ΟΙ ΙΣΧΥΡΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ 2023

2113 Η εγχώρια αγορά Έχοντας ήδη βγει νικητές από δύο πολύ δύσκολες αναμετρήσεις -με την πανδημία αλλά και την «έκρηξη» του ηλεκτρονικού εμπορίου- τα εμπορικά κέντρα ξαναμπαίνουν στο στόχαστρο των επενδυτών. Αποδεικνύοντας στην πράξη πως αποτελούν ώριμες επενδύσεις, τα εμπορικά κέντρα αποτελούν έναν κλάδο που κατάφερε να επιβιώσει από μια σειρά διαδοχικών κρίσεων. Παρόλο που πολλοί αμφισβήτησαν τη δυναμική τους και προέβλεψαν το τέλος τους, τα εμπορικά κέντρα ανέκαμψαν σημαντικά μετά την πανδημία, ωθώντας τους επενδυτές στην αναζήτηση νέων χώρων. Με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για την ανάγκη δημιουργίας περισσότερων εμπορικών κέντρων, καθώς στην Ελλάδα αντιστοιχούν 52 τ.μ. σε 1.000 κατοίκους, ενώ στην Ιταλία και την Ισπανία φθάνουν τα 212 και 203 τ.μ., αντίστοιχα, και στη Σουηδία τα 665 τ.μ., είναι κάτι παραπάνω από σαφές πως ο κλάδος έχει ακόμη πολλά περιθώρια ανάπτυξης στη χώρα μας. Παράλληλα, το αυξανόμενο τουριστικό ρεύμα οδηγεί και αυτό προς αυτή την κατεύθυνση, καθώς τα εμπορικά κέντρα αποτελούν αγαπημένο προορισμό των τουριστών που βρίσκουν συγκεντρωμένα σε ένα σημείο μεγάλα εγχώρια και ξένα brands. Στα «αγκάθια» του κλάδου παραμένει η αύξηση λειτουργικών εξόδων λόγω των αυξημένων τιμών ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ μείζον είναι πλέον το πρόβλημα της ανεύρεσης εργαζομένων από τα καταστήματα λιανεμπορίου, καθώς η έλλειψη προσωπικού απειλεί ολοένα και περισσότερους κλάδους. Η προσφορά του κλάδου στην ελληνική οικονομία Με μικτή αξία (gross value) των 4 μεγάλων εμπορικών κέντρων (The Mall Athens, Golden Hall, Mediterranean Cosmos, Designer Outlet Athens) στα 900 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο κλάδος θα αναπτύξει περαιτέρω τη δυναμική του με την προσθήκη δύο ακόμη mega projects που θα προστεθούν στο Ελληνικό. Ο λόγος για το Vouliagmenis Mall, που θα κατασκευαστεί επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης, και το Riviera Galleria, που θα αναπτυχθεί εντός του συμπλέγματος του The Ellinikon, ανεβάζοντας στα 1,6 δισ. ευρώ τη συνολική μικτή αξία. Με τις εργασίες για το Riviera Galleria να ξεκινούν εντός του 2023 και με ορίζοντα αποπεράτωσης μόλις το 2025, το εντυπωσιακό εμπορικό κέντρο σε σχεδιασμό του Kengo Kuma, θα εκτείνεται σε τρία κτίρια συνολικής επιφάνειας 41.000 τ.μ. προσθέτοντας στον κλάδο 400 νέες θέσεις εργασίας. Στο ίδιο μήκος κύματος και το Vouliagmenis Mall, που θα αποτελεί το μεγαλύτερο του είδους του στη νότια Ευρώπη, με 280 καταστήματα και 17 εκατ. επισκέπτες το χρόνο, που ξεκινά τις εργασίες κατασκευής του εντός του 2023 και θα διαθέτει συνολική επιφάνεια 130.000 τ.μ. με περίπου 72.000 τ.μ. εκμισθώσιμων χώρων, μια επένδυση αξίας 350 εκατ. ευρώ που θα προσθέσει εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας στην εγχώρια οικονομία. Οι προοπτικές του κλάδου Μία από τις βασικότερες αρχές του επιχειρείν είναι η εξέλιξη, γεγονός που σημαίνει πως το «κλασικό» μοντέλο των malls με καταστήματα ρούχων, κινηματογράφους και εστιατόρια φαίνεται πως δεν λειτουργεί πια. Ένα νέο είδος εμπορικών κέντρων θα στεγάσει τις καταναλωτικές ανάγκες του μέλλοντος, δίνοντας έμφαση στο «πάντρεμα» του φυσικού με τα ψηφιακά καταστήματα, αλλά και προβλέποντας ακόμη και τη δημιουργία χώρων για την ολοκλήρωση last mile αγορών. Με δύο μεγάλα εμπορικά κέντρα να κατασκευάζονται στο Ελληνικό, το Vouliagmenis Mall και το Riviera Galleria, με την ανακατασκευή του Μινιόν με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2024 με 6.500 τ.μ. γραφειακούς χώρους, 6.500 τ.μ. καταστήματα και 1.000 επιπλέον τετραγωνικά μέτρα σε χώρους εστίασης και ψυχαγωγίας καθώς και τη δημιουργία νέων εμπορικών κέντρων σε Κρήτη και Πάτρα αλλά και με την αναγέννηση του πύργουφάντασμα του Πειραιά, του Piraeus Tower, που θα ολοκληρωθεί σε λίγους μήνες και θα δοθούν οι 4 πρώτοι όροφοί του για εμπορική χρήση, γίνεται κάτι παραπάνω από σαφές πως ο κλάδος των εμπορικών κέντρων γνωρίζει πρωτοφανή άνθηση μετά την πανδημία και πως αναμένεται να παίξει σημαντικό ρόλο στην εθνική οικονομία.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=