RETAILBOOK 2020

34 ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ Σ ταθερά σε ανοδική πορεία κινείται η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων τα τελευταία χρόνια, όπως προκύπτει τόσο από τα στοιχεία των επίσημων ισολογισμών όσο και από τα στοιχεία πωλήσεων των εταιρειών έρευνας. Το 2018 και το 2019, η αγορά κατέγραψε μονοψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης, επιστρέφοντας σε μια περίοδο ομαλότητας, μετά την ολοκλήρωση των μεγάλων deals των προηγούμενων ετών. Φυσικά, τα πάντα ανετράπησαν το 2020, με την εμφάνιση της πανδημίας του Covid-19, τα lockdowns και την καραντίνα, που οδήγησαν σε εκτίναξη πωλήσεων, τόσο στο online όσο και το offline κανάλι των σούπερ μάρκετ. Εστιάζοντας, πάντως, στα επίσημα οικονομικά στοιχεία, από την ανάλυση του συνοπτικού ομαδο- ποιημένου ισολογισμού, ο οποίος συντάχθηκε βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος 66 σούπερ μάρκετ για τη διετία 2017-2018, προκύπτουν τα εξής: οι συνολικές πωλήσεις (κύκλος εργασιών) το 2018 σημείωσαν αύξηση κατά 4,84% σε σχέση με το 2017 και ανήλθαν στα 9,226 δισ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι και το 2017 σε σχέση με το 2016 καταγράφηκε άνοδος 7,45% στα έσοδα του κλάδου. Αθροιστικά, η αύξηση των ετών 2017 και 2018 ξεπερνά το 12%, κάτι που εν μέρει αποδίδεται στην επαναλειτουργία του δικτύου καταστημάτων της Μαρινό- πουλος από τον όμιλο Σκλαβενίτη. Τα συνολικά μικτά κέρδη ενισχύθηκαν κατά 7,15% έναντι του 2017 και ανήλθαν στα 2,089 δισ. ευρώ. Για το 2018 τα συνολικά κέρδη προ φό- ρων ανήλθαν στα 73,89 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας πτώση κατά 5,15% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017. Να σημειωθεί πως το 80,30% (53 εταιρείες) του δείγματος των εταιρειών είχε κερδοφόρα (προ φόρων) χρήση το 2018. Οι επιχειρήσεις του δείγματος για το 2018 είχαν συνολικό μετοχικό κεφάλαιο 285,57 εκατ. ευρώ (+1,64% σε σχέση με το 2017) και συνολικά ίδια κεφάλαια ύψους 1,102 δισ. ευρώ, οριακά μειωμένα κατά 0,63% έναντι του 2017. Οι συνολικές υποχρεώσεις (μακροπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες) για το 2018 ανήλθαν στα 4,703 δισ. ευρώ και το γενικό σύνολο ενερ- γητικού στα 5,805 δισ. ευρώ (+2,57% σε σχέση με το 2017). Το 2018, οι επιχειρήσεις είχαν μικτό περιθώριο κέρδους 22,65% και εργάστηκαν με καθαρό περιθώριο κέρδους 0,80%. Η σχέση ξένων προς ίδια κεφάλαια για το 2018 διαμορφώθηκε στο 4,27. Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί πως στην έρευνα δεν συμπεριλαμβάνεται η εταιρεία Λιντλ Ελλάς & ΣΙΑ Ο.Ε., επειδή δεν δημοσιεύει ισολογισμό. Ανάλογα ήταν και τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η εταιρεία ερευνών αγοράς Nielsen, σύμφωνα με τα οποία οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στο σύνολο του 2018 ενισχύθηκαν σε αξία κατά 2,2% σε σύγκριση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο (οι μετρήσεις αφορούν καταστήματα άνω των 100 τ.μ. στην ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη, ενώ δεν συμπεριλαμβάνονται τα νησιά). Σημειώνεται ότι τα λεγόμενα ταχυκίνητα αγαθά (FMCG - Fast Moving Consumer Goods), δηλαδή τα βασικά προϊόντα καθημερινής χρήσης, τρόφιμα και μη, που καταναλώνονται συχνά και γι’ αυτό αγοράζονται συχνά, σημείωσαν αύξηση των πωλήσεων χαμηλότερη από αυτή στο σύνολο του κλάδου. Η κατηγορία που βρίσκεται στον πυρήνα της δραστηριότητας των σούπερ μάρκετ κατέ- γραψε αύξηση πωλήσεων 1,8%, με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη να παρουσιάζουν οι υποκατηγορίες των μη τροφίμων. Ειδικότερα, στα προϊόντα προσωπικής περιποίησης καταγράφηκε αύξηση της αξίας πωλήσεων κατά 2,4% και στα προϊόντα οικιακής χρήσης (απορρυπαντικά, καθαριστικά κ.λπ .) οι πωλήσεις ενισχύθηκαν το 2018 σε σύγκριση με το 2017 κατά 3%. Η αύξηση των πωλήσεων σε αξία στην υποκατηγορία των τροφίμων και ποτών ήταν το 2018 της τάξης του 1,5%. Κερδίζοντας συνεχώς έδαφος ΤΗΝ ΤΡΙΕΤΙΑ 2017-2019 ΜΠΗΚΑΝ ΤΑ ΘΕΜΕΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΤΙΝΑΞΗ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΦΕΤΟΣ

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=