επίπεδο κερδών προ φόρων, η Chipita ξεχώρισε το 2019 με αύξηση 260,63% από τα 23,7 εκατ. ευρώ του 2018 στα 85,66 εκατ. ευρώ. Η Nestlé Ελλάς, στη δεύτερη θέση, είδε τα κέρδη προ φόρων της να υποχωρούν κατά 16,88% από τα 42,9 εκατ. ευρώ του 2018 στα 35,68 εκατ. ευρώ. Στην τρίτη θέση της εν λόγω κατάταξης, η Arivia κατέγραψε άνοδο 36,16% καθώς τα κέρδη προ φόρων της το 2019 κυμάνθηκαν περί τα 20,3 εκατ. ευρώ όταν το 2018 ήταν 14,88 εκατ. ευρώ. Μια μεταβατική χρονιά λίγο πριν από την πανδημία ΚΑΝΕΊΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΎΣΕ ΝΑ ΠΡΟΒΛΈΨΕΙ ΤΗΝ ΚΟΣΜΟΓΟΝΊΑ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΟΚΑΛΟΎΣΕ ΣΤΟΝ ΠΑΓΚΌΣΜΙΟ ΑΛΛΆ ΚΑΙ ΕΓΧΏΡΙΟ ΚΛΆΔΟ ΤΡΟΦΊΜΩΝ Η ΠΑΝΔΗΜΊΑ, ΜΕ ΤΙΣ ΑΝΆΓΚΕΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΏΝ ΝΑ ΑΛΛΆΖΟΥΝ ΡΙΖΙΚΆ ΚΑΙ ΤΟ ΛΙΑΝΕΜΠΌΡΙΟ ΤΡΟΦΊΜΩΝ ΝΑ ΠΡΟΣΠΑΘΕΊ ΝΑ ΑΝΤΕΠΕΞΈΛΘΕΙ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΦΑΝΉ ΖΉΤΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΑ ΝΈΑ ΔΕΔΟΜΈΝΑ
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=