RETAILBOOK 2021

8 ΑΡΘΡΟ Το λιανεμπόριο λειτουργούσε πάντα ως πύλη εισόδου των νέων στην αγορά εργασίας. Μετά την κρίση της Covid-19, τα νέα παιδιά δεν επιθυμούν να εργαστούν στο λιανεμπόριο. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στα επιδόματα που δόθηκαν και στη μαύρη εργασία, που κυρίως προσφέρεται στους νέους ανθρώπους, με αποτέλεσμα την αδιαφορία τους να εργαστούν σε κάποια έμμισθη θέση η οποία και κόπο και προσπάθεια απαιτεί, αλλά και σε ανταμείβει, δίνοντάς σου εμπειρίες χρήσιμες για τον υπόλοιπο εργασιακό σου βίο. Η αγορά μας είναι εκ των πραγμάτων δισυπόστατη: αφενός έχει τα φυσικά καταστήματα, τα οποία λειτουργούν λόγω πανδημίας με κάποιους κανόνες και αφετέρου έχει τα ιντερνετικά καταστήματα που είναι της μόδας και στα οποία απευθύνονται όλες οι ηλικίες των καταναλωτών. Ένα ιντερνετικό κατάστημα δεν είναι κάτι απλό. Έχει εμφανή και άδηλα κόστη και θέλει μια επαρκή διαχείριση πόρων ή προϊόντων κατά την αποθήκευση και διαμετακόμισή τους, γιατί όποιος παραγγέλνει από το Ίντερνετ απαιτεί ταχύτητα, ακρίβεια στις παραδόσεις και ευκολία προσπέλασης στην πληρωμή για την απόκτηση του προϊόντος. Η πανδημία έχει δημιουργήσει νέα πεδία να ασχοληθεί το λιανεμπόριο αλλά και πολλά ερωτήματα. Στις μεγάλες επιχειρήσεις τα ιντερνετικά καταστήματα και ο τζίρος τους είναι ίσος περίπου με τον τζίρο δύο καταστημάτων από το πλήθος αυτών που διαθέτει κάθε επιχείρηση. Λόγω του δισυπόστατου της αγοράς αλλά και της αναγκαιότητας να γίνεται διαχείριση του εμπορεύματος εκ του μακρόθεν, σίγουρα στο επόμενο διάστημα θα υπάρξει διαφορετική προσέγγιση των φυσικών καταστημάτων όσον αφορά το μέγεθος, τη χρηστικότητα, τον αριθμό τους, καθώς και τις περιοχές που μπορούν να αναπτυχθούν. Ουσιαστικά, πρέπει να γίνει μια επανεξέταση όλων των στοιχείων σε νέα βάση. Τα ταμεία στο λιανεμπόριο εμφανίζουν το καρδιογράφημα της ψυχολογίας του καταναλωτή. Το μεγαλύτερο πρόβλημα της εποχής, δυστυχώς, δεν είναι το θέμα των τιμών που έχει αναδειχθεί - οι τιμές έρχονται σαν συνέπεια ενός μεγαλύτερου προβλήματος, το οποίο έχει προκύψει από την αύξηση των πρώτων υλών, την αύξηση της ενέργειας και τις δυσκολίες της διαχείρισης πόρων ή προϊόντων κατά την αποθήκευση και διαμετακόμισή τους από τις εταιρείες παραγωγής. Επειδή το 73-74% των εμπορευμάτων που πουλάμε στη χώρα είναι εισαγόμενα, προφανώς και τα περισσότερα προβλήματα που παρουσιάζονται στην αγορά είναι εισαγόμενα. Κυρίαρχο θέμα στην αγορά σήμερα είναι η εύρεση του κατάλληλου προϊόντος στην κατάλληλη τιμή και η έγκαιρη απόκτησή του. Κατά συνέπεια, το επόμενο διάστημα θα πουλάει αυτός που έχει στοκ και προφανώς όταν υπάρχει έλλειψη και υπάρχει ζήτηση, θα διαμορφώνεται ανάλογα και η τιμή. Αυτό που θα μας απασχολήσει στο άμεσο μέλλον θα είναι αν μπορούμε να έχουμε ένα προϊόν και λιγότερο σε ποια τιμή το βρίσκουμε. Πρέπει να καταλάβουμε ότι το λιανεμπόριο είναι ο τελευταίος τροχός της αμάξης στην αλυσίδα της αγοράς και λειτουργεί σαν αμορτισέρ μεταξύ των παραγωγών και των τελικών καταναλωτών. Το ‘21 φαίνεται ότι θα κλείσει με μείον 15-20% από τις πωλήσεις του ‘19 που ήταν μια καλή κατά κοινή ομολογία χρονιά. Το ’22 θεωρώ ότι θα είναι χρονιάσταθμός για το λιανεμπόριο, διότι θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις από όλους τους εμπλεκόμενους για τη μελλοντική μορφή του λιανεμπορίου. Σίγουρα, το φυσικό κατάστημα θα παραμείνει ως ισχυρός πόλος έλξης του καταναλωτή. Σίγουρα, ένα ιντερνετικό κατάστημα παράλληλα με ένα φυσικό κατάστημα είναι ο καλύτερος συνδυασμός. Σίγουρα, το ιντερνετικό κατάστημα ήρθε και θα παραμείνει, διεκδικώντας ακόμη μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας της αγοράς. Στην αγορά, τρεις είναι οι εμπλεκόμενοι: ο καταναλωτής, που πρέπει να επιβραβεύει με τις αγορές του τις υγιώς φερόμενες επιχειρήσεις, οι επιχειρήσεις-επιχειρηματίες και εργαζόμενοι σε αυτές, που οφείλουν να αφουγκράζονται και να εξυπηρετούν τις ανάγκες των καταναλωτών, και η πολιτεία, η οποία πρέπει να επιτελέσει τον διττό της ρόλο, που είναι ρυθμιστικός και ελεγκτικός. Το 2022 θα είναι χρονιά-σταθμός για το λιανεμπόριο Η ΠΑΝΔΗΜΙΑ ΕΧΕΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ ΝΕΑ ΠΕΔΙΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΑΝΤΏΝΗΣ ΜΑΚΡΉΣ ΠΡΌΕΔΡΟΣ ΣΕΛΠΕ

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=