RETAILTODAY SPECIAL EDITION – ΜΕΛΙ: ΥΓΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣ

12 Special Edition ΑΓΟΡΑ ΜΕΛΙΟΥ Πορεία ανάπτυξης καταγράφει το ελληνικό μέλι εκτός συνόρων τα τε- λευταία χρόνια. Συνολικά, σύμφω- να με ειδική ανάλυση της Εθνικής Τράπεζας, το καλοκαίρι του 2020 οι εξαγωγές μελιού έχουν καταγρά- ψει ισχυρή άνοδο την τελευταία δεκαετία, σχεδόν διπλασιάζοντας το μερίδιό τους στην παγκόσμια αγορά, το οποίο όμως εξακολουθεί να είναι ιδιαίτερα μικρό. Συγκε- κριμένα, το 2019 έφτασε το 0,74% από 0,42% το 2009. Σε αυτό το διάστημα ο όγκος των ελληνικών εξαγωγών πενταπλασιάστηκε, αν και η τιμή περιορίστηκε κατά 29%, στα 4 ευρώ το κιλό, από τα σχεδόν 6 ευρώ πριν από μία δεκαετία. Αξι- οσημείωτες εξαγωγές γίνονται στη Γερμανία, στη Γαλλία, στο Ηνωμέ- νο Βασίλειο, αλλά και στις ΗΠΑ, με στόχευση κυρίως στην ομογένεια. Μάλιστα, στη μελέτη που συνέταξε η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυ- σης της Εθνικής Τράπεζας αναδει- κνύει την ευκαιρία που προσφέρει η εξέλιξη αυτή για επιθετικότερη πολιτική. Το μέλι, μαζί με την ελιά, το γιαούρτι, το ακτινίδιο και το μήλο, αποτελούν την πεντάδα των προϊόντων που έχουν καταφέρει να κερδίσουν σημαντικά εξαγωγικά μερίδια και εκτιμάται πως μπορούν να προσφέρουν ακόμη περισσότε- ρα στο άμεσο μέλλον. Οι τρεις «ταχύτητες» Για να κατανοηθούν οι εξελίξεις σχετικά με τις εξαγωγές ελληνι- κού μελιού, είναι σημαντικό να σκιαγραφηθεί η πολυπλοκότητα της διεθνούς αγοράς μελιού, η οποία χονδρικά χωρίζεται σε τρία segments: • Εξαγωγείς χαμηλής τιμής (σε με- γάλο βαθμό πρώτης ύλης): Χώρες (όπως η Κίνα, η Αργεντινή και η Ινδία) εξάγουν σε τιμές κάτω των €2/kg και καλύπτουν σε όγκο το 70% της αγοράς. • Εξαγωγείς μεσαίας τιμής (περί- που €2-€5/kg): Στο segment αυτό κυριαρχούν κυρίως μεταπωλητές (όπως η Γερμανία), που λειτουρ- γούν σε μεγάλο βαθμό και ως ρυθμιστές της αγοράς. • Premium brand: H Νέα Ζηλανδία επιτυγχάνει τιμή δεκαπλάσια του μέσου όρου (περίπου €25/kg), καλύπτοντας σε όγκο μόλις το 1,2% της διεθνούς αγοράς. Η λεπτή ισορροπία Σε αυτό το πλαίσιο, η Ελλάδα, όπως τονίζει η μελέτη, προσπαθεί να αυξήσει τον σχετικό της όγκο, αξιοποιώντας και εισαγωγές με- λιού από τη Βουλγαρία (οι οποίες εξαπλασιάστηκαν σε όγκο κατά την τελευταία δεκαετία). Η στρατηγική αυτή στοχεύει να συνδυάσει το ρό- λο του ποιοτικού παραγωγού με το ρόλο του μεταπωλητή, δημιουργώ- ντας έτσι μια λεπτή ισορροπία για το brand του ελληνικού μελιού. Η επίπονη προσπάθεια του ελληνι- κού μελιού να αποκτήσει επαρκή όγκο (εν μέρει χρησιμοποιώντας επανεξαγωγές), είναι ενδεικτική των δυσκολιών λειτουργίας σε μια ανταγωνιστική αγορά με ισχυρό δίκτυο μεταπωλητών. Επίσης, δεν πρέπει να παραβλέπεται ότι το φαινόμενο των ελληνοποιήσεων αποτελεί μεγάλο πρόβλημα και στη συγκεκριμένη αγορά. Σημειωτέον ότι η ετήσια παραγωγή ελληνικού μελιού τα τελευταία χρόνια κυμαί- νεται μεταξύ 17.000 και 18.000 τόνων. Τα 2/3 της παραγωγής είναι μέλι μελιτώματος (πεύκο 55%-60%, έλατο 5%-10%), ενώ το 1/3 μέλι αν- θέων (10% θυμάρι, 10% πορτοκάλι). Το «ψηφιακό διαβατήριο» Την προσπάθεια του ελληνικού μελιού να διευρύνει το εξαγωγικό ΕΞΑΓΩΓΈΣ Το μεγάλο στοίχημα Σταθερά ανοδική πορεία καταγράφουν οι εξαγωγές του ελληνικού μελιού τα τελευταία χρόνια, αν και, όπως προκύπτει από τα στοιχεία, καταγράφεται μείωση όσον αφορά τις τιμές.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=