RETAILBOOK 2020
132 ΚΑΦΕΣΤΙΑΣΗ T α μεγαλύτερα πλήγματα από την πανδημία και τα μέτρα για τον περιορισμό της, δέχε - ται o ευρύτερος κλάδος της εστίασης, ένας από τους πιο ζωτικούς κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας. Στον ευρύτερο κλά - δο, φυσικά, συμπεριλαμβάνεται και το κομμάτι της καφεστίασης, που αποτελεί ένα από τα πιο δυναμικά τμήματα, καθώς η Ελλάδα αποτελεί μία από τις χώρες με την υψηλότερη κατά κε - φαλήν κατανάλωση καφέ στον κόσμο. Συγκε - κριμένα, η κατανάλωση αγγίζει τις 510 κούπες καφέ/ άτομο, στοιχείο που μεταφράζεται σε ετήσια κατανάλωση 5 δισ. κούπες. Συνολικά, καταναλώνονται 40.000 τόνοι, με το 40% να αφορά την κατανάλωση εκτός σπιτιού (OOH) και το 60% την κατανάλωση εντός σπιτιού (ΙΗ). Ειδικά η αξία της κατανάλωσης εντός σπιτιού (IH) ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ, ενώ στην αγορά εκτός σπιτιού ανέρχεται στα 3 δισ. ευρώ (τιμές καταναλωτή). Επίσης, βάσει των καταναλωτικών προτιμήσεων των Ελλήνων, ο ελληνικός καφές είναι η πρώτη επιλογή με 32%, ο στιγμιαίος με 30%, ενώ ακολουθούν ο εσπρέσο και ο φίλτρου με 28% και 10%, αντίστοιχα (σύνολο κατανάλωσης εντός/εκτός σπιτιού). Δεν είναι παράξενο, λοιπόν, πως στη χώρα μας λειτουργούν χιλιάδες καφέ, ενώ υπάρχουν πολλές και σημαντικές αλυσίδες που αναπτύσσονται συνεχώς εντός και εκτός συνόρων. Φυσικά, το 2020 έχει οδηγήσει τον τομέα της καφεστίασης σε κάμψη, που αρκετοί εκτιμούν πως μπορεί να οδηγήσει σε πολλά λουκέτα. Τα αυστηρά περιοριστικά μέτρα κυκλοφορίας, η αύξηση της τηλεργασίας, η μείωση του τουρισμού, το lockdown και το περιορισμένο ωράριο λειτουργίας, έχουν σαφώς επηρεάσει τις επιχειρήσεις του χώρου, που εύλογα αναρωτιούνται πόσο διάστημα θα διαρκέσει η κρίση της πανδημίας και πόσο θα αντέξουν οι ίδιες σε αυτή την κατάσταση; Βέβαια, δεν μπορούν να κά - νουν πολλά πέρα από υπομονή, προκειμένου να δουν πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση, πότε και υπό ποιες προϋποθέσεις θα μπορούν να επαναλειτουργήσουν και ποιας στήριξης θα τύχουν από την πολιτεία. Η κατάσταση πάντως είναι πάρα πολύ δύσκολη, καθώς σταμάτησε στην πράξη η λειτουργία όλης της προμηθευτικής αλυσίδας. Η κατανάλωση εκτός σπιτιού υπολογίζεται πως έχει πέσει κατά 70% και όλα δείχνουν πως τουλάχιστον μέχρι και το πρώτο τρίμηνο του 2021 δεν πρόκειται να ανακάμψει ιδιαίτερα. Παράλληλα με τα προβλήματα της πανδημίας, οι αλυσίδες καφεστίασης μαζί με τους προμηθευτές τους έχουν να αντιμετωπίσουν και μια σειρά από άλλα ζητήματα. Μεταξύ άλλων, πάγιο αίτημα του χώρου, διατυπωμένο και μέσω της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, είναι ο Ειδικός Φόρος Κατανά - λωσης στον καφέ, που επιβαρύνει με 120 εκατ. ετησίως τους καταναλωτές και προκαλεί σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία των επιχειρήσεων, ενώ έχει διαπιστωθεί ότι δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Επίσης, πρέπει να προετοιμάζονται για μια πιο «πράσινη» εποχή, καθώς από την 1η Ιανουαρίου 2022 θα τεθεί περιβαλλοντικό τέλος 0,04 ευρώ (+ΦΠΑ) σε πλαστικά και «χάρτινα» (πλαστικοποιημένα) ποτήρια μίας χρήσης, καθώς και σε περιέκτες τροφίμων. Επιπλέον, καφέ, εστιατόρια και άλλες επιχειρήσεις μαζικής εστίασης θα πρέπει να διαθέτουν εναλλακτικά επαναχρησιμοποιούμενα προϊόντα στους πελάτες τους. Αλλά, αν το 2022 με τα σημερινά δεδο - μένα φαντάζει πολύ μακρινό, βασική αγωνία των επιχειρήσεων για τους επόμενους μήνες φαίνεται πως είναι το μέτρο της επιδότησης θερμαστρών, στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΣΠΑ, που έχει προαναγγείλει η κυβέρνηση, λέγοντας ότι θα επιδοτηθεί κάθε επιχείρηση με 100 ευρώ ανά 15 τ.μ. Αγορά με προοπτικές αλλά και προβλήματα ΣΤΑ ΠΛΕΟΝ ΔΥΝΑΜΙΚΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΤAΙ Η ΚΑΦΕΣΤΙΑΣΗ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ EΧΟΥΝ ΧΤΥΠΗΘΕΙ ΣΕ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΒΑΘΜΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΝΔΗΜΙΑ
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=