ΟΙ ΙΣΧΥΡΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ 2023

2119 Η εγχώρια αγορά Οι ταχυμεταφορές συγκαταλέγονται στους «κερδισμένους» της ελληνικής οικονομίας από την εμφάνιση της πανδημίας και μετά. Η «έκρηξη» του ηλεκτρονικού εμπορίου και οι αλλαγές στη συμπεριφορά του καταναλωτικού κοινού αναβάθμισαν τη σημασία των ταχυμεταφορών και της παράδοσης των προϊόντων. Τα ανωτέρω καταδεικνύουν και τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της ΕΕΤΤ για την εγχώρια αγορά ταχυμεταφορών, σύμφωνα με τα οποία ο κλάδος γνώρισε άνθηση σε έσοδα και αντικείμενα. Εδώ και αρκετό καιρό έχει διαπιστωθεί από τις ετήσιες εκθέσεις επισκόπησης των αγορών της ΕΕΤΤ ότι ο όγκος των ταχυδρομικών αντικειμένων που διακινούνται από τις επιχειρήσεις υπό καθεστώς Γενικής Άδειας βαίνει αυξανόμενος. Την τελευταία δεκαετία εμφανίζει μια μεσοσταθμική αύξηση, ενώ την τελευταία πενταετία, η συνεισφορά των επιχειρήσεων υπό καθεστώς Γενικής Άδειας στο σύνολο των ταχυδρομικών αντικειμένων της αγοράς αυξάνεται. Παρά το γεγονός ότι περισσότερες από 700 ταχυδρομικές επιχειρήσεις κατέχουν Γενική Άδεια, ο μεγαλύτερος όγκος των ταχυδρομικών αντικειμένων διακινείται από λιγότερες από δέκα επιχειρήσεις, που καρπώνονται το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων του κλάδου. Παρόλο που η πανδημία αποτελεί ήδη παρελθόν, η ανάγκη για υπηρεσίες ταχυμεταφορών παραμένει, καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερα μερίδια. Η προσφορά του κλάδου στην ελληνική οικονομία Όλο και μεγαλύτερη μοιάζει η σημασία για το ελληνικό επιχειρείν του κλάδου των ταχυμεταφορών στην Ελλάδα, με την είσοδο νέων «παικτών», που επενδύουν και έρχονται στο προσκήνιο και άλλους παραδοσιακούς να προχωρούν σε εκ βάθρων μετασχηματισμό. Το 2022 ήταν η χρονιά έντονου ανταγωνισμού και ανακατατάξεων, κάτι που επισφραγίζουν τόσο οι επενδύσεις που δρομολογούνται από πλευράς των μεγάλων εταιρειών courier όσο και οι νέες εταιρείες που προστίθενται στην εξίσωση. Από τη συνολική πίτα διεκδικούν μερίδιο και μερικές δεκάδες νέων εταιρειών που αδειοδοτούνται ετησίως. Ωστόσο, το 80% του τζίρου γίνεται από έξι εταιρείες και πάνω από το 50% αντιστοιχούσε μέχρι πρόσφατα σε τέσσερις ελληνικές εταιρείες. Στην πολλά υποσχόμενη αυτή αγορά επενδύουν και οι ψηφιακές εφαρμογές, που γνωρίζουν μεγάλη άνθηση στην Ελλάδα, δημιουργώντας δικό τους στόλο από ταχυμεταφορείς αλλά και dark stores για τη διακίνηση των προϊόντων τους. Οι κινήσεις αυτές δημιουργούν ένα εντελώς νέο τοπίο στην αγορά εργασίας, με τη θέσπιση νέων εργασιακών κανόνων για τους ταχυμεταφορείς, που μέχρι σήμερα αποτελούσαν έναν υποτιμημένο από πλευράς δικαιωμάτων κλάδο, ενώ και οι επιχειρήσεις «ποντάρουν» στην αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών τους, προσπαθώντας να κερδίσουν μεγαλύτερο μερίδιο από την «πίτα». Οι προοπτικές του κλάδου Οι παραδοσιακές εταιρείες ταχυμεταφορών προχώρησαν τα τελευταία χρόνια σε επενδύσεις, με στόχο να βελτιώσουν τις παραδόσεις τους - και όχι μόνο. Το 2023 ο κλάδος εκτοξεύτηκε όσον αφορά τα smart lockers, που έχουν κάνει ακόμη πιο έντονη την εμφάνισή τους. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι τόσο τα smart lockers που ξεκίνησαν να εγκαθίστανται εν μέσω πανδημίας, όσο και οι «παίκτες» που επενδύουν στην εν λόγω αγορά, έχουν πολλαπλασιαστεί. Αυτήν τη στιγμή υπάρχουν τουλάχιστον 4 πάροχοι -Box Now, Skroutz, ACS- που έχουν εγκαταστήσει έναν σημαντικό αριθμό αυτομαποιημένων ταχυδρομικών θυρίδων, όπως είναι η επίσημη ονομασία τους σύμφωνα με την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Η ανάπτυξη ξεπερνά τις μέχρι σήμερα προβλέψεις, αν σκεφτεί κανείς ότι η ρυθμιστική αρχή εκτιμούσε ότι στο τέλος Σεπτεμβρίου 2022 ο αριθμός των σημείων με smart lockers θα ήταν περίπου 850 και πλέον είναι τριπλάσιος με βάση τα στοιχεία από τους παρόχους. Καθώς οι καταναλωτές δείχνουν σαφή προτίμηση στις παραλαβές προϊόντων μέσω lockers, οι υπηρεσίες αυτές αναμένεται όχι απλώς να πολλαπλασιαστούν, αλλά και να εξελιχθούν τεχνολογικά, παρέχοντας περισσότερες και πιο αυτοματοποιημένες επιλογές στους καταναλωτές που τα προτιμούν.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=