RETAILBOOK 2020

166 ΑΡΘΡΟ Η ΣΗΜΑΣΊΑ ΤΩΝ ΕΠΙΠΤΏΣΕΩΝ ΤΟΥ COVID-19 ΣΤΗΝ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΉ ΑΛΥΣΊΔΑ Είναι γεγονός -τόσο σε εθνικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο- ότι η εμφάνιση του SARS-CoV-19 επέφερε σημαντικές επιπτώ- σεις σε ολόκληρη τη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας, και αυτό επιβεβαιώνεται και από τα αποτελέσματα της πανελλήνιας έρευνας για τη διερεύνηση του αντίκτυπου του Covid-19 στις ελληνικές αλυσίδες εφοδιασμού, η οποία πραγματοποιήθηκε από την Ελληνική Εταιρεία Logistics σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Πράγματι, σύμφωνα με την έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 125 επιχειρήσεις από τους κλάδους της εμπορίας, της μεταποίησης και της παροχής υπηρεσιών logistics/μεταφορών, οι σοβαρές επιπτώσεις και τα προβλήμα- τα της πανδημίας εντοπίστηκαν τόσο σε οικονομικό όσο και σε λειτουργικό επίπεδο. Ωστόσο, παρά τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίστηκαν, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι το 96% των εταιρειών του δείγματος κατά τη διάρκεια της παν- δημίας συνέχισε τη λειτουργία του, ενώ το μοντέλο εργασίας το οποίο ακολουθήθηκε από την πλειονότητα των εταιρειών αφορά στην υιοθέτηση υβριδικού μοντέλου εργασίας, το οποίο περιλαμβάνει το συνδυασμό φυσικής παρουσίας στην εργασία καθώς και τηλε-εργασίας. ΟΙ ΒΑΣΙΚΌΤΕΡΕΣ ΕΠΙΠΤΏΣΕΙΣ ΤΟΥ COVID-19 ΚΑΙ ΟΙ ΆΜΕΣΕΣ ΑΝΤΙΔΡΆΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΉΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΈΧΙΣΗ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΊΑΣ ΤΟΥΣ Εστιάζοντας στις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας, διαπι- στώθηκε ότι σε επίπεδο λειτουργικού κόστους, σύμφωνα με το Σχήμα 1, η πλειονότητα των εταιρειών (66%) κατάφερε να το διατηρήσει σταθερό (24%), με αυξομειώσεις οι οποίες δεν ξεπέρασαν το 10%, ωστόσο σε επίπεδο κύκλου εργασιών, λίγο παραπάνω από το 50% των εταιρειών παρατήρησαν μείωση στα έσοδά τους. Σχήμα 1. Σε επίπεδο λειτουργικών επιπτώσεων, κατά τη διάρκεια της παν- δημίας τα βασικότερα προβλήματα για τις εταιρείες εμπορίας/ μεταποίησης αφορούσαν στη διαχείριση των αποθεμάτων και των προμηθευτών, ενώ για τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών logistics, αφορούσαν στη διανομή των προϊόντων και στις συνεργασίες με τρίτες εταιρείες. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με το σχήμα 2, στο στάδιο του σχεδιασμού της πρόβλεψης, το 86% των επιχειρήσεων αντιμετώπισε προβλήματα και απο- κλίσεις σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό, είτε στο σύνολο των προϊόντων είτε σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων. Επίσης, στο στάδιο των προμηθειών, το 83% των επιχειρήσεων αντιμετώπισε προβλήματα με τους προμηθευτές, με έμφαση στους προμηθευτές από την Ασία, όπου παρατηρήθηκε έντονα το φαινόμενο της αδυναμίας παραλαβής εμπορευμάτων και Α’ υλών λόγω απαγόρευσης μεταφοράς εμπορευμάτων από το εξωτερικό. Ακόμη, στο στάδιο της διαχείρισης αποθέματος, το 71% των επιχειρήσεων ανέφερε προβλήματα, με έμφαση σε καταστάσεις out of stock και overstock. Σχήμα 2. ΑΠΟΤΕΛΈΣΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΉΝΙΑΣ ΈΡΕΥΝΑΣ Επιπτώσεις του Covid-19 στις ελληνικές αλυσίδες εφοδιασμού ΑΝΑΣΤΆΣΙΟΣ ΓΙΑΛΌΣ SENIOR SUPPLY CHAIN & OPERATIONS CONSULTANT ΣΤΗΝ OPTILOG ADVISORY SERVICES ΚΑΙ ΈΜΠΕΙΡΟΣ ΕΡΕΥΝΗΤΉΣ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΉΜΙΟ ΑΙΓΑΊΟΥ Β. ΖΕΪΜΠΈΚΗΣ ΕΠΊΚΟΥΡΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΉΣ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΉΜΙΟ ΑΙΓΑΊΟΥ, EXECUTIVE ADVISOR ΤΗΣ OPTILOG ADVISORY SERVICES, ΑΝΤΙΠΡΌΕΔΡΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΎ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΉ ΕΤΑΙΡΊΑ LOGISTICS (EEL)

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=