RETAILBOOK 2020

3 RETAIL BOOK T o 2020 δεν ήταν μια χρονιά όπως οι άλλες. Ήταν η χρονιά που άλλαξε τη ζωή μας, που έκανε όλα αυτά που μέχρι πρότινος θεωρούσαμε δε- δομένα, να «απαγορεύονται». Νέοι όροι μπήκαν στην καθημερινότητά μας: social distancing, Covid-19, click-away, κρούσματα, λοιμωξιολόγοι, αναστολές εργασίας, lockdown. Στερηθήκαμε σε μεγάλο βαθμό τα ταξίδια, τις εξόδους, τις απλές απολαύσεις όπως ένα ωραίο γεύμα σε κάποιο εστιατόριο. Καταβάλαμε σκληρή μάχη για να προχωρήσουμε μπροστά και να φτάσουμε -με τις όποιες απώλειες- να μιλάμε για την επόμενη ημέρα και τη νέα κανονικότητα, που εγκαθιδρύεται. Για να μιλήσουμε με όρους retail, το 2020 ήταν η χρονιά που έφερε νέα δεδομένα στην αγορά, δημιούργησε καινούργιες καταναλωτικές συνήθειες, άσκησε τεράστιες πιέσεις σε κάθε πτυχή του λιανεμπορίου. Πιέσεις που δεν περιορίζονται μόνο στην κάμψη του τζίρου, όπως στην προφανή περίπτωση της αγοράς ΗΟRECA και των προϊόντων που διανέμονται κατά κύριο λόγο από αυτό το κανάλι. Ακόμη και τα σούπερ μάρκετ, που κατέγρα- ψαν σημαντική άνοδο, κλήθηκαν να διαχειριστούν πολύ μεγάλα κόστη προστασίας και ασφάλειας, αναγκάστηκαν -όπως ήταν πολύ λογικό- να επενδύσουν πολύ γρήγορα σε επιπλέον προσωπικό και υποδομές, προκειμένου να ανταποκριθούν στην «έκρηξη» των απαιτήσεων των κατα- ναλωτών. Ανάλογη εικόνα παρατηρήθηκε και στο πεδίο του e-commerce και των συνδεδεμένων ταχυμεταφορών, που σε πολλές περιπτώσεις δεν άντεξαν τη σημαντική άνοδο των παραγγελιών. Το μεγαλύτερο, όμως, ζήτημα που προκάλεσε το 2020 στην αγορά του λιανεμπορίου ήταν πως ανέκοψε την πορεία ανάπτυξης που είχε ξεκινήσει το 2018 και το 2019, ενώ παράλληλα εγκαθίδρυσε αβεβαιότητα και ανησυχία όσον αφορά το τι μέλλει γενέσθαι. Ενώ η χρονιά ξεκίνησε με σημαντική δυναμική και όλοι προσ- δοκούσαμε αντίστοιχα δυναμική άνοδο, η κρίση της πανδημίας μάς επαναφέρει αρκετά βήματα πίσω σε αυτή την «κούρσα», που ειδικά όσον αφορά την Ελλάδα, τα τελευταία -αρκετά- χρόνια γίνεται συνεχώς όλο και πιο δύσκολη. Χάσαμε έδαφος και ακόμη δεν ξέρουμε πώς και αν θα μπορέσουμε να το καλύψουμε. Οι κανόνες του παιχνιδιού δεν έχουν ξεκαθαρίσει ακόμη και η περιβόητη «νέα κανονικότητα» ακόμη σχηματίζεται. Δεν ξέρουμε ποια θα είναι η τελική της μορφή, οι απαιτήσεις και τα δεδομένα της. Γνωρίζουμε μόνο πως απαιτεί επαναπροσ- διορισμό προτεραιοτήτων, γρήγορα αντανακλαστικά και πολλή και σκληρή δουλειά. 2021: Χρονιά-restart για το retail… Στην έκδοση που κρατάτε στα χέρια σας προσπαθούμε να φωτίσουμε το δρόμο του λιανεμπορίου μέσα σε αυτό το νέο περιβάλλον. Μέσα από οικονομικά στοιχεία, έρευνες πωλήσεων και καταναλωτικών συνηθειών, συνεντεύξεις και άρθρα ανθρώπων της αγοράς, παρου- σιάζουμε πώς φτάσαμε στο 2020 και τι άλλαξε μέσα σε αυτή την άκρως ιδιαίτερη και γεμάτη προκλήσεις χρονιά. Παρουσιάζουμε την πορεία της αγοράς και τις σημαντικές μεταβολές που επέφερε η κρίση της πανδημίας όσο το δυνατόν πιο σφαιρικά. Θεωρούμε πως μόνο η συνολική εικόνα της τελευταίας τριετίας μπορεί να προσφέρει την πλήρη εικόνα και να αποτελέσει μια σημαντική βάση για την αναγνώριση των δεδομένων για την επόμενη ημέρα. Καλή ανάγνωση, λοιπόν, και ας ευχηθούμε το 2021 να είναι μια καλύτερη χρονιά για όλους μας και, φυσικά, για την αγορά. Ας ελπίσουμε πως το λιανεμπόριο -όπως το συνηθίζει- θα βρει για ακόμη μια φορά τον τρόπο να ανταποκριθεί στις προκλήσεις που υψώνονται. Ωστόσο, δεν αρκούν τα ευχολόγια… Θα πρέπει όλοι να βάλουμε τον καλύτερό μας εαυτό… Βαγγέλης Παπαλιός Εκδότης - Διευθυντής

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=