RETAILBOOK 2020

12 ΑΡΘΡΟ Η χρονιά που διανύουμε κατάφερε να ρίξει πάνω μας μια τεράστια σκιά με τη μορφή της μεγαλύτερης κρίσης στη δημόσια υγεία που έχει βιώσει η γενιά μας παγκοσμίως. «εμπειρία» που βιώνουμε, ενώ διαφέρει από χώρα σε χώρα σε επίπεδο υγειονομικής διαχείρισης, σε επιχειρημα - τικό επίπεδο οι εταιρείες σε σχεδόν όλο τον κόσμο έπρεπε να προσαρμοστούν σε οδηγίες και κανονισμούς, έχοντας να αντιμετωπίσουν μια πολυεπίπεδη πρόκληση: να κρατήσουν εργαζομένους και κοινότητες ασφαλείς και να παραμείνουν λειτουργικές. Μέσα σε ένα ρευστό περιβάλλον, έπρεπε να εξελίξουν την ευελιξία τους προχωρώντας σε αποφασιστικές ενέργειες που αφορούν επιχειρηματικές διαδικασίες, ξεκινώντας από την εφοδιαστική αλυσίδα και καταλήγοντας στην εμπειρία του καταναλωτή. Κι έτσι, με έναν πολύ απότομο τρόπο, περάσαμε όλοι μαζί σ’ αυτό που καταγράφεται πλέον ως «νέα κανονικότητα». ΟΙ ΝΕΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ Καθώς, όμως, η «κανονικότητα» συνεχίζει να ξεδιπλώνεται, είναι σημαντικό να δούμε σε ποιες προκλήσεις -πέραν της απόλυτης εφαρμογής των πρωτοκόλλων υγιεινής- χρειάστηκε οι ελληνικές επιχειρήσεις και συγκεκριμένα οι επιχειρήσεις του κλάδου των FMCGs, να απαντήσουν, δοκιμάζοντας την ανθεκτικότητα και τα αντανακλαστικά τους. Η απότομη μεγάλη ζήτηση προϊόντων, στην προμήθεια των οποίων καταφεύγει ο καταναλωτής κάθε φορά που αισθά - νεται ευάλωτος από εξωγενείς οικονομικές ή υγειονομικές αιτίες, καλύφθηκε γρήγορα και αποτελεσματικά, προσφέρο - ντας με επιτυχία επάρκεια στα περισσότερα αγαθά. Το online λιανεμπόριο, από ένας μικρός συμπληρωματικός σύμμαχος που συνέβαλε μόλις στο 0,5% του τζίρου των λιανεμπορικών επιχειρήσεων, εκτοξεύθηκε γνωρίζοντας ρυθμούς ανάπτυξης 150-170% στο πρώτο εξάμηνο του 2020 και μια εξέλιξη που αναμενόταν σε ένα βάθος χρόνου 4 με 5 ετών. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η ενσωμάτωση τεχνο - λογιών στις λειτουργικές διαδικασίες ήταν θέματα που οι εταιρείες θεωρούσαν σημαντικά, μελετούσαν αλλά επένδυαν μετά από πολλή σκέψη. Η υιοθέτησή τους, υπό το κράτος της γρήγορης εξεύρεσης λύσεων και όχι απαραίτητα μετά από λεπτομερή σχεδιασμό, τις βοήθησε να αντεπεξέλθουν σε πρώτη φάση στις ανάγκες που διαμορφώθηκαν. Οι νέες συνθήκες της αγοράς άσκησαν στις εφοδιαστικές αλυσίδες ασύμμετρες πιέσεις. Χρειάστηκαν να λειτουργήσουν σε συνθήκες αποκλεισμού, εξυπηρετώντας νέα κανάλια δι - ανομής. Ίσως ήταν από τις λίγες φορές που η εφοδιαστική αλυσίδα συνδέθηκε τόσο άμεσα με τις προσδοκίες των καταναλωτών και την αλλαγή στη συμπεριφορά τους. ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΥ ΕΡΧΟΝΤΑΙ Αναλύσεις εξειδικευμένων συμβούλων στον κλάδο των FMCGs καταλήγουν ότι η φάση που διανύσαμε και συνεχί - Οι προκλήσεις της «νέας κανονικότητας» ΧΡΉΣΤΟΣ ΤΣΕΝΤΕΜΕΐΔΗΣ ΠΡΌΕΔΡΟΣ Δ.Σ. ECR HELLAS, ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΈΣ ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΈΣ ΠΙΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΚΕ Ο ΚΛΑΔΟΣ ΤΩΝ FMCGs ΚΑΙ ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=