οποίο θα ακουστεί και η φωνή των «μικρών», με τρόπο επωφελή για την οικονομία και την κοινωνία». Εκ μέρους της MRB Hellas ο Δημήτρης Μαύρος, διευθύνων σύμβουλος, ανέφερε: «Στον κόσμο των επιχειρήσεων, καθετί καινούργιο και φυσικά στην εκκίνησή του άγνωστο, ενσωματώνεται στην Ελλάδα με διαφορετικές ταχύτητες, με τους early adopters πάντα να είναι οι μεγάλες επιχειρήσεις. Σ’ αυτήν ακριβώς τη φάση βρίσκεται και το ESG στην Ελλάδα. Ενώ οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις έχουν ενσωματώσει την λογική ESG στον τρόπο δράσης τους ή κινούνται σ’ αυτή την κατεύθυνση, μια αριθμητικά ισχυρή ομάδα επιχειρήσεων, ενώ πραγματοποιεί, έστω και αποσπασματικά, δράσεις στο περιβάλλον ή στην κοινωνία, παραμένει «εκτός», λόγω μη έκθεσης στη συγκεκριμένη πληροφορία. Υπάρχουν έτσι πολλές επιχειρήσεις που είναι περισσότερο «έτοιμες» για ESG, απ’ ό,τι νομίζουν. Το έλλειμμα ενημέρωσης αποτελεί τον σημαντικότερο φραγμό στην πορεία προς το ESG. Αυτή η έλλειψη ενημέρωσης και γνώσης δημιουργούν πάντα τον φόβο ενός μεγάλου πολυδάπανου «τέρατος» και τον φόβο της «ενοχής» του κατά πόσο κάθε εταιρεία είναι ικανή να ανταπεξέλθει στη συγκεκριμένη πρόκληση. Παράλληλα, η επικείμενη σύνδεση του ESG με τη χρηματοδοτική αξιολόγηση των επιχειρήσεων δεν είναι ακόμη ευρέως γνωστή στο ευρύ επιχειρηματικό κοινό. Συνεπώς, το μεγάλο ζητούμενο σήμερα για τις επιχειρήσεις είναι «η ανάπτυξη, η πρόοδος και η επιτυχία… των οποίων κεντρικός σπόνδυλος είναι το ESG». Αντίστοιχα, ο Fiorenzo Tagliabue, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου SEC Newgate, δήλωσε: «Είναι σαφές ότι απαιτείται μεθοδική προσέγγιση, για να ξεπεραστεί ο σκεπτικισμός των κοινωνιών, καθώς οι πολίτες σε μεγάλο ποσοστό δεν εμπιστεύονται αυτά που ισχυρίζονται οι εταιρείες σχετικά με την ESG δράση τους, ενώ αρκετοί ερωτώμενοι πιστεύουν ότι οι εταιρείες που σχεδιάζουν και υλοποιούν πρωτοβουλίες ESG είναι πολιτικά επικεντρωμένες, σε μεγάλο βαθμό. Οι επιχειρήσεις υπόκεινται σε έντονο έλεγχο σε θέματα ESG, αλλά το να αποφεύγουν να δρουν με φιλοδοξία και διαφάνεια ως προς το σχεδιασμό ESG προγραμμάτων και δράσεων, καθώς και ως προς την επικοινωνία των επιτευγμάτων τους, ενέχει σημαντικό κίνδυνο για τη φήμη τους». ΑΝΤΊΚΤΥΠΟΣ ΣΤΗ ΦΉΜΗ ΤΩΝ BRANDS ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΆ ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΏΝ Σύμφωνα με στοιχεία της Action Global Communications, στην Ελλάδα εντοπίζεται μια αυξανόμενη ευαισθητοποίηση και σημαντικότητα των ESG πρακτικών, ιδιαίτερα μεταξύ των νεότερων ηλικιών. Η περιβαλλοντική βιωσιμότητα και η κοινωνική ευθύνη κατατάσσονται υψηλά, ενώ οι υψηλές προσδοκίες των καταναλωτών ωφελούν το κοινωνικό σύνολο και προάγουν τη διαφάνεια. Ωστόσο, παρατηρείται απόκλιση στις αντιλήψεις για τους κινδύνους που ενέχει η παραμέληση του ESG, γεγονός που υποδηλώνει ότι, ενώ πολλοί αναγνωρίζουν τη σημασία του, χρειάζεται ακόμη μεγαλύτερη εκπαίδευση κι ενημέρωση για τα οφέλη και τον αντίκτυπο του ESG. Συγκεκριμένα, οι πρακτικές ESG μπορεί να επιδράσουν σημαντικά και στη φήμη των brands και στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Ειδικότερα, στην Ελλάδα ένα ποσοστό 94% πιστεύουν ότι η περιβαλλοντική βιωσιμότητα είναι σημαντική για τις εταιρείες, δείχνοντας ότι τα περιβαλλοντικά ζητήματα συνολικά θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις εταιρικές πρακτικές. Επίσης, ποσοστό 92% πιστεύουν ότι οι εταιρείες, πέραν του κέρδους, πρέπει να συμβάλλουν θετικά και να διαδραματίζουν ενεργό ρόλο στην επίτευξη της κοινωνικής ευημερίας. Η κοινωνική ευθύνη θεωρείται πρωτεύουσας σημασίας, με το 74% των ερωτηθέντων έρευνας της Action Global να την αξιολογούν ως «πολύ σημαντική». Οι δίκαιες εργασιακές πρακτικές και η συμμετοχή στην κοινότητα εκτιμώνται ιδιαίτερα, γεγονός που επιβεβαιώνεται μέσω της έντονης δημόσιας απαίτησης για υιοθέτηση ηθικών επιχειρηματικών πρακτικών. Η διαφάνεια για τις ESG πρακτικές κρίνεται ως κρίσιμη και φαίνεται να επηρεάζει τους καταναλωτές, με το 85% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα να δηλώνουν ότι η καλύτερη ενημέρωση για τις ESG πρωτοβουλίες μιας εταιρείας θα επηρέαζε σημαντικά ή εν μέρει τις αποφάσεις τους. Παράλληλα, η πλειοψηφία των ερωτηθέντων (89%) συμφωνούν ότι οι εταιρείες πρέπει να δημοσιεύουν τις ESG πρακτικές και τα σχετικά αποτελέσματα, καθώς κάτι τέτοιο θα μπορούσε να ενισχύσει την εταιρική αξιοπιστία και εμπιστοσύνη. Άμεση είναι η σύνδεση μεταξύ των πρωτοβουλιών ESG και των αποφάσεων αγοράς των καταναλωτών, δείχνοντας ότι οι πρακτικές ESG δεν είναι μόνο ηθική υποχρέωση, αλλά και στρατηγικός επιχειρηματικός μοχλός. Η βελτιωμένη φήμη (62%) και η αυξημένη αφοσίωση των πελατών (58%) θεωρούνται τα κύρια οφέλη των ESG πρακτικών στην Ελλάδα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι ESG ενέργειες δεν είναι μόνο ηθικά σημαντικές, αλλά προσφέρουν σημαντικά επιχειρηματικά πλεονεκτήματα. Ποσοστό 83% τονίζουν ότι η αγνόηση των ESG πρακτικών θα μπορούσε να βλάψει τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα και τη φήμη μιας εταιρείας, με μόλις το 17% να διαφωνούν, δείχνοντας ότι η πλειοψηφία αναγνωρίζει τη σημασία του ESG και ότι πρόκειται για έναν κεντρικό πυλώνα επιχειρηματικής στρατηγικής. Παράλληλα, η ενεργή προώθηση του ESG επηρεάζει θετικά τη δημόσια εικόνα, με το 87% των ερωτηθέντων να δηλώνουν ότι είναι πιθανό να δουν πιο θετικά μια εταιρεία που υιοθετεί τέτοιες πρακτικές. Ο Chris Christodoulou, CEO της Action Global Communications, τόνισε ότι τα ευρήματα της έρευνας αναδεικνύουν πως το ESG έχει εξελιχθεί από κάτι προαιρετικό σε αναπόσπαστο στοιχείο στρατηγικής. «Η έρευνα επιβεβαιώνει ότι το ESG δεν αποτελεί πλέον πολυτέλεια, αλλά βασικό συστατικό της στρατηγικής κάθε brand. Οι εταιρείες που υιοθετούν ειλικρινά και επικοινωνούν ξεκάθαρα τις δεσμεύσεις τους στο ESG είναι καλύτερα τοποθετημένες στην καρδιά των καταναλωτών και εμπνέουν εμπιστοσύνη και αφοσίωση, βασικά στοιχεία για τη δημιουργία μακροχρόνιων σχέσεων με τους πελάτες. Αντίθετα, εκείνες που αγνοούν αυτές τις ολοένα αυξανόμενες προσδοκίες κινδυνεύουν να χάσουν τη θέση τους σε μια αγορά που καθοδηγείται από τις αξίες». Συνολικά, οι εταιρείες στην Ελλάδα θα πρέπει να δώσουν προτεραιότητα και να επικοινωνούν ξεκάθαρα τις ESG πρωτοβουλίες τους, ώστε να ευθυγραμμίζονται με τις προσδοκίες και να κερδίζουν την εμπιστοσύνη του κοινού. ΕΡΕΥΝΑ 32 || CSR&ESG Review #84 ΙΟΥΝΙΟΣ 2025
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=