1177 Η εγχώρια αγορά Στο επίκεντρο των επιχειρηματικών εξελίξεων έχει βρεθεί τα τελευταία χρόνια ο κλάδος των σούπερ μάρκετ, καθώς τη δεκαετή οικονομική κρίση που κατάφερε σοβαρό πλήγμα στην κατανάλωση, ακολούθησε η σχεδόν τριετής πανδημία, που εκτόξευσε τον τζίρο των αλυσίδων τροφίμων. Τα lockdowns οδήγησαν τους καταναλωτές σε στοκάρισμα προϊόντων και τα σούπερ μάρκετ είδαν τα μεγέθη τους να αυξάνονται με πρωτοφανή ταχύτητα. Με το τέλος της πανδημίας, ο πόλεμος στην Ουκρανία οδήγησε σε έντονες πληθωριστικές πιέσεις την αγορά, με τους καταναλωτές να περιορίζουν ξανά τις αγορές τους και τις αλυσίδες τροφίμων να κάνουν λόγο για έντονη μείωση της κατανάλωσης μετά το πρώτο 15νθήμερο κάθε μήνα. Πηγές αναφέρουν πως ο τζίρος των σούπερ μάρκετ κινήθηκε για το 2022 ανοδικά και κυμαίνεται μεταξύ 12 και 13 δισ. ευρώ. Έτσι, μπορεί να εμφανίζεται αυξημένος ο τζίρος συγκριτικά με το 2021, όμως η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στις ανατιμήσεις και όχι στον όγκο πωλήσεων, που ήταν μειωμένος. Ο κλάδος οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων προσαρμόζεται με ταχύτητα και ευελιξία στις αλλαγές, ακολουθώντας όχι μόνο τα σημεία των καιρών αλλά και τη διαφορετική ανά διαστήματα πορεία της οικονομίας. Η προσφορά του κλάδου στην ελληνική οικονομία Με διψήφιο τζίρο σε δισεκατομμύρια ευρώ, ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου ανήκει στους ελάχιστους που στηρίζουν έμπρακτα την ελληνική οικονομία με νέες θέσεις εργασίας και σημαντικές επενδύσεις για εξαγορές και ανακαινίσεις υφιστάμενων καταστημάτων, πλήρη εκσυγχρονισμό δομών και εγκαταστάσεων και ψηφιακό μετασχηματισμό. Θα πρέπει να σημειωθεί πως την περίοδο 2000-2022 το λιανεμπόριο τροφίμων παρουσιάζει αύξηση της απασχόλησης κατά 60%, σε αντίθεση με το υπόλοιπο λιανικό εμπόριο, το οποίο παρουσιάζει μείωση κατά 11%. Πρακτικά, το λιανεμπόριο τροφίμων το 2022 απασχολεί σχεδόν 75 χιλ. περισσότερους εργαζoμένους σε σχέση με το 2000, ξεπερνώντας τις 217 χιλ. άμεσα απασχολούμενους. Εξαιτίας της αύξησης που παρουσιάζει την τελευταία εξαετία το λιανεμπόριο τροφίμων και της ταυτόχρονης μείωσης των άλλων εμπορικών κλάδων, πλέον η απασχόληση του λιανεμπορίου τροφίμων αντιπροσωπεύει πάνω από το 30% συνολικά του λιανικού και χονδρικού εμπορίου, καθώς και πάνω από το 5% στην συνολικής απασχόλησης στην Ελλάδα, ξεπερνώντας κλάδους όπως είναι οι Κατασκευές, οι Τράπεζες, οι Μεταφορές και η Υγεία. Στο παιχνίδι μπαίνουν πλέον και νέοι παίκτες, με έμφαση στην παράδοση προϊόντων στους καταναλωτές στον μικρότερο δυνατό χρόνο, με τη δημιουργία dark stores και εξελιγμένου στόλου ταχυμεταφορών. Οι προοπτικές του κλάδου Οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης των πανδημικών ετών αποτελούν ήδη παρελθόν για τις επιχειρήσεις οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, και στη θέση τους συναντάμε τα «απόνερα» του πολέμου στην Ουκρανία, με τις πληθωριστικές πιέσεις να δημιουργούν ξανά δύσκολες συνθήκες στην αγορά. Ήδη, 2 στα 3 σούπερ μάρκετ αναμένουν χειρότερο οικονομικό αποτέλεσμα ως προς την κερδοφορία το 2023, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Η μελέτη αναφέρει πως τα στελέχη του κλάδου αναμένουν αύξηση των πωλήσεων (+2,0%) το πρώτο εξάμηνο του 2023 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2022, αλλά και συνολικά το 2023 (+2,3%). Επίσης, αναμένουν μείωση του όγκου πωλήσεων (-2,2%) το πρώτο εξάμηνο του 2023 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2022, επαναφορά του επίπεδου του οικονομικού κλίματος σε θετικά επίπεδα καθώς και έντονη επίδραση των ανατιμήσεων στη λειτουργία των επιχειρήσεων. Το κόστος ενέργειας και μεταφορών αλλά και οι τιμές των πρώτων υλών, μπορεί να βάζουν «φωτιά» στις τιμές των προϊόντων, όμως καθώς τα τρόφιμα αποτελούν είδη πρώτης ανάγκης, ο κλάδος αναμένεται να διατηρήσει τη δυναμική του, με τις αλυσίδες να ανακοινώνουν νέες επενδύσεις, ενώ η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού θα επαναφέρει τα μεγέθη των σούπερ μάρκετ σε υψηλά επίπεδα.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=